Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان واقع در جاده باسمنج، یکی از مراکز تحقیقاتی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه تبریز بوده و قدمت آموزشی آن، بیش از 53 سال است. پس از انتشار اخباری مبنی بر حال ناخوش برج خلعت پوشان که در این ایستگاه آموزشی قرار گرفته، اکنون خبرهای خوبی از حال و روز این ایستگاه تحقیقاتی که آینده علمی دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی به آن وابسته است، به گوش نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد، این ایستگاه تحقیقاتی هم به سرنوشت تلخ برج تاریخی خلعت پوشان، دچار خواهد شد؛ چرا که روز به روز شاهد افول هر چه بیشتر این ایستگاه تحقیقاتی هستیم.

به گزارش ایسنا، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز دومین دانشکده کشور پس از دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران است که در طول سالیان مختلف، نخبگان علمی زیادی را تحویل جامعه داده و ظرفیت‌های زیادی دارد که متاسفانه این ظرفیت‌ها با گذشت زمان، نادیده گرفته شده و یا در حال نابودی هستند.

در معرفی این ایستگاه تحقیقاتی در وب سایت دانشگاه تبریز آمده است که ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان دارای دو باب گلخانه، سه باب گلخانه هیدروپونیک و قطعات درختان مثمر به ویژه دانه‌دارها، مزرعه سبزیجات و خزانه درختان غیرمثمر، واحدهای پرورش گاو شیری، گوسفند و بز و  واحد ماشین‌های کشاورزی و هرباریوم دانشکده با 17 هزار نمونه گیاهی از فلور آذربایجان شرقی است، اما باید نظر اساتید و دانشجویان را در این خصوص نیز جویا شد.

اگر از نبود تجهیزات کافی برای گذراندن واحدهای عملی و خرابی اکثر ماشین آلات کشاورزی موجود در این ایستگاه تحقیقاتی که برخی تراکتورهای جان‌دییر آن، همسن خود دانشکده کشاورزی هستند و به روز نبودن منابع درسی و عدم وجود فرصت و زیرساخت‌های کافی برای آموزش واحدهایی مانند پرورش قارچ و سبزیکاری به دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی بگذریم، گل‌های موجود در دو باب گلخانه شیشه‌ای این ایستگاه که در برخی موارد کاکتوس‌های 20 ساله هم در آن دیده می‎شد، یکی از ملموس‎ترین واحدهای درسی عملی برای آشنایی دانشجویان این رشته با نمونه گیاهان زینتی و گلخانه‎ای است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که امروز خبری از گل‌های شاداب این گلخانه‌ها که از نظر گیاه شناسی ارزشمند بودند، نیست و گویا مسئولان دانشگاه تبریز، ضرورتی برای آشنایی دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی با چند گل و گیاه ساده را هم نمی‌بینند.

آیا نابودی گل‌های گلخانه این ایستگاه تحقیقاتی و آینده علمی و پژوهشی گروه‌های آموزشی که از این گلخانه استفاده می‌کنند، اهمیتی برای مسئولان دانشگاه تبریز ندارد؟. این ایستگاه در حالی هر روز پسرفت می‌کند که دانشگاه‌هایی با قدمت کم‌تر از دانشگاه تبریز اقدام به احداث گلخانه‌های جدید و به روز می‌کنند.

شیشه‌های گلخانه ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان در سرمای پاییزه، ناپدید و کاکتوس‌های 20 ساله گلخانه به دلیل خشکی و عدم رسیدگی کافی، بریده شده‌اند، این گلخانه‌ها خاطرات خوب زیادی را برای اساتید و دانشجویان رشته کشاورزی رقم زده‌اند و به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی، این گلخانه هم به خاطرات می‌پیوندد، همچنین بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارهای پژوهشی پایان نامه و رساله‌هایشان را در این گلخانه‌ها انجام می‌دادند که با این وجود، کار پژوهشی دانشجویان هم در این گلخانه، در خطر است. گفته می‎شود این گلخانه متعلق به گروه‌های آموزشی فضای سبز و علوم باغبانی است.

اصغر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در این خصوص به ایسنا گفت: به کمک دانشگاه، معاونت علمی فناوری دفتر ریاست جمهوری و طی پروژه‌ یکی از اساتید، گلخانه‌ای مدرن احداث می‎شود و عملیات اجرایی احداث این گلخانه آغاز شده و هم اکنون پروژه فعال است.

بر اساس این گزارش، گلخانه احداثی در ساختمان جدید، متعلق به سایر گروه‌های آموزشی بوده و گروه‌های علوم باغبانی و فضای سبز حق استفاده از آن را ندارند.

قادر دشتی، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: گلخانه با مشورت گروه و با نظارت مدیریت فنی دانشگاه تبریز در حال تعمیر بوده و گروه، استفاده موقت از نایلون به جای شیشه را نپذیرفت.

وی اضافه کرد: سازه این گلخانه‌ها بسیار قدیمی بوده و بسیاری از شیشه‌ها ترک برداشته بودند، از این رو به دلیل ترس از فرو ریختن و سقوط شیشه‎های شکسته بر روی دانشجویان، اقدام به درآوردن شیشه‌ها کردیم.

وی گفت: تعمیر گلخانه هیچ آسیبی به گیاهان وارد نکرده است و گل‌های حساس به اتاق مدیریت، منتقل شده‌اند، هم اکنون یکی از گلخانه‎ها فعال بوده و به درخواست گروه، یکی دیگر از گلخانه‌ها نیازمند رنگ کاری است، اما الان زمان مناسبی برای رنگ کاری نبوده و ما و مدیریت فنی دانشگاه پیگیر این ماجرا هستیم.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بیان کرد: هم اکنون، تعمیر یکی از گلخانه‌ها به پایان رسیده است و سازه آبرومندانه‌ای نسبت به سازه گذشته درست و مصالح سازه دوم هم خریداری شده و گزارشی از نابودی گل و گیاهان یا عقب افتادن کارهای عملی رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان از طرف گروه، به دست ما نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون یکی از گلخانه‌ها آماده و در دست استفاده بوده و تمامی تجهیزات اعم از تجهیزات گرامایشی آماده است، اگر گلخانه با همان کیفیت قبلی باقی می‌ماند، خطرناک بود و الان پایان نامه‌های دانشجویان در این گلخانه بازسازی شده یا گلخانه ساختمان تحصیلات تکمیلی نگهداری می‎شود.

تصویر زیر نمونه‌ای از حال و روز گیاهانی است که مسئولان مربوطه در گفت‌وگو با ایسنا از انتقال آن‌ به انبار و اتاق مدیریت خبر دادند، گل و گیاهان ارزشمند این گلخانه دچار سرمازدگی شده و در حال از بین رفتن هستند. تصاویر زیر روز شنبه، بیست و سوم آذر ماه ثبت شده‌اند. این گلخانه همچنان چشم انتظار امروز و فردای مسئولان دانشکده کشاورزی برای بازسازی بوده و با وجود انکار وخیم بودن حال گیاهان گلخانه، بررسی‌های ایسنا عکس این ادعا را نشان می‌دهد.

حفظ و توسعه ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان در کنار ظرفیت‌هایی مانند دانشگاه 800 ساله ربع رشیدی، می‌تواند اولینی دیگر برای تبریز باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دانشگاه تبريز دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۰۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛مدیر دفتر فرهنگی دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان در آیین رونمایی از این کتاب گفت: در این کتاب به بررسی ۵۰ آیه قرآن که از کلمه آب استفاده شده پرداخته و تلاش شده با استناد به آیات قرآن برای حل مشکلات محیط زیستی راهکار ارائه کند.
سید محمد مسافری افزود: بسیاری از نظریه‌های مدیریتی را می‌توان از کلام امیرمومنان (ع) استخراج کرد و این موضوع مستلزم تلاش دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی است.
وی گفت: این کتاب در قالب ۱۴۰ صفحه با تیراژ ۵۰۰ در انتشارات مرسل به چاپ رسیده است.
مسافری افزود: محمد علی خرمی نویسنده این اثر از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه است که به سبب فعالیت‌های پژوهشی و آگاهی از موضوعات حوزه آب توانسته اثر کم نظیری را خلق کند که امیدواریم مورد استفاده جامعه دینی و دانشگاهی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • جمهوری‌خواهان اعزام پلیس برای سرکوب دانشجویان را خواستار شدند
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد