Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@23:11:24 GMT

تحقق انتخابات باشکوه در اصفهان با مشارکت مردم

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۷۱۰۱

تحقق انتخابات باشکوه در اصفهان با مشارکت مردم

به اعتقادکارشناسان اهمیت حضور مردم در انتخابات امسال بسیار فراتر از انتخابات گذشته است چرا که انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه سختی‌ها و تهدیدهای بسیاری را گذرانده، با موج جدیدی از انبوه توطئه‌ها و دشمنی‌های جدید رو به روست که با حضور مردم در رویداد سیاسی خنثی می‌شود.

به گفته مسوولان ستاد انتخابات استان اصفهان همه شرایط برای برگزاری هرچه باشکوهتر انتخابات مجلس شورای اسلامی در 24 شهرستان این استان آماده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رییس ستاد انتخابات اصفهان مشارکت مردم این استان در ۴۰ انتخاباتی که پس از انقلاب برگزار شد، بطور میانگین ۵۸ درصد بود که نسبت به متوسط کشوری، مناسب است.

حیدر قاسمی افزود: میزان مشارکت مردم این استان در حدود ۴۰ انتخابات پس از انقلاب بین ۵۱ تا ۷۱.۵ درصد بوده است.

وحدت و وفاق ملی یکی از ضرورت‌های مهم و اصلی برای هر کشور به شمار می‌آید و هر جامعه‌ای برای رویارویی با تهدیدهای بیرونی و چالش‌های درونی، ناگزیر از حرکت به سوی انسجام و وحدت است. این وحدت و همدلی هم باید میان مردم و مسوولان و هم میان مسوولان با یکدیگر برقرار باشد. انتخابات به عنوان یکی از نمادهای مردمسالاری، همبستگی و انسجام ملی را تقویت می‌کند.

همبستگی ملی که به عنوان یک راهبرد اصلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تفکر و نگاه سیاست عمومی نهادینه شده است و در موفقیت‌های چهاردهه گذشته جمهوری اسلامی نقش حیاتی داشته، امروز نیز با هدف تقویت حاکمیت و اداره کشور مورد توجه است.

رأی دادن به اعتقاد کارشناسان به نوعی سهیم شدن در امور اجتماعی و سیاسی جامعه است که می‌تواند یاری رسان حفظ وحدت و همبستگی ملی باشد، در مقابل مشارکت نکردن در انتخابات، نوعی بی تفاوتی اجتماعی و عمل نکردن به تعهد شهروندی است و مشارکت با امنیت ملی رابطه‌ای همبسته دارد چرا که حضور در انتخابات از فاصله‌گذاری میان مردم و حاکمیت جلوگیری کرده و توطئه دشمنان کشور را برای ایجاد شکاف و گسل میان مردم و حاکمیت از بین می‌برد.

جمهوری اسلامی به گفته تحلیلگران سیاسی فرصت‌های ارزشمندی برای تقویت همبستگی ملی، خدمت به مردم و رفع محرومیت‌ها فراهم کرده است، لذا دولت و ملت در کنار هم بیش از پیش برای حل مشکلات کشور تلاش کنند که این موضوع وحدت ملی را رقم می‌زند و دشمن را در تحقق اهداف خود ناکام خواهد گذاشت.

نظر به اینکه نظام‌های سیاسی بر پایه اعتماد عمومی و اراده مردم استحکام می‌یابند، استمرار و اقتدار آنها وابسته به مشارکت مردم است. از این رو مشارکت شهروندان به دامن گستر شدن اعتماد عمومی می‌انجامد.

پس از گذر از مرحله ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس، اکنون اصفهان در آستانه ورود به تنور داغ رقابتهای انتخاباتی با مشارکت گروه‌ها، احزاب و مردم است تا این هفت خان سیاسی به آخرین گام یعنی آزمون حضور حماسی در دوم اسفند ۹۸ برسد.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور به ترتیب بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان نمایندگی مجلس یازدهم از تهران، اصفهان و خراسان رضوی هستند.از استان اصفهان همراه با نماینده ارامنه، ۲۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند. 

حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند بعلاوه نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران. اما در سایر حوزه‌های انتخابیه استان یک نفر انتخاب خواهد شد که به ترتیب

" اردستان "به مرکزیت " اردستان، شاهین شهر، میمه و برخوار " به مرکزیت "شاهین شهر"، " خمینی شهر " به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و دهاقان " به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت " به مرکزیت "داران"، "فلاورجان " به مرکزیت " فلاورجان "، " کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت " کاشان"، " گلپایگان و خوانسار "به مرکزیت " گلپایگان"، " لنجان "به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین  و خور و بیابانک "به مرکزیت "نایین" ، " نجف آباد و تیران و کرون "به مرکزیت " نجف آباد " و " نطنز و بخش قمصر " به مرکزیت " نطنز " از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.    

انتخابات مجلس در این استان با حضور نزدیک به ۶۰ هزار نفر دست‌اندرکار در سه هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود.

شماری از اصفهانی‌ها می‌گویند امروز درسته که مشکلات اقتصادی گریبانگیر مردم است اما ملت ایران می‌دانند و هشیارند و با حضورشان ضمن اثبات وفاداری به نظام اسلامی، نامزد متخصص و کارآمد و متعهد را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهند کرد.
آنان در گفت و گو با ایرنا تاکید دارند مردم سختی‌هایی مشابه امروز را در گذشته با استقامت و سربلندی پشت سر گذاشتند و به یاری خداوند از موانع سخت امروز نیز عبور خواهند کرد.
 این شهروندان حضور مردم در این همایش ملی را وظیفه شرعی هر ایرانی دانستند که تاکنون ملت به نحو احسن این مهم را اجرایی کرده‌اند.

همسبتگی ملی و ضرورت پذیرش تفاوت‌های سیاسی

عضو شورای مرکزی جبهه اصلاح‌طلبان استان اصفهان به ایرنا گفت: تفاوت‌های سلیقه‌ای و سیاسی افراد جامعه نباید همسبتگی ملی را خدشه دار کند و احساس یکی بودن نسبت به همدیگر را در بین مردم از بین ببرد.

حیدرعلی حجتی با اشاره به اینکه انتخابات‌ها فرصتی برای دموکراسی و انتخاب افراد برای مسئولیت است، افزود: ادغام اجتماعی باید پس از انتخابات با وجود اختلاف سلیقه‌ها انجام شود تا اینکه مردم احساس همبستگی و وحدت داشته باشند.

وی ادامه داد: انسجام اجتماعی را باید فعالان سیاسی در احزاب مختلف بپذیرند و با وجود تفاوت‌های سیاسی و سلیقه ای هم وطن بودن را مورد توجه قرار دهند و این اجازه را به هم میهن بدهند که با تفاوت دیدگاه و نظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه جامعه‌های مدرن و موفق دنیا تفاوت‌ها را پذیرفته‌اند، تصریح کرد: در جوامع مدرن بین‌المللی احترام به تفاوت سلیقه‌ها وجود دارد و افراد نسبت به دیدگاه‌های هم دیگر توجه می‌کنند و این تفاوت سلیقه‌ها را به رسمیت می‌شمارند.

عضو شورای مرکزی جبهه اصلاح طلبان استان اصفهان ادامه داد: مبنای خلقت بر اساس تفاوت است ولی باید همبتسگی با وجود اختلافات، ایجاد شود تا اینکه پیشرفت و توسعه و رفع نیازهای اجتماعی رقم بخورد.

وی اضافه کرد: اگر اختلاف نظرها را نپذیریم آنگاه از پیشرفت عقب مانده و به توسعه ملی و بین المللی جامعه خود خیانت کرده ایم.

حجتی با اعتقاد بر اینکه دولت و ملت هر دو در ایجاد وحدت ملی نقش دارند، ۸ شاخص را برای رسیدن به انسجام ملی تبیین کرد که عدالت در همه زمینه‌ها، اقتصاد سالم، حذف تبعیض، شناخت جایگاه احزاب و همکاری آنها با دولت، توجه به انتخابات برای تحقق حاکمیت ملی به جای اقدام نمایشی و اختلاف افکنی سیاسی، هدایت اختلاف نظرها به سوی تحقق اهداف ملی و مقابله با اهداف دشمن، بهره گیری از ظرفیت احزاب در شرایط مختلف به جای استفاده صرف در موقعیت انتخابات و تلاش و همکاری مردم و مسئولان در حوزه توانایی و ظرفیت خود برای وحدت ملی از جمله آنها است.

وی ادامه داد: اگر احزاب همبستگی داشته باشند و رفاقت خود را با وجود تفاوت سلیقه‌ها حفظ کرده و دشمنی نسبت به همدیگر نداشته باشند وحدت ملی به خوبی رقم خورده و دشمن در برنامه‌های خود به موفقیت نمی‌رسد.

وی اقتصاد ناسالم را از تهدیدهای وحدت ملی بیان کرد و اظهارداشت: سیاست نظام به این گونه بوده که در محاصره‌های اقتصادی باید فرزند ماه مبارک رمضان و در جنگ فرزند محرم باشیم و تبعیض و شکاف‌های طبقاتی این شعار و برنامه را در نظام جمهوری اسلامی محقق نمی‌سازد و همین مسائل وحدت ملی را خدشه دار می‌کند.

وی یادآورشد: وجود چنین تبعیضی در کشور موجب نارضایتی مردم شده و اگر این تضاد از بین برود رضایت عمومی جلب خواهد شد.

پیشرفت، مهمترین ثمره همبستگی

عضو جبهه اصولگرایان استان اصفهان بر ضرورت حفظ اتحاد و انسجام تشکل‌های سیاسی برای خدمت به مردم تاکید کرد و گفت: احزاب سیاسی بر محوریت رهبری مثل اول انقلاب منسجم باشند و مثل دروان جنگ تحمیلی که اختلافات سلیقه را کنار گذاشتند و به میدان نبرد با دشمن آمدند در این دوران هم باید چنین اقدامی انجام شود.

عباس حاج رسولی‌ها در گفت و گو با ایرنا، افزود: همبستگی برای حفظ منافع ملی و انقلاب اسلامی لازم است و باید این وحدت ملی در زمان حاضر برای کسب موفقیت افزایش یابد چرا که تجربه هشت ساله جنگ این وعده و مدل موفقیت را به مردم ایران نشان داده است.

وی ادامه داد: همبستگی بر محوریت ملیت و دین از ضرورت‌های مهم است که باید مورد توجه و دقت قرار گیرد و اختلاف بین اقوام و پیروان ادیان و گروه‌های مختلف سیاسی نباید ایجاد شود که این موضوع فرصت سازی برای دشمنان و فرصت‌های پیشرفت را از کشور می‌گیرد.

حاج رسولی ها با بیان اینکه ترامپ اکنون جنگ اقتصادی علیه ایران ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: باید جناح‌های سیاسی در این شرایط در کنار همدیگر قرار گیرند و برای خدمت به مردم و حفظ منافع ملی مواضع خود را کنار بگذارند.

وی با اشاره به تحولات گسترده ۴۰ ساله کشور، ادامه داد: تحولات مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کشور ایجاد شده اما انسجام و وحدت ملی بیش از بیش لازم است و توسعه این پیشرفت‌ها به وحدت نیاز دارد.

حاج رسولی‌ها با اشاره به تاکید قرآن بر پیروزی حق علیه باطل، تصریح کرد: قرآن این پیروزی را با همبستگی و وحدت بین جبهه حق وعده داده و اگر این گروه تفرقه را به جای وحدت بپذیرند آنگاه موفقیت را تجربه نخواهند کرد و دشمن بر آنها پیروز می‌شود.

وی با بیان اینکه شایسته سالاری بیش از حزب گرایی مورد توجه و اهمیت است، اظهارداشت: آن‌هایی که جسارت پذیرش تفاوت سلیقه‌ها را داشته و تنها به مسئولیت پذیری و تخصص افراد نگاه کرده اند، پیروزی‌های زیادی را به دست آورده و در مسئولیت خود موفق بوده اند.

وی اضافه کرد: انتخاب بر اساس تفکر سیاسی و جناحی باعث خانه نشینی افراد متخصص می‌شود و آنگاه خدمتی به مردم و جامعه متناسب با نیاز و اقدام کارشناسی ارائه نمی‌شود و این خیانت به مردم و کشور است.

عضو جبهه اصولگرایان استان اصفهان با اشاره به اینکه همبستگی ملی پیشرفت را رقم می‌زند، گفت: گرایش‌های سیاسی اصلاح طلبی و اصولگرایی زمانی که بر محوریت و مبنای وحدت ملی باشد کارآمد خواهند بود و اگر پیشرفت و خدمت به جامعه حذف شود آنگاه انتظار توسعه پایدار نباید داشته باشیم.

وی احترام همگی به قانون و عدالت در اجرا را زمینه‌های موفقیت و پیشرفت بیان کرد و ادامه داد: قوانینی که به دست بشر نوشته شده همگی همبستگی ایجاد نمی‌کند و وجود تبصره‌ها موجب تبعیض و نارضایتی شده ولی نباید بی قانونی در جامعه به وجود آید.

حاج رسولی‌ها معتقد است وضع یک قانون غلط مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد می‌کند و منجر به سو استفاده از منافع ملی و استفاده شخصی و گروهی می‌شود.

همبستگی و تقویت نظم اجتماعی

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان در این خصوص به ایرنا، گفت: همبستگی ملی یکی از نیازهای مهم جامعه و عامل توسعه پایدار خواهد بود.

حسن رضا یوسفوند به ارتباط دو طرفه بین نظم اجتماعی و همبستگی اجتماعی اشاره و اضافه کرد: اگر وحدت ملی دچار مشکل بشود آنگاه نظم و امنیت جامعه دچار چالش های اساسی خواهد شد و بی نظمی همبستگی را از بین می‌برد.

وی قانون را مولفه اساسی در وحدت و نظم اجتماعی بیان کرد و گفت: بی قانونی مخل امنیت و ایجاد احساس بی قانونی نا امنی ایجاد می‌کند و برای وحدت ملی باید اصول قانون اساسی به صورت کامل و نه سلقیه ای اجرا شود.

به گفته وی اجرای کامل قانون اساسی به هر یک از اقوام و گروه سیاسی احساس جایگاه و احترام می‌دهد و همبستگی ملی را رقم می‌زند.

هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان با بیان اینکه احزاب در انتخابات‌ها به دنبال کسب رای هستند، تصریح کرد: پس از انتخابات دیگر نباید این جریان ادامه یابد بلکه باید فراجناحی و با دغدغه مندی خدمت به مردم و پیشرفت کشور منتخبین کار کنند.

وی ادامه داد: حذف اختلافات سیاسی و جناحی باید در تمامی سطوح از بالا تا پایین اجرا شود و همه در برابر قانون و انتخاب عمومی برابر باشند و حصار کشی برای ارائه خدمات ایجاد نشود.

این کارشناس به جنبه‌های مختلف همبستگی و اتحاد و ضرورت آن در جامعه پرداخت و افزود: همبستگی نیاز جامعه و توسعه بدون وحدت تحقق پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: همبستگی و اتجاد مردم و مسئولان در رده‌های مختلف سابقه طولانی در جامعه بشری دارد و از زمان تشکیل اجتماع این مقوله مهم ایجاد شده و رفتارهای اجتماعی با اتحاد اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه همبستگی با محوریت مولفه‌هایی مثل تفکر، دیدگاه و الگوی مشترک شکل می‌گیرد، تصریح کرد: افراد در انتخابات‌ها با سلایق مختلف اما برای مسئولیت پذیری و خدمت به مردم و جامعه به صحنه می آیند و در خصوص دیدگاه‌های خود و نقاط ضعف و قوت رقیب‌های خود منظره می‌کنند که همه در راستای انتخاب برای تصدی مدیریت در بخش ملی و منطقه‌ای است.

این استاد رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی پس از انتخابات انسجام ملی و و مسیر توسعه را با هم فکری و هم افزایی با همدیگر دنبال می‌کنند و همین موضوع در راستای خدمت به مردم و توسعه جامعه خواهد بود.

یوسفوند با انتقاد از تفرقه‌های پس از انجام انتخابات، اظهارداشت: این تفرقه و نبود همبستگی پس از روز رای گیری باعث ناکارآمدی در جامعه و تفرقه و جلوگیری از توسعه و پیشرفت جامعه می‌شود که باید بر اساس قانون اساسی و ضرورت اجتماعی، این وحدت و انسجام درونی پس از انتخابات حفظ شود.

وی وجود قومیت‌های مختلف در کشور، فرهنگ‌ها وز بان های متفاوت را مهم خواند و گفت: نباید این گستردگی و تنوع مانع وحدت و انسجام عمومی بشود و اختلال اجتماعی ایجاد کند که مانع از توسعه و پیشرفت سایر عرصه‌های بشود.

 رییس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت انتخابات بر اساس مشارکت و حضور مردم برگزار می‌شود و در واقع یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است.

حیدر قاسمی افزود: زمانی که از جمهوری اسلامی نام می‌بریم یعنی همه موضوعات براساس رای و نظر مردم است، از این رو در برگزاری انتخابات هم مردم بعنوان نقش آفرین اصلی هستند. 

وی با اشاره به مشارکت و حضور مردم در انتخابات گفت: به طور طبیعی مردم در همه انتخابات مشارکت و حضور برای انتخاب منتخبان خود در پای صندوق‌های رای داشته‌اند و در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم این انتظار وجود دارد که با حضور و مشارکت مردم انتخابات پر شوری در دوم اسفندماه سال جاری رقم زده شود
قاسمی، نقش مسئولان در برگزاری انتخابات را مشترک و تکمیل کننده دانست و اظهارداشت: درست است که ساختار و مکانیزم کار و هماهنگی ها باید در حوزه اداری و وزارت کشور تعریف شود اما بدون کمک مردم برگزاری انتخابات امکان پذیر نیست.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه دوم اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
تعداد نمایندگان منتخب استان اصفهان ۲۰ نفر به احتساب یک نفر اقلیت مذهبی ارامنه جنوب است و تعداد نمایندگان این استان در مجلس خبرگان رهبری پنج نفر است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی وحدت ملی اصفهان انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی وحدت ملی اصفهان انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی مجلس شورای اسلامی وحدت ملی اصفهان انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903034

دیگر خبرها

  •  فراخوان ایده‌های مردم برای تحقق مشارکت در جهش تولید
  • مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند
  • ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت
  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد