Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای مجازی می‎تواند در کاهش مطالعه اثر داشته باشد اما هیچ‎گاه نمی‎تواند جایگزین کتاب شود چراکه اوراق کتاب، نشریه و روزنامه دارای انرژی مثبت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدمهدی احمدی صبح امروز در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان گلستان اظهار کرد: یکی از شاخص‎های توسعه فرهنگی در جامعه میزان مطالعه و فرهنگ کتابخوانی است و اقتدار فرهنگی زمانی ایجاد می‎شود که رابطه منطقی بین کتاب و کتابت برقرار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی کتاب را دارای یک ارزش ذاتی برشمرد و افزود: مقوله فرهنگی با مقولات دیگر از جمله اقتصادی متفاوت است و مقوله اقتصادی را زمانی موفق می‎دانند که بین شغل و شاغل یک تعارضی وجود داشته باشد در واقع لازمه اقتصاد تعارض بین ماهیت شغل و شاغل است اما در مقوله فرهنگ بالعکس است و بین ماهیت شغل و شاغل باید تناسب وجود داشته باشد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حوزه کتاب و کتابت و حوزه قلم و اندیشه در حوزه فرهنگ جای دارد و با مجموعه‎ای از انسان‎ها و مخاطبانی مواجه است که خود دارای اندیشه و درک هستند و این مهم زمانی به فعلیت می‎رسد که متغیرهایی به آن کمک کند.
احمدی با بیان اینکه کتاب انسان را از زیستن «بودن» به زیستن «شدن» متعالی می‎رساند، گفت: کتاب انسان را به درجه‎ای ارتقا می‎دهد که انسان جایگاه خود را درک می‎کند و درک بالای فرد را به عظمت جایگاه خود می‎رساند.
وی با اشاره به اینکه کتاب در ارتقای فکری انسان اثرگذار است و او را به جایگاه اصلی که خلافت الهی در زمین است، می‎رساند، ابراز کرد: کتاب باید مانند اقلام دیگر در سبد خانوار قرار بگیرد همانطور که در سبد خانوارها پنیر، نان و ... جای دارد و جزو ارکان تغذیه‎ای به شمار می‎رود اگر کتاب نیز جزو سبد غذایی ما قرار گیرد رابطه منطقی بین کتاب و انسان ایجاد می‎شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: عامل دیگری که می‎تواند رابطه منطقی بین انسان و کتاب برقرار کند آن است که انسان به کتاب به عنوان یک عظمت و فضیلت نگاه کند.

* فضای مجازی می‎تواند در کاهش مطالعه اثر داشته باشد اما هیچ‎گاه نمی‎تواند جایگزین کتاب شود
احمدی تأکید کرد: اگر روزی کتاب در نظام خانوادگی انسان و جامعه به عنوان برند فرهنگی و فضیلت شناخته شود انسان‎ها کتاب را برای دستیابی به فضیلت مطالعه خواهند کرد، متأسفانه در حال حاضر نگاه به کتاب به عنوان یک برند فرهنگی و فضیلت نیست لذا کتاب‎ها در قفسه‎ها خاک می‎خورند و جامعه کتابخوان نداریم.
وی با بیان اینکه جامعه کتابخوان آسیب کمتری می‎بیند، بیان کرد: کتاب انرژی مثبتی دارد و فضای مجازی می‎تواند در کاهش مطالعه اثر داشته باشد اما هیچ‎گاه نمی‎تواند جایگزین کتاب شود چراکه اوراق کتاب، نشریه و روزنامه انرژی مثبتی دارد و حس موجود در کتاب و نشریات در فضای مجازی وجود ندارد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: فضای مجازی تکلم ندارد اما کتاب تکلم دل دارد لذا جامعه نباید به جایی برسد که بگوید کتابخانه‎ها تعطیل شود و نیازهای مطالعه را در فضای مجازی جست‎وجو کنند چراکه این مهم امکان ندارد.
احمدی تصریح کرد: نمایشگاه‎های کتاب می‎تواند جریان‎سازی فرهنگی خوبی در استان‎ها ایجاد کند و جامعه را با کتاب و کتابخوانی آشتی دهد و محققان را به تازه‎های نشر آگاه کند.
انتهای پیام/83018/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب فضای مجازی فرهنگ انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگگفت: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رایزنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

او در ادامه افزود: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کردند که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.

وزیر فرهنگ اظهار کرد: در این فضای جدید ما ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرائی را آغاز می‌کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگ گفت: موضوع آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته توجه لازم را به این فضای بسیار مثبت و فراهم به لحاظ افکار عمومی و همراهی که مردم با انقلاب اسلامی دارند و دلدادگی که به رهبر انقلاب دارند نداشته‌ایم و باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای تعمیق ارتباط فرهنگی با پاکستان داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نشست کمیته فضای مجازی و فرهنگی کنگره شهدای استان فارس برگزار شد