Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ــ معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه، نبود سند مالکیت برای موقوفات یکی از عوامل موقوفه‌خواری است،‌ گفت: اکنون نیاز جامعه ما به وقف اشتغال و تولید است؛ مؤمنانی که قصد وقف اموال خود را دارند در این زمینه‌ها نیت کرده و موقوفه اهدا کنند.

عبدالعلی پورفخری، معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه وظیفه این معاونت، حفاظت، حراست و دفاع از حقوق موقوفات عام است،‌ گفت: موقوفات عام یعنی موقوفاتی که منافع آنها عموم جامعه را دربرمی‌گیرد که شامل بهداشت، آموزش، رفاه حال زائران بقاع متبرکه،‌ رسیدگی به مستمندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: وظیفه ذاتی اوقاف حفظ موقوفات مردم در راستای اجرای نیت واقف است. در سال‌های گذشته روزگاری بر اوقاف و موقوفات گذشته که حاکمان قصد اضمحلال موقوفات را داشتند که یکی از این اقدامات اصلاحات ارضی بوده است. با استقرار نظام جمهوری اسلامی موقوفات این چنینی به وقفیت خود بازگردانده شده تا نیت واقف عملی شود.

پورفخری گفت: در ده سال گذشته با هدف احیای موقوفات، 500 پرونده حقوقی در محاکم قضائی پیگیری شده که حدود 380 پرونده آن منجر به ثبت سندی شده‌ است. استان خوزستان دارای 5 هزار موقوفه است که این موقوفات 15 هزار رقبه دارند و در حال حاضر حدود سه هزار و 300 موقوفه دارای سند مالکیت شده‌اند و در حدود دو هزار موقوفه دیگر باقی‌ مانده تا تعیین و تکلفی شوند.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، گفت: در سال جاری حدود 600 رقبه سند مالکیت آن اخذ شد. با همکاری و همت مسئولان در ادارات ثبت استان این روند سرعت بیشتری می‌گیرد. یکی از عواملی که باعث می‌شد موقوفه‌خواری رواج پیدا کند، عدم داشتن سند مالکیت برای موقوفات بود. موقوفاتی بودند که سند وقفی نداشتند، حد و حدود موقوفه هم مشخص نبود و مستنداتی هم به عنوان وقفیت آن در اختیار نبود، بنابراین بعضی از موقوفه‌خواران این وقفیات را متصرف می‌شدند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ویژه اوقاف بر اخذ سند مالکیت موقوفات متصرفه است، گفت: برای به ثمر رساندن هدف اخذ مالکیت همه موقوفات، زمان سه ساله‌ای برای ما پیش‌بینی شده است. در زمان‌بندی قبلی که از سال 90 آغاز شده بود، بازه پنج ساله برای این فرآیند در نظر گرفته شد که با توجه به مشکلات عدیده‌ای که متوجه موقوفات بود، به سرانجام نرسید. برخی از این موقوفات دارای مشکلاتی همچون موضوع اصلاحات ارضی، مشایی بودن آنها بین موقوفه و منابع مالی و همچنین در اختیار گرفتن مسکن و شهرسازی بوده است که حل و فصل اینها مقداری زمان برد و به مراجع قضائی کشیده شد تا به سرانجام رسید. 

پورفخری افزود: با توجه به اینکه از سال 63 قانون ابطال اصلاحات ارضی از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بنابراین متصرفان از سال 63 به بعد باید اجاره‌ای را برای موقوفات در اختیار پرداخت کنند. سعی ما بر آن بود که با این افراد کنار بیاییم تا هم مدیون بخش شرعی موقوفات نباشند و هم فشار آن چنانی به این افراد وارد نشوند.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد: موقوفات استان خوزستان از لحاظ وسعت نیت واقف شامل؛ کمک به بیماران بستری در بیمارستان، کمک به دانش‌آموزان بی‌سرپرست، موقوفات اماکن متبرکه همچون سبزقبا، مقام صاحب‌الزمان و علی‌بن مهزیار اهوازی و عتبات عالیات هستند.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان از موقوفه قرآنی بی‌بهره است، گفت: موقوفاتی در استان با نیت خیرات و مبرات (کمک به دیگران) وجود دارد که هر چند تعدادشان اندک است، اما می‌توان از عواید آن برای امور قرآنی استفاده کرد. در حال حاضر خیران و نیکوکارانی که برای وقف اموال و مایملک خود به اوقاف مراجعه می‌کنند در مشاوره‌های سازمان اوقاف به آنها وقف در زمینه امور قرآنی توصیه می‌شود.

پورفخری گفت: با مشاهده تاریخ موقوفات متوجه می‌شویم که مردم متدین ما هر جا متوجه شدند که مردم در زمینه‌های مختلف دچار نقصان و نیاز هستند در همان زمینه اموال خود را وقف کردند. در زمانی نیاز به آب آشامیدنی بود که ما می‌بینیم آب‌انبارهای زیادی وقف شده است و موارد دیگری مثل کمک به درمان بیماران، برگزاری روضه امام حسین(ع). اکنون نیاز جامعه ما به اشتغال و تولید است؛ مؤمنانی که قصد وقف اموال خود را دارند در این زمینه‌ها نیت کرده و موقوفه اهدا کنند. به طور مثال شخصی در همدان چند دستگاه تاکسی تهیه و وقف کرد تا افراد بیکار بر آنها کار کرده و پس از آنکه شغل دیگری پیدا کردند تاکسی‌ها را در اختیار دیگرانی که نیاز دارند قرار می‌دهند.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان تصریح کرد: از طریق فضای مجازی می‌توان فضای مناسبی را برای فرهنگ‌سازی وقف در امور موردنیاز حال حاضر جامعه برای متدینین ایجاد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خوزستان اجتماعی وقف موقوفه خواری اوقاف خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم تاریخ بشر را تعریف کنیم باید گفت تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با خط و جریان استکبار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) که صبح امروز در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت احیاگر اسلام ناب محمدی و مبارز با استکبار و طاغوت اظهار داشت: بزرگترین چالش انبیاء الهی مبارزه با طاغوت ها بوده است و اگر بخواهیم تاریخ بشر را تعریف کنیم باید گفت تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با خط و جریان استکبار است.

وی با اشاره به اینکه از آغاز آفرینش انسان خط مبارزه با استکبار و طاغوت شروع شده است، بیان کرد: مبارزه هابیل و قابیل هم مبارزه حکومت الهی و حکومت استکبار بوده است، هابیل حاکم به حق معرفی شده از سوی خدا و قابیل در صدد حکومت استکباری بر دنیای خود بود و حسادت از همین نقطه آغاز شد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه حضرت نوح پس از طوفان 500 سال حاکمیت الهی را در جامعه به اجرا در آوردند، افزود: جریان طاغوت و استکبار در تقابل با حاکمیت رهبران الهی جریان طولانی است و اساس با حاکمیت الهی می باشد و تأسیس دولت و نظام حاکم به وسیله انبیا و رسل الهی بوده و تمدن جهانی بر حاکم الهی نیز به دست حضرت نوح پس از طوفان تشکیل شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه جریان طاغوت به سه ابزار و روش در مقابل حکومت الهی دست می زدند، تصریح کرد: شیوه اول حذف فیزیکی رهبران الهی و یاوران موثر آنها بوده است و اگر کسی بخواهد در این زمینه کتابی بنویسد چندین جلد کتاب خواهد شد.

وی با اشاره به ترور شخصیت انبیاء و ائمه اضافه کرد: ابزار و شیوه دوم حذف معنوی شخصیت انبیاء و اوصیا و یاوران آنها بوده است، در برخی از کتب روایی ببینید که به پیامبر و امیرالمومنین صلوات الله علیهما چه تهمت ها زده شده است و این جریان تا به امروز ادامه دارد.

استاد حوزه علمیه روش و ابزار سوم را حذف محتوای دین از زندگی انسان ها مطرح کرد و اظهار داشت: از بزرگترین اتفاقات تاریخ مبارزه ائمه با این جریان مهم بوده است که حذف دین با پنج روش توسط حکومت طواغیت صورت گرفته است.

آیت الله اراکی افزود: روش اول نابود کردن متون و نصوص دینی به روش های مختلف از جمله آتش زدن، نابود کردن روایات پیامبر و اهل بیت است.

وی ادامه داد: روش دوم کتمان و جلوگیری از نشر و پخش متن و نصوص دینی و روایی اهل بیت و پیامبر اعظم (ص) است، قریب به صد سال منع روایت در جامعه اسلامی به جز شیعیان رواج داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تحریف متن را از دیگر شیوه‌های جریان حذف محتوا دانست و گفت: تحریف متن گاهی با اضافه یا کم کردن و گاهی کلمه ای را به جای کلمه دیگر گذاشتن صورت می گیرد.

وی تعریف معنا، تفسیر و شأن نزول و تحریف در تطبیق را از دیگر موارد برشمرد و عنوان کرد: اساس حیات پیامبر به وسیله حمایت حضرت ابوطالب می باشد اما در تاریخ این شخصیت بزرگوار را تحریف و تطبیق های نادرستی نسبت به ایشان انجام داده اند.

آیت الله اراکی با اشاره به نتیجه قیام حسینی در کربلا خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام با استفاده از فاصله میان دو حکومت اموی و عباسی و با استفاده از ظرفیت‌هایی که عاشورای حسینی مهیا کرده بود به نشر معارف الهی و اهل بیت پرداخت و با تحریف ها مبارزه و جریان اصیل اسلام محمدی را احیا کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت وقف جدید ۲۰۰ میلیاردی در کاشان
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • برگزاری نخستین رویداد ملی غذایی «فبین فود» در مشهد
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • معافیت ویژه مازندران در پذیره اجاره موقوفات
  • امام جمعه شیراز : در مجلس ختم و فاتحه، موسیقی می‌نوازند / شراب‌خواری و قماربازی ضرر دارد / یک دانشمند گفته اگر نصف شراب‌فروشی‌ها تعطیل شود، به نصف بیمارستان‌ها نیاز نداریم