Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی اکبر فرازی»  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا گفت: در انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا، حزب کارگر شکست سختی خورد و محافظه‌کاران با اختلاف بسیار زیاد و بی‌سابقه در طول ۲۰ سال اخیر، پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شدند.

وی با بیان اینکه نتایج انتخابات اخیر بیش از آنکه پیروزی بوریس جانسون بر جرمی کوربین باشد، پیروزی حزب محافظه‌کار بر حزب کارگر بود، اظهار داشت: مردم بیش از آنکه به شوق پیروزی یک حزب رای دهند، نگرانی پیروزی حزب کارگر بودند به ویژه آنکه رهبرش بسیار چپ و سوسیالیست باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز ترس از احزاب چپ و سوسیالیستی در اروپا یا حداقل در انگلیس وجود دارد.

احزاب دست‌راستی ترس روی کار آمدن دولت سوسیالیستی را زنده نگه داشته‌اند

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: علیرغم آنکه احزاب کارگری و چپ، از ایتالیا تا فرانسه و انگلیس به مبارزات پارلمانتاریستی روی آورده‌اند و شوروی هم به عنوان نظام مبتنی بر حکومتداری سوسیالسیتی فروپاشیده است، اما احزاب دست راستی و محافظه‌کار، همچنان ترس از روی کار آمدن یک دولت سوسیالیست را در میان مردم خود زنده نگه داشته‌اند.

فرازی مبهم بودن مواضع حزب کارگر در مسائل اساسی انگلیس به ویژه برگزیت را یک علت اساسی پیروزی حزب محافظه‌کار برشمرد و تصریح کرد: اکنون انگلیس به یک کشور دوپاره درخصوص مسئله برگزیت تبدیل شده است. تعداد بسیار زیادی موافق خروج از اتحادیه اروپا هستند و عده بسیاری هم مخالف. حزب کارگر در این باره با سکوت خود سعی می‌کرد مابین این دو جریان قرار بگیرد و مواضع روشنی در رابطه با برگزیت اعلام نمی‌کرد.

حزب کارگر برنامه مشخصی درباره پسابرگزیت ارائه نداد  

وی با بیان اینکه کوربین به عنوان رهبر حزب کارگر برنامه مشخصی درباره وضعیت انگلیس پس از برگزیت ارائه نداد، خاطرنشان کرد: در چنین فضای مبهمی، بسیاری از رای‌دهندگان نگران این بودند که پس از برگزیت، شرایط اقتصادی و معیشتی سخت‌تر شده و رشد اقتصادی هم کاهش یابد و به همین خاطر، آنها به بی‌برنامگی حزب کارگر رای ندادند.

این دیپلمات پیشین با اشاره به حمایت‌های رسانه‌ای از جانسون از سوی رسانه‌های بزرگ غربی ابراز داشت: جانسون هم مانند کوربین برنامه مشخصی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارائه نداد اما رسانه‌های بزرگ این تصویر را از وی ساختند که او می‌تواند موج حاصل از برگزیت را کنترل کرده و فضا را به نفع شهروندان انگلیسی رقم بزند.

نتایج انتخابات اخیر اتحادیه اروپا را ضعیف‌تر کرد

فرازی افزود: جانسون بر موج ملی‌گرایی و ناسیونالیسم مردم سوار شد و خود را منادی اتحاد فراآتلانتیکی معرفی کرد که به معنای ثبات و امنیت داخلی و داشتن دست بالا در مناسبات خارجی است. در انگلیس، هر دولتی که پس از جنگ جهانی دوم روابط نزدیک‌تری را با آمریکا داشته، به زعم انگلیسی‌ها آن دولت موفق‌تر بوده است.

وی با بیان اینکه نتایج انتخابات بریتانیا برای اتحادیه اروپا هم حاوی پیام بود، عنوان کرد: نتایج انتخابات اخیر حاکی از رشد ملی‌گرایی و ناسیونالیسم است و نشان داد احتمال اینکه اروپا در قالب یک اتحادیه واحد و به سخن دیگر، اروپای واحد بتواند راه خود را ادامه دهد، ضعیف‌تر از هر وقت دیگری است. به عبارت دیگر، نتایج انتخابات اخیر اتحادیه اروپا را ضعیف‌تر کرد.

دولت با رهبری کوربین برای مناسبات خاورمیانه مناسب‌تر بود

سفیر اسبق ایران در رومانی و مجارستان درباره تاثیر پیروزی حزب محافظه‌کار بر مناسبات خاورمیانه‌ هم یادآور شد: اگر حزب کارگر پیروز می‌شد و دولتی از این حزب به ویژه با رهبری کوربین روی کار می‌آمد، بی‌تردید برای مناسبات خاورمیانه مناسب‌تر بود چراکه سیاست‌های کوربین مبتنی بر استقلال فلسطین و ضد سیاست‌های توسعه‌طلبانه اسرائیل است.

فرازی با تاکید بر اینکه تحولات خاورمیانه با پیروزی حزب کارگر، می‌توانست سمت و سوی دیگری به خود بگیرد، بیان کرد: برخی‌ها هم معقتدند رویکردهای مستقلانه حزب کارگر به رهبری کوربین درخصوص بحران فلسطین موجب شد لابی‌های صیهونیستی در این انتخابات فعال‌تر شده و مقدمات شکست کوربین را فراهم آورند.

روابط ایران و انگلیس تابعی از مناسبات تهران و واشنگتن است

وی درباره تاثیر پیروزی حزب محافظه‌کار بر مناسبات تهران و لندن هم گفت: ایران تلاش می‌کند مناسبات مستقل خود را با همه کشورها فارغ از آنکه چه فردی و چه حزبی پیروزی می‌شود، حفظ کند. به عبارت دیگر، سیاست ایران نسبت به یک کشور مانند انگلیس مبتنی بر آمدن یا رفتن یک فرد نیست. اکنون نیز با پیروزی حزب محافظه‌کار، تغییری در سیاست‌های ایران نسبت به انگلیس ایجاد نمی‌شود و ایران تلاش می‌کند مناسبات خود با این کشور را حفظ و توسعه دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: با این وجود، فاکتور مهمی در مناسبات تهران و لندن وجود دارد و آن، نوع روابط ایران و آمریکا است. این دو مسئله از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و روابط ایران و انگلیس تابعی از مناسبات تهران و واشنگتن است.

برچسب‌ها حزب کارگر بریتانیا حزب محافظه کار بریتانیا بوریس جانسون ایران بریتانیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حزب کارگر بریتانیا حزب محافظه کار بریتانیا بوریس جانسون ایران بریتانیا حزب کارگر بریتانیا حزب محافظه کار بریتانیا بوریس جانسون ایران بریتانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی تحریم شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، در چارچوب اجرای قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» مصوب مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وفق مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی، نقض سازمان یافته (سیستماتیک) حقوق بشر، جنگ افروزی، استفاده از تسلیحات سنگین و سلاح‌های ممنوعه علیه غیر نظامیان، محاصره انسانی، آواره کردن مردم فلسطین، شهرک سازی غیرقانونی و ادامه اشغال سرزمین فلسطین، تحریم می‌کند:

نهادها:
• پایگاه هوایی آکروتیری پادشاهی بریتانیا در قبرس
• ناو دیاموند نیروی دریایی انگلیس در دریای سرخ
• شرکت البیت سیستم بریتانیا
• شرکت مگیت پارکر بریتانیا
• شرکت رافائل بریتانیا

اشخاص:
• گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس
• جیمز هاکنهال، فرمانده فرماندهی استراتژیک ارتش بریتانیا
• شارون نسمیت، معاون ستاد کل نیروهای مسلح
• پائول رایموند گریفیتس، دستیار ستاد کل نیروهای مسلح
• آدریان برد، مدیر اطلاعات دفاعی وزارت دفاع بریتانیا
• ریچارد کمپ، فرمانده ناو ریچموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ
• سیمون کلاک، فرمانده پایگاه هوایی آکروتیری بریتانیا در قبرس
• پیتر ایوانس، فرمانده ناو دیاموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن اقدام رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور شامل حمایت و تسهیل ارتکاب اعمال تروریستیِ رژیم صهیونیستی که نقض تعهدات بین المللی رژیم انگلیس در مقابله با تروریسم به شمار می‌رود، اعلام می‌نماید که اقدام رژیم انگلیس، نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد می‌باشد.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.

بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن اعمال این تحریم‌ها، رژیم انگلیس را در قبال حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، مسئول و پاسخگو می‌داند.

کد خبر 6094868

دیگر خبرها

  • تاثیر جنگ غزه بر انتخابات انگلیس
  • تاثیر جنگ غزه در انتخابات انگلیس
  • شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی
  • غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس
  • ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی از سوی ایران تحریم شدند
  • ایران ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی را تحریم کرد
  • تحریم‌های ایران علیه ۵ نهاد و ۸ عضو رژیم انگلیس
  • تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی از سوی ایران تحریم شدند
  • ایران تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را تحریم کرد
  • تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی تحریم شدند