Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@14:38:42 GMT

مسکن‌دار شدن فقط در کمتر از یک نیمه

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۸۰۰۲

مسکن‌دار شدن فقط در کمتر از یک نیمه

در زنجان فرآیند ثبت‌نام حتی 45 دقیقه هم طول نکشید و در این مدت ظرفیت ثبت‌نام پر شد و همین امر موجب گلایه‌های متقاضیان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن»  را در قالب احداث 400 هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرده است که از این تعداد سهم استان زنجان 4 هزار و و ۹۲۰ واحد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مجموع سهم استان در ساخت مسکن در طرح اقدام ملی یک هزار و 291 واحد مسکونی در شهرهای زیر 100 هزار خانوار جمعیت و 3 هزار و 474 واحد مسکونی نیز در شهرهای بالای 100 هزار خانوار احداث می‌شود.
وفق مفاد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه مربوط به آن، شرایط و مشخصات طرح افرادی که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند شامل افرادی است که  از یکم فروردین ماه سال1384 به بعد  فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از سال 1357 از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد.

متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن، ‌دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی «نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...»،  توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی،  امکان سپرده‌گذاری حداقل 30 درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی از دیگر شرایطی است که برای واگذاری این واحدهای مسکونی تعیین شده است.

امروز اما طبق وعده داده شده از سوی دولت سایت طرح « اقدام ملی تأمین مسکن» برای ثبت‌نام متقاضیان طرح باز شد، سایتی که در کمتر از یک نیمه فوتبالی مسدود شد و در این مدت متقاضیان یک ماراتن سخت و نفس‌گیر را برای ثبت‌نام در آن گذراندند و چه بسیار شهروندانی که در نیمه‌های فرآیند ثبت‌نام و یا حتی در اوایل آن موفق به ثبت مشخصات نشدند.

در زنجان فرآیند ثبت‌نام حتی 45 دقیقه هم طول نکشید و در این مدت ظرفیت ثبت‌نام پر شد و همین امر موجب گلایه‌های متقاضیان شد.

تعدادی از شهروندان بدون مسکن در این باره به خبرنگار فارس گفتند: مگر امکان دارد سایت مسکن در عرض 40 دقیقه بسته شود.

شهروندانی که پیش از این نیز فرم تقاضای ثبت‌نام مسکن را پر کرده بودند، بلاتکلیف از موقعیت به وجود آمده از خبرنگار فارس خواستار پیگیری این موضوع شدند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در این باره بخ حبرنگار فارس گفت: طرح اقدام ملی یکی از طرح‌های دولت است که در شهرهای بالای 100 هزار نفر متولی آن راه و شهرسازی است و در زیر شهرسهای زیر 100 هزار نفر نیز مسؤولیت اجرا با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

مقدم با اشاره به اینکه برنامه دولت تامین زمین و تسهیلات بانکی است و مابقی مبلغ نیز از طریق آورده متقاضیان تامین خواهد بود، گفت: تسهیلات این طرح 70 میلیون تومان با سود 18 درصد است.

وی گفت: در شهرهای دارای زمین ثبت‌نام طرح ملی اقدام ، انجام و در شهرهایی که بنیاد مسکن زمین ندارد قرار است که کار ثبت‌نام، پس از تأمین زمین انجام شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان افزود: از این پس پروژه 384 واحدی که مردم در آن فرم ثبت‌نام را پر کردند، در طرح اقدام ملی قرار گرفته و به همین خاطر از چند روز قبل به متقاضیان این موضوع اطلاع داده شده بود.

وی با اشاره به اینکه در مرحله بعدی اصالت‌سنجی متقاضیان انجام خواهد شد، اضافه کرد: پس از این موضوع مراحل بعدی درباره ساخت و مبلغ تسهیلات و ... اعلام خواهد شد.

اجرای طرح مسکن اقدام در سه بخش

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با بیان اینکه ساخت 400 هزار واحد مسکونی در کل کشور هدف اجرای این طرح است، بیان کرد: این طرح شامل هر گونه اقدامی که منجر به ساخت و تولید مسکن شود، می‌شود.

محسن محرمی یگانه با بیان اینکه ساخت این مسکن‌ها مانند مسکن مهر شامل ساخت توسط تعاونی‌ها، دولتی و خودساز است، گفت: این طرح در سه بخش شهرهای بالای 100 هزار خانوار، زیر 100 هزار خانوار و محدوده بازآفرینی شهری اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هر یک از شهرهای زنجان بنا به نیاز، واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی آماده و تحویل داده می‌شود، گفت: در شهر زنجان 4 هزار واحد مسکونی، شهر ابهر 300 واحد، آب‌بر 106 واحد و صائین قلعه 48 واحد مسکونی برای طرح اقدام ملی در نظر گرفته شده است.
معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: همچنین در شهر سجاس 42 واحد، سهرورد 20 واحد و هیدج 80 واحد مسکونی، در شهرهای خرم‌دره 150 واحد مسکونی، گرماب 20 واحد، زرین‌رود 20 واحد، سلطانیه 70 واحد، ماهنشان 34 واحد، چورزق 20 واحد و زرین‌آباد 20 واحد مسکونی در قالب طرح مسکن ملی اقدام احداث خواهد شد.

زنجان سالیانه 4 هزار مسکن نیاز دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز درباره بسته شدن سریع سایت مسکن ملی اقدام اینطور توضیح داد: بحث نیازسنجی مسکن قبلا توسط حوزه مسکن انجام شده است و زنجان سالیانه به 4 هزار واحد مسکونی نیاز دارد.

مسعود بیات‌منش با اشاره به اینکه در استان زنجان در 21 شهر، سهمیه 4 هزار و 920 واحدی ساخته می‌شود، گفت: اما با توجه به پایین بودن شاخص مسکن در زنجان و بالا بودن درصد بالای مستاجران متقاضی بسیار زیاد بود، از همین رو ظرفیت در همان 45 دقیقه اول پر شد.

وی با اشاره به اینکه تجربه شهرهای دیگر نشان می‌دهد که این 4 هزار نفر که ثبت‌نام کرده‌اند، معمولا 60 تا 70 درصد واجد شرایط نیستند، گفت: با راستی‌آزمایی و حذف افراد واجد شرایط سایت برای سایر متقاضیان واجد شرایط که در روز نخست موفق به ثبت‌نام نشده بودند، باز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح برای دهک‌های سوم و تا ششم جامعه تعریف شده است، گفت: برای دهک‌های پایین‌تر به نحوی دیگر و از طریق دستگاه‌های حمایتی مسکن تهیه خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در ارتباط با وضعیت جا ماندگان این طرح نیز گفت: پس از پایش اولیه و باز شدن ظرفیت مجدد، اگر تقاضا بازهم زیاد باشد و متوجه شدیم که افراد دارای توان برای استفاده از این تسهیلات زیاد است، زمین کافی برای اجرای بیشتر طرح را داریم و این کار را انجام خواهیم داد.

به گفته مسؤولان شرایط افراد ثبت‌نامی در طرح ملی اقدام مسکن بررسی و افرادی که فاقد شرایط باشند خط خورده خواهند شد، در نتیجه با کم شدن نفرات متقاضی مجدد ظرفیت برای ثبت‌نام باز شده و فرصت مجددی برای متقاضیان فراهم می‌شود.

از جمله شرایطی که فرد متقاضی باید دارا باشد، پرداخت ماهیانه 20 میلیون ریال به مدت 10 سال است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن زنجان وزارت راه و شهرسازی شهرسازی مستاجر سایت سهمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۸۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب اجرای طرح ملی نهضت مسکن در خوی با مشارکت انبوه سازان 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،علی نژاد فرماندار خوی در جلسه ستاد مسکن تامین شهرستان گفت: برای تسریع در احداث واحد‌های مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در توافق با انبوه ساز مسکن مقرر شد بزودی ساخت بیش از ۱ هزار ۵۰ مسکن بصورت انبوه در کوی ولیعصر خوی آغاز شود 
وی افزود: کار‌های زیر بنایی از جمله گمانه زنی در ۲۵ نقطه آغاز و نقشه‌های احداث آماده شده است 
فرماندار خوی افزود: برای ساخت هر واحد مسکونی ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضان پرداخت می‌شود که این تسهیلات برای تسریع در احداث مسکن ملی در اختیار انبوه ساز قرار می‌گیرد

دیگر خبرها

  • پیشرفت انبوه سازی طرح نهضت ملی مسکن سمنان ۶۵ درصد است
  • وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در سمنان
  • یادگاری زلزله در سی‌سخت، نیمه تمام ماندن ۲۷۰ واحد مسکونی
  • برنامه ریزی برای ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در استان همدان
  • ساخت ۴۶ واحد مسکن محرومان در ۲ بخش سنگر و کوچصفهان
  • ۳۹۳۹ واحد مسکونی در بندرلنگه احداث می‌شود
  • اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • تامین زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در شمال سیستان و بلوچستان
  • احداث ۱۰۵۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در خوی
  • شتاب اجرای طرح ملی نهضت مسکن در خوی با مشارکت انبوه سازان