Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- پس از بالا گرفتن اختلافات و درگیری‌های نواب امارات و عربستان در شبوه یمن، این اختلافات در مجمع‌الجزایر سقطری یمن هم از سر گرفته شده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، نیروهای وابسته به دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» در مجمع الجزایر سقطری در آب‌های جنوبی یمن، شنبه شب یک هواپیمای اختصاصی امارات را بنا به دستورات قبلی در ارتباط با ممانعت از ورود اماراتی‌ها به این جزیره، توقیف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وبگاه خبری الخبر الیمنی گزارش داد: «فضای فرودگاه سقطری که تحت کنترل نیروهای متحد سعودی است در پی حمله‌ور شدن اماراتی‌ها به سالن خروجی، دچار تنش شد. اماراتی‌ها نیروهای منصور هادی را وادار کردند که به توقیف هواپیمای اختصاصی آنها پایان بدهد که به ادعای آنها، یک تیم فرهنگی و هنری را از سقطری منتقل کرد تا در جشنواره میراث زاید در ابوظبی شرکت کند».
«رمزی محروس» استاندار سقطری در یادداشتی برای منصور هادی، اعلام کرد که اماراتی‌ها در پوشش اقدامات فرهنگی، در حال قاچاق افراد تحت تعقیب امنیتی و متهم در پرونده‌های جنایی هستند.
محروس گفت که این هواپیمای اماراتی بدون انجام ترتیبات لازم مربوط به ترک جزیره و حتی بدون گرفتن مجوز از برج مراقبت، سقطری را ترک کرده بود.
بر اساس این گزارش به دنبال پیروزی امارات بر نیروهای منصور هادی در این دوئل فرودگاهی، دادستانی کل در سقطری با صدور فرمانی تصمیم استاندار سقطری درباره محدود کردن ورود و خروج‌ها به این جزیره را به بهانه اینکه آزادی جابه‌جایی شهروندان را مختل کرده است، لغو کرد.
استان سقطری از سال 2017 شاهد ناآرامی‌های متعددی بوده است و یک بار نیروهای تحت امر خلفان المزروعی، نماینده امارات در سقطری با حمله به مقرهای امنیتی در این جزیره قصد کودتا علیه دولت منصور هادی در آنجا را داشتند، اما این تلاش آنها نافرجام ماند.
دولت مستعفی یمن که در حمایت عربستان سعودی است بارها تاکید کرده که «اماراتی‌ها از سقطری چه می‌خواهند در حالی که در آنجا نه حوثی‌ها و نه القاعده، داعش یا دیگر عناصر خرابکار حضور ندارند».
درگیری میان نیروهای وابسته به امارات (نیروهای شورای انتقالی جنوب) با نیروهای دولت منصور هادی در سقطری چند وقتی بود با میانجیگری عربستان فروکش کرده بود، اما حالا این کشمکش‌ها به سقطری بازگشته است تا معلوم شود ابوظبی به دنبال تسلط نیروهای خود بر این جزیره و پایان دادن به سلطه نیروهای موسوم به اخوانی بر آنجاست، همان گونه که در شبوه، حضرموت و المهره هم مجددا این رویه را در پیش گرفته است.
امارات در ادامه تلاش خود برای دست‌اندازی بر جنوب یمن طی روزهای گذشته هم ده‌ها خودروی زرهی به همراه نیرو به استان «شبوه» فرستاد.
طبق این گزارش، در شرایطی که عربستان با شکست در جنگ علیه یمن و تحمل ضربات یمنی در عمق خاک خود مجبور به مذاکره با دولت صنعا می‌بیند امارات از بیم اینکه عربستان بدون هماهنگی با آن به توافقی با انصارالله دست یابد با تشدید جبهه‌های الحدیده، تعز و حالا سقطری قصد دارد دیگران را مجبور کند آن را در مذاکرات شریک کنند.

نزاع امارات و عربستان بر سر ثروت `شبوه` یمن
یکی از مقامات جنبش مقاومت جنوب یمن گفت، استان «شبوه» این کشور که اصلا در کنترل نیروهای صنعاء نیست، به دلیل ثروت هنگفت آن به میدان درگیری میان عربستان و امارات مبدل شده است.
«عادل الحسنی» یکی از مقامات جنبش مقاومت جنوب یمن گفت که هیچ دلیلی برای حضور نیروهای اماراتی در استان «شبوه» نیست بخصوص که اصلا «نیروهای حوثی» در آنجا نیستند.
الحسنی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تصریح کرد: شبه نظامیان وابسته به امارات عمدا دو هدف را در شبوه دنبال می‌کنند: نخست اینکه ارتش یمن (تشکیلات نظامی متعلق به دولت منصور هادی) را تحریک کنند و دوم اینکه بین قبایل فتنه انگیزی کنند، اما قبایل شبوه فریب نخورده و در کنار ارتش ایستاده اند.
به گفته منابع یمنی یک افسر و دو سرباز نیروهای منصور هادی در کمین شبه نظامیان مورد حمایت امارات در استان شبوه کشته شدند.
الحسنی به اهمیت استان شبوه اشاره کرد و گفت: «از آنجایی که شبوه منطقه‌ای نفت خیز با ثروت هنگفتی است، امارات و عربستان بر سر آن با هم رقابت دارند. اصلا چه دلیلی دارد که نیروهای اماراتی در مناطقی هستند که در اختیار نیروهای الحوثی نیست مثل مناطق شبوه و این قضیه درباره برخی از دیگر استان‌ها هم صدق می‌کند.»
این مسئول مقاومت جنوب یمن تاکید کرد: «شبوه و امثال آن مناطق درگیری نیستند. آنجا مناطق نفوذ، سرمایه گذاری و نفت هستند.»
استاندار شبوه یمن هم درباره توطئه تازه امارات برای هدف گرفتن نیروهای ارتش وابسته به دولت مستعفی یمن و امنیت آنها هشدار داد.
«طالب محمد صالح بن عدیو» استاندار شبوه یمن با اشاره به فرود آمدن یک بالگرد اماراتی نزدیک پادگان نیروهای وابسته به منصور هادی از وی خواست تا جلوی تحرکات نیروهای اماراتی در این استان را بگیرد.
نیروهای وابسته به دولت مستعفی عبدربه منصورهادی مناطق زیادی از استان شبوه را تحت کنترل خود دارند، اما نیروهای اماراتی هنوز در برخی مناطق حیاتی این استان مانند اردوگاه العلم و تاسیسات گازی منطقه بلحاف مستقر هستند.
درگیری‌ها میان نیرو‌های دولت فراری یمن و شورای انتقالی جنوب در مناطق مختلف جنوب یمن که از یک ماه پیش به دنبال توافق ریاض فروکش کرده بود دوباره از سر گرفته شده است.
دو هفته پیش در راستای توافق ریاض بیش از 40 خودروی نظامی عربستان به همراه تجهیزات مختلف وارد شهر عتق، مرکز استان شبوه شد. این نیروها به استان ابین و عدن نیز منتقل می‌شوند تا به نیروهای گارد ریاست‌جمهوری منصور هادی بپیوندند.
عربستان تلاش می‌کند به منصور هادی و دولت وی و شورای انتقالی نقشی صوری در مدیریت استان‌های عدن، أبین، شبوه، الضالع و لحج بدهد.
نیروهای عربستانی قبل از آن هم وارد شهر عدن شده بودند. این نیروها در پایگاه‌هایی استراتژیک نظیر فرودگاه، بندر عدن و کاخ ریاست‌جمهوری المعاشیق مستقر شدند.
در حالی که ریاض مدعی تلاش برای بازگرداندن «منصور هادی عبد ربه» رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت است، امارات از نظامیان شورای انتقالی جنوب که سودای جدایی‌طلبی در سر دارد، حمایت می‌کند.

ائتلاف سعودی دنبال تقسیم «حضرموت» یمن است
یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، ائتلاف متجاوز با همکاری دولت مستعفی یمن تلاش می‌کند «حضرموت» را به دو استان تقسیم کند و علاوه بر آن استانی که شامل تمام شهرهای مشرف بر تنگه باب‌المندب است، تشکیل دهد.
برخی طرف‌ها از همان آغاز جنگ ائتلاف سعودی-اماراتی علیه یمن اعلام کردند، این دو کشور دنبال تقسیم یمن هستند و شاید اختلافاتی که بعدا این دو طرف بر سر تقسیم قدرت بویژه در جنوب یمن پیدا کردند، سندی بر همین گفته بود.
روزنامه «الاخبار» در این باره نوشت: «ائتلاف همچنان بر روی مهندسی جدید جفرافیای یمن بر اساس منافع خود کار می‌کند، در همین زمینه با دولت متحد خود برای احیای پروژه‌ای قدیمی مشتمل بر تقسیم استان حضرموت (در شرق یمن) به دو استان بعلاوه ایجاد استانی جدید کار می‌کند، استانی که شامل تمام شهرهای مشرف بر تنگه باب‌المندب است».
در ادامه این گزارش آمده، تلاش‌های جدیدی از ائتلاف متجاوز برای جدا کردن شهر «المخا» از استان «تعز» (در جنوب یمن) و شهر «سیئون» از استان حضرموت دیده می‌شود. تلا‌شهایی که در پشت پرده آن خواست ائتلاف برای اعلام استانی جدید به اسم «باب المندب» وجود دارد و سه سال است که مقدمات آن چیده می‌شود. همچنین دنبال تجزیه استان حضرموت به دو استان هستند تا در راستای خدمت به پروژه‌های سعودی از حضرموت تا ورودی «شحن» در استان مرزی «المهره» باشد اما این تلاش‌ها همچنان با مخالفت‌های زیاد مردمی از حضرموت تا تعز روبروست.
الاخبار سپس نوشت، دولت «عبد ربه منصور هادی» که دوره آن رو به پایان است نقشی بارز در اجرای خواست ائتلاف دارد، «عبدالرقیب فتح» وزیر مدیریت داخلی در دولت هادی اخیرا اعلام کرد «تجزیه استان حضرموت به دو استان ساحلی و صحرایی به امری واقعی تبدیل شده که باید اجرا شود». وی سپس پیش‌بینی کرد حداکثر تا آغاز سال آینده میلادی فرمان ریاستی برای اعلام تشکیل استانی جدید صادر شود.
بر اساس گزارش‌های خبری یمنی، در شصت سال اخیر، ریاض تلاش کرده با استفاده از جنگ‌های داخلی در یمن، اهداف توسعه طلبانه خود را در حضرموت محقق سازد. استانی که مساحت آن، یک سوم مساحت کل یمن است و با یک نوار مرزی طولانی که از «الخراخیر» تا «شرورة» در «نجران» ادامه دارد، با عربستان هم مرز است.
چندی پیش، «احمد بلحاف» فعال یمنی در صفحه توئیتر خود در این باره هشدار داد و نوشت: تحرکات ریاض در استان حضرموت (بعد از استان المهره) در چارچوب برنامه‌ها و جاه طلبی‌های آن در استان‌های شرقی یمن است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: امارات عربستان یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۲۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهای جدید وزیر کشور از تقسیم تهران به استان های شرقی و غربی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور در رابطه با تقسیمات استان تهران اظهار کرد: تشکیل استان‌های جدید در غرب و شرق تهران به عنوان یک برنامه کلی در دست بررسی است و پس از طی مراحل در دولت، باید توسط مجلس به تصویب برسد.

بنابر روایت فارس، وی ادامه داد: الحاق برخی شهرستان‌ها به استان‌های تهران شرقی و تهران غربی مشخص شده است اما برخی شهرستان‌ها هنوز قطعی نشده و در دست بررسی است.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا بخش‌هایی از شهرستان ری به استان‌های شرقی و غربی ملحق خواهد شد یا نه؟ گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

وحیدی در خصوص تعیین تکلیف شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه نیز تصریح کرد: بر اساس طرح‌های کنونی، دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903195

دیگر خبرها

  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • سودان: امارات بیش از ۴۰۰ محموله سلاح و مهمات برای نیروهای واکنش سریع فرستاده است
  • خبرهای جدید وزیر کشور از تقسیم تهران به استان های شرقی و غربی
  • سودان: چاد از طریق امارات به واکنش سریع کمک می‌کند
  • درگیری مسلحانه و ۴ کشته و زخمی در زاهدان
  • درگیری مسلحانه و چهار کشته و زخمی در زاهدان
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم