Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@06:23:47 GMT

بیروت روی باروت

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۶۲۳۳

بیروت روی باروت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، شدت درگیری‎ها در بیروت در دو ماهی که از اعتراض‎ها در لبنان می‎گذرد، بی‎سابقه بود. در این درگیری‎ها نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان خشمگینی که تلاش می‎کردند وارد میدان «نجمه» مشرف به پارلمان شوند، اقدام به پرتاب گاز اشک‎آور و گلوله‎های پلاستیکی کردند. در این درگیری‎ها معترضان اقدام به پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی کردند و هنگام درگیری آنان جوانانی که برخی مدعی شده‎اند نیروهای حزب‎الله و جنبش امل بودند، برای متقاعد کردن معترضان برای بازگشت به خانه وارد درگیری‎ها می‎شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درگیری‎ها در نهایت بیش از 40 زخمی برجا گذاشت. پلیس 20 نفر از زخمی‎ها را نیروهای خود عنوان کرده ‎است.

به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، به‌نظر نمی‎رسد اعتراض‎ها در لبنان تا زمانی که دولتمردان این کشور متقاعد به‌ کنار گذاشتن قید و بندهای کنونی در قانون انتخابات شوند، به پایان برسد. طبق قانون کنونی انتخابات از دهه 1990 تاکنون همواره چرخه مشخصی از نخبگان سیاسی لبنان بر این کشور حکم رانده‎اند. این قانون در آن زمان توانست به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان بدهد، اما اکنون تبدیل به عامل تفرقه‎ای عظیم در این کشور شده و بین مردم و دولت شکافی قابل توجه افکنده است. تحلیلگران مسائل لبنان معتقدند، اعتراض‎های اخیر در کنار بحران اقتصادی لبنان می‎تواند تبعاتی جبران‌ناپذیر برای این کشور داشته باشد و مرگ سیستم سیاسی آن را رقم بزند. «سامی عطاء‎الله»، مدیر مرکز مطالعات سیاسی لبنان می‎گوید: «کاملاً واضح است که این سیستم سیاسی به پایان راه خود رسیده ‎است. وضعیت سیاسی و اقتصادی کنونی آشکارا این را نشان می‎دهد، اما مسأله این است که لبنانی‎ها هنوز جایگزینی برای این سیستم ندارند. ما می‎خواهیم لبنان نسخه 2 را کنار بگذاریم، بدون اینکه لبنان نسخه 3 داشته باشیم.»

این در حالی است که «هلال خشان»، استاد علوم سیاسی دانشگاه امریکایی بیروت معتقد است، نباید گناه همه چیز را به‌ گردن قانون انتخابات و سیستم سیاسی کنونی انداخت. او می‎گوید: «رهبران لبنانی همه سعی می‎کنند خود را از فساد مالی و رشوه‎خواری‎های کنونی مبرا کنند و گناه وضعیت موجود را به گردن دیگری بیندازند. هیچ کس حاضر نیست مسئولیتی را که بر گردنش است، بپذیرد. این وضعیت باعث شده مردم اعتماد و اعتقاد خود به نخبه‎های سیاسی را از دست بدهند.

اعتراض‎ها در لبنان از 17 اکتبر (25 مهرماه) آغاز شده و مردم تاکنون حاضر به ترک خیابان‎ها نشده‎اند. خواسته اصلی آنها پیچیده شدن طومار قانون کنونی انتخابات هستند که بر مبنای آن، مشاغل سیاسی بر حسب مذهب و قومیت بین سیاستمداران تقسیم شده‎ است. معترضان به همین دلیل از دو ماه پیش که اعتراض‎های خود را آغاز کردند، خواهان کناره‎گیری «سعد حریری» از نخست وزیری شدند. درخواستی که «حریری» در نهایت نتوانست مقابل آن مقاومت کند و 26 اکتبر (7 آبان ماه) استعفای خود را اعلام کرد. اما اکنون با بالا گرفتن زمزمه‌های احتمال بازگشت وی به قدرت، مردم دیگر بار خشمگین شده و به خیابان‎ها آمده‎اند. درگیری‎های شنبه شب نیز در همین راستا و همزمان با انتشار خبر آغاز رایزنی‎های پارلمان در روز دوشنبه (امروز) با هدف انتخاب نخست‎وزیر جدید که گفته می‎شود «حریری» خواهد بود، رخ داد. این در حالی است که راه «حریری» برای بازگشت به قدرت چندان هموار نیست و در بین سیاستمداران نیز مخالفانی دارد. دیروز «جبران باسیل»، وزیر خارجه کنونی لبنان و رهبر حزب «جریان آزاد ملی» خبر داد، اگر «حریری» دیگر بار نخست‎وزیر شود، وی از دولت کناره‎گیری خواهد کرد. وی علت این تصمیم را تداوم سیاست‎های اقتصادی کنونی در صورت بازگشت «حریری» به نخست‎وزیری عنوان کرد و گفت: «سیاست‎های اقتصادی او باعث سود بیشتر طبقه مرفه و بانک‎ها شده و اقتصاد لبنان را به نابودی کشانده است.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اعتراض درگیری بیروت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی مرادی امروز _ یکشنبه شانزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، اظهار کرد: از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چراکه در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارد.

مرادی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده است، اضافه کرد: بیشترین آورد را در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما این سد دارای نیروگاه است و میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه است.

وی گفت: پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر، عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده است و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

کد خبر 750708

دیگر خبرها

  • ترکیه: اگر از جنگ کنونی غزه درس نگیریم، تکرار خواهد شد
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • دور کنونی گفت‌وگوهای آتش‌ بس پایان یافت
  • حماس: دور کنونی گفت‌وگوهای آتش‌بس پایان یافت
  • فیلم| اسرائیل دست به دامان فرانسه شد
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • عالیشاه نیازمند یک بازگشت باشکوه
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد