Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبل منبت ملایر هنوز در حسرت جهانی شدن است، اتفاقی که باید دید در واپسین روزهای 2019 رخ خواهد داد و نام این شهر راهی لیست جهانی خواهد شد یا باز هم در حد وعده باقی خواهد ماند؟

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ یکی از وعده‌های مسوولان کشوری و استانی در سال ۲۰۱۹ در زمینه جهانی شدن استان همدان با منبت ملایر عجین شده بود، اگر منبت به نام ملایر وارد لیست جهانی یونسکو شود همدان می‌تواند با «لالجین» و «ملایر» به عنوان دو شهر جهانی صنایع دستی در عرصه بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۵ هزار کارگاه بزرگ و کوچک در ملایر داریم که در آنها ۹ هزار نفر مشغول هستند و ۲۰ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد شده است، این شهرستان تولیدکننده ۶۵ درصد مبل و منبت کشور است و همین یک نکته کافی است تا جهان این شهرستان هنرپرور را با منبت بشناسد.

ملایر به جهانی شدن نزدیک می‌شود

در این زمینه مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان از سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به ملایر خبر داد و گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به زودی به‌ منظور بازدید از فعالیت هنرمندان و کارگاه‌های صنایع‌دستی و بررسی ادامه روند پرونده ثبت جهانی ملایر، وارد این شهر می‌شوند.

علی مالمیر با اشاره به اینکه انتخاب ملایر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت در معرفی و ترویج صنایع‌دستی آن منطقه تاثیر بسزایی دارد افزود: با تلاش‌های انجام شده ملایر آمادگی حضور بازرسان را دارد.

وی گفت: در این بازدید تمام شاخص‌های ثبت جهانی در معرض بررسی کارشناسانه بازرسان قرار می‌گیرد و در صورت جهانی شدن ملایر، استان همدان رتبه اول کشور را دارا خواهد بود.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان افزود: در حال حاضر ملایر دارای بیش از ۴ هزار کارگاه فعال مبل و منبت است و بیش از ۸ هزار هنرمند و استادکار در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: بنا بر اعلام نتایج سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی کشور، ملایر به عنوان «شهر ملی مبل و منبت» به ثبت رسید و در صورت تایید مراحل ثبت توسط ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی تا آخر امسال ملایر به عنوان شهر جهانی  مبل و منبت معرفی می‌شود.

* ۱۲ هزار ملایری در صنعت مبل و منبت

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این زمینه گفت: کسب عنوان جهانی برای هر مهارت یا اثر تاریخی که به نام همدان گره خورد به مانند نقطه پرشی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

هاشم مظاهری افزود: بخش‌های مختلف دولت نظیر وزارت میراث فرهنگی و وزارت صمت از آن دست سازما‌ن‌هایی هستند که برای ثبت جهانی ملایر به عنوان شهر مبل و منبت دنیا می‌توانند در صورت رفع نواقص پرونده جهانی شدن آن تاثیرگذار باشند.

وی یادآور شد: بیش از ۱۲ هزار نفر از مردم ملایر در صنعت مبل و منبت اشتغال دارند و ۵ هزار کارگاه ویژه این کار وجود دارد، ضمن اینکه یک‌سوم فروشگاه‌های شهر ملایر، شهر جوکار و روستاهای دهنو و آورزمان به این حرفه مشغول هستند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان افزود: ظرفیت‌های مختلف مبل و منبت موجب شده تا این شهرستان کاندیدای جهانی مبل و منبت دنیا شود و بر همین اساس کمیته‌های مختلفی تشکیل شد و کارشناسان متعددی از وزارت میراث فرهنگی به ملایر آمدند تا روند جهانی شدن آن را به نتیجه برسانند.

.... مروری بر وعده‌ها!

وعده مسوولان ارشد و استانی در نیمه نخست سال ۹۸ این بود که شهریورماه پرونده ملایر برای ثبت جهانی پایتخت مبل و منبت دنیا به یونسکو می‌رود، در آغاز نیمه دوم سال نیز وزیر میراث فرهنگی و کارشناس این وزارتخانه از ظرفیت‌های منبت ملایر بازدید کردند و بر تحقق این وعده که تا پایان سال منبت ملایر جهانی می‌شود صحه گذاشتند.

همزمان با اجلاس جهانی «راه ابریشم» وزیر میراث فرهنگی در سفر به ملایر به رسانه‌ها گفت که منبت ملایر تا پایان سال ثبت جهانی می‌شود و بازارهای جهانی به روی این شهر باز خواهد شد‌.

مونسان با بیان اینکه «مبل منبت ملایر به زودی ثبت جهانی می‌شود آن هم بدون مشکل» بار دیگر بر جهانی شدن آن تأکید کرد، او عصر مهرماه ۹۸ در حاشیه بازدید از کارگاه‌های منبت ملایر ملی شدن صنعت مبل منبت این شهرستان را سبب رونق آن عنوان کرد و گفت: با توجه پیگیری نمایندگان و مسؤولان به زودی ثبت جهانی این صنعت انجام می‌شود.

او با اشاره به الزامات سازمان جهانی برای ثبت جهانی منبت ملایر افزود: ثبت جهانی مبل و منبت ملایر بدون مشکل انجام می‌شود اما مشخصاتی را معاونت صنایع دستی اعلام کرد که آنها هم باید به صورت کامل انجام شوند.

مونسان تصریح کرد: اتفاق ثبت جهانی مبل منبت ملایر کمک کرده که درب بازارهای جهانی به روی این شهر باز شود تا بتوان از این مسیر محصولات خوب مبل و منبت را به فروش رساند.

 * «شهر ملی منبت» برای ملایر کافی نیست

این در حالی بود که استاندار همدان در جشنواره مبل و منبت ملایر با اشاره به اینکه معتقدیم برند «شهر ملی منبت» برای ملایر کافی نیست و باید جهانی شود، چنین وعده‌ای داد: قرار است شهریورماه ۹۸ نمایندگان سازمان جهانی میراث فرهنگی برای بازدید از ظرفیت‌های ملایر در این حوزه به این شهرستان سفر کنند و امیدواریم به زودی شاهد ثبت جهانی منبت ملایر باشیم.

شاهرخی با اشاره به اینکه به اتفاق نمایندگان ملایر مصمم هستیم این برند جهانی زودتر به ملایر تعلق بگیرد گفت: باید شایستگی‌های ملایر را در این حوزه به نمایش بگذاریم که برگزاری سومین جشنواره ملی مبل منبت گامی موثر در این زمینه است.

*ثبت جهانی در مهرماه!

معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی نیز در جشنواره منبت ملایر با اشاره به تحول و توسعه چشمگیر صنعت مبل و‌ منبت در شهرستان ملایر اعلام کرد، ثبت جهانی این صنعت در مهرماه ۱۳۹۸ آغاز می‌شود.

پویا محمودیان عنوان کرد: مهرماه امسال، ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی ظرفیت‌های منبت ملایر به این شهر سفر می‌کنند و با حضور ارزیابان این شورا، ثبت جهانی منبت ملایر از مهرماه امسال به طور رسمی کلید خواهد خورد و امیدواریم این شهر در حوزه منبت ثبت جهانی شود.

وی با بیان اینکه امروز تحول و توسعه چشمگیری در حوزه صنعت مبل و ‌منبت و صنایع دستی ملایر به ‌چشم می‌خورد بیان کرد: امیدواریم در سالی که صنایع دستی و هنرهای سنتی نقش بسیار مهمی در اشتغال، ارزآوری و معرفی فرهنگ کشور ایفا می‌کند، بتوانیم پرونده جهانی شدن مبل و‌ منبت ملایر را به ثبت برسانیم‌.

*چگونگی انتخاب شهر‌های ملی و جهانی صنایع دستی

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری در ارتباط با چگونگی انتخاب شهر‌های ملی و جهانی صنایع دستی در گفت‌گو با فارس عنوان کرد: برای این انتخاب معیار‌هایی منطبق با معیار‌ها و شاخص‌های بین‌المللی مد نظر است، جمعیت آن روستا و شهر، تعداد کارگاه‌ها، تعداد هنرمند‌ها و صنعتگرانی آن رشته در شهر منتخب، تعداد مراکز فروش و کیفیت آن در آن شهر یا روستا، میزان محصول، جاذبه‌های طبیعی و میراثی، بنا‌های تاریخی، تعداد هنرمندان برجسته و برگزیده شهر یا روستا و میزان سابقه فعالیت آنها در رشته مورد نظر جزو برخی از شاخص‌هاست.

مریم مقدم افزود: با تشکیل دو شورای انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع دستی و شورای انتخاب شهر‌ها و روستا‌های جهانی اقدام به انتخاب و معرفی شهر‌های ملی و جهانی می‌شود.

وی گفت: شورای انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع دستی، سالی دو بار به ریاست معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث فرهنگی تشکیل می‌شود که اعضای آن در مرحله اول انتخاب شهر‌ها را انجام می‌دهند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری ادامه داد: آن‌ها بعد از انتخاب شهر و روستای متناسب در استان و ارسال پرونده‌های مورد نظر به دفتر غرب آسیا، اقدام به بررسی این پرونده‌ها می‌کنند و پس از بازدید احتمالی و شنیدن توضیح مسوولان استانی با توجه به شاخصه‌های جهانی تعریف شده، پرونده ارائه شده را ارزیابی و به آن امتیاز می‌دهند.

وی گفت: بعد از مرحله ثبت ملی، با تشکیل شورای انتخاب شهر‌ها و روستا‌های جهانی که سالی یک بار به ریاست رئیس میراث فرهنگی و با حضور دست‌اندرکاران صنایع دستی، اساتید دانشگاه و تشکل‌های قوی برگزار می‌شود، پرونده تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های به ثبت ملی رسیده با همان شاخصه‌های اولیه، اما با قدرت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مقدم افزود: براساس امتیاز‌ها و با تأیید استاندار، فرماندار، معاون صنایع دستی کشور و مسوولان شهر و روستا، پرونده‌ها ترجمه و پس از ارسال به منطقه آسیا و اقیانوسیه به شرط پذیرش توسط اعضای این منطقه بازدید می‌شوند تا گزارشی از آنها تهیه شود.

وی اظهار کرد: این گزارش پس از ارسال به اعضای رسمی پنج قاره و تأیید آن‌ها به ثبت می‌رسد و سپس گواهی ثبت جهانی آن برای مسئولان کشوری  فرستاده می‌شود.

کشورها در طول سال چندین اثر مورد نظر خود را به‌ عنوان نامزد ثبت جهانی در زمینه آثار ناملموس، شهرهای صنایع دستی و نشان جغرافیایی را به یونسکو و شورای جهانی صنایع دستی ارائه می‌دهند اما در نهایت از بین آنها، تعداد محدودی اثر مورد پذیرش نهایی قرار می‌گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید در واپسین روزهای سال 2019 ملایر با منبت راهی لیست جهانی خواهد شد یا خیر؟! اتفاقی که می‌تواند گامی اثربخش در برندسازی، افزایش صادرات، ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه باشد.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی همدان شهر ملی مبل و منبت جهانی شدن مبل و منبت ملاير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۵۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سریال «نون خ» در ترویج صنایع دستی، مناطق گردشگری و آداب و روسوم مردم موفق بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم، در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند و تصور من این است که اگر این‌ها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

وی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور افزود: از من در مورد قیمت بلیت‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰,۰۰۰ تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریباً همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: ایرنا

کد خبر 747457

دیگر خبرها

  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • جشن مردمی عملیات «وعده صادق» در ملایر