Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-05@15:54:23 GMT

آمریکا 4 هزار نیروی خود را از افغانستان خارج می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۲۰۹۵

آمریکا 4 هزار نیروی خود را از افغانستان خارج می‌کند

رسانه‌های آمریکا به نقل از مقام‌‌های این کشور گزارش داده‌اند که واشنگتن در چند روز آینده برنامه‌ خود را برای خروج ۴ هزار نیروی تروریستی ارتش آمریکا از افغانستان اعلام می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، به گفته منابع خبری در پی خروج نیروهای آمریکایی، تعداد نیروهای نظامی این کشور در افغانستان به ۸ هزار نفر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ نفر است.

شبکه ان بی سی که اول از همه این خبر را اعلام کرد به نقل از دو مقام آمریکایی گفته این کاهش نیرو ترکیبی از انتقال زودهنگام بخشی نیروها و جایگزین نکردن بخش دیگری از آن‌هاست.

شبکه خبری سی ان ان از قول مقام‌های دفاعی این کشور گفته که با کمتر شدن تعداد نیروهای آمریکایی، عملیات آن‌ها در افغانستان عموماً بر مقابله با تروریسم و گروه‌هایی مثل القاعده و شاخه دولت اسلامی در این کشور متمرکز خواهد شد و توانایی آن‌ها در آموزش و مشاوره نیروهای افغان تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اعلام این خبر یک روز پس از توقف دوباره مذاکرات با طالبان صورت گرفته است.

روز جمعه زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفت مذاکره با نمایندگان گروه طالبان پس از یک هفته به طور موقت متوقف شده است.

شبکه ان‌بی‌سی گفته است مقام‌های آمریکایی نگفته‌اند این خروج از چه زمانی آغاز می‌شود اما تأکید کرده‌اند خروج مرحله به مرحله و ظرف چند ماه انجام می‌شود.

طالبان خواستار خروج نیروهای آمریکا از افغانستان است و برخی رسانه‌ها تصمیم دولت آمریکا برای اعلام خروج نیروهایش را امتیازی در چارچوب مذاکرات با طالبان ارزیابی کرده‌اند.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان خروج نیروهای آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۲۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، گفته است که با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی افزود که هدف این کار صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

به گفته وی، پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

عزیزی افزود پس از شش ماه گفت‌وگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده است که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد «این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان» است.

عزیزی گفت: «براساس گفت‌وگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.»

طبق اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت نگهداری یک میلیون تن نفت را خواهد داشت.

با این حال، این مقام طالبان در مورد تاریخ آغاز عملی این پروژه جزییات ارائه نکرده است.

پیش از این، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان نیز گفته بور که افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • بیانیه طالبان در مورد اتفاقات بدخشان
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند