Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالیت نیروگاه زباله‌سوز در شهرهای مرکزی و غربی مازندران برای برطرف کردن معضل پسماند مصوبه‌ای بوده که از سالیان متمادی در این استان به سرانجام مطلوبی نرسیده است. ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مازندران استانی گردشگرپذیر بوده که در ایام سال پدیده‌ای به نام زباله و پسماند، زیبایی‌ها و طبیعت این استان بکر کشور را دستخوش تغییر و تحولات طبیعی خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال‌های پس از انقلاب همواره مسئولان و نمایندگان مجلس، معضل اساسی مازندران را دپوی زباله و نبود مدیریت جامع پسماند بیان داشتند ولی هنوز با گذشت 40 سال این معضل لاینحل در مازندران و حتی شمال کشور برطرف نشده است.

مصوبات آبکی و عدم اجرای دقیق طرح‌های زودبازده برای برطرف شدن مقطعی و قطره چکانی معضل پسماند سبب شد که هنوز بسیاری از مناطق جنگلی و جاذبه‌های بکر طبیعی استان به محل تلمبار زباله تبدیل شود در حالی که میلیاردها تومان بدون حل معضل هزینه می‌شود.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سفر دولت به گیلان در سال 89 مقرر شده بود تا برای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی و پسماند استان‌های شمالی، احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز در دستور کار مسئولان این استان‌های شمالی قرار بگیرد. مصوبه‌ای که با گذشته قریب به 10 سال هنوز به سرانجام مطلوبی در مازندران و گیلان نرسیده است.

نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران| نیروگاه زباله سوز ساری تا اردیبهشت 99 افتتاح می‌شودنیروگاه زباله سوز ساری پایان شهریور 99 تکمیل می‌شودتفاهم‌نامه‌های جدید در صنعت برق؛ از ورود به فناوری لیزری تا احداث نیروگاه زباله سوز

علی‌رغم اینکه  در حوزه احداث نیروگاه‌ زباله‌سوز در شهرستان نوشهر غرب مازندران 97 درصد پیشرفت صورت گرفته ولی به‌دلیل برخی کم‌کاری‌های مسئولان هنوز احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری مرکز مازندران به مرحله بهره‌برداری نرسیده و در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، مسئولان قول افتتاح آن را به اواخر سال 98 تا 99 دادند تا شاید معضل پروژه نیمه کاره نیروگاه‌های زباله‌سوز نوشهر و ساری در استان مازندران برای همیشه برطرف شود.

سید محمد آقامیری نماینده حقوقی شرکت مجری طرح احداث نیروگاه‌ زباله‌سوز شمال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: با توجه به توافقات صورت گرفته و شرکت تدبیر توسعه سلامت به‌عنوان سرمایه‌گذار قرارداد مذکور با هدف تبدیل قرارداد از حالت یوزانس به مدل قرارداد سرمایه‌گذاری BOT فسخ و انجام تشریفات مناقصه عمومی قرارداد جدیدی با موضوع سرمایه‌گذاری و مشارکت در طراحی، ساخت سوله و ابنیه به مساحت مورد نیاز بر اساس طرح و تامین تجهیزات، احداث، نصب و راه‌اندازی، بهره‌برداری و راهبری نیروگاه زباله با ظرفیت 450 تن زباله در روز با طرفیت شهرداری ساری و شرکت تدبیر توسعه سلامت منعقد شد.

وی بیان کرد: مشارکت بخش خصوصی در طراحی، خرید و راه اندازی به میزان 40 درصد از مبالغ پیش‌بینی شده در بخش تجهیزات و مشارکت شهرداری ساری در سرمایه‌گذاری خرید تجهیزات به میزان 60 درصد بوده و تأمین هزینه ساخت ابنیه و زیرساخت‌های مورد نیاز بر عهده شهرداری ساری است.

نماینده حقوقی شرکت مجری طرح احداث نیروگاه‌ زباله‌سوز شمال کشور افزود: مبلغ کل قرارداد در بخش تجهیزات معادل 30 میلیارد دلار بوده که حدود 40 درصد آن هزینه تجهیزات آن توسط شرکت خصوصی سرمایه‌گذار یعنی معادل 12 میلیارد دلار تأمین شده و 18 میلیارد دلار نیز توسط شهرداری ساری از طریق تأمین منابع دولتی پرداخت می‌شود. علاوه بر تعهدات دولت در بخش تجهیزات، تأمین زمین، عملیات تحکیم بستر، عملیات احداث ابنیه و سازه و تأمین زیرساخت آب و برق در پروژه  تعهدات شهرداری است.

وی بیان کرد: با توجه به زمان‌بندی پیش‌بینی شده در قرارداد به مدت 27 ماه مهم‌ترین علل تأخیر این پروژه شامل انجام تشریفات برگزاری مناقصه عمومی و جایگزینی قرارداد با روش سرمایه‌گذاری BOT در حدود یک سال اجرای عملیات را به تعویق انداخت و ضرورت انجام مطالعات زیست محیطی و اخذ تائیدیه ارزیابی زیست محیطی با تأخیر حدود 2 سال صورت پذیرفت گر چه حمایت و پشتیبانی اداره کل محیط زیست استان در اخذ مجوز زیست محیطی این پروژه قابل تقدیر است.

آقامیری گفت: در ارتباط با تعهدات شهرداری این پروژه به‌دلیل عدم تأمین به موقع منابع ریالی و ارزی از سوی دولت با تأخیرات فراوان روبه‌رو شد و ضمنا از آنجایی که قرارداد دلاری بوده تغییرات فاحش ارزش دلار نسبت به ریال از حدود 1200 تومان در سال 90 تا حدود 11000 تومان در سال 98 و  تحریم‌های اقتصادی در انتقال پول از عوامل مؤثر تأخیر پروژه است.

وی افزود: تغییر دولت‌ها، استانداران و  سایر مسئولان موجب بحران در تصمیم‌گیری و یکی از عوامل تاخیر اجرای پروژه شده است.

آقامیری با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت پروژه نیروگاه زباله‌سوز ساری از نظر شرکت در بخش ابنیه حدود 47 درصد و در بخش تامین تجهیزات حدود 70 درصد است، افزود: میزان بودجه مورد نیاز جهت تکمیل بخش ساختمانی و خط انتقال و نصب اتاق پست،  هزینه‌های بخش ساختمانی و زیرساخت‌ها با توجه به نرخ مصالح در وضع کنونی در اردیبهشت سال 98 در حدود 1300 میلیارد ریال برآورد شده بود که در حال حاضر قطعا افزایش یافته است.

وی افزود: با این اوصاف بلاتکلیفی پیمانکار ساختمانی درباره ادامه فعالیت این پیمانکار جهت انجام تعهدات شهرداری در بخش احداث ابنیه و سازه مورد نیاز پروژه در 10 ماه گذشته مهم‌ترین دلیل تأخیر وضع موجود در این بخش است. زیرا لایحه تاخیرات پیمانکار تعیین تکلیف نمی‌شود. گاهی استانداری، شورای شهر و یک دستگاه نظارتی مجمع الجزایری از نهاد و دستگاه‌ها موجب تاخیر در تصمیم‌گیری شدند. گر چه دولت بودجه را با همه مشقت تامین می‌کند ولی به دلیل تعلل این بودجه در سایر ردیف‌های پسماند هزینه می‌شود.

با توجه به اظهارات بیان شده و پیشگفتار صورت گرفته از مسئولان کشوری و مدیران استانی خصوصا مدیریت ارشد استان انتظار می‌رود تا با برطرف کردن سریع مشکلات اداری و تاسیساتی و با افتتاح این پروژه ملی گامی سریع در جهت پیشرفت پروژه‌های استان برداشته شود.

انتهای پیام/681/ح

R41358/P/S6,74/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر لائینی در خطبه‌های نماز جمعه ساری با تاکید بر رعایت تقوای الهی اظهار کرد: حکومت حضرت منجی عالم بشریت بر اساس تقوا خواهد بود و همه را بر اساس و محور تقوا متحد خواهد کرد.

وی به عنوان اینکه عصر حضرت منجی عالم بشریت عصر تقوا خواهد بود، گفت: پایه‌های حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر اساس ایمان عدالت و تقوا خواهد بود.

وی با اظهار اینکه ۴۸ هزار شهید از نیروهای ارتشی در دوران دفاع مقدس تقدیم شده است، گفت: همچنین ۱۱۲ هزار جانباز و آزاده از نیروهای ارتشی در دوران دفاع مقدس تقدیم شده است.

آیت الله لائینی به عنوان اینکه ارتش ایثارگری‌ها و فداکاری‌های زیادی را به خرج داده است، گفت: بسیار از مشکلات کشور زیر سر شبکه‌های فساد بوده و باید بساط آن را در جامعه برهم چید و مدیران مسئولان باید مواظب باشند که آلوده فساد نشوند تا بتوانند با فساد مبارزه کنند.

نماینده ولی فقیه در مازندران به شعار جهش تولید با مشارکت مردم اشاره و اضافه کرد: برای تحقق این شعار باید کارگران بیشتر دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.

وی بر لزوم تقویت تعاونی‌ها برای تحقق شعار سال تاکید کرد و افزود: تقویت بنگاه‌های کوچک اقتصادی صنایع دستی و خانگی و صنایع کشاورزی نیز باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین با گرامی داشت روز و هفته معلم بر لزوم توجه به این قشر تاکید کرد و گفت: آینده سازان کشور توسط این قشر تربیت می‌شوند.

امام جمعه ساری در بخشی از سخنانش به فتح آندلس اشاره و اضافه کرد: آندلس واسطه ایمان فتح شد اما بی بند باری آندلس و اسپانیا را از سرزمین‌های اسلامی گرفت.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تقدیر از تلاش‌های از استاندار سابق مازندران و تبریک به استاندار جدید گفت امیدواریم در دوران فعالیت استاندار جدید مازندران به پیشرفت بیشتری دست یابد.

آیت الله لائینی به مناسبت روز ورزش ملی و باستانی اشاره کرد و گفت: باید برای توسعه این ورزش در جامعه برنامه ریزی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیست و کودک کش اسرائیل گفت: تا زمانی که ظالم به ظلمش ادامه می‌دهد باید از مظلومان حمایت کنیم و در همین راستا عملیات وعده صادق با افتخار انجام شد و دنیا را از نظر بعد علمی و فناوری مات و مبهوت کرده است.

امام جمعه ساری از اسرائیل به عنوان غده سرطانی و لانه فساد و توطئه علیه امت اسلام یاد کرد و گفت: هیچکس جرأت نگاه چپ به اسرائیل نداشت اما ایران اسلامی با عملیات وعده صادق جرأت و اراده خود را به نمایش گذاشت و این اراده و عزم برای اسرائیل شکننده و ناگوار بوده است.

امام جمعه ساری گفت عملیات وعده صادق نشان داد که ابهت رژیم صهیونیستی و کودک کش پوشالی و شکستنی است و و می‌توان با اسرائیل و اربابانش مقابله کرد.

کد خبر 6089049

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد
  • طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟
  • ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت
  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور
  • برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر ۱۴ سال مازندران
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل