Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه و نمایندگان تلویزیون‌های خارجی، ضمن تقدیر از خبرنگاران، از آن‌ها به عنوان یکی از بال‌های اصلی توسعه چابهار نام برد و گفت: بندر چابهار در حوزه زیرساخت‌ها و روبنا به عنوان یکی از بنادر بزرگ کشور و منطقه جایگاه بسیار بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  ادامه داد: بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به عنوان دروازه ملل برای تجارت آزاد و آسان پذیرای تمام کشور‌ها به منظور ایجاد منافع متقابل با بهره گیری و تعامل با بنادر کشور‌های منطقه است و هیچ محدودیتی در خصوص سرمایه گذاری و فعالیت کشور‌ها در این بندر وجود ندارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاکید بر این که سازمان بنادر و دریانوردی هیچ زمانی بندر چابهار را به صورت انحصار در اختیار کشوری قرار نداده است و نخواهد داد اظهار کرد: ۱۰ کشور در ۱۱ ماه میلادی گذشته با بندر شهید بهشتی چابهار مبادله کالایی داشته اند.

تقاضای پسکرانه خارجی بندر چابهار

آقایی با اشاره به تقاضای پسکرانه خارجی بندر چابهار و تمایل دولت افغانستان به ترانزیت کالا از ایران افزود: افغانستان ۱.۲ میلیارد تن ذخایر معدنی دارد که می‌توان بخش اعظم آن را از طریق بندر چابهار به دیگر کشور‌ها انتقال داد، همچنین ۹۰ درصد تجارت این کشور از محل واردات انجام می‌شود و میزان تجارت بین المللی آن ۷ میلیارد دلار است.

او به پتانسیل بالای محصولات کشاورزی صادراتی در افغانستان اشاره و اضافه کرد: ترانزیت میوه و خشکبار افغانستان از طریق این بندر در سال جاری آغاز شده و با نرم خوبی در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان میزان تجارت فعلی هند با افغانستان را ۱.۱ میلیارد دلار و برنامه تجارت این ۲ کشور تا سال ۲۰۲۰ را ۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: هند تا سال ۲۰۲۰، ۳۰ میلیارد دلار تجارت با روسیه، اکراین و آسیای میانه دارد که می‌طلبد بخشی از این رقم را در بندر چابهار جذب کنیم.

آقایی با اشاره به قرداد اپراتوری بندر چابهار با هند در راستای تسریع در اجرای قرارداد بلند مدت با این کشور اظهار کرد: قرار است هند حداقل ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری در این بندر را تامین کند.

او اضافه کرد: همچنین تامین ۳۷ دستگاه تجهیزات دریایی و بندری در دست اقدام است و در آینده به چرخه بهره برداری وارد خواهد شد.

صدور مجوز خرید ۱۵۰۰ دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه‌های دولت جهت رقابت پذیری حمل و نقل جاده‌ای در استان ادامه داد: مجوز خرید ۱۵۰۰ دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد برای انتقال کالا از این بندر تا مرز میلک صادر شده است و به زودی تامین می‌شود.

آقایی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه بیشترین سطح تسهیلات اجتماعی را به سواحل سیستان و بلوچستان داده و ۶ موج شکن در طول سواحل این استان ایجاده کرده است.

او با بیان این که ضرورت دارد تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی جزو اولویت‌ها و نیاز‌های اصلی کشور باشد اظهار کرد: در صورت تحقق این مهم علاوه بر کاهش قیمت تمام شده کالا، این بندر از نظر جذابیت بخش‌های خصوصی در گردونه رقابت با سایر بنادر کشور‌های منطقه قرار خواهد گرفت و در انتفاع مالیاتی کشور نیز خللی ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره کالا‌های وارداتی نیز گفت: مقرر شد ۵۰ درصد کالا‌های اساسی دو شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی از طریق بندر چابهار وارد شود که این امر محقق و از ابتدای مهرماه امسال حدود ۳۵۰ هزار تن کالای اساسی وارد این بندر شد.

انتهای پیام/ع

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بنادر و دریانوردی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر

 

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، محمد شکیبی‌نسب بیان کرد: در سال گذشته در مجموع ۴۲ شناور در آب‌های استان دچار اضطرار شدند که بیشترین اضطرار مربوط به آبگرفتگی، نقص فنی و آتش سوزی بوده است.

وی افزود: در سال گذشته از مجموع شناور‌های مواجه شده با شرایط مضطر، موتورلنج‌های باری با ۲۵ حادثه بیشترین فراوانی شرایط اضطرار را به خود اختصاص دادند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: در مدت یاد شده بنادر عسلویه و دیر به ترتیب با ۱۲ و ۹، بنادر بوشهر و عامری هر کدام با ۷ و خارگ و دیلم به ترتیب با ۴ و ۳ حادثه بیشترین سوانح دریایی استان بوشهر را تجربه کردند.

وی گفت: همچنین در سال گذشته با حضور به‌موقع شناور‌های ناجی به ۷۰ نیاز پزشکی خدمه شناور‌ها در آب‌های استان بوشهر پاسخ داده شد.

شکیبی‌ نسب با اشاره به فوت ۲ نفر به دلیل غرق شدگی در آب‌های استان، عنوان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، در سال ۱۴۰۲ بیشترین شرایط مضطر شناور‌ها ناشی از دریانوردی در شرایط نامساعد بوده که انتظار می‌رود دریاروی در شرایط مطلوب مورد توجه جدی دریانوردان قرار گیرد.

وی یادآور شد: دریانوردان در صورت مواجه شدن با شرایط اضطرار می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۵۵۰ در سریع‌ترین زمان خدمات جستجو و نجات را دریافت کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۷ شناور ناجی در بنادر استان و ۶ مرکز جستجو و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در بنادر عسلویه، دیر، محمدعامری، بوشهر، خارگ و دیلم فعال هستند.

دیگر خبرها

  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام امضا شد
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • ◄ نشست مرور فرآیندهای مطلوب سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی
  • امداد رسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار