Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@19:32:53 GMT

فعالیت قرآنی در حوزه کودک و نوجوان ناچیز است

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۲۰۷۷

فعالیت قرآنی در حوزه کودک و نوجوان ناچیز است

زنبقی تربیت و پرورش مربیان توانمند قرآنی و همچنین دسته بندی مفاهیم قرآنی قابل فهم برای کودکان و نوجوانان را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «فرزانه زنبقی» عصر دیروز (شنبه 23 آذر) در نشست «اثربخشی تولیدات قرآنی برای کودکان» که در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: در حوزه کودک و نوجوان کارهای قرآنی انجام شده است اما آن قدر کم و ناچیز است که به اندازه قطره ای در مقابل دریاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوران طلایی عمرم در آموزش و پرورش بود در آن دوران خیلی با بچه ها در مورد قرآن حرف زدم، از بچه ها می پرسیدم چرا نمی روید سراغ قرآن و ببینید که چه گفته است؟ در جواب ام می گفتند ما نمی فهمیم، تفسیرها طوری است که درک نمی کنیم. به بچه ها حق دادم و تلاش کردم کاری کنم که این بهانه از سوی بچه ها مطرح نشود.

 

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: شروع کردم به ترجمه و تفسیر جزء به جزء قرآن و در ادامه راه تصمیم گرفتم کل قرآن را تفسیر کنم. حاصل کار مجموعه 30 جلدی شد که از سوی انتشارات لک لک به شکل رنگی و دلپذیر برای کودکان و نوجوانان منتشر شد. ترجمه در این مجموعه بسیار روان و ساده است. رسم الخط این کار نیز برای بچه ها خوب و مناسب است. شأن نزول و قصه های مربوط به سوره ها و آیات را آوردم. این مجموعه یک کار ابتدایی است که بچه ها با قرآن آشنا شوند و به مطالعات قرآنی روی بیاورند.

 

وی با بیان اینکه گام دوم را در زمینه قرآن برای کودکان و نوجوانان شروع کردم، عنوان کرد: در حال نوشتن کتاب هایی برای نوجوانان هستم که از آشنایی با قرآن فراتر است. این کتاب ها بیشتر حالت تفسیری دارد تا داستانی. خدا را شاکرم که لطف کرده و بنده می توانم ساده و روان بنویسم. معتقدم که ما باید میراث دار پیامبرمان باشیم. پیامبر ما فرمودند من دو چیز گرانبها را نزد شما به امانت می گذارم؛ قرآن و عترت. این دو میراث متعلق به همه زمان هاست، بسیار گرانبهاست و ما باید مراقب آنها باشیم.

 

زنبقی با اشاره به اینکه نزول قرآن همچنان ادامه دارد، بیان کرد: حدود 23 سال قرآن بر پیامبر نازل شد. آقای جوادی آملی فرمودند یک سر قرآن در نزد خدا و سر دیگر آن نزد ماست و اگر چشم، گوش و قلب مان را نبندیم قرآن بر ما هم نازل می شود. با اوضاعی که این روزها وجود دارد ما باید به حبل المتین چنگ بزنیم و حبل المتین چیزی نیست جز قرآن و عترت. باید پیام های الهی را به فرزندانمان برسانیم.

 

این پژوهشگر دسته بندی مفاهیم قابل درک قرآنی برای کودکان را ضروری دانست و افزود: قصه ها، احکام و شرح نزول آیات و سوره ها برای کودکان و نوجوانان باید به زبان ساده بیان شود. برای آشنایی کودکان با قرآن، بهره گیری از تمام رسانه ها اعم از صدا و سیما، تئاتر، سینما و فضای مجازی لازم است. استفاده از قالب های ارسال پیام مانند قصه، برنامه های ترکیبی همچون سرود، کتاب و نشریه ضرورت دارد. مسابقات در این حوزه می تواند خیلی مفید باشد. مسئله مهم دیگر تربیت و پرورش مربیان توانمند قرآنی است. همچنین مسئولان باید از افرادی که در زمینه قرآنی فعالیت می کنند، حمایت لازم را داشته باشند.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد قرآن کریم خبرگزاری شبستان استان بوشهر شیراز قرآن فعالیت های مسجدی جشنواره مدهامتان روستایی مریم داوری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم

حیدریان فر گفت:دنیای مجازی به دنبال یکسان سازی فرهنگ هاست که متاسفانه باعث از بین رفتن بخشی زیادی از بافت فرهنگی و قومیتی میشود.

حیدریان فر مشاور و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو _ زهره عرب زاده در رابطه با چالش‌های نوجوانان در شهر‌های جنوبی کشور اظهار داشت: متاسفانه در جنوب کشور به دلیل بدی آب و هوا والدین بیشتر ساعت‌های روز را با فرزندان خود در خانه سپری میکنند و فضای مناسب برای بازی را ندارند و همین مسئله باعث میشود که کودکان و نوجوانان بیشتر زمان خود را با فضای مجازی پر کنند.

متاسفانه دنیای مجازی هم نمایانگر دنیای پر زرق و برقیست که با دنیای واقعی تفاوت زیادی دارد و کودکان و نوجوانان هم به انداره بزرگسالان توانایی درک این موضوع را ندارند.

وی افزود: دنیای مجازی به دنبال یکسان سازی فرهنگ هاست که متاسفانه باعث از بین رفتن بخشی زیادی از بافت فرهنگی و قومیتی میشود.

حیدریان فر ادامه داد: بهترین راه حل ایجاد فضای بیشتر برای بازی و فعالیت کودکان و نوجوانان است. فضا‌های سرپوشیده‌ای که به دور از گرما و آلودگی باشند که بچه‌ها بتوانند مقداری از زمان خود را به فعالیت در مکان‌های مناسب بپردازند.

حیدریان فر با اشاره به دوزبانه بودن کودکان در شهر‌های جنوبی کشور هم گفت که این امر میتواند بر کیفیت یادگیری و تعامل کودکان تاثیر بگذارد که بهترین راه حل همگام و هماهنگ بودن محتوای آموزشی با فرهنگ آن قومیت باشد.

دیگر خبرها

  • دوره تربیت‌معلم سبک زندگی قرآنی در شیراز برپا شد
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است
  • برپایی دو رویداد در باغ هنر برای کودکان و نوجوانان
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم