Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) پس از برگزاری مراسم اختتامیه این دوره از دغدغه ها و رویکردهای دبیرخانه جشنواره در برگزاری این جشنواره ویژه هنرمندان کودک و نوجوان سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان و  به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی نوای خرّم، «بردیا صدرنوری»، مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» و مدیر جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) پس از برگزاری مراسم اختتامیه این دوره با انتشار متنی از دغدغه ها و رویکردهای دبیرخانه جشنواره در برگزاری این جشنواره موسیقایی ویژه هنرمندان کودک و نوجوان سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن منتشر شده از سوی بردیاصدرنوری آمده است:

«به نام آفریدگار مهربان

همراهان سلام؛ به عنوان مدیر جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) وظیفه خود می­دانم تا ضمن سپاسگزاری از همه آنان که ما را در برگزاری ششمین دوره جشنواره یاری و همراهی نمودند، نکاتی را صادقانه با شما همراهان همیشگی و مهربان در میان بگذارم. هر چند ممکن است برخی از آن­ها را پیشتر از زبان و نوشتار من شنیده یا خوانده باشید، اما این تکرار تاکیدی است بر جایگاه و ارزش محوری این موارد و قطعا خالی از لطف هم نیست:

خداوند بزرگ همچون سالیان پیش، مهر و لطفش را به کمال جاری ساخت تا ششمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم ۶) نیز با حضور پرشور و چشمگیر هنرآموزان کودک و نوجوان کشورمان با موفقیت به پایان رسد. این جشنواره همچنان بر حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی، ارتقای سطح هنری و موسیقایی نسل جدید، کشف استعدادها و ارایه الگوهای مناسب موجود در هنر ایرانی تاکید داشته است. به اذعان بسیاری از کارشناسان فرهنگی و هنری، جشنواره و جایزه همایون خرّم پس از گذشت ۶ سال، به عنوان یک جریان جدی و آینده ساز فرهنگی و هنری در کشور محسوب می ­شود. این بدان معنی است که باید از این سرمایه بیش از پیش مراقبت کرد و با تحلیل مزیت­ ها و آسیب­ ها، به اصلاح و بهبود و رفع مشکلات و ارتقای سطح آن پرداخت.

استاد همایون خرّم برکت جشنواره است. حضور معنوی­اش در جای جای و لحظه لحظه جشنواره هویدا است. انرژی مثبت او و خانواده مهربان و گرانقدرش نعمتی برای جشنواره نوای خرّم است. یک سوال همواره ذهنم را مشغول می­کند که آیا ایشان پیش بینی می ­کردند که علاوه بر مانایی  آهنگ­هایشان، در پرتو نام همایونِشان، گلستانی از فرزندان خنیاگر ایرانی پرورش یابد و با ادامه راه او، نسل طلایی دیگری برای موسیقی ایرانی را رقم زند؟ حتما استاد همایونِ خرّمِ ویولنیستِ آهنگسازِ مهندسِ اخلاق­ مدار، در زندگی، خوبی ­های معنوی زیادی سرمایه­ گذاری کردند که اینگونه خداوند برای او عزّت و بزرگی خواسته است.

این عین کلام و وعده الهی است که در سوره آل عمران؛ آیه ۲۶ می­فرماید: «بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت می دهی و از هر که خواهی حکومت را می ستانی، و هر که را خواهی عزت می بخشی و هر که را خواهی خوار و بی مقدار می کنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی.» 

هنرآموزان شرکت ­کننده در جشنواره نوای خرّم اعم از برگزیدگان یا آنان که برگزیده نشده­ اند همگی به دستاوردهای بزرگی دست یافته ­اند که شاید به مرور زمان بدان واقف شوند. به هر حال جشنواره موسیقی نوای خرّم را نیز مانند هر رویداد دیگری، می­ توان برشی کوچک اما واقعی از زندگی یک علاقمند یا عاشق موسیقی با تمام فراز و نشیب ­ها و تلخ و شیرین­ های آن در نظر گرفت. این جشنواره برای شرکت­ کنندگان دستاوردهایی بزرگتر از برد و باخت یا انتخاب شدن یا نشدن دارد. کسب تجربه واقعی و میدانی در عرصه اجرای هنری آن هم در حضور بزرگان موسیقی کشور و مردم، شرکت در یک رقابت سالم اما جدی هنری در قالب یک جشنواره بزرگ موسیقی، آشنایی بیشتر با توانایی­ های هنری هم سن و سال­های خود، شناخت عمیق­ تر نسبت به موسیقی اصیل ایرانی و آهنگسازان و ترانه ­سرایان بزرگ کشور، تجربه اجرای جدی صحنه ­­ای و استرس ناشی از آن، تجربه کار گروهی در قالب اجراهای دو نفره تا ارکسترال، یافتن انگیزه و شور و هیجان برای تلاش و تمرین بیشتر و ظرفیت­ سازی در قبال نتایج داوری و تجربه انتخاب شدن یا نشدن در شرایط رقابتی و ... از مهم ترین این دستاوردها است که به مرور زمان آثار و ابعاد آن در زندگی هنری فرزندانمان بیش از پیش نمایان می ­شود.

همانگونه که بارها اعلام شد هدف اصلی از برگزاری رقابتی جشنواره و جایزه همایون خرّم، صرفاً ایجاد و افزایش انگیزه و ذوق و شوق بیشتر در عزیزمان برای ارایه باکیفیت بهتر اجرای موسیقی است و به هیچ وجه به منزله برد و باخت در یک مسابقه نیست. هر چند اگر آنهم باشد فرزندانمان باید بیاموزند که هر عدم موفقیتی را به چشم شکست نبینند و سعی نمایند تا با انگیزه بیشتر برای ارتقای خود تلاش نمایند.

هنرآموزان شرکت ­کننده در جشنواره نوای خرّم اعم از برگزیدگان یا آنان که برگزیده نشده­ اند همگی به دستاوردهای بزرگی دست یافته ­اند که شاید به مرور زمان بدان واقف شوندخانواده هنرآموزان بزرگترین سرمایه فرزندانمان و نیز از ارزشمندترین سرمایه ­های جشنواره نوای خرّم هستند. بدون حمایت، پیگیری، تلاش و صرف وقت و هزینه و انرژی این پدران و مادران عزیز و مهربان، هنرمندی شکل و جشنواره­ای پا نمی ­گیرد. شاید سخت­ ترین نقش خانواده­ ها در این میان، ظرفیت ­سازی و پشتیبانی روحی و روانی برای هنرآموز برگزیده یا انتخاب نشده است که نه اولی دچار غرور شود و و نه دومی دچار سرخوردگی و احساس شکست. که این هر دو خطری جدی برای ادامه درست راه و مانع موفقیت در فعالیت هنری است. همچنین تحلیل آماری و تخصصی کیفیت ارایه شرکت­  کنندگان و اجراها در طی شش دوره جشنواره نشان می ­دهد که هنرآموزان در رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال در اوج آمادگی و انگیزه برای فراگیری و اجرا به سر می ­برند و پس از آن عمدتا دچار افت و روند نزولی می­ شوند که در این زمینه نیز خانواده­ ها می ­بایست تمهیدات لازم را برای تداوم آمادگی فرزندان خود بیاندیشند.

آموزشگاه­ها  و مدرسین موسیقی در طی شش دوره جشنواره به ویژه در دوره ششم بسیار فعال حضور یافتند. تلاش این عزیزان که در شرایط سخت اقتصادی، آموزش موسیقی و هنر را پیشه خود قرار داده ­اند و با آماده سازی هنرآموزان و یا تشکیل گروه ­های موسیقی و حضور در جشنواره زحمات زیادی را متقبل شدند، بسیار قابل تقدیر است.

قطعا مدرسین و مدیران آموزشگاه­های موسیقی به مرور و با کسب تجربه بیشتر در این حوزه، به ارتقای سطح فنی خود و رفع نواقص تخصصی هنرآموزان و گروه­هایشان خواهند پرداخت. تجربه شش دوره جشنواره نشان می­ دهد که استعدادهای بسیاری در کودکان و نوجوانان وجود دارد که نیازمند تعلیم و هدایت صحیح است و در موارد زیادی نیز آثار تعلیم و هدایت نادرست که ناشی از ضعف برخی مدرسین موسیقی است به چشم می خورد. بنابراین لازم است علاوه بر هنرآموزان، بسیاری از مدرسین و آموزشگاه­های موسیقی نیز برای ارتقای سطح فنی و تخصصی خود تلاش نمایند.

هنرمندان بسیاری طی ۶ سال گذشته در کسوت داوری جشنواره یا مشاور و راهنما ما را یاری نمودند که قدردانشان هستیم. مشاوران و داوران جشنواره نوای خرّم همه ساله از متخصص ­ترین و باتجربه ­ترین هنرمندان عرصه موسیقی انتخاب شده ­اند که هر یک پیشینه درخشان و متعدد در امور نوازندگی و خوانندگی، آهنگسازی و تنظیم، آموزش و پژوهش و داوری مسابقات هنری متعدد دارند و با دقت و وسواس فراوان به داوری اجراها می پردازند. در جشنواره امسال نیز ۱۹ نفر از این عزیزان قبول زحمت نمودند و با صرف وقت و دقت بسیار طی شش روز کامل به تماشا و بررسی و داوری اجراها به صورت حضوری پرداخته و با مد نظر قراردادن معیارهایی چون آراستگی ظاهر و آداب صحنه، کوک ساز، تکنیک و صدادهی (هماهنگی فنی در اجرا برای گروه‌ها)، تنظیم، خلاقیت و نوآوری یا اجرای صحیح و نزدیک به اصل اثر و احساس در اجرا، به امتیازدهی آثار پرداختند که سپاسگزارشان هستیم.

رسانه ­های مجازی و مکتوب و شبکه ­های اجتماعی و نیز شبکه ­های رادیویی نقش مهمی در معرفی جشنواره و فراگیرشدن آن داشته و دارند. خبرنگاران بی ادعا و پرتلاش عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه موسیقی با پوشش و انتشار به هنگام اخبارو اطلاعیه ­های جشنواره و انعکاس نظرها و انتقادها و پیشنهادها در باره آن، کمک شایانی نمودند. در این میان صفحات هنرآموزان و آموزشگاه­ها در شبکه­های مجازی نیز نقش رسانه ­ای وسیعی ایفا نمودند. معاون امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بنیاد فرهنگی و هنری رودکی نیز در طول سال­های برگزاری جشنواره به ویژه در دوره ششم جشنواره همواره از حامیان معنوی آن بوده ­اند و در صدور مجوزها و نیز معرفی جشنواره در سطح استان­ها و صرفاٌ در این دوره با رایگان در اختیار گذاشتن تالار وحدت برای اجرای مراسم پایانی، نقش مؤثری ایفا نمودند که جای قدردانی دارد. امید که این حمایت معنوی با فراهم کردن و ایجاد تسهیلات بیشتر برای جشنواره در حال رشد نوای خرّم، توسعه یابد. در این میان همکاران موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش به مثابه یک خانواده منسجم و صمیمی ­اند و هر یک عاشقانه و بی ­منت و در بسیاری موارد فراتر از وظایف سازمانی خود در راه اهداف موسسه به ایفای نقش می ­پردازند. آنان با  صبر و حوصله و تلاشی وصف­ناشدنی در طول یک سال تلاش می ­نمایند تا جشنواره به بهترین نحو به انجام برسد. پرتلاشی همکارانم در طول دوره محدود رقابت جشنواره، تنها گوشه ­ای از زحمات آنان است. رادنواندیش با آنان زنده و پویاست.

ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) از روز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه به مدیریت بردیا صدرنوری و دبیری ناصر ایزدی توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» با حضور هنرمندان شرکت‌کننده گروه سنی کودک و نوجوان برگزار شد، در این رویداد هنرمندان شرکت کننده در بخش‌های تک نوازی و تک خوانی، اجراهای دو و سه نفره و اجراهای گروهی روزهای پنجشنبه ۳۰ آبان و جمعه ۱ آذر ماه در مجتمع فرهنگی هنری نور و روزهای پنجشنبه ۷، جمعه ۸، پنجشنبه ۱۴ و جمعه ۱۵ آذر در فرهنگسرای نیاوران آثار خود را به صحنه بردند. این در حالی است که فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، وارطان ساهاکیان، علی جهاندار، مظفر شفیعی، افلیا پرتو، بهناز ذاکری، پری ملکی، معصومه مهرعلی، مزدا انصاری، رضا مهدوی، علیرضا چراغچی، محمدرضا فیاض، مجید واصفی، حسین فاضل، مجید ناظم پور، بابک شهرکی، پویان آزاده و حامد ابراهیمی اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره نوای خرم را تشکیل می دادند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد قرآن کریم خبرگزاری شبستان استان بوشهر قرآن فهما شیراز اردبیل جشنواره و جایزه همایون خر م نوای خر م انتشار متن بردیا صدرنوری دغدغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۶۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.

او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم از نظرتان می‌گذرد:

کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.

مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروه‌های کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروه‌های کر و ارکستر‌ها است. مگر می‌شود از هیچ سمت حمایتی از این گروه‌ها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروه‌های کُر و ارکستر‌ها شده است که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح می‌دهند یا در گروه‌های پاپ فعالیت کنند یا به کار‌های غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت می‌گیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروه‌ها می‌شود در نتیجه انگیزه‌ای برای اعضای این گروه‌ها نمی‌ماند.

مخاطب امروز با کنسرت‌های گروه کُر ارتباط برقرار می‌کند؟

مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمی‌شود. تمام تبلیغات، تمام سالن‌ها و تمامی رسانه‌ها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروه‌ها ندارند، چون سال‌های سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروه‌های کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجرا‌های سنتی، گروه‌های بانوان و دیگر گروه‌ها هم نمی‌بینیم.

چه مخاطبانی جذب این کنسرت‌ها می‌شود؟

متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروه‌ها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرت‌ها هستند. مشکل ما ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا حل شود. آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عده‌ای با آموزش‌های تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.

در کشور‌های دیگر به چه صورت است؟

بر خلاف ایران در کشور‌های اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیسا‌ها گروه‌های کر فعالیت داشتند و آواز‌های مذهبی اجرا می‌کردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس می‌شود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص می‌دهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا می‌کنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه می‌شوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم می‌گیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.

آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟

هنر همیشه راه خودش را پیدا می‌کند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقی‌های بی سر و ته هم تمام می‌شود، اما با سیاست‌های گرفته شده در ارتباط با ارکستر‌ها و گروه‌های کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار