Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@07:52:29 GMT

منابع فرهنگی و اجتماعی باید به درستی مصرف شود

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۷۳۴۵

منابع فرهنگی و اجتماعی باید به درستی مصرف شود

به گزارش خبرگزاری مهر، یازدهمین جشنواره پژوهش و مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی شنبه ۲۳ آذر در برج میلاد با حضور تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مدیران حوزه شهری و علاقمندان این حوزه برگزار شد.

محمدجواد حق شناس در بخش پنل تخصصی نوآوری شهری، اقتصاد فرهنگ و اجتماع شهری بیان کرد: نه فقط منابع زیست محیطی و اقتصادی بلکه منابع فرهنگی و اجتماعی نیز باید به درستی و با در نظرداشت نیازها و حقوق نسلهای آینده مصرف شود بنابراین مدیریت شهری مکلف است در فرایند توسعه شهر در مسیر حفظ ارزش ها و منابع فرهنگی و اجتماعی گام بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حق شناس با تاکید براینکه پایداری فرهنگی و اجتماعی به مثابه مساله اصلی و شاخص ردیف اول در اسناد پشتیبان برنامه سوم توسعه شهر تهران است ادامه داد: در مرحله بعد و در تدوین شاخص های سطح دوم چهارچوب مفهومی این رویکرد در قالب ده شاخص تعریف و به تصویب شورای شهر رسید. این شاخص ها عبارتند از مدیریت دانش، حس مکان، عدالت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، کیفیت زندگی و سلامت شهری، فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی، دیپلماسی شهری و در نهایت طبقه خلاق و اقتصاد فرهنگ و هنرو گردشگری.

وی رشد خلاقیت، طبقه خلاق، صنایع خلاق، بکارگیری منابع فرهنگی شهر، توسعه فضاهای فعالیت صنایع خلاق، استفاده از بسترهای همکاری و رویدادها و جشنواره های بین المللی دانست و افزود: از جمله هدف گذاری هایی است که در قالب شاخص های سطح سوم اسناد عملیاتی برنامه سوم توسعه همراه با پیوند با اقتصاد گردشگری در قالب شاخص طبقه خلاق و اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری دنبال خواهد شد. این برنامه پتانسیل بسیار عظیمی برای شهر تهران ایجاد می کند. بستر قانونی مناسبی برای رونق خلاقیت و رشد صنایع خلاق فراهم شده است که در صورت مدیریت صحیح نقش مهمی در اقتصاد شهر تهران و در پایداری فرهنگی و اجتماعی آن خواهد داشت.

حق شناس ادامه داد: در چارچوبی که یونسکو برای شبکه شهر های خلاق جهان اعلام کرده است هفت حوزه موسیقی، فیلم، ادبیات، هنرهای رسانه ای، صنایع غذایی، صنایع دستی و هنرهای مردمی، و طراحی به عنوان صنایع خلاق در نظر گرفته شده است که هر شهر بر اساس مزیت های نسبی خود و نیز انرژی و ظرفیتی که یکی از این زمینه ها را به عنوان اولویت خود انتخاب می کند. از شهرهای ایران تاکنون اصفهان و بندر عباس در حوزه صنایع دستی، رشت در حوزه خوراک شناسی و سنندج در حوزه موسیقی به شبکه شهرهای خلاق پیوسته اند. حال شهر تهران می باید اولویت خود در بین این صنایع خلاق را مشخص کند. این یک چالش جدی در حوزه پژوهش است. شهر تهران در کدام یک از زمینه های خلاقیت مرتبط با شبکه شهر های خلاق جهان ظرفیت و مزیت بیشتری دارد؟

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی گفت: بستر بسیار مناسبی برای توسعه خلاقیت و رونق صنایع خلاق منابع فرهنگی عظیم در کنار جمعیت پرشمار، سطح درآمد، سطح فرهنگ ساکنین، سطح فناوری، انبوه استعدادهای انسانی در حوزه های مختلف صنایع خلاق و سطح بالای تسامح و تنوع فرهنگی شهر تهران فضای مناسبی برای فعالیت صنایع خلاق در این شهر فراهم کرده است. همه زمینه های صنایع مورد نظر شبکه شهر های خلاق در شهر تهران فعال بوده و پتانسیل های قابل توجهی دارند. اما در این میان به نظر می رسد صنعت فیلم بتواند جایگاه متفاوتی داشته باشد. صنعت فیلم در شهر تهران با سابقه ای یکصد ساله یک صنعت کاملا فعال است. برگزاری جشنواره های فیلم شناخته شده و مطرح همچون فیلم فجر و فیلم کوتاه تهران و حضور نمایندگان و فیلم سازان در جشنواره های بین المللی فیلم های کوتاه و بلند جهان تجارب و کارنامه موفقی را نشان می دهد. این صنعت نیروی کار خلاق و و مشاغل خلاق متنوعی را در بر می گیرد. سهم قابل توجهی در جذب سرمایه بخش خصوصی و دولتی و درامدزایی دارد و زیر ساخت ها یی همچون لاله زار و بازار عرضه و تقاضای داخلی قابل توجهی دارد. لذا صنعت فیلم می تواند نقشی محوری و پیشقراول در توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و صنایع خلاق شهر تهران را به عهده بگیرد. طبعا این موضوع نیازمند بررسی های جدی توسط پژوهشگران و سیاستگذاران و مدیران حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

حق شناس در بخش دیگری از سخنرانی خود به راهبرد تهران برای شهر خلاق اشاره کرد و افزود: شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ راه انداری شد. این شبکه فرهنگ را مبنای بازآفرینی و توسعه پایدار شهری می داند و با تکیه بر دانش، رهیافت جدیدی برای ارزش آفرینی اقتصادی و نوسازی و توسعه شهرها ارائه می کند. اینجاست که مفاهیم صنایع خلاق (صنایع دستی و هنرهای مردمی، طراحی، فیلم، صنایع غذایی، ادبیات، موسیقی و هنرهای رسانه ای) و طبقه خلاق (حاملان استعداد و دانش و هنر) شکل می گیرد. شهری که ظرفیت پذیرش تنوع و نوآوری فرهنگی و هنری را دارد و از آن برای رونق اقتصاد و فرهنگ و هنرو توسعه پایدار و زیست پذیری بهره می برد و مقصد مناسبی برای جذب گردشگران می شود.  

وی با اشاره به اینکه تا کنون بیش از ۱۰۰ شهر از حدود بیش از پنجاه کشور به شبکه شهرهای خلاق پیوسته اند گفت: هر یک از این شهر ها بنا به ظرفیت های خود یکی از صنایع خلاق را به عنوان اولویت خود برگزیده اند. انتخاب یکی از این زمینه ها به عنوان اولویت تصمیمی راهبردی است که می باید با در نظر داشت فرصت ها و نهدیدها و نقاط و ضعف و قوت و تحلیل شرایط محیطی و عملیاتی اتخاذ شود.

حق شناس تصریح کرد: شهر تهران به لحاظ گستره و ترکیب جمعیتی، تمرکز امکانات، منابع، دانش و فناوری و اهمیت سیاسی و اقتصادی جایگاه ویژه ای در بین شهر های ایران دارد و به لحاظ منابع فرهنگی بسیار ثروتمند است. در عین حال موانعی نیز وجود دارد. اگرچه ظرفیت تنوع پذیری فرهنگی و دسترسی به فناوری و مدارا نسبت به سایر شهرهای کشور بالاست اما در حوزه فیلم و موسیقی و رسانه محدودیت های جدی ناشی از سیاست زدگی مطرح است و در حوزه صنایع غذایی و صنایع دستی بدون اتکا به تنوع فرهنگی منبعث از سایر شهرهای کشور نارسایی هایی وجود دارد. لذا به نظر می رسد انتخاب صنعت برتر خلاق شهر در تهران کار ساده ای نیست.  

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:شاید مهم ترین مزیت نسبی تهران را نباید در یکی از صنایع خلاق جستجو کرد. واقعیت این است که تهران عصاره تنوع فرهنگی چند هزارساله ایران و در عین حال پیشرو در همه حوزه های صنایع خلاق است. چرا که قادر است با در کنار هم چیدن منابع فرهنگی اقوام و خرده فرهنگ های سراسر کشور و ترکیبی از صنایع خلاق شهر راهبرد جدید و خلاقانه ای را در دستور کار خود قرار دهد. به هر دلیل برجسته ترین استعدادها و صنایع خلاق کشور در پایتخت گرد هم آمده اند. شاید بتوان معادلات یونسکو را نادیده گرفت و بجای تعیین یکی از صنایع خلاق به عنوان اولویت راهبرد شهر خلاق به تنوع فرهنگی و صنایع خلاق گرد هم آمده در تهران تکیه کرد.  

حق شناس در خاتمه اضافه کرد:به نظر می رسد شهر در آستانه انتخابی مهم است. این انتخاب لزوما می باید مبتنی بر بررسی های علمی و مطالعات میدانی کاملا حساب شده صورت گیرد. شاید هم تا حدودی بتوان محک تجربه را به کار گرفت. می توان در یک زمان بندی مناسب ضمن ایجاد بسترهای فعالیت صنایع خلاق و ایجاد فضای مناسب برای ظهور و بروز استعدادها و خلاقیت ها و حتی رقابت در عرصه عمل میدان را برای خودنمایی مزیت نسبی شهر بازگذاشت و همزمان با تعمیق مطالعات و ادبیات موضوع در انتخاب صنعت خلاق برتر شهر گزیده تر سخن گفت.

کد خبر 4797617

منبع: مهر

کلیدواژه: یونسکو شهر تهران شورای شهر برنامه سوم توسعه محمدجواد حق شناس مدیریت شهری شهرداری تهران شورای شهر تهران آلودگی هوا قوه قضاییه شهر تهران معلولان وزارت آموزش و پرورش دستگیری سارق پیروز حناچی نیروی انتظامی آتش نشانی محسن هاشمی سازمان تامین اجتماعی سیدابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۷۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر

آفتاب‌‌نیوز :

دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران، پیش از ظهر چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور افتتاح شد. این نخستین دانشکده علوم خانواده در ایران است.

منصوره کرمی همسر شهید مسعود علیمحمدی استاد شهید دانشگاه تهران که با دستور رییس این دانشگاه به عنوان مشاور دانشکده علوم خانواده فعالیت می‌کند، در آیین بهره‌برداری از اولین ساختمان این دانشکده که همزمان با روز معلم و استاد برگزار شد، حضور داشت و این دانشکده را افتتاح کرد.

روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران در واکنش نسبت به برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره بهره‌مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی مرتبط با ماموریت‌ها و فعالیت‌های این دانشکده توضیحاتی ارائه کرد.

متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است: در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

سیاست گذاری و نیازسنجی برای جذب هیات علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛

تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.

تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه

زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت

توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری

طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده

تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده

طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده

طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده متشکل از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر انسیه خزعلی) دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر جمیله علم الهدی)، دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر فهیمه فرهمندپور)، مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم دکتر فخرالسادات نصیری)، مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم دکتر فاطمه یزدیان).

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رییس دانشگاه تهران منصوب شده و یا می شوند

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رییس دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسایل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیات علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • پیش‌بینی حضور بیش از ۱۰۰۰۰۰ بازدیدکننده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی‌دهند/ تورم در بخش پزشکی با اجتماعی متفاوت است
  • بیمه ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم پزشکی در مقایسه با بخش اجتماعی بالاتر است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت و بالاتر است
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر