Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دانشگاه ــ قائم‌مقام سازمان صدا و سیما در مراسم روز پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروز از سوی استکبار جهانی در محاصره رسانه‌ای هستیم و حدود سه هزار و 700 شبهه به طور خاص به شیعه وارد کرده‌اند، گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل جوامع اسلامی ایجاد ابهامات و شبهاتی است که از سوی دشمنان ایجاد و دامن زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا؛ مراسم گرامیداشت روز پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی امروز یکشنبه ۲۴ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما و حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سالن شیخ ماموستای این دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما اظهار کرد: عمده صاحب نظران بر این باورند که وحدت در جهان اسلام و تقریب یکی از ضروریات و مبانی اصلی است، در این صورت جوامع اسلامی به دوران طلایی خود باز می‌گردند. این به معنای دست کشیدن از مبانی و اصول نیست. وحدت مطلق موردنظر نیست، بلکه وحدت معقول موردنظر است. اگر این اصل و‌ پایه را بپذیریم، می‌بینیم در حوزه عملکردی هم در دو قرن اخیر اقدامات بزرگی انجام شده است. بسیاری از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام همواره بر پرهیز جدی از اختلافات تأکید داشتند. منشأ هرگونه اختلافی که وجود داشته هم به دخالت‌های استکبار مربوط است.

وی ادامه داد: در جهان اسلام نخبگان و اندیشمندان بزرگ اقدامات بزرگی انجام دادند و برای تقریب گام‌های بلندی برداشته شده است، مانند نامه‌نگاری‌های آیت‌الله بروجردی با دانشگاه الازهر و اختلافاتی که در این میان برطرف شد.   دین؛ عامل اشتراک جوامع انسانی
موسوی‌مقدم با بیان اینکه دین عامل اشتراک جوامع انسانی است و همه سلیقه‌ها را گرد هم می‌آورد، افزود: در عصر حاضر شاهد نوع دیگری از اختلافات هستیم. بیشترین اختلافات مرزی در میان کشور‌های اسلامی است که سرنخ این اختلاف به کارشکنی‌ها و دخالت‌های انگلیس برمی‌گردد. از زمانی که پای بیگانگان به مناطق اسلامی باز شد، اختلافات میان مذاهب اسلامی شدت یافت. فرهنگ غربی ما را از خود بیگانه و دور می‌کند و بر باطل لباس حق می‌پوشاند. امروز با انبوه رسانه‌هایی مواجهیم که در پاشیدن بذر اختلاف تلاش می‌کنند. اساسا هم بحث مذاهب و نحله‌ها نیست، تمرکز شبکه‌های معاند بر اسلام است.   وارد کردن ۳۷۰۰ شبهه به شیعه توسط شبکه‌های معاند
وی گفت: ۱۶۰ شبکه فارسی زبان و ۲۰۰ شبکه عربی زبان عمدتاً یک وجه مشترک دارند و آن هم مخالفت با اسلام و ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است که هر کدام با شیوه‌های خاص خود این کار را انجام می‌دهند. وقتی استخراج شد، حدود سه هزار و ۷۰۰ شبهه به طور خاص به شیعه وارد کرده‌اند که به این‌ها هم پاسخ داده شده است. هزار و ۷۰۰ برنامه در این شبکه‌ها ساخته شده که ۸۰۰ مورد آن به ایجاد اختلاف میان قبایل اختصاص داشته و نهایتا به عقاید آن‌ها حمله می‌کنند.
موسوی‌مقدم با بیان اینکه عبارت رقابت رسانه‌ای صحیح نیست، افزود: ما در جنگ رسانه‌ای قرار داریم. وسیله‌ای برای رقابت فراهم نیست و تناسبی بین رسانه‌های معاند و رسانه‌های جهان اسلام وجود ندارد که بگوییم رقابت است. رقابت، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی معنا ندارد. تنها در مورد جمهوری اسلامی که نظام سیاسی مستقری بر آمده از جمهوریت و خواست مردم بوده است، دو هزار و ۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند. طی ۱۰ سال اخیر منتهی به سال ۹۳ بررسی‌هایی انجام و مشخص شد که ۷۰ برابر ۷۰ سال جنگ سرد، علیه جمهوری اسلامی جنگ رسانه‌ای انجام شده است.

به گفته قائم‌مقام سازمان صدا و سیما؛ در حال حاضر بزرگترین مشکل در جوامع اسلامی ایجاد ابهامات و شبهاتی است که از سوی دشمنان ایجاد و دامن زده می‌شود و امروز از سوی استکبار جهانی در محاصره رسانه‌ای هستیم.     شاخصه‌های پژوهش
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: از جمله شاخصه‌های پژوهش می‌توان به تقویت روحیه کنجکاوی و تلاش‌گری اشاره کرد. اگر روحیه پرسش‌گری، تتبع، کنجکاوی و تلاش‌گری در میان دانشگاهیان وجود داشته باشد بسیاری از مجهولاتی که وجود دارد تبدیل به معلومات می‌شود. پیشرفت علمی غرب منتج از استعداد فوق‌العاده آن‌ها و یا مدنیت آن‌ها نبوده است. وقتی پیشرفت علمی آن‌ها را جستجو می‌کنیم به همین ویژگی کنشگری و تلاش آن‌ها می‌رسیم. تکثر در مراجعه به منابع و کتب خصوصا در علوم انسانی که بر سایر علوم و فنون برتری دارد به این روحیه نیاز دارد.

وی ادامه داد: اگر این روحیه در جامعه دانشگاهی و حوزوی ما تقویت شود، می‌توانیم دستاورد‌های روشنی برای جامعه رقم بزنیم. دیگر شاخصه مهم در امر پژوهش، روحیه تحمل است. اگر پاسخ به مجهولات با سعه‌صدر همراه نباشد، رهاوردی برای تولید علم را شاهد نخواهیم بود. مقام معظم رهبری در سخنانی بر دو مقوله قدرت علمی و جرئت علمی تأکید دارند، یک محقق نظرات علمی خود را مقتدرانه بیان کند یکی از جنبه‌های موفقیت در عرصه علمی و پژوهشی است.   پژوهشگر و محقق باید زمان‌شناس باشد مختاری افزود: پیروان مذاهب مختلف در جلسات علمی به ارائه نظرات خود می‌پردازند، این یکی از ویژگی‌های مطلوب در دانشگاه مذاهب است. زمان‌شناسی، دیگر خصیصه کار پژوهشی است. پژوهش و کار علمی باید متناسب با نیاز زمانه باشد و پاسخ معقول و مبرهنی ارائه شود. در این صورت نتایج تحقیقات برای عامه مردم مفید خواهد بود. عدم اکتفا به علوم ترجمه‌ای ویژگی دیگر کار پژوهشی است. این آسیبی است که گریبان جامعه علمی ما را گرفته است. توجه صرف به علوم ترجمه‌ای، مقابل پویایی ذهنی فرد می‌ایستد و موجب انجماد فکری می‌شود.

وی گفت: دوری از تحجر و جزمی‌گرایی دیگر خصوصیت کار در حوزه پژوهش است. دوری از اباحه‌گری ویژگی دیگر امر پژوهش است. در دهه‌های اخیر از تساهل و تسامح صحبت شد، اما در صورتی می‌توان به اباحه‌گری دچار نشد که از مبانی وحیانی و اصول خود دست نکشیم.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم ضمن رونمایی از ۱۴ کتاب و اثر پژوهشی یک‌ سال اخیر این دانشگاه، از پژوهشگران برتر داخلی و خارجی این دانشگاه تقدیر شد. همچنین در این مراسم از طرح‌نامه نقشه جامع وظایف دانشگاه‌ها در حوزه تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری رونمایی به عمل آمد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۶۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، لبناخمیس مهدی رئیس هیئت عالی رتبه وزارت علوم کشور عراق و هیئت همراه به منظور گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی، برپایی تورهای مشترک فناوری و برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های فناورانه ایران در کشور عراق از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و واحدهای فناور آن بازدید کردند.

در این جلسه حسن زمانیان به سابقه همکاری‌های فرهنگی و علمی دو کشور اشاره و گفت: وجود اشتراکات مذهبی، تاریخی، فرهنگی و علمی دو کشور ایجاب می‌کند که گسترش همکاری و تعامل در زمینه‌های مختلف علمی افزایش یابد.

معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به تحصیل دانشجویان دکترای پژوهشی دارای طرح پژوهشی تقاضا محور بیان داشت: این سازمان آمادگی خود را جهت پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور از کشور عراق اعلام می‌دارد.

در ادامه لبنا خمیس مهدی گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با فضای بزرگ، پژوهشکده‌های نوین و دانشمندان گرانقدر، نقشی بزرگ در گسترش و رشد علمی ایفا کرده است. امیدواریم بتوانیم با گسترش روابط با چنین سازمانی، از تجربیات آن در کشور عراق استفاده کنیم و دانشجویان و استادان ما با حضور در این مرکز با نوین ترین دستاوردهای علمی آشنا شوند.

رئیس هیئت عالی رتبه وزارت علوم عراق ضمن بیان امتیازات ویژه سفر خود به ایران اظهار داشت: به لطف الهی، امروز دیداری بسیار ارزشمند و مفید به همراه هیئت وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران داشتیم و برای اولین بار است که چنین مرکز بزرگ علمی و پژوهشی را مشاهده می‌کنم و دیدگاه جدیدتری نسبت به ایران پیدا کردم.

وی با اشاره به توانمندی‌های سازمان با وجود ۹ پژوهشکده بیان داشت: سازمان با دستاوردهای گوناگون و فعالیت‌های علمی گسترده توانسته است در منطقه تعاملات خوبی را ایجاد کند و کشور عراق نیز تمایل دارد در زمینه‌های تحقیقاتی و طرح‌های کلان به ثمر رسیده همکاری و مشارکت داشته باشد.

لبنا خمیس مهدی گفت: پارک علم و فناوری عراق در سال گذشته افتتاح شده است و می‌توان از تور فناوری و برپایی نمایشگاه توانمندی شرکت‌های ایرانی جهت تعاملات علمی و فناورانه بین پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کرد.

در پایان این دیدار معاون پژوهش و توسعه وزرت علوم عراق و هیئت همراه از پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی، آزمایشگاه‌های تخصصی بانک‌های سویه‌های خون، سایت ماهواره و چند واحد فناور سازمان که در زمینه‌های تجهیزات پزشکی و قطعات هوایی فعالیت داشتند، بازدید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • جشنواره دانش‌آموزی فرهیختگان جوان ۱۹ اردیبهشت آغاز به کار می‌کند/ ایجاد شبکه پژوهشی قوی و منسجم در بخش دانش‌آموزی
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی درباره زنان