Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ فعال قرآنی لرستان با اشاره به این‌که تعطیلی مؤسسات قرآنی بیشترین ضربه را به دین وارد می‌کند و بازخورد منفی در جامعه خواهد داشت، افزود: در ارائه مجوز به مؤسسات قرآنی توازن جمعیتی رعایت نشده است.

محمدتقی موسویان، از فعالان قرآنی استان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح علت تعطیلی، چالش‌ها و مشکلات مؤسسات قرآنی استان لرستان و همچنین راهکارهای افزایش مخاطبان این مؤسسات، اظهارکرد: مؤسسات قرآنی با هدف حل مشکلات و آموزش قرآن فعالیت خود را آغاز کردند و با این هدف تاسیس شدند تا به‌عنوان یک نهاد غیرانتفاعی همراه و همگام با دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار قرآنی مشکلات قرآنی را برطرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ذکر این مطلب که طی سال‌های اخیر مؤسسات قرآنی در سطح کشور و در سطح استان لرستان دچار التهابات و مشکلات شدیدی شدند، ادامه داد: امروزه مؤسسات قرآنی در استان لرستان یا رو به تعطیلی هستند یا تعلیق و تعطیل شده یا در ماندن و تعطیل کردن مؤسسه مردد هستند.

موسویان در نظر گرفتن توازن جمعیتی در توزیع مؤسسات قرآنی را از مشکلات و چالش‌های مؤسسات قرآنی برشمرد و خاطرنشان کرد: متولیان صادرکننده مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی باید توازن جمعیتی را در نظر می‌گرفتند و تعداد مؤسسات قرآنی با توجه به نصاب جمعیت لحاظ می‌شد.

این فعال قرآنی با تاکید بر لزوم توجه به مؤسسات قرآنی، ادغام این مؤسسات را کاری درست برشمرد و با یادآوری این مطلب که عدم ادغام مؤسسات بزرگ‌ترین ضربه را وارد می‌کرد، اضافه کرد: هر مؤسسه قرآنی از سه رکن مدیر، استاد و مکان تشکیل شده است.

وی با بیان این‌که اگر مدیر یک مؤسسه قرآنی فردی تئوری باشد اما کار قرآنی انجام نداده باشد، در اجرای برنامه‌های قرآنی تجربه کسب نکرده باشد قطعاً در تشخیص اساتید دچار مشکل خواهد شد، افزود: این در حالی‌است که مکان مؤسسات قرآنی در شأن قرآن نیست.

موسویان، توانمند نبودن برخی از مدیران مؤسسات قرآنی را از دیگر مشکلات مؤسسات قرآنی در استان لرستان برشمرد و با یادآوری این مطلب که مدیر یک مؤسسه قرآنی باید برنامه مدونی برای حفظ، تلاوت و مفاهیم در مؤسسات داشته باشد، خاطرنشان کرد: خروجی مؤسسات قرآنی ضعیف است به‌طوری‌که در شورای اعطای مدرک قرآن عمده شرکت‌کنندگان خروجی مؤسسات قرآنی نیستند.

مؤسسات قرآنی به‌سمت مهدکودک شدن در حرکت هستند

این فعال قرآنی لرستان عدم انگیزه را از دیگر مشکلات حوزه مؤسسات قرآنی استان لرستان برشمرد و با یادآوری این مطلب که عمده مؤسسات قرآنی ما در سال‌های اول دچار رکود و بعد از چند سال تعلیق می‌شوند، ادامه داد: لرستان از کمبود نیروها و اساتید کارآمد قرآنی رنج می‌برد.

وی با بیان این‌که امروزه شاهد تغییر وضعیت کارکرد مؤسسات قرآنی هستیم و مؤسسات ما به‌سمت مهدکودک شدن حرکت می‌کنند، ادامه داد: مؤسسات قرآنی ما شهریه‌ها را متناسب با هزینه بالا می‌برند و همین امر موجب شده در استان لرستان نسبت به میانگین کشوری پرورش نیروهای قرآنی نداشته باشیم.

موسویان با بیان این‌که مؤسسات قرآنی به اهداف مدنظر خود نرسیدند، ادامه داد: تعطیلی یک مؤسسه قرآنی نسبت به سایر مؤسسات دیگر بیشترین ضربه را به دین وارد می‌کند چراکه قرآن یک مسئله معنوی است و مؤسسه‌ای که به نام قرآن هست نباید تعطیل شود.

این فعال قرآنی لرستان در خصوص راهکارهای افزایش جذب مخاطب قرآنی توسط مؤسسات قرآنی، اظهارکرد: توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی قطعاً به افزایش مخاطبان قرآنی خواهد انجامید این در حالی‌است که جذب اساتید ممتاز و کارآزموده موجب جذب مخاطب و خروجی بهتر مؤسسات قرآنی خواهد شد.

وی، مکان و فضای مؤسسه قرآنی را از عوامل مهم جذب مخاطب قرآنی برشمرد و با تاکید بر این‌که مؤسسات قرآنی باید در فضای مناسب فعالیت کنند، ادامه داد: مؤسسات قرآنی باید برنامه مدون در رشته‌‌های مختلف برای قرآن‌آموزان داشته باشند و مشاوره پیش‌از ثبت‌نام را به مخاطبان خود ارائه دهند.

موسويان گفت: برای آن‌كه بتوانيم ارزيابی كنيم كه آيا فعاليت‌های قرآنی در استان موفق بوده است يا نه بايد نظری به تعداد منتخبان مسابقات قرآن در مرحله كشوری داشته باشيم و اين‌كه لرستانی‌ها توانسته‌اند چه تعداد از آمار منتخبان كشوری مسابقات قرآن را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: مسابقات قرآن كه در كشور برگزار می‌شود اغلب در چهار حوزه شامل مسابقات ملی دانشجويی، اوقاف و امور خيريه، نيروهای مسلح و دانش‌آموزی است با نگاهی به منتخبان اين مسابقات سراسری می‌توان به وضعيت قاريان و حافظان استان پی برد.

موسويان اضافه كرد: متأسفانه كم اتفاق افتاده كه منتخبان مرحله كشوری به‌ويژه در رتبه‌های اول و دوم از بين لرستانی‌ها باشد و اگر هم در يک سال توانسته‌ايم يک رتبه برتر در مرحله‌ای كشوری را به لرستان اختصاص دهيم در همان موقعيت باقی مانده‌ايم و در دوره‌های بعدی اين قاريان و حافظان ممتاز به‌جای آن‌كه رتبه بالاتر را كسب كنند به رتبه پايين‌تری افول كرده‌اند.

نخبگان قرآنی به حال خود رها نشوند

وی گفت: لازم است وقتی قاريان و حافظان لرستانی به مقام‌های كشوری دست می‌يابند در راستای ارتقای دانش و تخصص آن‌ها با برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن و يا اعزام آن‌ها به دوره‌های آموزشی خارج از استان اقدام شود نه اين‌كه اين نخبگان قرآنی به حال خود رها شوند تا ببينيم آيا روزی فرا می‌رسد كه يک قاری يا حافظ ديگر از لرستان بتواند مقام كشوری كسب كند.

موسويان افزود: قاريان و حافظان ممتازی در لرستان پرورش يافته‌اند كه به خاطر پاره‌ای بی‌مهری‌ها از استان خود به استان‌های ديگر رفته‌اند و لذا بايد زمينه حضور اين حافظان و قاريان ممتاز كه اكنون از اساتيد متبحر در زمينه قرآن هستند در استان برای دوره‌های آموزش تخصصی قرآن به حافظان و قاريان نوجوان و جوان بهره برد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد منتخب مجلس دوازدهم گفت: در صورتی که به قرآن توجه شود شاهد خیلی از مسایل و مشکلات امروزی جامعه نخواهیم بود و به دادگاه و پاسگاه نیاز نخواهیم داشت.

محمد بهرامی چهارشنبه شب در یک محفل قرآنی و در جمع برخی از فعالان قرآنی شهر یاسوج افزود: در خصوص مشارکت همه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات ۱۱ اسفند به خصوص مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون که در سطح کشور بالاترین مشارکت را داشتند، تقدیر و تشکر می کنم.

وی اظهار کرد: امیدوارم برخی از مسئولان این مردم را که با انگیزه بالا و اعتماد پای کار آمد و مشارکت بالایی را رقم زدند، پشیمان نکنند.

منتخب شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون به نمایندگی بعنوان قدرت نگاه نکردم، خاطرنشان کرد: یک خوشنامی قبل از مجلس دارم امیدوارم خداوند کمک کند که این خوشنامی که خدمت به مردم است، بماند.

بهرامی تصریح کرد: در مسیر خدمت به مردم نیاز به حمایت همه دارم، این جریان مربوط به قومیت، جریان سیاسی و گروه خاصی نیست بلکه جریان مردمی و متعلق به همه مردم است و تاکنون سعی کردم نگاه و رفتار ما مردمی باشد.

وی ادامه داد: خیلی از مشکلات در حوزه فرهنگی و نرم است که اگر از قرآن مجید الگو بگیریم بهترین الگو برای ماست.

منتخب شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون عنوان کرد: دو موضوع که دنیا بعنوان فرهنگ غنی به آن توجه کرده انسان محوری و علم محوری است و در این زمینه باید از همه داشته های که داریم استفاده کنیم.

بهرامی تاکید کرد: مشکل جامعه ما اینست که کمتر به مسایل قرآنی توجه می شود و در صورتی که به قرآن توجه شود شاهد خیلی از مسایل و مشکلات امروزی جامعه نخواهیم بود و به دادگاه و پاسگاه نیاز نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در گذشته ارزش‌های بین شورا و شهرداری بود که الان یا گیر نمی آیند و یا کم رنگ شده اند.

منتخب شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس دوازدهم گفت: چرا اگر مسئولان و دستگاه‌ها ناکارآمد هستند به پای دین نوشته می شود، باید برای جوانان و نسل امروزی تشریح و تبیین شود که راه خیر و صواب همین راه قرآن و دین است.

بهرامی افزود: طی کردن راه توسعه ناشی از حوزه فرهنگی است و در این حوزه اصل قرآن و مسایل قرآنی است.

همچنین سید الیاس چراغ زاده از فعالان قرآنی در این نشست با بیان اینکه دغدغه اصلی مردم هم اکنون معیشت است، گفت: از آنچه ضربه می خوریم تهاجم فرهنگی غرب است که آثار مخربی را برجای گذاشت و یکی از دلایل این مسأله فاصله گرفتن از قرآن است.

وی خطاب به منتخب شهرستانهای بویراحمدی دنا و مارگون افزود: در مجلس شورای اسلامی روحیه فرهنگی خود را حفظ کرده و قرآن را یاری کنید.
علی نسب یکی دیگر از فعالان قرآنی نیز گفت: تقاضای فعالیت های قرآنی در سطح ملی داریم و نیاز است که مدیران بیشتر به قرآن توجه داشته باشند.
جلالی از فعالان قرآنی در ادامه با بیان اینکه دغدغه های قرآنی، فرهنگ قرآنی و خدمت به مردم باید مدنظر مسئولان باشد، گفت: خدمت به مردم دغدغه قرآن و فرهنگ قرآن است.

وی افزود: تا چشم بر هم بزنیم چهار سال دوره نمایندگی مجلس تمام می شود بنابراین آنچه می تواند در راستای اشاعه و توسعه فرهنگ قرآنی انجام دهید.
جلالی بیان کرد: اگر به قرآن و فرهنگ قرآنی توجه می شد این همه مشکلات بخصوص مشکلات معیشتی، مسایل اجتماعی و فساد اقتصادی در جامعه نداشته ایم.

این فعال قرآنی تصریح کرد: همه ما مسئول هستم و وظیفه داریم در حوزه قرآنی کار کرده و در اشاعه فرهنگ قرآنی بتوانیم ادای دین کنیم.

حسنی یکی دیگر از فعالان قرآنی نیز گفت: هر که می‌گذرد از قرآن عقب تر می مانیم و باید طوری عمل کنیم که این عقب ماندگی را جبران کرد. بهترین جا برای ترویج فرهنگ قرآنی مدرسه است و باید جلوی بی سوادی و ضعف قرآنی در مدارس گرفته شود و آموزش و پرورش تلاش ها و فعالیتهای بیشتری در این زمینه داشته باشد.

وی بیان کرد: مجلس دوازدهم می تواند به آموزش قرآن توجه بیش از پیش داشته باشد.

به گزارش ایسنا، همچنین گودرز خلفی از دیگر فعالان قرآنی با نامید بر عملکرد آموزش و پرورش در سطح کلان گفت: باید به رشته های فنی و مهندسی و علوم انسانی بیشتر توجه شود مدرک گرایی در دانشگاه‌ها کنترل شود.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است