Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گیوه بافی به عنوان یکی از هنر‌های دستی مردم زنجان است که با قدمت یک هزار و ۵۰۰ ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
در دنیای ماشینی و پیچیده امروزی که افراد با سلیقه‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند شاید فکر کنیم که دیگر جایی برای پاپوشی مثل گیوه نباشد، ولی تولید این پاپوش و صادرات آن به استان‌های مختلف و حتی خارج از کشور گواه این ست که همچنان گیوه طرفداران پرو پاقرص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
صنعت گیوه دوزی جزئی از صنایع دستی است  و در برخی مناطق یک منبع اقتصادی محسوب می‌شد، گرچه در سال‌های اخیر با رکود مواجه بوده، ولی امروزه بدلیل فواید آن و دادن تنوع به این پاپوش مشتریان خاص خود را دارد و به رغم کهنسالی همچنان در کشور بافته و پوشیده می‌شود.
همچنین این هنر صرف نظر از جنبه اقتصادی آن، یک میراث فکری و فرهنگی است وحفظ این میراث کهن ضروری است.  
طراحی و نقوش رایج در گیوه بافی برگرفته از طرح‌های سنتی فرش و گلیم بوده و طرح‌های آن شامل  مدرن،  تلفیقی مدرن و سنتی است.
با توجه به نوع زندگی عشایری، روستایی، کشاورزی، دامداری و ساختار جغرافیایی منطقه، بافت گیوه از زمان‌های گذشته تا کنون در برخی از شهر‌ها و روستا‌های استان زنجان رایج بوده است و در مناطقی که گیوه بافی در آنجا رواج دارد بافت گیوه و طرح و نقوش بکار رفته در آن متفاوت است.   بانوان روستا‌های استان زنجان گیوه‌هایی می‌بافند که آوازه آن نه تنها در کشور شنیده می‌شود بلکه زیبایی این گیوه‌ها گردشگرانی را که گذرشان به این استان می‌افتدرا  مبهوت خود می‌کند.     ۲۵ کیلومتر راه را طی می‌کنیم تا در روستای قلی کندی شاهد یک کارگروهی شویم که نتیجه آن تولید گیو‌ه های رنگارنگی هستند که با تنوع بالا و زیبایشان حتی کشور‌های اروپایی را نیز طالب این پای پوش کردند.
رستمی یکی از تولید کنندگان بزرگ گیوه در استان زنجان است که در این گزارش ما را همراهی می‌کند.

او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  می‌گوید: سفارشات خود را به روستا‌هایی که گیوه بافی در آن مرسوم است می‌دهد و بانوان این روستا‌ها با تمام ذوق و سلیقه خود این گیو‌ه ها را می‌بافند.    
رستمی می‌افزاید: گیوه بافی کار آبا و اجدادی آنهاست و سعی او بر این است که این هنر را نه تنها زنده نگه دارد بلکه آن را به تمام دنیا معرفی کند.   او می‌می افزاید، در حال حاضر ۷ کارگاه گیوه بافی دارد که به صورت مستقیم ۲۲ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند و به صورت غیر مستقیم با تعداد زیادی از اهالی روستا‌های که گیوه بافی می‌کنند همکاری می‌کند.  
او می‌گوید: روستای قلی کندی از جمله روستا‌های است که بانوانش بیشترین سفارشات کارگاه‌های ما را انجام می‌دهند.
رستمی می‌گوید: جمعیت این روستا ۵۳ خانوار است که از این تعداد حدود ۴۰ الی ۴۵ خانوار مشغول به کار گیوه بافی هستند.
این تولید کننده گیوه ادامه می‌دهد: از مجموع ۴۵ خانوار نزدیک به ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر مشغول کار بافندگی هستند و جمعا به صورت ماهانه ۸۰۰ الی  هزار جفت رویه گیوه از بافندگان خریداری میکنیم.
به خانه یکی از بافندگان این هنر زیبا دعوت می‌شویم و به جمع بانوانی می‌پیوندیم که در یکی از منازل گرد هم آمده اند و در کنار هم مشغول بافت گیوه هستند، سر صبحت را با یکی از این بانوان بافنده  باز می‌کنم.     این بانوی هنرمند اهل روستای قلی کندی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: خیلی وقت است که گیوه بافی می‌کنم و این هنر را از یکی اقوامم آموختم و از همان دوران مشغول به کار شدم و در حال حاضر هم دختر وعروس و همسایه هایم در این راه همراه من هستند و از این طریق کمک معیشت خانواده ام هستند .       این بانوی روستایی ادامه می‌دهد: از وقتی با آقای رستمی آشنا شدیم سفارشتمان نیز افزایش داشته بطوریکه بوِیژه در فصول سرد سال که سرمان خلوت است بیشتر اهالی روستا مشغول گیوه بافی می‌شوند.
به گفته بیشتر بانوانی که در این جمع حضور داشتند گیوه بافی نه تنها سرگرمی خوبی برای زنان روستایی است بلکه به این روستا هویت می‌بخشد.  
خانم ملکی از اهالی شهر زنجان است او به همراه دخترانش گیوه بافی می‌کند تا کمک خرج خانواده شود.
او در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: بخاطر پر کردن اوقات فراغت به هنر گیوه بافی رو آوردم بعد از مدتی با آقای رستمی که تولیدکننده و فروشنده گیوه است آشنا شدم و در حال حاضر وی خریدار گیوه هایم هستند.
او می‌افزاید: هنرش را به دخترانش نیز آموخته است و آن‌ها نیز پابه پای من هنرنمایی می‌کنند.  
او می گوید: به طور میانگین در طول هفته ۲۰ الی ۲۵ جفت گیوه در رنگ‌های مختلف و متنوع می بافیم.
ستایش دختر خانم ملکی هنرمند کوچکی است که تنها ۱۰ سال سن دارد او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می گوید :هنر گیوه بافی را از مادرش آموخته است و اوقات فراغتش را اینگونه می گذراند.     تولید سالانه ۸۰ هزار جفت گیوه در استان زنجان امیری معاون صنایع دستی میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ، می‌گوید:گیوه بافی یکی از صنایع دستی استان زنجان است که آوازه آن به کشور‌های اروپایی نیز رسیده است .   او می‌گوید: که این صنعت توانسته تا کنون ۱۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد بازار کار کند، این رقم با این صنعتی شدن این هنر میتواند به بیش از دوبرابر برسد.
امیری ادامه می‌دهد: در سال حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار جفت گیوه در مناطق مختلف استان بافته و راهی کشور‌های همچون عراق، آذربایجان و ایتالیا می‌شود.   گزارشی از زهرا نصیری انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین تقدیر از ۳۰ معلم بازنشسته زنجان توسط خبرگزاری تسنیم

آیین تقدیر از ۳۰ معلم بازنشسته زنجان توسط خبرگزاری تسنیم در مدرسه جبار باغچه‌بان با حضور فرماندار زنجان و جمعی از معلمان بازنشسته برگزار شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079377 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • عزاداری روز شهادت امام جعفر صادق (ع)در زنجان
  • بازگشت سیلاب به «بهانگر» در داورزن و تخریب پل ارتباطی روستا
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • آیین تقدیر از ۳۰ معلم بازنشسته زنجان توسط خبرگزاری تسنیم
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • حوزه انتخابیه زنجان و طارم
  • وجود ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ علمک گاز در چهارمحال و بختیاری
  • جشن روز کار و کارگر - زنجان
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری