Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-26@09:03:34 GMT

انتقادات صریح زیباکلام از قانون اساسی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۴۶۳۰

صراط:

صادق زیباکلام در  نشست «بازنگری در قانون اساسی» که یکشنبه (۲۴ آذر) از سوی حامیان جامعه مدنی (حجم) و انجمن حقوق‌شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: معتقدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوقی نیست. بزرگترین اشکال قانون اساسی ایران این است که توسط حقوقدان‌ها نوشته نشده است.

به گزارش ایسنا وی افزود: اکثریت اعضای نخستین مجلس خبرگان که این وظیفه را داشتند شامل روحانیون بودند که تخصص فقه داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاصل، آن شد که قانون اساسی که به تصویب رسید و به همه‌پرسی گذاشته شد، سرشار از عباراتی بود که به اقتصاد و سیاست و اجتماع و فرهنگ و مجازات و ... اشاره داشت، بدون اینکه توانسته باشد راهگشای عملی باشد.

این فعال استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد: بیش از ۴۰ سال از تصویب قانون اساس می‌گذرد و هیچ‌یک از بن‌بست‌های کشور را نمی‌توان با مراجعه به قانون اساسی حل کرد. نتیجه آن شده که به‌جای اینکه کشور بر اساس قانون اداره شود، بر اساس خواست حکومت اداره می‌شود. در ایران به‌واسطه همان ایراد، اساساً حدود اختیارات حاکمیت روشن نیست و حکومت هر تصمیمی که بگیرد، درست بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کلی‌گویی در مورد اختیارات حکومت، تنها نقص آن نیست. اصول حقوق شهروندی و پاسخگو بودن هم از جمله مواردی است که در مورد آن، اشکالاتی در قانون اساسی وجود دارد.

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان گفت: یکی از مهمترین اموری که در قانون اساسی کشورهاست، حقوق ملت و شهروندان است و یکی از مهمترین حقوق ما مالکیت است و در اصل ۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی یک خط راجع به مالکیت گفته است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: قانون اساسی زیباکلام مجلس خبرگان صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۴۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد

ایسنا/خراسان جنوبی نماینده ولی فقیه در خراسان‌ جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد، بدون شک آفات و موانع زیادی وجود دارد اما باید در زوایا و قواعد مختلف قانون رعایت شود.

 آیت الله علیرضا عبادی امروز پنجشنبه (۶ ارردیبهشت) در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سال جاری اظهار کرد: اصل نهضت، انقلاب و نظام برای حق و عدالت است و این هدیه بزرگ خداوند است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه جریان پنجم اردیبهشت طبس یک سمبل است، افزود: این مهم منحصر به این امر تنها نیست. در فتنه سال ۸۸ که زبان دیپلماسی را کنار زدند، دشمن شکست مفتضحانه ای خورد.

وی تصریح کرد: هر کجا کم آوردیم باید به قانون اساسی رجوع کنیم، همه ما یک خانواده هستیم و مسئولان مختلف باید کمک کنند تا یک نهادی همانند فراجا تنها نماند.

وی افزود: در اغتشاشات تحمیلی دشمن دچار آسیب هایی شدیم اما در مقابل آن جوان های ما همه گوش شنوا دارند و می توان با آن ها حرف زد منتها در کنار عمل. 

امام جمعه بیرجند گفت: دشمن در تبلیغات و توجیهات مهارت دارد اما مقاومت مردم غزه و عملیات وعده صادق گوش ها را شنوا کرده و همه باید هماهنگ و حساب شده با هم عمل کنیم.

آیت الله عبادی در پایان تصریح کرد: ما حرف برای گفتن داریم اما شرایط این تبیین را باید با کار فرهنگی فراهم کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات
  • نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی