Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: در 35 سال گذشته حدود 2300 مصوبه در قالب 28 سند در این شورا به امضا رسیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، سعید رضا عاملی افزود: بخشی از خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمات تأسیسی است که از آن میان می‌توان به مؤسسات و نهاد‌های جدید در حوزه علمی و فرهنگی که پس از انقلاب اسلامی پدید آمده اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: فرهنگستان هنر، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی و همچنین فرهنگستان فرهنگ و زبان و ادب پارسی از جمله مؤسسات ایجاد شده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
او گفت: از ستاد‌های علم و فناوری به ثبت رسیده و ایجاد شده شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و ذیل این معاونت ستاد‌هایی تصویب شده اند که به عنوان ریل گذاری جدید در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شوند و ستاد نانو فناوری و ستاد زیست فناوری از آن دسته هستند.
آقای عاملی افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزء هفت کشور تأیید کننده استاندارد تولیدات نانو در سراسر جهان محسوب می‌شود در ستاد زیست فناوری هم می‌توان گفت: این ستاد حدودیک میلیارد و 300 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است و ایران در این حوزه در رتبه 12 جهان قرار دارد.
او تصریح کرد: تأسیس مرکز ملی نخبگان از دیگر دستاورد‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در خصوص به روز رسانی رشته‌های دانشگاهی بر مبنای دو فضایی شدن جهان (مجازی و غیرمجازی)، تفاهم نامه‌ای میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی امضا کردیم، زیرا رشته‌های برق و کامپیوتر ما باید کاملاً متحول گردد. طی یک تفاهم نامه قصد ارائه سندی به ستاد نقشه جامع علمی کشور داریم. گفتنی است طی این تفاهم نامه ما باید متغیر‌های راهبردی را طراحی کنیم.
آقای عاملی افزود: یکی از این متغیرها، پیشران‌های علم و فناوری با مباحث فناوری‌های دیجیتال، فناوری ابری و فناوری تک نگارانه است البته بالفعل سندی در این خصوص نداریم.
او در خصوص ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری شان فرموده بودند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ترتیب آثار داشته باشد، این فرموده بدان معناست که مصوبات شورا در حکم قانون است.
در حال حاضر اگر مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای را مغایر با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سازد شورای نگهبان در آن خصوص حکم مغایرت با قانون اساسی اعلام می‌دارد. تاکنون حدود 15 مورد از این موارد ایجاد شده است.
آقای عاملی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند در هر موردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن ورود پیدا کرد و مصوبه‌ای دارد حتی شورای مصلحت در تدوین سیاست‌های کلان باید تابع آن باشد. مجلس شورای اسلامی هم باید تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی دیده نشده بود ادامه داد: مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند ما غفلت کرده ایم و باید این دو شورا را در بازنگری قانون اساسی تدبیر می‌کردیم.
آقای عاملی از اجرایی شدن حدود 76 درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا این لحظه خبر داد و افزود: با توجه به تعداد کم مصوبات فرهنگی در شورا، باید تمرکز بیشتری در این حوزه به عمل آید.
او ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگزاری‌هایی را انجام و به وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و علوم ابلاغ کرده است.
وزارت بهداشت و درمان هم طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آمایش‌هایی صورت داده و به این علت عدم تناسب شغل و تحصیلات در این حوزه کمتر به چشم می‌خورد، اما در وزارتخانه علوم شرایط برخی رشته‌ها واقعاً نگران کننده است، زیرا وزارت علوم برخی آمایش‌ها را نهایی نکرده است متأسفانه در حال حاضر رشته‌هایی در وزارت علوم وجود دارد که اصلاً بازار کاری برایشان تعریف نشده یا وجود ندارد.
او ادامه داد: لزوماً تعداد دانشجوی زیاد در کشور، شاخص پیشرفتگی نیست.
آقای عاملی با بیان اینکه در حال حاضر سند 2030 در آموزش و پرورش ما وجود ندارد افزود: گزارش 2040 استنفورد تشابهی با سند 2030 ندارد. گزارش 2040 گزارشی بود که در استنفورد با حمایت‌های سلطنت طلب‌ها حدود 500 مقاله که از 1997 تا 2018 توسط ایرانیان در ایندکس آی. اس. آی به چاپ رسیده بود مورد بررسی قرار دادند که جنبه‌هایی از این گزارش، رشد فناوری و علوم کشور را به نمایش می‌گذارد پس گزارش استنفورد نوعی تأیید توانایی علمی ایران است.
او با بیان اینکه اگر وارد رقابت علمی جهانی نشویم ایران علمی نخواهیم داشت افزود: متأسفانه در حال حاضر اسلام هراسی و ایران هراسی با محوریت تفکر امریکایی در جهان و تصویر غلطی از ایران در ذهن خارجی‌ها شکل گرفته است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور گفت: نظام سنجش و ارزیابی ما برای ورودی‌های دانشگاه نظامی قابل اعتماد است، ولی واقعیت این است که روش کنکور ما یک روش ارزیابی کم نمونه در دنیاست که چندان هم خوب نیست گاهی دیده می‌شود که فشار و استرس کنکور سبب مریض شدن فرزندانمان می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مصوبات شورا عالی قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۳۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲.۱۲.۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، را به شرح زیر برای اجرا ابلاغ کرد.

شورای ‌عالی حوزه‌ های علمیه

شورای تخصصی حوزوی

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۰۸.۱۲.۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۶۵ مورخ ۰۱.۱۲.۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی حوزههای علمیه) به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می شود:

«ماده واحده- ماده ۴ اصلاحی آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی (مصوب جلسه ۸۸۴ مورخ ۱۳.۰۴.۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) به شرح ذیل اصلاح می شود:

ماده ۴- اعضای شورا:

سه نماینده از شورای‌عالی حوزه‌های علمیه

سه نماینده از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

مدیر حوزه‌های علمیه یا نماینده وی

رئیس جامعة ‌المصطفی العالمیه یا نماینده وی

مدیر حوزه علمیه خراسان

مدیر حوزه علمیه اصفهان

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

مدیر جامعة الزهرا(س)

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

هفت نفر از فضلای صاحب‌نظر حوزوی

تبصره - اعضای حقیقی موضوع بند ۱۰ بنا به پیشنهاد شورای‌ عالی حوزه‌های علمیه و تصویب شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، برای یک دوره ۳ ساله منصوب می‌شوند».

کد خبر 6096964

دیگر خبرها

  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟
  • رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»