Web Analytics Made Easy - Statcounter

میدان‌های مهم پایتخت لبنان یکشنبه شب را هم با خشونت سپری کرد.وزیر کشور لبنان درباره برنامه نفوذی‌ها برای ایجاد هرج و مرج و ممانعت از حصول توافق بر سر تشکیل دولت جدید لبنان هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آستانه نزدیک شدن احزاب سیاسی لبنان به توافق برای تشکیل دولت جدید، بیروت برای دومین شب متوالی شب ناآرامی را پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش وبگاه خبری النشره، درگیری‌ها از آنجا آغاز شد که حدود ساعت هفت و نیم عصر امروز به وقت لبنان، نیروهای حفاظت پارلمان هدف  پرتاب ترقه‌ و فشفشه از سوی گروه‌هایی قرار گرفتند که قصد داشتند با شکستن حصار امنیتی وارد حیاط پارلمان شود. نیروهای امنیتی و نظامی هم فورا وارد عمل شده و با توسل به زور و پرتاب گاز اشک آور سعی در متفرق کردن آنها داشتند.

پس از متفرق شدن معترضان از خیابان شهرداری بیروت، تظاهرات‌کنندگان شروع به پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی در مرکز بیروت کردند که در واکنش به آن نیروهای امنیتی هم گاز اشک آور شلیک کردند.

نهاد دفاع مدنی در بیروت هم اعلام کرد، نیروهایش در حال امداد رسانی به ده‌ها مجروح درگیری‌های امشب میان معترضان و نیروهای امنیتی در مرکز بیروت هستند و شماری از آنها به بیمارستان‌های منطقه انتقال داده شدند.

ممانعت نیروهای امنیتی با رسیدن گروهی از شهروندان به میدان شهدا(محل تحصن و تجمع معترضان) هم به درگیری بین طرفین منجر شده بود. عملیات تعقیب و گریز بین نیروهای امنیتی و برخی آشوبگران همچنان ادامه دارد.

برخی معترضان در مرکز بیروت به سمت شهروندی که شعار حمایت از «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان سر می‌داد، حمله ور شدند و او را کتک می‌زدند؛ اما با اقدام نیروهای امنیتی در پرتاب گاز اشک آور به سمت اغتشاشگران از شدت درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی کاسته شده است.

افرادی ناشناس هم تعدادی از خیمه‌های معترضان در میدان الشهداء در مرکز بیروت را به آتش کشیدند که به دنبال آن نیروهای آتش نشانی خود را به محل رسانده و اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

پایگاه خبری النشره  اتفاقات این دو شب گذشته را برنامه ریزی شده توصیف کرد و گفت: تظاهرات‌کنندگان تجهیزاتی  اعم از ماسک گاز یا کلاه‌های ایمنی با خود داشتند. حمله به نیروهای امنیتی و فحاشی به آنها هم آشکار و علنی بود. گویی می‌خواهند اوضاع را به سمت هرج و مرجی سوق دهند که نیروهای امنیتی و ارتش قادر به کنترل آن نباشند.

برخی فعالان اعتراضات هم گفتند که نفوذی‌هایی وابسته به برخی احزاب هستند که به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کنند و دست به عملیات خرابکارانه می‌زنند.

«ریا الحسن» وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان هم امشب در اظهاراتی تلویزیونی معترضان مسالمت‌جو را به ترک تجمعات مرکز بیروت و میدان‌های تظاهرات دعوت کرد و گفت: نفوذی‌ها، درگیری‌هایی را بین معترضان و نیروهای امنیتی ساخته و پرداخته کرده‌اند.

الحسن گفت: بیم آن می‌رود که برنامه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن رایزنی‌های پارلمانی مربوط به انتخاب نخست وزیر وجود داشته باشد .

به گفته وزیر کشور لبنان نیروهای امنیتی این کشور هنوز نتوانستند طرفی را که نفوذی‌ها از آنجا آمد‌ اند، مشخص کنند.

الحسن بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با تظاهرات کنندگان لبنانی تاکید کرد.

شهر «صیدا» در جنوب لبنان هم امشب را با ناآرامی سپری کرد. ارتش لبنان خیابان‌های داخل شهر صیدا را که با لاستیک‌های آتش زده توسط معترضان مسدود شده بود بازگشایی کرد.

اتوبان الجیه که بیروت را به صیدا متصل می‌کند نیز به صورت دو طرفه مسدود شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان

به گزارش جماران،  سازمان ملل می گوید که بحران گرسنگی سودان ویران شده از جنگ را فرا گرفته و  مردم در دارفور «علف و پوسته بادام زمینی» می خورند تا شاید زنده بمانند. به گزارش سی ان ان، مدیر منطقه ای آفریقای شرقی برنامه جهانی غذا (WFP) روز جمعه  در گزارشی درباره وضعیت عمومی در سودان گفت که مردم مجبور به مصرف "علف و پوسته بادام زمینی" شده اند. مایکل دانفورد افزود: «اگر کمک‌ها به زودی به آنها نرسد، ما در خطر گرسنگی و مرگ گسترده در دارفور و سایر مناطق تحت تأثیر درگیری در سودان هستیم.»

سودان از آوریل 2023، زمانی که درگیری بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) در گرفت، درگیر جنگ داخلی بوده است. این ناآرامی ها به سرعت به یک درگیری وحشیانه تبدیل شد که با گزارش‌های خشونت جنسی و نسل‌کشی و تلفات غیرنظامی انعکاس پیدا کرده و باعث مهاجرت پناهندگان شد.

به گفته این سازمان بشردوستانه، روز پنجشنبه، دو راننده کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) توسط افراد مسلح در دارفور جنوبی در حمله ای کشته شدند. در جریان این حمله سه کارمند دیگر زخمی شده اند. این سازمان گفت که تیم صلیب سرخ در مسیر اجرای پروژه «ارزیابی بحران در میان جوامع متاثر از خشونت مسلحانه » در منطقه مورد حمله قرار گرفت.

آخرین افزایش خشونت ها در حالی رخ می دهد که نیروهای RSF، پایتخت دارفور شمالی، الفاشر را محاصره کرده اند. توبی هیوارد معاون هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سودان روز پنجشنبه گفت که در شهر و محلات اطراف آن، کشتارهای خودسرانه، سوختن کل روستاها به شکل سیستماتیک و بمباران هوایی صورت گرفته است.

هیوارد افزود که الفاشر تنها شهر دارفور است که توسط نیروهای RSF تصرف نشده است و میزبان هزاران نفر از مردمی است که به دلیل جنگ آواره شده اند. به گفته آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) حداقل 500000 نفر از پناهجویان به دلیل خشونت در سایر نقاط سودان آواره شده اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) گزارش داد که بیش از 36000 نفر در هفته های اخیر مجبور به ترک خانه های خود در الفاشر شده اند.کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف روز پنجشنبه گفت از زمان تشدید درگیری‌ها در شهر و اطراف آن حداقل 43 نفر کشته شده‌اند. راسل توضیح داد: «حمله‌های اخیر به بیش از ده‌ها روستا در غرب الفشر منجر به گزارش‌های وحشتناک خشونت، از جمله خشونت جنسی، زخمی شدن و کشته شدن کودکان، آتش‌سوزی خانه‌ها و تخریب زیرساخت‌ها و تجهیزات حیاتی غیرنظامیان شده است.»

در همین حال، تحویل کمک‌های غذایی در دارفور «به دلیل جنگ و موانع بی‌پایان بوروکراتیک متناوب بوده است» و طبق برنامه جهانی غذا، حداقل 1.7 میلیون نفر در این منطقه سطوح اضطراری گرسنگی را تجربه می‌کنند.

WFP  در گزارشی افزود: «آخرین تشدید خشونت در اطراف الفاشر، کاروان های کمک رسانی را که از گذرگاه مرزی تین چاد می آمدند، متوقف کرد،  یک کریدور بشردوستانه اخیراً افتتاح شده که از پایتخت دارفور شمالی می گذرد.» براساس این گزارش ، محدودیت های اعمال شده توسط مقامات در شهر ساحلی «پورت سودان» مانع از ارسال کمک و  انتقال کمک ها از طریق آدره، شهری در همسایگی چاد،  شده است. بیش از 8.7 میلیون نفر از جمله 4.6 میلیون کودک در اثر جنگ در سودان آواره شده اند و 24.8 میلیون نفر به کمک نیاز دارند.

 

دیگر خبرها

  • بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • کشته‌شدن ۱۰ تروریست در درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • نخستین تصاویر درگیری نیروهای امنیتی با جیش العدل در زاهدان
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا