Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@22:34:30 GMT

یلدا منجر به احیای سنت صله ارحام می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۸۷۷۵

یلدا منجر به احیای سنت صله ارحام می شود

یلدا سنتی پسندیده است که با اصول اسلامی سازگاری خوبی دارد و منجر به احیای یک سنت صله ارحام نیز می شود، سنتی که در دین مبین اسلام به آن بسیار تاکید و انجام آن موجب طولانی شدن عمر انسان شمرده شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان- سمنان،یلدا و مناسبت‌های این چنینی صرفا بهانه‌ای هستند برای یادآوری آیین‌های کهن ایران تا از این طریق ضمن یادآوری هم‌نشینی، هم‌دلی و شاد بودن به هر بهانه به ما تذکر داده شود که تنهایی امروز حتی در جهان غرب دیگر الگوی رایجی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارسی‌زبانان از روزگار گذشته تا کنون در شب چله گرد هم می‌آمدند تا ضمن شب زنده‌داری در منزل یکی از بزرگان و اقوام و گفت‌وگوی صمیمانه، با کتاب‌خوانی از جمله شاهنامه خوانی و تفأل به دیوان حافظ، کوچکترها از تجارب بزرگترها بهره‌مند و با رسم و رسوب ملی ایران آشنا شوند.

 

چله اول که اولین روز زمستان و یا نخستین شب آن است تولد مهر و خورشید شکست ناپذیر است، زیرا مردم دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعت خو داشتند و براثر تجربه و گذشت زمان با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت حرکت و قرار ستارگان آشنایی یافته و کارها و فعالیتشان را براساس آن تنظیم می کردند و به تدریج دریافتند که کوتاهترین روزها آخرین روز پاییز یعنی سی ام آذر و بلندترین شب ها شب اول زمستان است اما بلافاصله بعد از این با آغاز دی روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود.

 

وقتی صدای پای یلدا آرام آرام از پس آخرین روزهای پائیزی به گوش می‌رسد و صفحه آخرین دقایق فصل خزان ورق می‌خورد، در دل همه به نوعی شور و حال خاصی برپا می‌شود.

 

مادر بزرگ و پدر بزرگ و بزرگترهای فامیل خانه را برای استقبال از فرزندان و نوه‌ها آماده می‌کنند و فرزندان از یکی دو روز قبل، برنامه رفتن به خانه بزرگترها را می‌چینند، اما در این میان، این بچه‌ها هستند که از همه بی قرارترند.

 

مراسم شب نشینی شب یلدا یا شب چله از آن دست رسومی است که حتی بعد از گذشت چند صد سال و در میان حرکت شتابان به سمت تجدد و دور شدن از سنت ها، با کمی تغییر جزئی هنوز به قوت خود باقی است.

 

بازگویی خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند. اما همه اینها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یکدیگر آیند و بلندترین شب سال را با شادی و خرسندی به سپیده برسانند.

 

هر چه می گذرد و ما به تجملات می افزاییم اصل را کمرنگ کرده و فراموش می کنیم فلسفه دور هم جمع شدن در شب یلدا چه بوده است؟ تمام پذیرایی های زمان قدیم به شاهدانه، کنجد، انار و زردک ( نوعی هویج) خلاصه می شد، بعضی از خانواده ها هندوانه هم داشتند. بچه ها همه دلخوشی شان همین تنقللات بود اما الآن تشریفات زیاد شده و دلخوشی ها کمتر شده است.

 

بعضی از مواقع کم و کاست وجود داشت اما مهر و محبت جای خالی همه چیز را پر می کرد، صله رحم زیاد بود اما امروزه رفت و آمد کم شده و تلفن و موبایل جایگزین صله رحم شده است.

 

یلدا سنتی پسندیده  است که با اصول اسلامی سازگاری خوبی دارد و منجر به احیای یک سنت صله ارحام نیز می شود، سنتی که در دین مبین اسلام به آن بسیار تاکید و انجام آن موجب طولانی شدن عمر انسان شمرده شده است.

 

یلدا و سایر آئین های خوبی که از گذشتگان باقی مانده است می تواند بهانه ای برای باهم بودن و از حال هم جویا شدن، صله رحم، با خبر شدن از مشکلات هم، آموختن رسوم اخلاق، احترام به بزرگترها و والدین، توجه به زیر دستان، خوش برخوردی، خوش اخلاقی سعه صدر، مهربانی، حفظ عفت، استفاده درست از حیات الهی، استفاده از نعمت های الهی و شکر گزاری باشد.

 

نماینده ولی فقیه دراستان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با بيان  اینکه يلدا بهانه اي براي زنده كردن سنت هاي نيكوست، گفت: مردم ديد و بازديد با بزرگان خانواده درشب يلدا را فراموش نكنند.

آيت‌الله «سيد محمد شاهچراغي» صله ارحام از تأکیدات اسلام و از نشانه های ایمان استگفت: شب یلدا فرصت مناسبی برای ترویج سبک زندگی اسلامی است.

 

 وی افزود: صله رحم سنت پيامبر اكرم (ص) است و ديد و بازديد در شب يلدا موجب زنده نگه داشتن اين سنت مي شود.

 

آیت الله شاهچراغی ادامه داد: صله رحم عمر را افزايش داده و قطع ديد و بازديد با خانواده آن را كاهش مي دهد.

 

نماینده ولی فقیه دراستان سمنان ابراز داشت: شب يلدا اگر با دروغ، غيبت و اسراف همراه نباشد نوعي شادي، ايراني اسلامي تلقي مي شود.

 

وی با بیان اینکه شب یلدا فرصت مناسبی برای تعلیم و ترویج سبک زندگی اسلامی بین اعضای خانواده‌ها می‌باشداظهار داشت: در محافل شب یلدا، دوری از گناه و پرهیز از غیبت باید مورد توجه اعضای خانواده‌ها قرار بگیرد، زیرا فرزندان نظاره‌گر اعمال و کردار ما هستند.

 

آیت الله شاهچراغی افزود: در چنین شب‌هایی که خویشاوندان و خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، این امکان وجود دارد که ضمن ایجاد فضایی سالم و با نشاط، برخی تعالیم تربیتی نیز برای فرزندان آموزش داده شود.

 

امام جمعه سمنان با بیان اینکه صله رحم فرصت خوبی برای گفتگو و تبادل افکار است، یادآور شد: در مناسبت هایی مثل دورهمی های شب یلدا، افراد فامیل و یا دوست و آشنا، می‌توانند از تجارب علمی همدیگر بهرمند شده و اصولا این گونه مجالس می تواند محفلی باشد برای بیان مسائل و مشکلات هرکدام از خانواده‌ها، تا به کمک و یاری همدیگر، نسبت به حل و فصل آن مسئله اقدام شود.

 

وی افزود: در هر حال صله‌اي که باعث تقویت ارتباط عاطفی، کسب محبت بین افراد، تحکیم بنیان خانواده‌ها و نظایر این‌ها شود، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در احادیث فراوانی به این نوع رفتارها که ترویج سبک زندگی اسلامی می‌باشد، تأکید شده است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در خصوص صله رحم و دور هم نشینی شب یلدا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان گفت : رسم و رسومات شب یلدا که از گذشته در بین مردم وجود داشته است و تا امروز ادامه دارد اعم از صله رحم و دور هم نشینی، رفت و آمد با اقوام و بزرگان و به پند و اندرز آن ها گوش دادن از اعمال خوب در اسلام و ارزشمند است.

 

حجت الاسلام «علی شکری»، با تاکید بر اینکه از فرصت همنشینی در شب یلدا در راستای ترویج و تبلیغ آموزه های دینی بهترین استفاده را کنیم ادامه داد: سنت شب یلدا تا جائیکه مستلزم احیای آموزه هایی  از جمله صله رحم، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده، و...شود خوب و پسندیده می باشد.

 

وی تصریح کرد: اگردراجرای این  قبیل سنت‌ها دچار افراط کاری  نظیر اسراف در مخارج، چشم هم چشمی و آوردن فشار مالی نامناسب به خانواده و ... شویم  قطعاً مخالف احکام دین اسلام بوده و درست نیست.

 

حجت الاسلام شکری افزود: در شب یلدا و شب‌های زمستانی که دور یکدیگر جمع می‌شویم و پای صحبت بزرگ‌ترها می‌نشینیم، نیکو و شایسته است به قصه‌های قرآنی توجه کنیم که هیچ گاه کهنه نمی‌شود و خرافات در آن راه ندارد.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان مراسم شب یلدا را یک آیین خانوادگی و عامل ایجاد همبستگی میان خویشاوندان، اقوام و دوستان نزدیک دانست و افزود: این شب آغاز شب های طولانی در فصل زمستان است که والدین باید این فرصت را مغتنم شمرده از آن در جهت بهبود پیوند خانوادگی و تقویت معنویت در بین فرزندان بهره ببرند.

 

وی به والدین توصیه کرد: در این عصر که دغدغه ها و مشکلات زندگی ماشینی انسان ها را با وجود قرب مکانی از یکدیگر دور کرده و جمع های خانوادگی کمتر تشکیل می شود از این شب برای در کنار هم بودن کمال استفاده را ببرند و از نصایح و تجربیات زندگی بزرگترهای فامیل بهره مند شوند.

 

امام جماعت مسجد المهدی سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در سمنان با اشاره به اینکه  درشب یلدا پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ایرانی بر اساس سنت های قدیمی باتهیه مواد خوراکی و تنقلات خانه را برای استقبال از فرزندان و نوادگان می آرایند اظهارداشت: این که ما به بهانه طولانی ترین شب سال به دیدن پدر و مادر ها برویم، صله رحم بجا بیاوریم، ساعتی را شاد باشیم، گفتگو کنیم و از حال هم با خبر شویم بسیار خوب و شایسته است.

 

حجت الاسلام«حسن عربی» شب یلدا را فرصت خوبی برای بیان قصه و داستان های پند آموز، خصوصا قصه های قرآن کریم، زندگی انبیاء اوصیاء الهی که حاکی از حکمت ها پندها و اندرزهای فراوانی برای همه اقشار جامعه است دانست و اظهار داشت: شب های طولانی زمستان و شب یلدا فرصت خوبی است که انسان به فکر و اندیشه بپردازد و اعمال روزانه خود را در کفه ای از ترازو قرار دهد و محاسبه کند و ببیند آیا اعمال او مستحق پاداش است یا کیفر، آیا به عدالت رفتار کرده یا نه آیا حقوق دیگران را رعایت کرده یا ... و بررسی هزاران حقوق و مسائلی که به دیگران مربوط می شود.

 

وی رعایت آداب در سخن گفتن، احترام به والدین و بزرگتر ها، گوش فرا دادن به قصه ها، داستان ها و تجارب زندگی آن ها، پیشی نگرفتن در کلام و وسط کلام والدین صحبت نکردن و درست نشستن در حضور بزرگترها را از جمله نکاتی معرفی کرد که رعایت آن ها می تواند از مصادیق سبک زندگی ایرانی و اسلامی تلقی شود.

 

حجت الاسلام عربی پرداختن به حکایت ها و ارزش های دینی را در شب یلدا مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: عبرت از گذشتگان و امید به آینده، پرهیز از اسراف و شکر نعمات حضرت باری تعالی از اموری است که در این شب بهتر است از آن غافل نشویم.

 

وی پرهیز از غیبت و دروغ، حرفهای بیهوده، داشتن عفت کلام را جزء آداب این شب دانست و اظهار داشت: بر اساس آموزه های اسلام و سیره اهل بیت(ع)، همه اعضای خانواده موظف هستند ارتباط بین خود را گرم و صمیمی نگاه داشته و از تنش‌هایی که موجب به هم خوردن روابط خوب خانوادگی است جلوگیری نمایند، زیرا وجود فضایی آرام و صمیمی، زمینه را برای بیان بسیاری از مسائل علمی و معنوی فراهم می‌کند.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد خبرگزاری شبستان طرح ملی فهما روزنامه استان بوشهر قرآن کریم هرمزگان مجلس تحکیم بنیان خانواده ها شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۸۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، سید عماد شاهرخی امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت در نشست با مدیرکل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۳۹ واحد غیر فعال بخش کشاورزی در استان به چرخه تولید بازگشته است، گفت: از این تعداد ۱۶ واحد پرورش مرغ گوشتی بود.

وی افزود: سالانه ۴۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در لرستان انجام می‌شود که ۳۰ درصد بیشتر از نیاز استان است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ مازاد در استان ذخیره سازی شده است.

شاهرخی اضافه کرد: همچنین ۱۳ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن در دولت سیزدهم در استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی به افزایش تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۶ هزار تن معادل پنج هزار میلیارد ریال در مصرف آرد استان صرفه‌جویی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآورشد: تولید گندم لرستان از ۱۲۳ هزار تن در دولت دوازدهم به ۵۳۰ هزار تن در دولت سیزدهم افزایش یافته و در حوزه گلخانه نیز سطح زیر کشت از ۷۸ به ۱۳۰ هکتار رسیده است.

سید عماد شاهرخی با بیان اینکه سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در لرستان نیز از دو هزار و ۲۰۰ به شش هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است، گفت: ضایعات یکی از چالش‌های بخش کشاورزی استان است که برای رفع این مشکل باید از ادوات به روز در حوزه برداشت استفاده کرد و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نیز در این خصوص راهگشا خواهد بود.

وی بیان کرد: ۱۸ تا ۲۰ درصد از تولید ناخالص استان هم در بخش کشاورزی است.

دیگر خبرها

  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • زلاتان ابراهیموویچ: هنوز هم بهترین هستم؛ به خاطر بچه‌هایم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفتم
  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • اختلافات مالی در یک خانواده مشهدی منجر به قتل شد
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان‌غربی