Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-06@20:05:41 GMT

چمخاله از تصرف خارج می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۶۵۹۸

خرداد: مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی از تصرف ۱۲۴ هکتار از اراضی چمخاله در استان گیلان از سوی یک نهاد نظامی خبر داد و گفت: با پیگیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مذاکره برای پس‌گرفتن این بخش از سواحل دریای خزر آغاز شده است.
این ساحل در چمخاله از توابع استان گیلان واقع شده است، ‌ منطقه‌ای که تصرفات گسترده سواحل آن اعتراض‌ها و پیگیری‌های قضایی مقامات محلی را در چند سال اخیر به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عینی ـ مدیر املاک و مستغلات شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی ـ پس از اظهارنظر مدیرعامل این شرکت درباره پس گرفتن املاک تصرف شده، درباره جریان آزادسازی این بخش از سواحل دریای خزر، ‌ به ایسنا گفت: شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی وکالت ۶۸ ملک را در اختیار دارد اما در بررسی‌ها نزدیک به ۱۰۰ ملک دیگر از اموال و املاک این شرکت شناسایی شده که در زمان انحلال و ادغام سازمان ایرانگردی و جهانگردی و تشکیل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از سوی سایر دستگاه‌ها تصرف شده است.
به گفته او، از بین این اموال و املاک ۵۲ مورد در اختیار نهادهای نظامی است که برای پس گرفتن آن‌ها مذاکراتی آغاز شده است.
عینی ادامه داد: ۱۲۴ هکتار از ساحل چمخاله نیز جزو املاک تصرفی است که هم‌اکنون در اختیار یکی از نهادهای نظامی قرار گرفته که با پیگیری ‌و نامه‌نگاری آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ برای پس گرفتن آن مذاکراتی آغاز و توافق‌های اولیه‌ای شده است. در این بخش از ساحل و جنگل استان گیلان قبلا ساخت و سازی شده بود که آن نهاد نظامی هم در این مدت سازه‌هایی را اضافه کرده است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا این بخش از اراضی قرار است آزادسازی شود یا مصرف محدودی برای آن تعریف خواهد شد؟ گفت: ما این۱۲۴هکتار را برای خودمان یا مسؤولان نمی‌خواهیم. این اراضی برای مردم است و قرار نیست کاربری شخصی و یا انحصاری داشته باشد، بلکه مجموعه‌های تفریحی و فرهنگی برای آن تعریف می‌شود که مصرف عمومی داشته باشد. از طرفی در اساسنامه، این شرکت موظف شده زیرساخت گردشگری ایجاد کند که در همین راستا در اراضی چمخاله پس از تعیین وضعیت، اقدام خواهد شد.
عینی افزود: ساحل چمخاله تنها موردی نیست که شرکت ایرانگردی و جهانگردی پیگیر مالکیت آن است. املاک دیگری هم وجود دارد که طبق مکاتبات آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ‌ بزودی تکلیف آن‌ها مشخص می‌شود.
شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی سال ۱۳۸۶ زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأسیس شد. طبق تبصره ۲ ماده یک قانون تشکیل این سازمان مصوب سال ۱۳۸۳، وظایف حاکمیتی سازمان ایرانگردی و جهانگردی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتقل شد و وظایف اجرایی و امور تصدی آن با همه امکانات، اعتبارات، نیروی انسانی، اموال و دارایی، تعهدات و اعتبارات به شرکتی دولتی با عنوان «توسعه ایرانگردی و جهانگردی» محول شد. مدیرعامل این شرکت مستقیماً از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین می‌شود که زیر نظر وی فعالیت می‌کند. برچسب ها: چمخاله

منبع: خرداد

کلیدواژه: چمخاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۶۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ این روزها، فناوری عصبی قابل کاشت به طور چشم‌گیری پیشرفت کرده است و برای برخی از افراد مبتلا به اختلالات عصبی، بازگشت به زندگی عادی را فراهم می‌کند. اما با توجه به پیشرفت سریع این فناوری، وقتی این دستگاه‌های عصبی قابل کاشت منسوخ شوند یا تولید کننده آنها ورشکسته شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

پیشرفت‌های عظیم در فناوری پزشکی منجر به توسعه دستگاه‌های عصبی قابل کاشت مانند محرک‌های عمقی مغز، عصب واگال و محرک‌های نخاعی شده است. نورالینک ایلان ماسک، رابط مغز-کامپیوتر بی‌سیم (BCI)، یکی از شناخته شده‌ترین دستگاه‌ها است. البته اخیراً چین نیز ازایمپلنت مغز-کامپیوتر بی‌سیم  خود رونمایی کرده است که نشان‌دهنده سریع‌تر شدن پیشرفت‌های علمی در حوزه نوروتکنولوژی است.

دستگاه‌های عصب‌شناسی کارآمدی که درون بدن کاربران کاشته می‌شوند، کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات عصبی را بهبود بخشیده‌اند. اما با توجه به سرعت پیشرفتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، چه اتفاقی می‌افتد وقتی که فناوری عصبی کاشته شده به سرعت منسوخ می‌شوند؟ یا وقتی که تولید کننده آنها دیگر پشتیبانی فنی ارائه نمی‌دهد (مانند ویندوز که پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل خود را لغو کرده است)؟ آیا این دستگاه‌ها قابل جدا کردن هستند؟ و اگر بله، چه کسی باید هزینه خارج کردن را پرداخت کند؟

حالا باید به این سوال پاسخ داد: آیا باید تدابیری برای پوشش این وضعیت‌ها وجود داشته باشد؟ برخی معتقدند که بله، باید وجود داشته باشد. در مطالعه‌ای که توسط محققان مؤسسه بیماری‌های عصبی نورمن فیکسل در فلوریدا، ایالات متحده انجام شد، یک تعریف رسمی از «رها کردن دستگاه‌های عصبی کاشته‌شده» ارائه کرد که به گفته آنها، برای توسعه دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها و قوانین مرتبط با آن مهم است.

نوروتکنولوژی؛ بخشی از یک آزمایش بالینی است

در سال ۲۰۲۰، مجله «نیچر مدیسنس» داستان ریتا لگت زن استرالیایی را گزارش داد که یک دستگاه کارآزمایی برای درمان صرع در مغزش کاشته شده بود. این دستگاه به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی در مغز لگت قرار داده شد و برای او به خوبی کار می‌کرد به طوری که گلت دیگر تشنج نمی‌کرد. با این حال، در نیمه‌ی راه آزمایش، شرکت نورال‌ویستا که دستگاه را تولید کرده بود، به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران درباره ارائه حمایت مالی به چنین فناوری تهاجمی، تعطیل شد.

با تعطیل شدن این شرکت، دیگر هیچ وسیله‌ای برای نظارت بر دستگاه وجود نداشت. به طور کاملاً واقعی، دستگاه در سر لگت مرده بود! (البته نه کاملاً، باتری باید سه سال دوام می‌آورد) و تنها گزینه‌اش این بود که دستگاه را از مغزش خارج کند.

به گفته فردریک گیلبرت، دانشیار دانشگاه تاسمانی که در زمینه اخلاق نوروتکنولوژی تخصص دارد جدا کردن یک دستگاه معادل قطع درمان است. گیلبرت می‌گوید کهاین دستگاه‌ها می‌توانند به شدت هویت بیمار را تحت تأثیر قرار دهند. ناراحتی ناشی از جدا کردن دستگاه ممکن است به طور مستقیم با کارآیی تکنولوژی مرتبط باشد.

نویسندگان مطالعه فعلی نظریه‌ای را تشکیل دادند که براساس آن، شکست کارآزمایی بالینی عمدتاً خارج کردن دستگاه‌های فناوری عصبی نیست، بلکه شکست می‌تواند ناشی از نگرانی‌های ایمنی یا اثر درمانی باشد. با این حال، آنها گفتند که برای افرادی که آزمایش بالینی را انجام می‌دهند، ضروری است که سه معیار را برآورده کنند. اولاً، شرکت‌کنندگان مطالعه باید در مورد احتمال قطع آزمایش مطلع شوند و مشخص شود که آنها به بخش‌های درمان یا کنترل مطالعه تعلق دارند. دوماً، شرکت‌کنندگان باید در صورت لغو آزمایش مطلع شوند. سوماً، باید منابعی برای درمان‌های دیگری که به استاندارد‌های پذیرفته‌شده مراقبت می‌پردازند، به شرکت‌کنندگان ارائه شود.

البته، علاوه بر مسئله لغو زودهنگام آزمایش‌ها، مسئله دیگری نیز وجود دارد که وقتی یک کارآزمایی به نتیجه طبیعی خود می‌رسد، چه اتفاقی برای ایمپلنت مغزی می‌افتد. در آن شرایط، معمولا حذف دستگاه به شرکت کنندگان ارائه می‌شود. درحالی که هیچ دستورالعمل روشن و فعلی در مورد ماندن یا برداشتن ایمپلنت وجود ندارد.

خطرات برداشتن تراشه‌های مغزی

همانطور که قبلاً ذکر شد، یک دستگاه نوروتکنیک که امروزه به عنوان پیشرفته‌ترین در نظر گرفته می‌شود، ممکن است فردا پیشرفته نباشد. این دستگاه‌ها دارای تاریخ انقضای داخلی هستند و بدون تعمیر و نگهداری مداوم، کارایی خود را از دست می‌دهند.

در تابستان ۲۰۲۰، ایلان ماسک به‌روزرسانی پیشرفت‌های مربوط به کاشت نورالینک را به اشتراک گذاشت. او گفت: در اصل، بخشی از جمجمه به اندازه یک سکه برداشته می‌شود و الکترود‌ها وارد می‌شود، سپس قسمتی از جمجمه را که برداشته شده بود جایگزین می‌کنند. پس از آن ما را با چسب فوق العاده می‌بندیم، به این ترتیب بسیاری از زخم‌ها بسته می‌شوند و و بعد از آن فرد می‌تواند به راحتی پیاده‌روی کند. این خیلی جالب است.

اما نکته جالب‌تر بخشی از ارائه بود که مربوط به خوک دوروتی بود که قبلاً یک تراشه نورالینک داشت. ماسک گفت که برداشتن ایمپلنت دوروتی برگشت پذیری دستگاه را نشان می‌دهد. ماسک می‌گوید: آنچه دوروتی نشان می‌دهد این است که می‌توانید نورالینک را قرار دهید، آن را حذف کنید و شاد، سالم و غیرقابل تشخیص از یک خوک معمولی باشید.

این تمام چیزی است که ماسک برای حذف دستگاه ارائه کرده و هیچ چیز در مورد خطرات آن نگفته است.

یافتن نظر متخصص در مورد اینکه آیا برداشتن نورالینک یا یک ایمپلنت مغزی دیگر به مغز آسیب می‌رساند یا خیر، دشوار است. اما، اگر کاشت دستگاهی مانند نورالینک خطر آسیب رساندن به بافت مغز را به همراه دارد، منطقی است فرض کنیم که هنگام برداشتن آن نیز این خطر وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای بیابانک برگزار شد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند