Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@01:25:39 GMT

چرا مردم به سمت بازارهای خودرو و طلا رفتند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۳۹۳۸

ساعت 24 -صادق، افزایش قیمت کالاهای سرمایه‌ای را از آثار افزایش نقدینگی دانسته و گفت: بی توجهی دولت به این موضوع، در نهایت نرخ تورم را در کشور افزایش می‌دهد.

سید مهدی صادق کارشناس اقتصادی درباره افزایش نقدینگی در کشور اظهار کرد: طی چند سال گذشته به دلیل ورود سرمایه در دست مردم به بازارهای سرمایه‌ای و افراط دولت در چاپ اسکناس حجم نقدینگی در کشور افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: از بین رفتن اعتماد مردم به بانک‌ها و درپی آن خروج سپرده‌ها از بانک موجب شد تا مردم روی به خرید کالاهایی همچون خودرو، سکه، طلا، ارز و مسکن ببرند و بانک مرکزی به دلیل کسری بودجه خود دست به چاپ پول بزند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: سیاست‌های تجاری در کشور متاسفانه اشتباه است، به این منظور که دولت باید مبالغی که صرف واردات محصولات مختلف می‌شود را در بخش تولید هزینه کند چراکه خروج بی رویه ارز جهت واردات کالاهای غیر ضروری از دلایل افزایش نرخ نقدینگی در کشور است.

صادق ادامه داد: یکی از آثار منفی افزایش نقدینگی بر اقتصاد کشور، افزایش کاذب قیمت‌ها در اکثر کالاهای سرمایه‌ای است به عنوان مثال به دلیل کاهش نرخ‌ سود بانکی، افراد به جای سپرده گذاری در بانک اقدام به خرید سکه و طلا کرده و این بازار را با اختلال و افزایش قیمت مواجه می‌کنند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت کالاهای سرمایه‌ای و مورد نیاز مردم، موجب افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور می‌شود، به این معنا که افزایش نرخ نقدینگی و عدم توجه دولت به این موضوع، در نهایت نرخ تورم را در کشور افزایش می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به راهکارهای جذب و کنترل نقدینگی یادآوری کرد: بخش تولید یکی از زمینه‌هایی است که توانایی جذب درصد زیادی از حجم نقدینگی را دارد و با رونق در این بخش می‌توان به خوبی نرخ نقدینگی را کنترل کرد.

صادق افزود: متعادل کردن نرخ سود بانکی با نرخ تورم به منظور افزایش جذابیت سپرده گذاری در بانک‌ها توسط دولت و جلوگیری از چاپ بی رویه اسکناس، از دیگر راهکارهایی است که به وسیله آن‌ها نقدینگی در کشور قابل کنترل است.

وی اظهار کرد: دولت به کمک بخش خصوصی باید مردم را با سرمایه گذاری در بازار بورس آشنا کند تا مردم فعالیت‌های خود را در این بازار افزایش دهند و نقدینگی موجود در اقتصاد در این بخش جذب شود.

به گزاش میزان،حجم نقدینگی در پایان شهریور ۱۳۹۸ با ۲۷.۱ درصد رشد نسبت به شهریور سال ۹۷ به ۲۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مرداد ماه نیز ۲.۴ درصد رشد دارد.

به عبارتی از مرداد ماه تا شهریور امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شده است.

میزان

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بازار خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۳۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

علی محمدنژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وضعیت تعادلی نوسانی و جدال تقاضا و عرضه امروز نیز ادامه داشت. با رنجی در نماد‌های خودرویی در میانه‌ بازار شاد هیجان گذرایی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکثر نماد‌های شاخص ساز و لیدر، در منفی به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که با چرخش پول به شرکت‌های متوسط و کوچک، نماد‌های بیشتری از این دو گروه در مثبت و حتی صف خرید بودند.

او افزود: امروز ارزش معاملات کل به ۱۰۶۴۰ میلیارد تومان رسید که از این مقدار ۶۸۳۱ میلیارد تومان سهم ارزش معاملات خرد بوده است. خالص سفارشات با ورود ۱۶۱ میلیارد تومانی پول از بازار سرمایه همراه بود. 

محمدنژاد اظهار کرد: امروز ۴۴۳ نماد مثبت یعنی (%۵۵) بازار و ۳۶۵ نماد منفی (%۴۵) ، ۹۵ (%۱۲) نماد صف خرید و ۳۲ (%۴) نماد صف فروش به کار خود پایان داد. در نهایت شاخص کل با افزایش ۱۰۷۱ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود
  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است