Web Analytics Made Easy - Statcounter

اواخر روز شنبه ویکی لیکس دست به انتشار اسنادی زد که در تضاد با روایت ایالات متحده در مورد استفاده اسد از سلاح های شیمیایی، به ویژه موضوع مربوط به واقعه 7 آوریل 2018 در دوما بود، که منجر به حمله  موشکی و هوایی آمریکا و متحدین با موشک های توماهاوک به ده ها هدف در دمشق شد.

اسناد افشا شده (اینجا) از جمله ایمیلهای داخلی سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی (OPCW) - که در مورد واقعه دوما تحقیق کرده است - تضاد گسترده ای را در بخش های مختلف با گزارش ارگان رسمی دیده بان سلاح های شیمیایی سازمان ملل نسبت به نتیجه گیری هایی که قبلاً توسط این نهاد بین المللی در مقصر دانستن دولت سوریه در این حمله شده بود، نشان میدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بخشی از سیل فزاینده یادداشت ها و اسناد متباین با روایت آمریکایی است که فشار غرب را برای جنگ در سوریه (که منجر به دو حمله بزرگ ایالات متحده و متحدینش به دمشق شده بود) نشان میدهد.

به گفته ویکی لیکس، این مجموعه تازه منتشر شده شامل یادداشتی است که در آن 20 بازرس رسمی احساس می کنند نسخه منتشر شده گزارش OPCW درباره دوما "نمایانگر دیدگاه اعضای تیم اعزامی به [سوریه] نیست". این درحالی است که ادعاهای گسترده مقامات آمریکایی در مورد دوما و حمله شیمیایی اسد، فشارهای زیادی را بر این سازمان تحمیل کرده است.

پیتر هچنس از روزنامه دیلی میل که اسناد فاش شده را قبل از انتشار توسط ویکی لیکس رویت کرده در این باره گفته:

"این منابع تأکید می کنند که دانشمندان درگیر در موضوع "غیر سیاسی و کاملاً بی علاقه به هرگونه پیامدهای استراتژیک از آنچه آنها آشکار میکنند" هستند. آنها فقط احساس می كنند كه OPCW وظیفه دارد به دانش خود صادق باشد و تحت تأثیر ملاحظات سیاسی قرار نگیرد. یک یادداشت داخلی که روز یکشنبه توسط Mail دیده شده حاکی از آن است که تاکنون 20 نفر از کارکنان OPCW نسبت به سرکوب اطلاعات یا دستکاری در شواهد شک و تردیدهایی ابراز کرده اند."

این سرکوب اطلاعات شامل شواهد کلیدی بود که باعث تضعیف ادعاهای میشد که عنوان میکرد هلیکوپترهای نظامی سوریه، سیلندر گازی را از هوا به زمین پرتاب کرده اند، و این ادعا مدتها دستاویزی برای واشنگتن مبنی بر این اتهام بود که "اسد مردم خود را در دوما با گازشیمیایی کشته است".

این افشای اطلاعات همچنین حاکی از شواهد معتبر از OPCW است که نشان می دهد قربانیان حمله ادعا شده دارای علائم مطابق با قرار گرفتن در معرض گاز شیمیایی نبوده اند (اظهارات قبلی OPCW به استفاده از گاز کلر اشاره داشت) که این امر باعث شک و تردید بیشتر در مورد این جنبه از تحقیقات است.

اما شاید مهمترین موضوع در این افشاگری بحث و گفتگوهای گسترده در بین دانشمندان باشد که آیا در گزارش خود عبارت "ترکیبات حاوی گاز کلر یافته شد" و چگونگی احراز شرایط آن را وارد کنند یا خیر - با توجه به اینکه فقط مقادیر کمی از این گاز در دوما یافت شد که مطابق با سطح استفاده خانگی از این گاز است.

این تردیدهای شدیدی که در بین دانشمندان، تحلیلگران و تکنسینهای داخلی ابراز شده، قبلا هرگز توسط OPCW منتشر نشده بود، از این رو افشاگری های جدید، ظاهرا توسط کارکنان ناامیدنی که می خواهند پرونده را در مورد شبهه های قابل توجه آن به افکار عمومی جهانی ارائه دهند، صورت گرفته است.

به گزارش تابناک، در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۸، یک حمله به وسیله سلاح شیمیایی در شهر دوما سوریه اتفاق افتاد که در آن دستکم ۷۰ تن غیرنظامی که اکثر آن‌ها زن و کودک بودند کشته شدند. نیروهای مخالف دولت سوریه و پزشکان حاضر در منطقه مدعی شدند، که از عوامل شیمیایی کلر و سارین در این حمله استفاده شده ‌است. در حالی که سوریه، ایران و روسیه همان موقع اعلام کردند که این حمله یک عملیات پرچم دروغین یا False Flag بوده است، ایالات متحده و متحدینش با محکوم کردن بشار اسد به حمله شیمایی به مردم خود، اقدام به حمله موشکی به دمشق و چند هدف دیگر در سوریه کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا شهاب باران محسن پورسیدآقایی پست پلاس طرح ملی مسکن مجید بهرامی بوریس جانسون ویکی لیکس دوما حمله شیمیایی افشاگری سوریه اسد انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا شهاب باران محسن پورسیدآقایی پست پلاس طرح ملی مسکن مجید بهرامی بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بی‌اطلاعی آمریکا از طرح حمله خطرناک اسرائیل به رفح

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.

به گزارش ایرنا، سخنگوی پنتاگون در این بیانیه ادعا کرد: در حال حاضر از هیچ طرح قابل اجرا در رفح که با طرف آمریکایی در میان گذاشته شده باشد، اطلاعی در دست نیست.

 

بر اساس این بیانیه، گروه‌های مقاومت عراقی روز سه‌شنبه برای اولین بار از تاریخ ۱۳ فوریه (۲۳ بهمن)، ۲ حمله علیه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: از دولت عراق می‌خواهیم که همه اقدامات مقتضی را برای دفاع از نیرو‌های آمریکایی مستقر در این کشور و تضمین امنیت آن‌ها انجام دهد.

این بیانیه می‌افزاید: اگر حملات شبه‌نظامیان به نیرو‌های آمریکایی ادامه یابد، ما مانند گذشته در دفاع از نیرو‌های خود تردید نخواهیم کرد.

ضیاء رشوان رئیس سازمان اطلاع رسانی مصر بامداد امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی گفت که ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره مذاکرات قاهره و تل آویو پیرامون حمله احتمالی (رژیم) اسرائیل به رفح دروغ است.

رشوان افزود: قاهره بار دیگر مخالفت کامل خود با حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح را تکرار می‌کند.

وی اضافه کرد: یورش زمینی به رفح به قتل عام، تلفات انسانی بسیار و ویرانی گسترده منجر خواهد شد.

سامح الشکری وزیر خارجه مصر نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرلندی خود، درباره هرگونه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در رفح واقع در جنوب نوار غزه هشدار داد.

الشکری با بیان اینکه در صورت یورش (رژیم صهیونیستی) به رفح بایستی توانایی برای اتخاذ اقدامات بازدارنده وجود داشته باشد، گفت: ممکن نیست وجدان جهانی تداوم این حجم از کشتار در غزه که تاکنون به کشته شدن ۳۴ هزار نفر از جمله ۲۰ هزار زن و کودک رسیده است را تحمل کند.

وزیر خارجه مصر همچنین بر ضرورت توقف این جنگ و ایجاد چارچوبی برای پایان دادن به این مناقشه از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.

این درحالی است که تلویزیون رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب مدعی شد که ارتش این رژیم به زودی به رفح حمله خواهد کرد.

«ایتای بلومنتال» تحلیلگر نظامی صهیونیست، گفت: براساس طرح آماده شده برای حمله به رفح، ارتش (رژیم صهیونیستی) از بیش از یک میلیون فلسطینی ساکن این منطقه می‌خواهد به اردوگاه‌های ایجاد شده در مرکز و جنوب نوار غزه بروند.

وی افزود: هزاران چادر در این مناطق از سوی سازمان‌های کمک رسان بین المللی و دیگر کشور‌ها برای ساکنان رفح برپا شده است.

بلومنتال اضافه کرد: براساس طرح (رژیم) اسرائیل که به اطلاع آمریکا و برخی کشور‌های منطقه نیز رسیده است، عملیات ارتش در رفح در چند مرحله و براساس تقسیم بندی شهر رفح به مناطق مختلف انجام می‌شود.

وی گفت: مسئولان اسرائیلی پیش بینی می‌کنند که جابجایی کامل ساکنان رفح ۴ تا ۵ هفته به طول انجامد.

دیگر خبرها

  • افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم
  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • واکنش حماس به ادعای انتقال مقر این جنبش به سوریه
  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • کنعانی: مفاد بیانیه مشترک کویت و اردن در مورد میدان آرش مردود است
  • ادعای یک‌جانبه پیرامون میدان آرش در بیانیه‌ای دوجانبه حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • ادعای بی‌اطلاعی آمریکا از طرح حمله خطرناک اسرائیل به رفح