Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز (شنبه) معترضان در شرق هند، بیش از ده‌ها اتوبوس را به آتش کشیده و به دست‌کم شش ایستگاه راه‌آهن خسارت زدند. اعتراضات خشونت‌بار علیه قانون جدید شهروندی برای چهارمین روز پیاپی ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند تاکید دارد که قانون جدید، اقلیت‌های مذهبی همچون هندوها و مسیحیان را از اذیت و آزار در کشورهای بنگلادش، پاکستان و افغانستان از طریق گشایش مسیری برای کسب شهروندی هند نجات می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما منتقدان بر این باورند که این قانون که امتیازات مشابهی برای مسلمانان ندارد، بنیادهای سکولار هند را تضعیف می‌کند.

به گفته مقام‌های پلیس، معترضان امروز دست‌کم ۱۵ اتوبوس را در ایالت بنگال غربی، واقع در ۲۰ کیلومتری مرکز این ایالت به آتش کشیدند و چندین ساعت ترافیک ایجاد کردند. دست‌کم نیمی از ایستگاه‌های راه‌آهن این ایالت دچار خسارت شده و به آتش کشیده شدند و همین امر به لغو حرکت بسیاری از قطارها منجر شد. به گفته یک مقام امنیتی، مشخص نیست که چه زمانی وضعیت به حالت عادی باز می‌گردد.

دانشجویان دانشگاه اسلامی علیگر، واقع در ایالت پرجمعیت اوتار پرادش واقع در شمال هند علیه این قانون شهروندی اعتراض کرده‌اند و قصد دارند تا فردا (یکشنبه) اعتراضات گسترده‌ای با حضور مسلمانان برگزار کنند.

اصلاح قانون اعطای شهروندی که ۱۱ دسامبر در پارلمان هند به تصویب رسید با اعتراض‌های شدیدی روبرو شده و تاکنون چندین کشته و مجروج بر جای گذاشته است. به گزارش خبرگزاری آلمان با قانون جدید، مهاجران سه کشور همسایه (بنگلادش، افغانستان و پاکستان) ساده‌تر از قبل می‌توانند شهروند هند شوند، اما این قانون شامل مسلمانان این کشورها نمی‌شود.

مسلمانان هند پیشتر نیز دولت ملی‌گرا و هندوی نارندرا مودی را به اتخاذ سیاست‌های تبعیض‌آمیز متهم کرده‌اند، اما قانون جدید معترضان غیرمسلمان زیادی هم دارد که به خصوص با تسهیل اعطای شهروندی به مهاجران بنگلادش مخالفت می‌کنند.

تجمع‌های اعتراضی همراه با تحصن و اعتراض روز پنج‌شنبه از ایالت آسام، در شمال شرق هند آغاز شد و به درگیری خشونت‌آمیز میان پلیس و معترضان انجامید. خبرگزاری فرانسه به نقل از مراکز درمانی محلی از کشته شدن دو تن و مجروح شدن ۲۶ تن در آسام خبر داد که ظاهرا همه هدف تیراندازی نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

تظاهرات علیه قانون جدید شهروندی روز جمعه در دهلی نو، پایتخت و برخی دیگر از ایالت‌های هند، از جمله گجرات، کرالا و بنگال غربی نیز ادامه داشت. بنا بر گزارش‌ها در دهلی‌نو صدها دانشجو علیه قانون جدید تجمع کردند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده و به ضرب و شتم معترضان پرداخت.

در شهر گواهاتی در ایالت آسام روز جمعه نیز هزاران تن در تجمع‌های اعتراضی شرکت کردند. گفته می‌شود در این روز میان معترضان و نیروهای پلیس درگیری شدیدی رخ نداد. در ایالات مگالایا، در جنوب آسام که از کانون‌های اصلی اعتراض‌ها است، مسئولان محلی ارتباط با شبکه جهانی اینترنت را قطع کردند و در بخش‌هایی از مرکز ایالت مقررات منع عبور و مرور وضع شده است. درگیری‌ها در این ایالت ۲۰ مجروح بر جای گذاشته است.

از اصلاح قانون شهروندی، بیش از همه مهاجران غیرمسلمان بنگلادش، پاکستان و افغانستان سود می‌برند که پیش از سال ۲۰۱۵ به شکل غیرقانونی وارد هند شده‌اند. اندکی بیش از ۸۰ درصد جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلون نفری هند پیروان مذهب هندو هستند. مسلمانان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی هند حدود ۱۴ درصد از جمعیت این کشور را شامل می‌شوند.

منتقدان دولت حاکم را به رفتار ناعادلانه و تبعیض علیه مسلمانان متهم می‌کنند. با این همه شدیدترین اعتراض‌ها در ایالت‌های شمال شرق هند و نزدیکی مرز بنگلادش رخ داده است. معترضان نگرانند که قانون جدید شهروندی، باعث ورود تعداد بیشتری مهاجر از بنگلادش به هند شود. در برخی ایالت‌های شمال شرق هند هم‌اکنون نیز جمعیت بزرگی از مهاجران بنگلادشی حضور دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حق شهروندی هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۹۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدنی های امروز؛ از سالگرد نسل کشی ارامنه تا اعتراضات دانشجویی در آمریکا

توفان شن در شهر آتن یونان/ رویترز و خبرگزاری فرانسه برپایی چادر تحصن دانشجویان حامی فلسطین در محوطه دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آمریکا/ رویترز پناهجویان در پشت دیوارهای مرزی ایالات متحده آمریکا/ رویترز تحصن و تعطیلی کلاس درس از سوی دانشجویان در کالج امرسون در شهر بوستون ایالت ماساچوست آمریکا در اعتراض به نسل کشی اسرائیل و در حمایت از مردم غزه/ رویترز استقبال از نخست وزیر انگلیس از سوی صدراعظم آلمان در برلین/ خبرگزاری فرانسه کشاورزان ایالت جنوبی "تامیل نادو" هند، در جریان اعتراضی در شهر دهلی جمجمه و استخوان‌هایی را به نمایش می‌گذارند که ادعا می‌کنند بقایای بقایای کشاورزان تامیل است که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. آنها خواستار قیمت بهتر برای محصولات کشاورزی شان هستند./ رویترز بقایای موشک های بالستیک ایرانی در نزدیکی شهر " آراد" در جنوب اسراییل/ رویترز مزرعه گل لاله در هلند/ رویترز تظاهرات علیه قطع بودجه های آموزشی در شهر بوینوس آیرس آرژانتین/ رویترز و خبرگزاری فرانسه رژه خیابانی در صدونهمین سالگرد واقعه نسل کشی ارامنه به دست امپراتوری عثمانی در شهر ایروان ارمنستان/ خبرگزاری فرانسه یک بازدیدکننده از نمایشگاه فناوری در هانوفر آلمان با یک ربات "سنگ – کاغذ- قیچی" بازی می کند./ خبرگزاری فرانسه واکسیناسیون کودکان در یک مرکز بهداشتی در هاندان چین/ DDP کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسراییلی دانشگاه های آمریکا تا اوضاع غزه

دیگر خبرها

  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟
  • دیدنی های امروز؛ از سالگرد نسل کشی ارامنه تا اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی  (+عکس)
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ملی  (+عکس)
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا  (+عکس)
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان
  • مسلمانان روهینگیا همچنان با پاکسازی قومی مواجه هستند
  • اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت