Web Analytics Made Easy - Statcounter

وبسایت ویکی‌لیکس سومین بسته از اسناد و مدارک خود مربوط به گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی حول محور تسلیحات شیمیایی در شهر دومای سوریه را افشا کرد؛ اسناد و مدارکی که نشان می‌دهند گزارش نهایی این سازمان بیانگر دیدگاه‌های شرکت کنندگان واقعی در هیات حقیقت یاب نبوده است.

به گزارش ایسنا، این اسناد و گزارش‌ها، مدارک حاصل شده از تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی در خصوص حملات شیمیایی هفت آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به شهر دومای سوریه را به چالش می‌کشد؛ حمله‌ای که شبه‌نظامیان مدعی هستند ارتش سوریه مسئول آن است و آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز از این موضع حمایت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اسناد شامل یادداشت اعتراضی یکی از دانشمندان که در هیات حقیقت یاب مشارکت داشت و گزارش نهایی با اظهارات مرتبط از سوی یکی از اعضای هیات حقیقت یاب اصلی، است.

این یادداشت افشا می‌کند، نزدیک به ۲۰ دانشمند که تیم اصلی این هیات حقیقت یاب بودند و در تحقیقات مربوط به حمله شیمیایی به شهر دوما شرکت داشتند، در نوشتن نسخه نهایی گزارش مشارکت داده نشدند و تقریبا تیم جدیدی برای تهیه این گزارش نهایی تشکیل شده بود.

در این یادداشت آمده است: این تیم جدید مملو از افرادی بود که تنها در کشور X عملیات انجام داده بودند. وب‌سایت ویکی‌لیکس نوشت: هنوز مشخص نیست که در این گزارش به چه کشوری اشاره شده با این حال تنها می‌توان گفت منظور از این کشور سوریه نبوده است.

این اسناد که به تازگی منتشر شده‌اند همچنین شامل گزارشات اولیه و موقت به همراه نسخه‌های تنظیم شده آنها برای مقایسه هستند که برای اولین بار است منتشر می‌شوند.

به ویژه این اسناد شامل اطلاعاتی مربوط به دو سیلندر گاز کلر است که قرار بود سند حمله ادعا شده باشند و بر اساس گزارشات در دو مکان در شهر دوما مشاهده شده بودند. مشخص است که برخی اطلاعات درباره این سیلندرها به صورت تعمدی در نسخه تنظیم شده گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی حذف شده‌اند؛ اطلاعاتی که مربوط به سطح غلظت گاز کلر است و اینکه این سیلندرها متعلق به چه کشوری بودند. این اسناد همچنین نشان می‌دهند که چطور این گزارش نهایی دچار تغییرات اساسی شد؛ مساله‌ای که در تبادل ایمیل توسط کارمندان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به بحث گذاشته شده بود.

  به گفته نویسنده یادداشت مذکور، وی به محض بازگشتش از هیات حقیقت یاب در شهر دوما برای وظیفه تحلیل و ارزیابی قدرت بالستیک این دو سیلندر منصوب شد اما به دلایل نامشخصی از کار برکنار شد.

این دانشمند گفت: من باوجود آنکه می‌دانستم واجد شرایطترین عضو تیم هستم، این وظیفه را پذیرفتم. من در مکان‌های مختلفی در شهر دوما کار کرده‌ام و تجارب زیادی در زمینه متالورژی، مهندسی مواد، توپخانه و تحقیقات و توسعه دفاعی دارم.

وی افزود: در پایان باید تاکید کنم که نه نظر، تمایل یا دیدگاهی درخصوص بخش فنی این موضوع دارم و نه علاقه‌ای به نتایج و پیامدهای سیاسی. علاقه من در علوم، مهندسی و حقایق است که خودشان بیانگر همه چیز هستند.

این دانشمند علاوه بر آنکه از کار برکنار شد، اجازه به‌روز رسانی گزارش نهایی را نیز نداشته و حتی از بررسی آن نیز منع شده است.

وی گفت: ارزیابی کنونی من این است که قطعا گزارش هیات حقیقت یاب ناقص است.

اسناد و مدارک وبسایت ویکی لیکس حاکی از آن است که گزارش نهایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی به طور تعمدی توسط این سازمان تغییر کرده و اشتباه ارائه شده است و این کار از طریق حذف عمدی حقایق صورت گرفته است.

در ایمیل افشا شده که توسط وبسایت ویکی لیکس در تاریخ ۲۴ نوامبر منتشر شد، آمده است که این گزارش شامل اسناد برای اثبات اینکه دمشق در این حمله از گاز کلر استفاده کرده، نیست، چرا که مواد شیمیایی باقیمانده می‌توانستند بخشی از سفیدکننده‌های خانگی بر پایه گاز کلر باشند که در یکی از فیلم‌های منتشر شده توسط کلاه سفیدها به نمایش گذاشته شده اما شامل شهادت شاهدان نمی‌باشند.

کلاه سفیدها که ادعا می‌کنند یک سازمان غیردولتی و یک سازمان نجات دهنده هستند در مواقع مختلف هنگام همکاری با جبهه النصره و در مناطقی که گروه‌های مسلح و گروه‌های تروریستی عملیات داشته‌اند، مشاهده شدند.

در تاریخ ۲۳ اکتبر وبسایت ویکی لیکس داده‌های هیاتی را منتشر کرد که به شهادت‌ها گوش داده بودند و اسناد و مدارک تهیه شده توسط یکی از افشاگران سازمان منع تسلیحات شیمیایی را بررسی کرده بودند.

در ماه مارس سازمان منع تسلیحات شیمیایی به این نتیجه رسید که بر اساس گفته‌های شبه نظامیان محلی به ویژه جبهه النصره "به احتمال زیاد در حمله آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به شهر دوما از گاز کلر استفاده شده است؛ گاز سمی که از سیلندرهایی که از هواپیماها پرتاب می‌شدند منتشر شد." آنها مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق که از برتری هوایی در آن زمان برخوردار بود مسئول این حمله بودند.

به دنبال انتشار این فیلم توسط کلاه سفیدها تحقیقاتی در این خصوص آغاز شد؛ فیلمی که حمله شیمیایی به شهر دوما را نشان می‌دهد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز در گزارش خود به این اطلاعات تکیه کرده است.

تصاویر این فیلم نشان دادند که کلاه سفیدها اقدامات پزشکی انجام داده و به روی چندین تن از جمله کودکان که گفته شده بود تحت تاثیر این حمله قرار گرفتند در یکی از بیمارستان‌های محلی آب می‌پاشیدند. این تصاویر توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه برای توجیه حملات موشکی گسترده علیه اهداف نظامی سوریه استفاده شده و دولت دمشق را علی رغم آنکه گزارش اولیه سازمان منع تسلیحات شیمیایی آماده انتشار نبود، به قساوت و دشمنی متهم کرد.

مقامات روسیه افشا کردند که تجهیزات استفاده شده برای ساخت مواد منفجره پیشرفته و تسلیحات شیمیایی در لابراتوآرهای شهر دوما در اروپا و آمریکای شمالی ساخته شده بودند. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز قدرت‌های غربی را به استفاده از داستان‌هایی درباره استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای مداخله نظامی مستقیم علیه این کشور متهم کرد.

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرده که سازمان منع تسلیحات شیمیایی اسناد و مدارک تهیه شده توسط مسکو و دمشق را نادیده گرفته و تایید کرد که این حمله توسط کلاه سفیدها صورت گرفته و از این که این اسناد برای توجیه حملات خارجی علیه سوریه استفاده شده، ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سوريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۴۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف

وزارت بهداشت امروز همزمان با دویستمین روز آغاز حملات به غزه، آماری از شمار شهدا و زخمی‌ها منتشر و اعلام کرد در حمله نظامی اسرائیل به غزه از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۳۴ هزار و ۱۸۳ فلسطینی شهید و ۷۷ هزار و ۱۴۳ فلسطینی زخمی شده اند. در حالی که نیرو‌های اشغالگر ۱۴ فلسطینی را طی عملیات ۵۰ ساعته در اردوگاه پناهندگان نور شمس در کرانه باختری به شهادت رساندند.

همچنین در دویستمین روز آغاز حملات به غزه، اعلام الحربی با انتشار اینفوگراف آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد.

 

بر این اساس، جبهه مقاومت لبنان از آغاز جنگ در غزه ۱۶۳۷ حمله به مواضع صهیونیستی داشته است که ۱۴۰۴ مورد هدف قرار گرفته است. در این حملات ۵۱ حمله مرتبط با هواپیما‌های بدون سرنشین صورت گرفته و ۱۸۲ شهرک اسرائیلی هدف قرار گرفته است.

جبهه مقاومت عراق ۲۴۳ حمله از جمله ۹۰ حمله در عراق و ۸۸ حمله در سوریه علیه مواضع نظامی ایالات متحده و ۶۵ حمله علیه مواضع اسرائیل انجام داده است.

جبهه مقاومت یمن نیز ۱۱۸ حمله از جمله ۹۸ حمله در دریا و ۱۸ حمله علیه اسرائیل انجام داده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا در استراسبورگ که به صورت آنلاین پخش می‌شد به برآورد خسارات وارده به غزه در سایه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت که حدود ۴۵ درصد از کل زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه ویران شده است، ۶۰ درصد از زیرساخت‌های باقی مانده آسیب دیده است و کل خسارت مادی بیش از ۹۰ میلیارد دلار است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه
  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
  • اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • ادعای گروسی درباره فاصله ایران تا دستیابی به یک بمب اتمی | حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس