Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@18:43:16 GMT

توافق اتمي ايران هنوز زنده است

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۸۷۲۴

توافق اتمي ايران هنوز زنده است

خبرگزاری آریا- جوزپ بورل: ایران همچنان در محدودیت‌های برجام است و میخواهیم که همچنان به تعهداتش عمل کند، چون این برای اروپا مهم است.
به گزارش خبرگزاری آریا، مسئول ارشد جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس 24 انگلیسی گفت: ما منافع زیادی در زنده نگه داشتن برجام داریم. مطمئنا ما باید فعالتر باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به طور کلی ما شاهد یک سیاست خارجی منحصر به فرد نیستیم این به معنای آن است که همگان بر سر تمامی جنبه‌های سیاست خارجی توافق نظر ندارند.
مجری شبکه پرسید:ما به طور ویژه درباره ایران صحبت می‌کنیم. شما به این موضوع اشاره کردید و گفتید تمامی شرکت کنندگان در توافق اتمی ایران از آن حمایت می‌کنند و خواهان حفظ آن هستند. اما چگونه می‌توان به موفقیت رسید. آمریکا سال گذشته از این توافق خارج شد و تحریم‌هایی را وضع کرده است. ایران هم محدودیت‌های وضع شده بر اورانیوم با غنای کم خود را نقض کرد آیا این توافق قابل نجات دادن است؟
بورل پاسخ داد: نقض محدودیت‌ها به معنای عبور از محدودیت‌ها نیست. ایران همچنان در این محدودیت هاست. من باید این موضوع را تایید کنم که با وجود خروج یکجانبه آمریکا از این توافق ایران به طور عمده به تعهدات خود عمل کرده است و ما می‌خواهیم که آن‌ها همچنان این کار را انجام دهند تا این توافق که برای امنیت ما اروپایی‌ها بسیار مهم است، زنده بماند.

انگلیس پس از برگزیت همچنان متحد اروپاست
مجری شبکه فرانس 24 در ادامه پرسید آیا معتقدید انگلیس پس از برگزیت همچنان به عنوان متحد نزدیک برای اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند، گفت: امیدوارم اینگونه شود. من امیدوارم که ارتباطات زیادی بین دو طرف و به طور ویژه در رابطه با موضوعات راهبردی و مطمئنا در رابطه با موضوع تجارت وجود داشته باشد.
بورل ادامه داد: میشل بارنیه مذاکره کننده ویژه اتحادیه اروپا به این موضوع و روابط آینده توجه ویژه‌ای دارد. ما قصد داریم که یک نمایندگی در لندن ایجاد کنیم. ما قصد داریم که دفتری را در رابطه با روابط با انگلیس ایجاد کنیم. این موضوعی جالب توجه است، اما باید بدانید که اتحادیه اروپا به انگلیس به عنوان یک کشور سوم می‌نگرد.
مجری شبکه گفت: مطمئنا انگلیس در چارچوب زمانی که وجود دارد از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. از هر فردی که سوال شود همین پاسخ را می‌دهد. دوران انتقالی در یک دوره یکساله در حال به پایان رسیدن است و در ماه دسامبر 2020 به پایان می‌رسد. آیا این موضوع برای انگلیس و اتحادیه اروپا عملی است که بار دیگر بر روی موضوع برگزیت مذاکره کنند و روابط خود را در این بازده زمانی از دوباره طرح ریزی کنند.
بورل پاسخ داد: ما باید تلاش خود را در این رابطه انجام دهیم. این کار باید انجام شود. ما تمام تلاش‌های خود را در این رابطه به کار می‌گیریم. ما از گذشته خطوط راهنمای زیادی داشته ایم. ما توافقنامه‌های زیادی و از جمله توافقنامه خروج را داشته ایم. این یک بیانیه سیاسی است که در آن درباره وضعیت سیاسی آینده توافق شده است. این موضوع باید به موضوعات آتی و اصلی در روابط بین دو طرف رسیدگی کند. ما باید بر روی این موضوع تصمیم گیری لازم را داشته باشیم.
مجری شبکه پرسید:نحوه همکاری‌های امنیتی با انگلیس چگونه خواهد بود. این موضوع بسیار مهمی برای انگلیس و اتحادیه اروپا در زمانه کنونی است. ما در زمان حساسی به سر می‌بریم. ما شاهد افزایش تهدید‌ها هستیم. شما تا چه اندازه نگران این موضوع هستید و چگونه می‌خواهید به مسئولیت‌های خود در این رابطه عمل کنید.
بورل اظهارداشت: به نظرم همکاری در این بخش برای هر دو طرف نفع به همراه دارد. این موضوع برای انگلیس به عنوان یک کشور سوم نفع دارد. این موضوع همچنین برای اتحادیه اروپا نفع دارد. ما نظرات مشترکی در صحنه جهانی داریم. مسائل زیادی وجود دارد که ما باید بر سر آن‌ها همکاری کنیم. از جمله این مسائل تحریم‌ها، مسائل راهبردی، اطلاعاتی، مبارزه با اخبار جعلی و جنگ سایبری است.
مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید آیا معتقدید که بوریس جانسون می‌تواند به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای اتحادیه اروپا در این مذاکرات باشد، همانطور که می‌دانید سخنان آتشینی از طرف وی و سیاستمداران طرفدار برگزیت بیان شده است، گفت:هم اکنون بازی به پایان رسیده است. او اکثریت را در مجلس انگلیس در اختیار دارد. او درباره اجرای برگزیت تصمیم گیری می‌کند. زمانی که برگزیت اجرایی شود، ما به یکدیگر اعتماد خواهیم کرد. ما به دنبال همکاری‌های بهتر بین خود هستیم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا معتقدید که بوریس جانسون مواضع خود را نرم خواهد کرد، گفت:او نخست وزیر انگلیس است. ما باید با وی مذاکره کنیم. من به وی اعتماد کامل دارم. ما قصد داریم که بر روی منافع دوجانبه با همدیگر همکاری کنیم.

نشست پاریس کمک کننده به اتش بس اوکراین بود
مجری پرسید: اجازه بدهید به موضوع اوکراین که در مرز‌های اتحادیه اروپا قرار دارد، نگاهی داشته باشیم. بیش از 13 هزار نفر جان خود را در جنگی که از 5 سال پیش بین نیرو‌های اوکراینی و نیروی تحت حمایت روسیه آغاز شده است از دست داده اند، در نشست اخیر در پاریس بین رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان موضوع اوکراین بررسی شد. قرار است که تا پایان سال جاری یک آتش بس جامع در شرق اوکراین اجرا شود. ما تنها چند هفته فرصت داریم. آتش بس در گذشته بار‌ها نقض شده است. چرا باید انتظار داشته باشیم که آتش بس این بار رعایت شود.
بورل پاسخ داد: امید آخرین چیزی است که شما آن را از دست می‌دهید. به نظرم نشست پاریس کمک کننده بود. تمامی طرف‌ها بر روی یک توافقنامه قدرتمند توافق کردند. واقعیت این است که آن‌ها در کنار هم نشستند. این یک خبر خوب بود. آن‌ها بر روی یک آتش بس کامل توافق کردند. آن‌ها بر روی تبادل زندانیان توافق کردند. تمامی آن‌ها تبادل خواهند شد. این‌ها گام‌های مهمی برای ایجاد ثبات در وضعیت موجود هستند. این به معنای آن نیست که این یک راه حل سیاسی را به همراه خواهد آورد. ما باید کار‌های بیشتری انجام دهیم. این موضوع زمان بیشتری می‌برد. حداقل این به معنای ناامیدی نیست. این توافق سبب می‌شود که خانواده‌های اوکراینی زمان بهتری را در کریسمس پشت سربگذرانند.
مجری شبکه پرسید: اتحادیه اروپا زمانی که جنگ اوکراین آغاز شد در سال 2014 تحریم‌هایی را ضد روسیه وضع کرد. این تحریم‌ها در شورای اروپا تمدید شده اند. با توجه به تحولات پاریس این تحریم‌ها تا چه زمانی می‌توانند حفظ شوند.
مسئول ارشد سیاست خارجی جدید اتحادیه اروپا پاسخ داد: به نظر من تحریم‌ها باید تا زمانی که ما شاهد تغییری از طرف روس باشیم به قوت خود باقی بمانند. ما نمی‌توانیم با مشاهده هر حرکتی از طرف روس تحریم‌ها را کنار بگذاریم. در حال حاضر اقدامات آن‌ها سازنده نبوده است. تحریم‌ها یک سیاست نیستند. تحریم‌ها راهی قانونی هستند که ما از طریق آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم. این نشان می‌دهد که ما موافق مطلبی نیستیم. تحریم‌ها تنها زمانی رفع می‌شوند که شاهد اقدامی از طرف دیگر باشیم.
 
بحران نیجر به کمک بیشتر اتحادیه اروپا نیاز دارد
مجری گفت: اجازه بدهید حالا به تحولات آفریقا بپردازیم. در روز‌های اخیر شاهد حمله به پایگاهی نظامی در نیجر بودیم. این مرگ بارترین حمله در چند سال اخیر بود. این یکی دیگر از حملات در ناحیه ساحل بود که به شبه نظامیان اسلام گرا نسبت داده می‌شود. فرانسه در منطقه حضور دارد. اتحادیه اروپا در سندی اعلام کرده است که خود را متعهد به امنیت منطقه ساحل می‌داند. با توجه به حمله اخیر که به نظر می‌رسد شاهد شدیدتر شدن این حملات هستیم، آیا ما می‌توانیم انتظار اقدامی را از طرف اتحادیه اروپا داشته باشیم.
بورل پاسخ داد: بله این یک کشتار واقعی بوده است.70 سرباز در نیجر کشته شدند.49 سرباز هم در مالی کشته شدند.13 سرباز فرانسوی هم کشته شدند. من در مراسم تدفین آن‌ها در پاریس حضور داشتم. وضعیت خوب نبود. وضعیت هنوز در حال بدتر شدن است. این به تلاش‌های بیشتر از طرف کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد. ما پول قابل توجهی را در آنجا هزینه کرده ایم. ما نیرو‌های زیادی آنجا داریم، اما این کافی نیست. ما نباید اجازه دهیم که این منطقه وسیع در آفریقا به خلعی سیاسی بدل شود که تروریست‌ها در آنجا رشد کنند. ما یک ماموریت نظامی با حضور هزار سرباز در آنجا داریم. ما دو برنامه غیرنظامی برای آموزش نیجری‌ها و مالی‌ها داریم. در روز‌های آینده رئیس جمهور فرانسه خواهان برگزاری نشستی خواهد شد و ما درباره چگونگی بهبود حضور خود در آنجا گفتگو خواهیم کرد.
مجری شبکه در ادامه گفت: اجازه بدهید همچنان به موضوع آفریقا بپردازیم. لیبی درگیر یک جنگ داخلی بد است. به نظرم می‌رسد که این یک جنگ فرمایشی است. ترکیه و قطر از دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس حمایت می‌کنند. امارات متحده عربی، عربستان سعودی، فرانسه و روسیه از نیرو‌های تحت فرماندهی خلیفه حفتر حمایت می‌کنند. لیبی در درواز‌های اروپا قرار دارد. شما اخیر اعلام کردید که اتحادیه اروپا باید کار‌های بیشتری در رابطه با لیبی انجام دهد. منظور شما چیست. افراد زیادی در اروپا نگران هستند و از اینکه این کشور درگیر جنگ شده است، ناراحت هستند.
بورل اظهارداشت: نگرانی آن‌ها درست است. نخستین کاری که ما می‌توانیم در رابطه با لیبی انجام دهیم این است که اتحاد بین خود را حفظ کنیم. واضح است که همه کشور‌های اروپایی نظری واحد درباره اوضاع لیبی ندارند. ایجاد یک اتحاد داخلی پیش شرط ایفای نقشی بزرگ‌تر است. هیچ فردی نفعی در دخالت نظامی در لیبی ندارد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا اتحادیه اروپا می‌تواند مشوق‌هایی را به دو طرف ارائه کند تا آن‌ها فرآیندی به طرف آتش بس را آغاز کنند، گفت:این اقدامی دیپلماتیک است که ما انجام می‌دهیم. نماینده ویژه سازمان ملل حضور دارد. ما تا آنجایی که بتوانیم از وی حمایت می‌کنیم. اما ما تنها نمی‌توانیم با حرف از درگیری‌ها جلوگیری کنیم. ما باید تلاش کنیم که دولت مشروع بتواند حفظ شود و کنترل کشور را در دست بگیرد.
این مقام اتحادیه اروپا در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:همکاری‌های غیررسمی بین فرانسه و لیبی در موضوع مهاجرت وجود دارد. بسیاری از مهاجران در شرایط بدی به سر می‌برند، شما قصد دارید که چه کاری انجام دهید، گفت:ما تلاش می‌کنیم که با نهاد‌های سازمان ملل همکاری کنیم تا وضعیت آوارگان را بهبود بخشیم. ما بسیاری از آن‌ها را به کشور‌های خود بازگردانده ایم. آن‌ها متوقف شده اند و دیگر نمی‌توانند از دریای مدیترانه عبور کنند. ما دوست داریم که بسیاری از آن‌ها به خانه‌های خود بازگردند. ما برنامه‌ای در نظر داریم که از طریق آن به آن‌ها کمک کنیم تا بازگردند. ما به همکاری‌های خود را با گروه‌های غیردولتی مردم نهاد و نهاد‌های سازمان ملل ادامه می‌دهیم تا وضعیت موجود را بهبود ببخشیم. اما ما هم اکنون در این حالت قرار نداریم.
مجری شبکه گفت: با توجه به شکل گیری یک کمیسیون جدید که شما بخشی از آن هستید و این کمیسیون کار خود را آغاز کرده است آیا زمان بازنگری مجدد درباره مواضع اتحادیه اروپا درباره مهاجرت فرانرسیده است. ما شاهد یک سیاست قدرتمندانه در رابطه با سیاست‌های مهاجرتی نیستی.
بورل پاسخ داد: ما باید این موضوع با نگاهی به سال‌های گذشته بررسی کنیم. این درست است. این یک ناکامی بزرگ برای اتحادیه اروپا است. ما نتوانسته ایم که یک سیاست مهاجر پذیر جامع داشته باشیم تا به موضوع مهاجرت بپردازیم. اما تصاویر مربوط به سال‌های 2015 و 2016 در اذهان افراد باقی مانده است. ما شاهد موجود گسترده مهاجران بودیم که سوریه را به خاطر جنگ ترک می‌کردند. این وضعیتی عادی نیست. امروز موج مهاجران 40 هزار نفر در سال است.
در آن سال‌ها ما درباره یک میلیون تا یک میلیون و نیم صحبت می‌کردیم. این یک برهه زمانی حساس بود. افراد بین مهاجرت و موج گسترده مهاجران و افرادی که از جنگ فرار می‌کردند به دام افتاده بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: توافق اتمی ایران زنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۸۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند

اتحادیه اروپا از فیس‌بوک و اینستاگرام به دلیل طیف وسیعی از موارد مشکوک به نقض قانون خدمات دیجیتالی، از جمله عدم اقدامات کافی برای محافظت از کاربران در برابر اطلاعات نادرست خارجی در آستانه انتخابات سراسری این بلوک، تحقیق می‌کند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد در حال آغاز مراحل رسمی تحقیقات در مورد این است که آیا «متا پلتفرم» (شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام) قانون خدمات دیجیتال را نقض کرده است یا خیر. این قانون، مجموعه‌ای گسترده از مقررات طراحی شده برای محافظت از کاربران اینترنت و پاکسازی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی است.

بروکسل از زمان اجرایی شدن قانون خدمات دیجیتال در سال گذشته، در حال مقابله با نفوذ روزافزون شرکت‌های فناوری بوده و تحقیقاتی را در مورد سایت‌های شبکه اجتماعی تیک‌تاک و ایکس (توییتر سابق) و پلتفرم تجارت الکترونیک علی اکسپرس آغاز کرده است. تیک‌تاک هفته گذشته در برابر فشار اتحادیه اروپا تسلیم شد و پس از اینکه کمیسیون از این پلتفرم درباره یک ویژگی پاداش در اپلیکیشن جدیدش، پاسخ خواست، ویژگی جدید را متوقف کرد.

شرکت متا در بیانیه‌ای گفت: ما یک فرآیند خوب برای شناسایی و دفع خطرات در پلتفرم‌های خود داریم. این شرکت مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر این کار است.

کمیسیون اروپا مشغول بررسی این موضوع است که آیا شرکت متا، برای جلوگیری از گسترش تبلیغات فریبنده، کمپین‌های اطلاعات نادرست و رفتارهای غیراصیل هماهنگ که می ‌واند خطری برای سلامت انتخابات و حمایت از مصرف کننده باشد، اقدامات کافی انجام می‌دهد یا خیر.

مقامات گفتند: به نظر نمی‌رسد این شرکت، مکانیزم موثری برای نظارت بر محتوا از جمله برای تبلیغات ساخته شده با هوش مصنوعی مولد، از جمله دیپ فیک داشته باشد؛ نقصی که به نظر می‌رسد توسط عوامل مخرب برای مداخله خارجی، مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا همچنین ظنین است که فیس‌بوک و اینستاگرام ممکن است امکان مشاهده محتوا در فیدهای توصیه‌ای محتوای سیاسی از حساب‌هایی را که حجم زیادی از این دست محتوا را منتشر می‌کنند کاهش دهند و در این باره با کاربران شفاف نباشند که نقض قانون خدمات دیجیتال خواهد بود.

نگرانی سوم این است که شرکت متا، استفاده از ابزاری به نام Crowdtangle را متوقف می‌کند که ابزار مورد استفاده برای رصد انتخاباتی لحظه‌ای مورد استفاده تحلیلگران، روزنامه نگاران و جامعه مدنی است. کمیسیون به متا پنج روز فرصت داده است تا با اطلاعاتی در مورد هرگونه اقدامات اصلاحی که برای جبران این کوتاهی انجام می‌دهد، پاسخ دهد.

با مهیا شدن شهروندان ۲۷ کشور این اتحادیه برای رای دادن به قانونگذاران در ژوئن، مقامات اتحادیه اروپا اقداماتی را برای محافظت از انتخابات انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کمیسیون همچنین در حال بررسی است که آیا مکانیزم متا برای مشخص کردن محتوای غیرقانونی توسط کاربران تحت قانون خدمات دیجیتالی، به حد کافی خوب بوده است، زیرا به این ظنین است که دسترسی به این روش، آسان و کاربرپسند نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورل: آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در رفح ویرانگر خواهد بود
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند