Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدرضا اورنگ در یادداشتی به سه فیلم مهم «جوکر»، «روزی روزگاری در هالیوود» و «ایرلند» پرداخته است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سینما هنری زیبا، دوست داشتنی و فراگیر است که مدام چشم مشتاقان را به دنبال خود دارد. حسن هنرهفتم این است که تمام علاقه مندان همواره منتظرند فیلم های جدید اکران شوند تا انتظارشان پایان یافته و حس کنجکاوی شان ارضا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها عاشقان واقعی سینما این حس را با تمام وجود درک می کنند.برای همین مدام اخبار هنری و سینمایی را پیگیری می کنند تا بدانند چه فیلمی توسط کدام کارگردان و با چه بازیگرانی مقابل دوربین می رود.پس از اطلاع یافتن از پایان پروژه،روزشماری می کنند تا فیلم ها یکی یکی روی پرده بیایند تا به تماشای آنها بنشینند و لذت ببرند.

سال 2019 برای سینما و سینما دوستان خیلی خاص بود،زیرا در این سال قرار بود فیلم های مهمی چون:«روزی روزگاری هالیوود» با کارگردانی کوئنتین تارانتینو، «ایرلندی» مارتین اسکورسیزی و «جوکر» ساخته تاد فیلیپس بر پرده عریض سینما خودنمایی کنند،برای همین خیل عاشقان سینما در جهان و ایران لحظه شماری می کردند تا هرچه زودتر به تماشای آنها بنشینند.سرانجام هر سه فیلم به نمایش درآمدند و چشم مشتاق به دیدن آنها روشن شد.

«ایرلندی» مارتین اسکورسیزی اخبار بیشتری را به خود اختصاص داده بود.پخش این اخبار موجب شده بود که فیلم تازه کارگردان کهنه کار سینمای جهان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. «ایرلندی» هرچند فیلم قابل توجهی است که از سوی منتقدان نیز استقبال شده است،اما نسبت به دیگر کارهای اسکورسیزی،به خصوص «رفقای خوب» (Goodfellas) برتری ندارد.داستان های گانگستری تشابه زیادی با یکدیگر دارند،اما پرداخت ها با یکدیگر متفاوت است و کارگردانانی مانند اسکورسیزی و کاپولا با دید خاص و جدیدی به این نوع فیلم ها پرداخته اند. در فیلم «ایرلندی» نیز دوباره یک قاتل حرفه ای وجود دارد که توسط مافیا و سازمان هایی که هیچ گاه از آنها نام برده نمی شود،اما حضور سنگین در جامعه دارند،استخدام شده و اهدافی که آنها مشخص می کنند را از میان بر می دارد،سر انجام نیز مجبور می شود دوست خود و کسی که برای او کار می کند را نیز طبق دستور به قتل برساند. 

«رفقای خوب» از لحاظ ساختار و بازیگری جذابیت بیشتری نسبت به آخرین اثر اسکورسیزی دارد.یکی از دلایلی که باعث شد زمان تولید فیلم «ایرلندی» بیشتر از حد معمول طول کشیده و بودجه را افزایش دهد،استفاده از تکنیک «C.G.I» برای جوان تر کردن بازیگران،به ویژه رابرت دنیرو بود که متاسفانه استفاده از این تکنیک،نه تنها موثر نبود،بلکه چهره بازیگران را بسیار مصنوعی جلوه داده و به اصطلاح توی ذوق می زد.نکته مهم دیگر بازی متوسط رابرت دنیرو در «ایرلندی» بود که در پرونده بازیگری اش کار ارزشمندی تلقی نمی شود.برای همین از طرف گلدن گلوب و بیشتر جایزه ها و جشنواره برای بهترین بازیگر کاندید نشده است.سطح توقع منتقدان و علاقه مندان از این فیلم بسیار بالا بود،اما «ایرلندی» آن گونه که مورد انتظار بود از کار در نیامد.

فیلم «روزی روزگاری هالیوود» کوئنتین تارانتینو نیز بسیاری را مشتاق به دیدنش کرده بود،اما آن هم کار شاخصی در سابقه تارانتینو محسوب نمی شود. این فیلم در حقیقت ادای دین این کارگردان به سینمای کلاسیک و سریال های تلویزیونی دهه 60 آمریکاست که ظیفه خود را انجام داده است.

«روزی روزگاری هالیوود» بر عکس «هشت نفرت انگیز» داستان منسجمی ندارد و مجموعه ای از صحنه های پراکنده است که کنار هم چیده شده اند.داستان فیلم مربوط به بازیگر یک سریال دهه 60 آمریکاست(لئوناردو دی کاپریو) که دیگر مانند گذشته مورد توجه نیست.وی برای اینکه بیکار نباشد مجبور می شود در نقش منفی یک فیلم بازی کند که چندان به مذاقش خوش نمی آید.بازیگر بدل او(برد پیت) تنها کسی است که هنوز او را باور دارد و در کنارش مانده است.هرچند قرار بود این فیلم به داستان قتل شارون تیت همسر باردار رومن پولانسکی که توسط خانواده منسن به قتل رسید بپردازد،اما زیاد به زندگی پولانسکی و همسرش نمی پردازد.تارانتینو این قصه را تغییر داده و حمله خانواده منسن به جای اینکه به خانه پولانسکی باشد به منزل همسایه آنان ریک دالتون همان هنرپیشه سریال های وسترن دهه 60 است. 20 دقیقه آخر فیلم بیشتر به آثار تارانتینو نزدیک است و با سبک کارگردانی او مانوس.بازی لئوناردو دی کاپریو و برد پیت نیز چندان به دل نمی نشیند و به چشم نمی آید. «روزی روزگاری هالیوود» نیز مانند «ایرلندی» آن گونه که باید انتظارات را برآورده نکرد و نقطه مثبتی در پرونده کاری تارانتینو محسوب نمی شود.

فیلم سوم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس است که انتظارها را برآورده کرد و منتقدان و علاقه مندان را به خود جلب کرد.شخصیت جوکر را مخاطبان حرفه ای سینما به خوبی می شناسند، زیرا چندین دهه است که این شخصیت را روی پرده می بینند،اما «جوکر» فیلیپس با نمونه های دیگر تفاوت آشکاری دارد. 

داستان این فیلم در سال 1981 اتفاق می افتد و درباره مرد میانسالی به نام آرتور فلک است که همراه مادر خود پنی در شهر گاتهام زندگی می‌کند. آرتور به عنوان دلقک در سالن های نمایش و مهمانی‌های مختلف ظاهر شده و خرج خود را از این راه درمی‌آورد. گاتهام با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته مواجه شده و فقر و بیکاری مردم شهر از جمله آرتور را آزار می‌دهد. آرتور که در وضعیت بدی به سر می‌برد، بعد از وقایع متعدد از جمله مورد حمله قرار گرفتن توسط سارقان گاتهام، زندگی خود را تغییر داده و به یک قاتل تبدیل می‌شود.مردم نیز که از فضای ناعادلانه و نا امن حاکم بر شهرشان خشنود نیستند،نه تنها از جوکر که قاتلی تحت تعقیب است،خشمگین نیستند،بلکه از او حمایت کرده و دست به شورش زده و اکثریت شهروندان به جوکر تبدیل می شوند.

«جوکر» بیشتر فیلمی روانشناختی است تا جنایی.هرچند وضعیت آشفته شهر ، جنایات و خیانت سیاستمداران نیز به تصویر کشیده می شود،اما تکیه داستان بیشتر روی شخصیت جوکر است که به دلیل رفتارهایی که در گذشته با وی شده،به خصوص از سوی مادرش،تعادل روانی نداشته و به یک بیماری روانی به نام ناخویشتن‌داری عاطفی مبتلاست که هنگام عصبانیت، خنده و قهقهه های هیستریک به او دست می دهد.هنرنمایی بازیگری توانا به نام خواکین فینیکس در این فیلم،به آن ارزش خاصی داده و مانند همیشه بازی او بسیار گیرا و تاثیر گذار است.هرچند پیش از فینیکس،بازیگرانی چون سزار رومرو، جک نیکلسون، هیث لجر و جرد لتو نیز نقش جوکر را بازی کرده اند،اما بازی فینیکس جلوه ای خاص دارد و جوکر ویژه و باور پذیری را به نمایش می گذارد.این بازیگر توانا،حسی را که باید در نقش جوکر به مخاطبان منتقل کند،به خوبی انتقال داده و تاثیر موثری روی آنان دارد.

کارگردانی تاد فیلیپس نیز چشمگیر است و توانسته به خوبی و با قدرت از عهده ساخت چنین فیلمی بربیاید و اثری درخشان در پرونده کاری خویش ثبت کند.

فیلم «جوکر» با اینکه در رده فیلم های با درجه R قرار گرفته بود،اما توانست به فروش میلیاردی دست پیدا کرده و برای آثاری با این درجه یک رکورد محسوب می شود.

«جوکر» تاد فیلیپس نسبت به فیلم های «روزی روزگاری هالیوود» کوئنتین تارانتینو و «ایرلندی» مارتین اسکورسیزی از لحاظ ساختار و بازیگری برتری خاصی دارد.فروش بالای این فیلم نسبت به دو فیلم دیگر شاهدی بر این مدعاست.این سه فیلم و کارگردانان بزرگ آن توانستند سال 2019 را برای عاشقان سینما خاطره انگیز کرده و در تاریخ سینما ثبت کنند.

سیدرضااورنگ

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایرلند جهان شورش فرهنگ و هنر هالیوود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۰۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه روشن ورود توصیه‌ای بانک‌ها به واگذاری سرخابی‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، به فاصله دو روز تا پایان مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برای حل مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس برای کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان، روز دوشنبه، ۳ اردیبهشت با برگزاری مزایده رسمی واگذاری ۸۵ درصد از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال طلسم خصوصی‌سازی سرخابی‌ها پس از حدود دو دهه شکسته شد.

واگذاری سرخابی‌ها به صورت ۱۰ درصد نقدی و مابقی اقساطی

محمود قامت، معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره جزئیات این واگذاری گفته است: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۰ درصد از ارزش این معامله به صورت نقد و مابقی با اقساط ۶ ماهه و حداکثر ظرف ۶ سال ازسوی خریداران پرداخت می‌شود.

ورود ۶ بانک غیردولتی برای خرید سهام پرسپولیس

وی درباره مشخصات خریداران سهام توضیح داد: کنسرسیومی متشکل از ۶ بانک غیردولتی شامل بانک‌های شهر، ملت، صادرات، اقتصاد نوین، تجارت و رفاه متقاضی خرید سهام پرسپولیس بودند که دیروز موفق به خریداری آن شدند؛ کارگزار فروشنده سهام به نمایندگی از طرف دولت، بانک ملی بود و این معامله هم مطابق رویه قطعی شد. به گفته وی، قیمت هر سهم پرسپولیس ۳۵۸ تومان به ارزش کل ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

کنسرسیوم شرکت‌های پتروشیمی خریداران باشگاه استقلال

معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین در خصوص خریداران باشگاه استقلال گفت: برای خریداری ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال نیز کنسرسیومی از شرکت‌های پتروشیمی متشکل از خلیج فارس، پارس، بوعلی، شهید تندگویان و بندر امام (ره) موفق به خریداری سهام شدند.

قامت افزود: قیمت هر سهم استقلال نیز ۳ هزار و ۴۰۶ ریال به ارزش کل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است؛ کارگزار خریدار قیمت خرید هر سهم پایه باشگاه استقلال در سامانه معاملات وارد کرده بود که کارگزاری بانک صنعت و معدن برای فروش سهام این باشگاه از طرف دولت بود و مطابق رویه‌ها و مقررات معاملات فرابورس این معامله در سامانه معاملات قطعی شد.

آنگونه که سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است در دولت سیزدهم بورسی شدن دو باشگاه از محل افزایش سرمایه بدون حق‌تقدم انجام و در سال ۱۴۰۱ تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی، فرایند مالکیت این دو باشگاه حل و فصل شود که از سوی بخش تعاونی و خصوصی اقبال نشد.

وزیر اقتصاد با اشاره به برگزاری مزایده گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ تلاش شد تا از طریق کنسرسیومی از بانک‌های غیردولتی و صنایع پتروشیمی این مسئله حل و فصل شود که این اتفاق در فرابورس محقق شد. طبق اطلاعاتی که در فرابورس قرار دادند، ارزش نهایی سهام این دو باشگاه اعلام و با ارزش ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای استقلال و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرسپولیس نهایی شد.

خاندوزی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۱۰ درصد معامله باید به عنوان نقدی و ۹۰ درصد اقساطی صورت می‌گرفت، بخش نقدی قطعی شد و اقساط طی مهلت‌های ۶ماهه به کنسرسیوم‌های بانکی و پتروشیمی اعلام شده است.

در همین رابطه سیاوش غیبی‌پور در مورد مباحث مطرح در مورد واگذاری سرخابی‌ها در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد: ورود بانک‌ها به شرکت در مزایده سرخابی‌ها توصیه‌ای است که به دلایل مصالح اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است. اگرچه بخش خصوصی نیز مصالح اقتصادی در این بحث داشته است.

تشریح دلایل عدم استقبال بخش خصوصی و تعاونی از خرید سهام سرخابی‌ها

وی با بیان اینکه اقتصاد به بخش نئوکلاسیک و نهادی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در بخش نئوکلاسیک، درنظرگرفتن درآمد واقعی سهام مورد توجه است، اما در مورد سرخابی‌ها، بخش نهادی مورد نظر بوده است و به دلیل حواشی که طرفداران این باشگا‌ه‌ها ایجاد می‌کنند ملاحظاتی را برای خریداران عمده ایجاد می‌کند، چون می‌تواند موضوعات درآمدی خریدار بخش خصوصی یا تعاونی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

غیبی‌پور بیان کرد: به دلیل پررنگ‌بودن بخش نهادی در این واگذاری بخش خصوصی استقبالی از خرید سهام سرخابی‌ها نداشت.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود منع بانک‌ها از خرید سهام واحد‌های زیان‌ده وارد کنسرسیوم خرید شده‌اند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد ورود بانک‌های غیردولتی در بحث خرید سهام سرخابی‌ها نوعی توصیه بوده است و آنگونه که در اخبار دیده می‌شود سهام سرخابی‌ها باید تعیین تکلیف شود تا بتوانند ادامه حیات آسیایی و بین‌المللی داشته و از دولتی‌بودن خارج شوند.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: سهام سرخابی‌ها به شکل مصلحتی و توصیه‌ای به بانک‌ها واگذار می‌شود تا بتواند از محرومیت‌های بین‌المللی جلوگیری کند، چون ایجاد محرومیت‌های بین‌المللی می‌تواند هزینه‌های اجتماعی توسط طرفداران این دو باشگاه ایجاد کند.

سرخابی‌ها می‌توانند با مدیریت‌های مناسب به سوددهی برسند

وی بیان کرد: بخش عظیمی از این واگذاری توجه به شرایط کشور و در نظر گرفتن شرایط غیراقتصادی است. البته این پرسش مطرح است که آیا این باشگاه‌ها همچنان زیان ده باقی می‌مانند؟. پاسخ این است که این دو باشگاه همانند دوکارخانه هستند که می‌توانند با مدیریت مناسب به سوددهی و بازدهی برسند و در بسیاری از کشور‌ها باشگاه‌های بسیار موفق و سودده اقتصادی نیز وجود دارد.

غیبی‌پور تصریح کرد: بانک‌ها می‌توانند این امید را داشته باشند که با مدیریت‌های مناسبی که با تصمیم‌گیری مشترک کنسرسیوم اتخاذ می‌شود سهام سرخابی‌ها به سود برسد و برای بانک‌های شرکت کننده در این واگذاری منافع اقتصادی نیز به دنبال داشته باشد.

بحث‌های مالی و حسابرسی این دوباشگاه باید از این پس بسیار دقیق و شفاف باشد

وی افزود: بحث‌های مالی و حسابرسی این دوباشگاه باید از این پس بسیار دقیق و شفاف باشد و از ریخت‌وپاش‌های غیرضرور پرهیز شود که با طی‌شدن این مسیر انتظار سوددهی نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخشش جوکر در بازی مقابل لیکرز
  • تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • «نوش دارو» بعد از «قهوه اسپرسو»/مارتین اسکورسیزی به شبکه ۳ می‌آید
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن
  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • سایه روشن ورود توصیه‌ای بانک‌ها به واگذاری سرخابی‌ها
  • سایه باران کماکان بر سر تهران