Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:40:29 GMT

استفاده از گیاهان در تولید برق

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۳۷۵۹

استفاده از گیاهان در تولید برق

ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش از محققان اصفهانی نشان می‌دهد که با استفاده از گیاهان می‌توان برق تولید کرد. در این فرآیند از فتوسنتز گیاهان استفاده و از آن برای تبدیل به انرژی الکتریسیته (برق) کمک گرفته می شود.

در پژوهشی که در خصوص "تولید انرژی الکتریسیته از گیاهان دارویی" توسط تیم پژوهشگران متشکل از ساناز شیرانی و احمد ایمنی (کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی و ژنتیک مولکولی گیاهان باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان) و علی برومند (مهندس  مکانیک) انجام شد، آمده است: «با توجه با اینکه محدودیت منابع انرژی فسیلی در کنار پتانسیل بالای آلایندگی، جایگزینی آنها با منابع پاک و تجدید پذیر را ضروری کرد است، امروزه استفاده از انرژی های پاک و حافظ محیط زیست از اولویت‌های جامعه جهانی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

ساناز شیرانی یکی از پژوهشگران این تحقیق در گفت‌‍وگو با ایسنا، اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های پاک با بهره‌گیری از منابع طبیعی و در دسترس قابل انجام است. یکی از ایده های مطرح در خصوص تولید انرژی؛ استفاده از گیاهان در تولید برق است.

وی افزود: در این پروژه از فرآیند فتوسنتز در گیاهان استفاده و از آن برای تبدیل به انرژی الکتریسیته (برق) کمک گرفته می شود.

این محقق ادامه داد: اساس کار برای تبدیل انرژی خورشید به برق، برمبنای همکاری و تعامل بین گیاهان و باکتری‌ها و با استفاده از پیل‌های سوختی میکروبی- گیاهی است.

شیرانی افزود: این پیل‌ها قادرند انرژی حاصل از فعل و انفعالات در ناحیه نزدیک به ریشه گیاه (ریزوسفر) که در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم‌های موجود، تولید می‌شود را جذب و پس از انتقال به پیل‌ها به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه تولید برق با این روش بدون تولید هرگونه گازهای حاصل از احتراق است، تصریح کرد: علاوه بر این از لحاظ تولید گاز کربن دی اکسید خنثی است و باعث کاهش نشر گاز متان نیز می‌شود.

این محقق تولید انرژی پاک و تجدید پذیر را از دیگر اهداف این تحقیق اعلام کرد و گفت: با توجه با اینکه برخی گونه های بومی ایران جنبه دارویی و تزئینی دارند و امروزه در محیط‌ها و فضاهای سبز شهری از آنها استفاده می شود، می توان از پتانسیل آنها علاوه بر استفاده در فضاهای سبز شهری برای تولید انرژی الکتریسیته و روشنایی معابر و خیابان ها با حداقل هزینه نیز بهره برد.

وی در خصوص ویژگی های این محصول و وجه تمایز ان با دیگر محصولات مشابه، خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می دهد که گیاهان یکی از مهمترین و بهترین گزینه‌های موجود در سطح زمین برای به دام انداختن انرژی خورشیدی، از طریق فرآیند فتوسنتز، هستند. در شرایط طبیعی، باکتری هایی که در مجاورت ریشه گیاهان زندگی می کنند بقایای مواد آلی گیاهی را تجزیه کرده و در نتیجه، الکترون ها در ضمن فرآیند فتوسنتز آزاد می شوند.

این محقق اضافه کرد: اگر بتوان الکترودی را در چنین محیطی قرار داد، می‌توان این الکترون ها را جذب کرده و در نتیجه نیروی الکتریکی تولید کرد.  

شیرانی با اشاره به ضرورت جامعه به داشتن انرژی های تجدید پذیر با قیمت تمام شده ارزان، گفت: در این پژوهش استفاده از گیاهان دارویی تزئینی در سطح فضاهای سبز شهری را در دستور کار قرار داده شده است که از لحاظ نوآورانه بودن آن می توان به استفاده از گیاهان بومی منطقه و تولید انرژی الکتریسیته از آنها اشاره کرد.

شیرانی توضیح داد: در این طرح برای تکمیل عملکرد از بیوراکتورها با طراحی خاص به منظور به کارگیری الکترون های آزاد شده استفاده شده است.

وی این روش را مقرون به صرفه دانست و گفت: با توجه به اینکه این طرح به عنوان یکی از نیازهای بشر در سال‌های آینده و همچنین نیاز مبرم روزافزون به منابع انرژی با الزام به حفظ محیط زیست است، بازار هدف بسیار گسترده ای از جمله مصارف خانگی، اداری و حتی صنعتی را در برخواهد گرفت .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامي گیاهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند

سلامت سیاره ما به طور پیچیده‌ای با سلامت گونه‌های مختلفی که عملکردهای اکولوژیکی ضروری را انجام می‌دهند گره خورده است.

به گزارش فرادید، در این میان، گونه‌های خاص به دلیل نقش حیاتی‌شان در حفظ تعادل اکوسیستم‌ها اهمیت دارند. در این مطلب، به هفت گونه مهم اشاره می‌کنیم که حفاظت از آن‌ها برای پایداری سیاره ما حیاتی است. 

سیانوباکتری‌ها 

سیانوباکتری‌ها موجودات میکروسکوپی هستند که با تثبیت نیتروژن اتمسفر به اشکال قابل‌استفاده برای گیاهان، نقش مهمی در چرخه نیتروژن دارند. این فرآیند برای رشد گیاهان و سلامت اکوسیستم‌ها بسیار مهم است. سیانوباکتری‌ها به تشکیل خاک‌های حاصلخیز کمک می‌کنند و بخش جدایی‌ناپذیری از چرخه نیتروژن هستند و همین ویژگی، آن‌ها را برای بهره‌وری کشاورزی و سلامت محیط ضروری می‌کند. 

کرم‌های خاکی

کرم‌های خاکی قهرمانان گمنام خاک حاصلخیز هستند. نقب زدن آن‌ها و هضم مواد آلی سبب افزایش ساختار و حاصلخیزی خاک می‌شود که برای رشد گیاه و جذب کربن ضروری است. این کار به مبارزه با تغییرات آب و هوایی با ذخیره کربن در خاک کمک می‌کند. وجود کرم‌های خاکی نشانه‌ای از سلامت زمین است و حفظ آن‌ها برای حفظ سلامت خاک و پایداری کشاورزی بسیار مهم است. 

زنبورها

زنبورها گرده‌افشان‌های حیاتی و مسئول تولیدمثل بسیاری از گیاهان و تولید بخش قابل‌توجهی از غذای ما هستند. کاهش آن‌ها به دلیل آفت‌کش‌ها و از بین رفتن زیستگاه موضوعی نگران‌کننده است. حفاظت از زنبورها فقط درباره حفظ عسل نیست، بلکه درباره حفظ تنوع محصولات و جهان طبیعی است. حفاظت از آن‌ها برای امنیت غذایی و تنوع زیستی ضروری است. 

فیتوپلانکتون‌ها

فیتوپلانکتون‌ها گیاهان میکروسکوپی هستند که تقریباً دوسوم اکسیژن سیاره را تولید می‌کنند، بنابراین به اندازه درختان برای بقای ما حیاتی هستند. سلامت جمعیت فیتوپلانکتون‌ها به طور مستقیم بر زندگی دریایی و وجود خود ما اثر می‌گذارد. حفاظت از این تامین‌کنندگان کوچک اکسیژن برای حفظ تعادل حیات روی زمین حیاتی است. 

قارچ‌ها

قارچ‌ها تجزیه‌کننده‌های طبیعت هستند، مواد آلی مرده را تجزیه می‌کنند و مواد مغذی را به خاک بازمی‌گردانند. این فرآیند برای رشد گیاهان و سلامت کلی اکوسیستم‌ها حیاتی است. قارچ‌ها در تولید دارو و مواد غذایی نیز نقش دارند و حفظ آن‌ها برای سلامت محیط زیست و انسان ضروری است. 

مِن‌هادِن

شاید منهادن‌ها چندان شناخته‌شده نباشند، اما این ماهیان کوچک یکی از گونه‌های اصلی در اکوسیستم‌های دریایی هستند. آن‌ها به عنوان منبع غذایی اولیه برای ماهی‌ها، پرندگان و پستانداران بزرگتر عمل می‌کنند. من‌هادن با فیلتر کردن جلبک‌ها به تمیز نگه داشتن آب نیز کمک می‌کند. حفاظت از آن‌ها برای تنوع زیستی دریایی و سلامت اقیانوس‌های ما حیاتی است. 

خفاش‌ها

خفاش‌ها برای کنترل جمعیت حشرات و گرده‌افشانی گیاهان حیاتی هستند. آن‌ها مقادیر زیادی از آفات را مصرف می‌کنند و نیاز به آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش می‌دهند. خفاش‌ها در پراکندگی بذرها و اطمینان از بازسازی جنگل‌ها نیز نقش دارند. حفاظت از خفاش‌ها به معنای حفاظت از محصولات و جنگل‌های ما در برابر هجوم آفات و حمایت از فرآیندهای طبیعی گرده‌افشانی و پراکندگی بذر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود