Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسیه علاوه بر مدرنیزه کردن هواپیماهای حامل موشک دوربرد راهبردی خود، برای خلاص شدن از مشکل سوخت گیری هوایی، می‌تواند آنها را در فرودگاه‌های نظامی کوبا، ونزوئلا و حتی آفریقای جنوبی، سوریه و مصر نیز مستقر کند. ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: در صورت عدم تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به "استارت-"3) که مهلت اعتبار آن در ماه فوریه 2021 منقضی خواهد شد، روسیه دست به اقدامات مضاعفی برای اطمینان یافتن از تامین امنیت خود دست خواهد زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این این اقدامات، توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی نیروهای هسته‌ای راهبردیفدراسیون روسیه و نزدیک ساختن آنها به مرزهای دشمنان بالقوه خواهد بود.

یک مقام آگاه در مجتمع صنایع نظامی روسیه که نخواست نامش فاش شود، به این روزنامه گفت که تعداد هواپیماهای مجهز به موشک‌های راهبردی در نیروهای هوا-فضای روسیه نه تنها با ساخت هواپیماهای جدید توپولف-160M ​​، بلکه با مدرنیزه کردن عمیق بمب‌افکن‌های راهبردی توپولف- 95MS و توپولف- 22M3M افزایش خواهد یافت.

در واقع، در نظر است تا هواپیماهای توپولف- 95MS  مجهز به سیستم قدرتی پیشرفته شود که این امکان را به این بمب‌افکن خواهد داد تا قابلیت پرواز آن در مسافت بسیار، بدون سوخت گیری در هوا گسترش داده و تعداد واحدهای تسلیحات قابل حمل این هواپیما نیز به دو برابر  افزایش پیدا کند.

علاوه بر این، تمام هواپیماهای حامل موشک عملیاتی-راهبردی توپولف- 22M3M دوباره به میله‌های مخصوص سوخت گیری در هوا مجهز خواهند شد که باعث افزایش قابل توجه شعاع جنگی استفاده از این نوع هواپیما می شود.

به گفته منبع خبری این روزنامه در مجتمع صنایع دفاعی، «پس از امضای توافقنامه مربوط به محدود سازی سلاح‌های راهبردی با ایالات متحده در سال 1979، بشکه‌های سوخت گیری در هوا از هواپیماهای توپولف- 22M3M  خارج شد و دیگر به روی انواع جدید این بمب‌افکن نصب نگردید. در آینده نزدیک این نقض برطرف خواهد شد و پس از آن با در نظر گرفتن قابلیت سوخت گیری در هوا ، محدوده پرواز نمونه‌های مدرن توپولف- 22M3M  از 6 به 12 الی 15 هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.

طبق آمار رسمی، در نیروهای مسلح روسیه 16 فروند هواپیمای راهبردی موشک انداز توپولف-160 در مدل‌های مختلف وجود دارد. علاوه بر این، پیش بینی می شود که 10 فروند هواپیمای دوربرد "استراتژیک" دیگر توپولف-160M نیز تولید شود که طبق قراردادی که در ژانویه سال 2018 امضاء شده ، ارزش هر یک از آنها 15 میلیارد روبل است.

نیاز به هواپیماهای راهبردی بیشتر، با توجه به تغییرات ژئوپلیتیکی در مرزهای روسیه

این هواپیماها از ابتدا در کارخانه حمل و نقل هوایی قازان ساخته خواهند شد. براساس اطلاعات رسانه‌های گروهی ، دو فروند از این هواپیماهای سری جدید در حال آماده سازی برای آزمایشات اولیه هستند. البته مسلماً با توجه به تغییر اوضاع ژئوپلیتیکی در نزدیکی مرزهای روسیه، واضح است که این تعداد هواپیمای مدرن راهبردی کافی نخواهد بود و گزینه‌های دیگرینیز برای تقویت بخش هوایی نیروهای هسته‌ای-راهبردی روسیه در دست اقدام است. از جمله بیش از 60 فروند هواپیمای توپولف-95MS نیروهای هوا-فضای روسیه قرار است بزودی آماده مدرنیزه سازی  شوند.

البته نکته هم آن است که ظاهراً ، تقریباً به همان اندازه نیز هواپیمای دوربرد "استراتژیک" در نیروهای هسته‌ای راهبردی وجود دارد که آنها نیاز به بازسازی ندارند و مدرن سازی فنی این هواپیماهای موشک انداز به اندازه ساخت یک فروند توپولف-160M ​​از ابتدا، سنگین نخواهد شد.

واقعیت این است که برای افزایش شعاع راهبردی هواپیمای توپولف-22M3M ، نیاز به سوخت گیری مجدد آن در هوا با کمک تانکرهای هوایی ایل-78 است که از این نوع تانکر تعداد محدودی در نیروی هوا-فضای روسیه باقی مانده است (کمی بیشتر از 10 واحد) و مدل های جدید ایل-78 تازه برای تولید انبوه آماده می شوند.

در دوران اتحاد جماهیر شوروی ، تمام تانکرهای هوایی ویژه سوخت گیری در هوا در کارخانه هواپیمای تاشکند (در جمهوری ازبکستان) تولید می شدند. اکنون برای تولید این نوع هواپیمای تانکر چندین سال تلاش شده تا خط تولید آن  در کارخانه هواپیماسازی اولیانوفسک روسیه برقرار شود، ولی تاکنون فقط یک نمونه اولیه از آن ساخته شده است.

تلاش روسیه برای نزدیک‌تر کردن پایگاه‌های هوایی خود به زیرساختارهای آمریکا و ناتو

در عین حال ، مسکو علاوه بر بهبود وضعیت هواپیماهای موجود ، اقداماتی را با هدف نزدیک‌تر کردن پایگاه‌های هوایی خود به زیرساختارهای نظامی ایالات متحده و ناتو انجام می دهد که تا حدی نیاز به هواپیماهای ایل-78 (برای سوخت گیری در هوا) را برطرف می‌کند.

به گفته منابع آگاه در مجتمع صنایع نظامی روسیه، همین هفته گذشته در کرملین، برنامه‌های مربوط به توسعه سازمان‌های نظامی روسیه برای دهه آینده با مشارکت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این امکان وجود دارد که موضوع نزدیک کردن امکانات نظامی روسیه به زیرساختارهای آمریکا و ناتو که می توان از آن‌ها برای واکنش موشکی-هسته‌ای به اقدامات دشمن احتمالی استفاده شود ، در محتوای دکترین نظامی روسیه نیز مطرح شده باشد. البته چنین وضعیت مشابهی ممکن است برای استفاده از سایر مؤلفه‌های نیروهای هسته‌ای-راهبردی (نیروهای موشکی، نیروهای ناوگان دریایی و نیروهای راهبردی موشکی) نیز در نظر گرفته شده باشد.

در ارتش روسیه پیش از این مانورهایی برای حل و فصل چنین وظایفی انجام شده است. همانطور که وزارت دفاع گزارش داده ، در آگوست سال جاری ، یک مانور هوایی تاکتیکی برگزار شد که در آن حدود 10 فروند 160 انواع هواپیماهای توپولف  و همچنین تانکرهای ایل-78 مشارکت داشتند.

نخستین حضور هواپیماهای راهبردی روسیه در آفریقای جنوبیاعزام 2 هواپیمای راهبردی «توپولوف-160» روسیه به آفریقای جنوبیفیلم | سوختگیری بمب افکن روسی در آسمان از نمای نزدیک

طبق اطلاعات رسانه‌های گروهی ، هواپیماهای نظامی "استراتژیک" توپولف-22M3M  دوباره اجازه استقرار در شبه جزیره کریمه را دریافت کرده‌اند. پایگاه استقرار موقت آنها در  خاک بلاروس و ارمنستان نیز منتفی نیست.

در مورد استقرار احتمالی هواپیماهای ایل-78 و هواپیماهای "استراتژیک" در فرودگاه‌های نظامی در خاک کوبا، ونزوئلا و الجزایر نیز پیشنهاداتی به روسیه ارائه شده است. به طور مشروط می توان آفریقای جنوبی ، سوریه و مصر را نیز به این فهرست اضافه کرد. بدین ترتیب توان نظامی-هوایی راهبردی روسیه به زیرساختارهای مهم آمریکا و ناتو بسیار نزدیک‌تر خواهند شد.

انتهای پیام/

R1445/P/S8,89,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط ناتو

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ناتو ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است

روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: انهدام تانک‌های آبرامز (Abrams) در اوکراین توسط ارتش روسیه، اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) را آسیب پذیر کرده است.

این تانک‌ها که نماد قدرت نظامی آمریکا و ناتو بودند اکنون به سادگی هدف پهپاد‌های شناسایی روسیه قرار می‌گیرند و منهدم می‌شوند. این امر نگرانی ناتو را از ادامه جنگ در اوکراین و احتمال شکست کی یف را به دنبال دارد.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از کشور‌ها از ورود تانک‌های آبرامز ام ۱‌ای ۱ آمریکایی به اوکراین خوشحال شدند و نقطه عطفی در درگیری‌ها و پیشروی اوکراین در جنگ را پیش‌بینی کردند. این سنگر‌های متحرک ناتو، با هزینه تقریباً ده میلیون دلاری، قرار بود در یک مشت زرهی ادغام شوند و به مواضع روسیه حمله کنند و آنها را از بین ببرند. اما تاکتیک‌ها به سرعت در حال تغییر هستند و پهپاد‌های شناسایی و جست‌وجوی روسیه خسارات سنگینی به تانک‌های آبرامز اوکراین وارد کرده‌اند. 

اوکراین ضمن عقب نشینی از میدان کارزار سعی دارد با تغییر تاکتیک‌های خود به نحوی از این تانک‌ها در برابر پهپاد‌های روسی محافظت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع پنتاگون، پیشتر گزارش داده بود که اوکراین تانک‌های آبرامز ام ۱‌ای ۱ آمریکایی را از منطقه جنگ خارج کرده است، زیرا با وجود پهپاد‌های روسی، آنها برای استفاده بیش از حد آسیب پذیر هستند. 

پیش از این، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: تانک‌های گران قیمت غربی در برابر هواپیما‌های بدون سرنشین ارزان آسیب پذیر هستند. نبرد با استفاده از پهپاد‌ها در اوکراین که چهره جنگ مدرن را تغییر می‌دهد، شروع به وارد کردن آسیب مرگبار به یکی از برجسته‌ترین نماد‌های قدرت نظامی آمریکا - تانک آبرامز - کرده است که رویکرد استفاده از آن را در درگیری‌های آینده تغییر می‌دهد. 

روسیه عملیات نظامی ویژه‌ای را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف آن را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال هدف نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند. "

 به گفته وی، روسیه ۳۰ سال است که تلاش می‌کند با ناتو بر سر اصول امنیت اروپا مذاکره کند، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ‌های بدبینانه یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شد و در این میان با وجود اعتراضات مسکو، این اتحاد، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرز‌های فدراسیون روسیه است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • نیروهای مسلح استان بوشهر با تمام توان در حال خدمت هستند
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین