Web Analytics Made Easy - Statcounter

گودبرداری غیر اصولی سالهای گذشته ساختمان جدید حوزه علمیه در میدان مرکزی واقع در شیرچهارسوق باعث شد تا بامداد روز جمعه دیوار مشرف به خیابان طالقانی به یک باره فرو بریزد و چنانچه این اتفاق در ساعات ابتدایی صبح روزهای غیر تعطیل رخ می‌داد، تلفات جانی ناگواری را رقم می‌زد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ کار احداث مجموعه جدید حوزه های علمیه تربت حیدریه همراه با پارکینگ و فضای فرهنگی در طبقات مختلف با گودبرداری از زمین مجاور حوزه علمیه مرحوم هراتی (که وقف ساخت حوزه های علمیه شده) از دو مسیر مشرف به خیابان اصلی و از دو مسیر دیگر مشرف با بازار پر تردد شیرچهارسوق از اوایل دهه 90 آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از انجام گودبرداری های غیر اصولی و با تذکرات و هشدارهایی که مسئولان وقت به دست اندرکاران این مجموعه دادند حصارکشی این زمین انجام و بخشی از پیاده روی  خیابان طالقانی در این حصار واقع شد.

این در شرایطی است که این قسمت از پیاده رو یکی از پرترددترین مسیرهای عابران پیاده شهر تربت حیدریه است که از ساعت 8 صبح تا 14 عصر با توجه به استقرار ایستگاه تاکسیرانی در فاصله 100 متر و همچنین عزیمت روستائیان از این ایستگاه به پایانه مسافربری، این منطقه از شهر را با حجم سنگینی از تردد مواجه کرده است.

گودبرداری غیر اصولی بلای جان شهروندان تربتی!

این گود برداری غیر اصولی باعث شد تا بامداد روز جمعه 22 آذرماه دیوار مشرف به خیابان طالقانی یا همان پیاده رو پر تردد به یک باره فرو بریزد و چنانچه این اتفاق در غیر روز تعطیل رخ می داد به مراتب تلفات جانی ناگواری را رقم می زد.

این اتفاق در ساعت نخست بامداد روز جمعه رقم خورد و انشعابات آب، برق و گاز حدود 5 هزار خانوار ساکن در شهر تربت حیدریه قطع شد.

با نگاهی به حوادث اینچنینی که در طی سال‌های گذشته رخ داده، متهم اصلی این پرونده‌ها سازندگانی بودند که با گودبرداری‌های غیراصولی حادثه ساز شده اند و اکنون می‌توان به عمق فاجعه‌ای که اهالی شهری مثل تربت حیدریه را تهدید می‌کند پی برد که چنانچه این ریزش در روز غیر تعطیل می بود و یا اینکه ساختمانی مرتفع در کنار آن قرار داشت چه تلفات جبران ناپذیری را رقم می زد.

از سویی دیگر انشعابات اصلی برق و گاز در این ریزش ها دچار حادثه شدند و چنانچه انفجاری در این نقطه از شهر رخ می داد بی شک بخش زیادی از مکان های تجاری و اطراف این مجموعه تا میدان مرکزی در آتش می سوخت.

اما از همه مهم تر این مسئله است که در روزهای غیر تعطیل بازار شیر چهارسوق یکی از پر ترددترین بازارهای شهر تربت حیدریه است و بخش زیادی از دست فروشان حتی به این دیوار ایجاد شده نیز تکیه و مشغول کسب امرار و معاش خود هستند و چنانچه بخش های مشرف به این بازار فرو بریزد با خسارت جانی ناگوار روبرو خواهیم بود.

قانون چه می گوید/ مقصران اصلی این اتفاقان چه کسانی هستند

گودبرداری‌های غیراصولی و حوادث ناشی از آن در طول سال‌های گذشته همواره یکی از اخبار مربوط به حوادث در کشور بوده، اما سؤال اینجاست که قوانین در خصوص گودبرداری‌های غیراصولی چه می‌گویند؟

بر اساس دستورالعمل اجرایی گودبرداری‌های ساختمانی مصوب ۱۳۹۱ در گودبرداری‌های معمولی با خطر زیاد و بسیار زیاد، افراد مختلفی دارای مسئولیت هستند که هریک از این افراد باید مسئولیت خود را به‌درستی انجام دهند.

صاحب‌کار یا کارفرما در اجرای گودبرداری موظف است مشخصات فنی املاک مجاور را از شهرداری اخذ کرده و در اختیار طراح قرار دهد.

طراح نیز باید با انجام ارزیابی اولیه خطر گود و تکمیل چک لیست ارزیابی خطر گودبرداری، گزارشی از وضعیت ساختمان‌های مجاور، تحلیل اثرات ایجاد گود بر آنها و در صورت نیاز طراحی عملیات اجرایی محافظت از ساختمان‌های مجاور و روش‌های مقاوم ساختن آن‌ها، در برابر اثرات ناشی از تخریب و گودبرداری مورد نظر، ارائه نقشه‌های اجرایی مربوطه و دستورالعمل‌های اجرایی اقدام کند.

رعایت نکردن مقررات قانونی در گودبرداری، صدمه به ساختمان‌های اطراف و ایجاد حوادث ناگوار برای افراد، بخشی از مخاطراتی است که در گودبرداری‌های غیراصولی می‌تواند ایجاد شود. خساراتی که در پی هر گودبرداری غیراصولی ایجاد می‌شود، نیازمند تشکیل پرونده و طرح دعوا در مراجع حقوقی و قضایی است و از این منظر، باید مشخص شود چه عواملی در بروز این خسارت نقش داشته‌اند.

اولویت اصلی، مهار حادثه و اتصال انشعابات مشترکین بود

 

احسان کریمی، معاون فنی و عمرانی معاونت استانداری و فرمانداری تربت حیدریه که از ساعات اولیه حادثه در این مکان حضور داشت در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در پی حادثه فروریختن دیوار در حال احداث مجموعه جدید حوزه علمیه، بلافاصله به دستور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران تشکیل شد.

کریمی افزود: در این ستاد با تقسیم بندی وظایف و تشکیل کارگروه های ویژه، اقدامات لازم تحت نظارت مستقیم معاون امور عمرانی فرماندار به منظور مهار حادثه و ایمن سازی و جلوگیری از وقوع حوادث جبران ناپذیر آتی توسط پرسنل دستگاه‌های امدادی از جمله گاز، برق، مخابرات و آبفا انجام گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در این حادثه که موجب قطع انشعاب ۵۰۰۰ مشترک گاز، ۵۰۰۰ مشترک آب و ۲۰۰ مشترک خدمات مخابرات شده بود، با هماهنگی بین اعضای ستاد و اقدام عاجل از ساعت ۳:۲۸ بامداد، پس از قطع فوری گاز و جلوگیری از انفجار احتمالی و حادثه غیرقابل جبران در ساعت 3:40 صبح عملیات ایمن سازی، قطع لوله، مهار حادثه و مقاوم سازی تا ساعت ۷ صبح انجام گرفت.

کریمی تصریح کرد: از ساعت ۷ تا ۱۱ صبح اقدام لازم به منظور وصل مجدد دستی رگلاتورهای علمک ها توسط ۱۱ اکیپ از شهرهای معین، بعمل آمد و با تلاش پرسنل امداد گاز،آب و مخابرات تا ساعت ۱۱صبح انشعابات تمامی مشترکین وصل شد.

معاون فنی و عمرانی فرماندار تربت حیدریه بیان کرد: عملیات در ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه با تخلیه آب داخل گود توسط پمپ‌ها ولجن کشهای آتش نشانی و اداره آب و فاضلاب و همچنین اتمام نصب داربست و ایمن‌سازی محل گود پایان گرفت.

خسارت 283 میلیون تومانی به تاسیسات شهری

 

کریمی دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران، ضمن قدردانی از تعامل و همکاری دستگاه‌های امدادی و همچنین فرماندهی انتظامی و شهرداری، بر آمادگی هرچه بیشتر دستگاه های امدادی به منظور اقدام مناسب در هنگام بحران و ضرورت ایمن سازی ساختمان های در حال اجرا به خصوص ساختمانهای گودبرداری شده توسط شهرداری ها و مراجع صدور پروانه به منظور جلوگیری از وقوع حوادث مشابه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه این حادثه 283 میلیون تومان به تاسیسات شهری خسارت وارد کرده، افزود:اکنون در حال برآورد خسارت هستیم؛ از طرفی نگران افت فشار گاز بودیم و هنوز به شرایط عادی برنگشتیم.

کریمی افزود: در گودبرداری های انجام گرفته یک سازه نگهبان داریم و یک دیوار حائل است که اگر گودبرداری انجام می شود باید تا زمین مجاور سازه نگهبان داشته باشد و یک شیب شیروانی نیز به آن داده شود.

وی خاطر نشان کرد: در گذشت زمان این خاک می تواند ریزش کند و این دیوار حائل باید آنقدر مستحکم باشد که فشار جانبی خاک را مهار کند.

ساختمان،  فاقد دیوار حائل اصولی و سازه نگهبان است

 

معاون فنی و عمرانی فرماندار تربت حیدریه با بیان اینکه این گودبرداری غیر اصولی و فاقد دیوار حائل اصولی و سازه نگهبان است، افزود: خاک در اثر نشست و فشار جانبی و در کنار رطوبت و بارندگی ها اخیر باعث ریزش شده و این در حالی است که حوض انبارهای متعدد در این منطقه مزید بر علت شده تا این افتاق رخ دهد.

وی دلیل این اتفاق را گودبرداری غیر مجاز و دیوار حائل غیر اصولی بدون اجرای سازه نگهبان عنوان کرد و افزود: در ادامه عملیات امداد قصد داشتیم تا از وسط خیابان بهسازی کنیم که نصف خیابان اصلی با این حجم تردد بسته می شد، از سوی دیگر دهانه دیوار در اثر جمع شدن آب رطوبتی شده و هر لحظه امکان اتفاق دیگری را دارد.

احتمال ریزش دیوارهای دیگر وجود دارد

 

معاون فنی فرماندار تربت حیدریه با اشاره به اینکه این گودبرداری غیر مجاز و فاقد سازه نگهبان است، گفت: احتمال اینکه سایر دیوارهای مجاور این محل فرو بریزد وجود دارد و هنوز خطر به صورت 100 درصد رفع نشده و تنها راه این است تا دیوار حائل و سازه نگهبان اجرا شود تا نشست خیابان را شاهد نباشیم.

کریمی بیان داشت: مرجع صدور این ساخت و سازها و گو برداری‌ها شهرداری است که می طلبد هرچه سریعتر به موضوع ورود پیدا کند تا چنانچه مراجع قضایی خواستند پیگیری کنند این محل را از وضعیت کنونی خارج کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۷۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک

فرماندار آبیک از تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند و مجروح شدن دو چوپان در حادثه برخورد با قطار در حوالی آبیک خبر داد. - اخبار استانها -

حجت الله مددخانی فرماندار شهرستان آبیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قزوین با اشاره به تلف شدن 57 رأس گوسفند در حوالی شهرستان آبیک  اظهار داشت: در حادثه ی برخورد قطار با گله‌ گوسفند در حوالی شهرستان آبیک، 57 رأس گوسفند تلف شد.

وی ادامه داد: در این حادثه علاوه بر 57 گوسفند، دو چوپان نیز از ناحیه دست و سر مجروح شدند.

فرماندار آبیک در پایان سخنانش تأکید کرد: علی رغم وجود پل زیر گذر، چوبان گله از روی ریل عبور عبور داده که منجر به چنین اتفاقی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پروژه‌های آموزشی نیمه تمام تا مهرماه در تربت حیدریه تکمیل می‌شود
  • بایرن مونیخ ۲ - ۱ رئال مادرید/ گزارش لحظه به لحظه
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد