Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوذر نصرالهی که در این پرونده وکالت سعید اسدی مدیر تئاتر شهر و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد، روز دوشنبه با اعلام این خبر  گفت: بنا بر موازین حقوق اداری، در رابطه با روند صدور مجوز برای امکان نمایش، مجموعه مقررات مشخصی وجود دارد که بر این اساس هر نمایش پس از تأیید شورای ارزشیابی و نظارت، متشکل از کارشناسان متخصص که بر تمام بخش‌های نمایش اعم از نمایشنامه و حتی در مرحله اجرای زنده آن نظارت دارد، جواز دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این وکیل دادگستری افزود: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، تکلیف قانونیِ نظارت بر صحت طی روال امر را داشته و در صورت تأیید مراجع ذی‌ربط، تکلیف قانونی تأیید مساله را دارد. مدیر تئاتر شهر نیز تکلیف مطالبه مجوزهای صادره را داشته و در صورت صدور آنها اساساً هرگونه ایجاد مانع از ناحیه وی برخلاف مقررات بوده و حتی شخص دارای مجوز حق طرح شکایت و مطالبه خسارت را دارد.

وی توضیح داد: تابستان سال ۹۷ به علت پخش یک تیزر تبلیغاتی مرتبط با نمایش «رویای نیمه شب تابستان» به کارگردانی مریم کاظمی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی در فضای مجازی که اساساً متفاوت با اصل نمایش بوده و سازنده آن نیز شخص دیگری است، موجب تسری مساله به کلیت نمایش شد و با وجود توضیحات و ارائه مستندات توسط موکلین که به عنوان مطلع به مرجع قضائی دعوت شده بودند، دادسرا اقدام به تفهیم اتهام و صدور قرار تامین و بازداشت کرد در حالی که طبق صراحت قانون، در این حالت باید به اطلاع فرد در احضاریه برسد که ممکن است مواجه با تفهیم اتهام و صدور قرار تامین شود تا از قبل آمادگی معرفی کفیل یا ارائه وثیقه را فراهم کند اما این مهم متاسفانه رعایت نشد و منجر به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه هنر و ایجاد بحران در جامعه شد.

پیام درفشان هم که در این پرونده، وکالت مریم کاظمی کارگردان نمایش رویای نیمه شب تابستان و امیرحسین شفیعی تهیه‌کننده آن را بر عهده دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: پس از صدور کیفرخواست از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه، در جلسه دادرسی که در شعبه ۱۰۵۸ مجتمع قضائی کارکنان دولت تشکیل شد، قاضی شعبه با مطالعه و اشراف کامل بر اوراق پرونده به صورت مفصل، اظهارات متهمین پرونده و دفاعیات وکلا را استماع و پس از استعلام از مراجع ذی‌ربط، متهمان را از عنوان اتهامی مطروحه در کیفرخواست دادستانی تبرئه کرد. 

این وکیل دادگستری افزود: دادستانی در حالی به این حکم اعتراض کرده و در متن اعتراض خود نوشته دادگاه بدون هیچ‌گونه دلیلی متهمان را تبرئه کرده است که دادستان یا نماینده وی بر خلاف ضوابط اصلاً در جلسه دادرسی شرکت نکردند زیرا اگر در جلسه دادگاه شرکت و دقت دادگاه را در بررسی پرونده مشاهده می‌کردند، شاهد دادرسی مفصلی که انجام پذیرفت، می‌بودند و در این صورت انتظار نمی‌رفت در متن اعتراض به حکم بیان شود دادگاه بدون هیچگونه دلیل موجهی نامبردگان را تبرئه کرده است.

درفشان اضافه کرد: رسیدگی مستقل و منطبق بر موازین قانونی، اخلاقی و شرعی دادگاه موجب شد موکلین که از بی‌اعتنایی به سخنان‌شان در مرحله دادسرا گلایه داشتند، از قاضی دادگاه به دلیل استماع دقیق اظهارات و بررسی موشکافانه پرونده تشکر کنند.  

این وکیل دادگستری ادامه داد: در حالی در این پرونده عنوان اتهامی فراهم کردن موجبات فساد و فحشاء به موکلین تفهیم شده که هیچ‌گونه انطباق منطقی با پخش یک تیزر تبلیغاتی که از خود سازنده آن در دادسرا حتی تحقیق و دعوت نشده اما اصرار به تسری آن به اصل نمایش شده است، وجود ندارد. ضمن اینکه فحشاء و تشویق به فحشاء هم در لغت، هم در عرف و هم در تعریف حقوقی دارای معنی مشخصی است که به کار بردن چنین عناوینی در مورد هنرمندان باسابقه و فرهیخته تئاتر و مدیران ارشد حوزه هنری اساساً اهانت به آنهاست.

به گفته درفشان، با اعتراض دادسرای فرهنگ و رسانه به حکم شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کارکنان دولت مبنی بر برائت موکلین، پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظرخواهی، به شعبه ۵۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شده است.

۴۷۲۱۲

کد خبر 1331776

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: قوه قضاییه آلودگی هوا باشگاه استقلال ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس آندره استراماچونی عراق استان آذربایجان شرقی سازمان هواشناسی انتخابات مجلس یازدهم شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۱۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰

به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، به نمایش فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی عباس جوانمرد (محصول ۱۳۴۵) اختصاص داشت.

پس از نمایش این فیلم تئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و سیدمحسن حسن‌زاده (منتقد تئاتر) برگزار شد.

عباس غفاری در این برنامه گفت: این نمایش جز اولین تجربیات علی حاتمی در ادبیات فارسی و شعر کهن است. او در ادامه نیز در آثار دیگر چنین تلاشی را پی می‌گیرد و آثار مهمی را خلق می‌کند. «شهر آفتاب مهتاب» از جمله آثاری است که فقط برای ضبط تلویزیونی آماده شده و روی صحنه نرفته است.

سیدمحسن حسن‌زاده در ادامه این برنامه گفت: اگر بخواهیم درباره این نمایش صحبت کنیم باید در ۲ سطر بگویم که این اثر اتفاق بزرگ و سترگی در تاریخ نمایش ما است. زیرا پیشنهاد جدیدی در متن و کار گروهی در آن اتفاق می‌افتاد. البته اگر بخواهیم تنها با دیدن این نمایش، گروه هنر ملی را قضاوت کنیم، کم لطفی کرده‌ایم. زیرا این اثر تنها یکی از تجربیات گروه هنر ملی و از پیشنهادات آقای جوانمرد در آن زمان بوده است. در حقیقت پیشینه تشکیل گروه هنر ملی که به میانه دهه سی بر می‌گردد، اهمیت بیشتری دارد. زیرا اگر به این اتفاق از منظر تاریخی نگاه کنیم، باید بگوییم آنها در آن زمان پیشنهاد جدید، بدیع و حتی آوانگاردی را اراdه کرده‌اند و از همین رو باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: لازم است بگویم که شرایط هنرهای نمایشی ما تا پیش از سال ۳۲، خیلی نمود و گستردگی نداشته است. به هر حال همه این شکل از فعالیت‌ها در خیابان لاله‌زار و در تئاتر فردوسی، تئاتر دهقان و تماشاخانه‌های کوچکی چون تئاتر نصر با متون غربی و ترجمه شده‌ای که معمولا خود مرحوم نوشین (به عنوان چهره شاخص آن عصر که تئاتر فردوسی را پایه‌گذاری می‌کند)، آنها را آماده می‌کرده، جریان داشته است. بنابراین تمام آنچه که از آن زمان به ما ارث رسیده است، متون غربی ترجمه شده‌ای است که پیشنهاد اجرایی به آن صورت نداشته است. شاید بتوان گفت که متون ادبی هستند که انگار برای اجرا رفتن ترجمه نشده‌اند. آقای جوانمرد در مصاحبه‌ای می‌گوید: «نوشین خودش واژه‌ها را کمی صیقل می‌داد و باتوجه به تجربه و آگاهی که داشت آماده می‌کرد که در زبان بازیگر بگردد تا بتواند واژگان را به صورتی ادا کند که آن طمطراق و عصا قورت داده‌گی که آن زمان روی صحنه در بازی بازیگران نمود داشته، کمتر شود. البته او نیز به اینکه متون غربی مرجع اصلی فعالیت هنرهای نمایشی ماست، اعتقاد داشته است.» با این همه این اتفاق تا بعد از کودتای ۲۸ مرداد ادامه پیدا می‌کند.

این منتقد تئاتر در ادامه بیان کرد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد با آتش کشیدن تئاتر سعدی و تعطیلی کلی هنرهای نمایشی در آن مقطع زمانی، جمع کوچکی به صورت اتفاقی در منزل شاهین سرکیسیان جمع می‌شوند. اکثر این افراد در آن زمان هنرجویان هنرستان هنرپیشگی بودند که از بد اتفاق به کودتای ۲۸ مرداد برخورد کرده و تمام آموخته‌های آن‌ها بی‌ثمر و بی‌نتیجه مانده بود. در حالی که عطش کار کردن و تجربه کردن را داشتند. عباس جوانمرد، علی نصیریان، فهیمه راستکار، جمشید لایق، اسماعیل داورفر، خجسته کیا تعدادی از افراد حاضر در آن جمع بودند. وقتی امروز ما به تجربیات و اتفاقاتی که در آن منزل از سر گذرانده می‌شود، نگاه می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم که آنجا یکی از جایگاه‌ها و پایگاه‌هایی است که بسیار در تاریخ هنرهای نمایشی ما اثرگذار است. زیرا از دل آن پیشنهادهایی بیرون آمده و اجرایی می‌شود که بعدها مشخصا می‌تواند اثرگذار باشد و جریانی را در هنر تئاتر ایجاد کند.

حسن‌زاده در ادامه گفت: آنچه که از عباس جوانمرد نقل می‌شود و ما به استناد آن می‌توانیم به واژگانی چون تئاتر مردمی و ملی برسیم؛ سال‌هاست بر سر زبان‌ها بوده و از سوی دولت‌های مختلف با آن بازی می‌شود تا به تعریفی برسند ولی اساسا شاید رسیدن به یک تعریف بزرگ‌ترین اشتباهی است که در این زمینه در حال رخ دادن است. در واقع این واژگان ماحصل تلاشی است که در این چند سال در منزل شاهین سرکیسیان اتفاق می‌افتد. البته شاهین سرکیسیان هم بسیار به متون غربی اعتقاد داشته است و از همین رو شروع به کار کردن این متون می‌کند اما آنها جایی برای اراdه آنچه که تجربه کرده‌اندT ندارند. بنابراین همان منزل کوچکی را که در خیابان رشت با مادر خود زندگی می‌کند، تبدیل به محفل تمرین، گعده و گفت‌وگو و صحبت می‌کند. اما این تجربیات بی‌نتیجه بوده و به صحنه ختم نمی‌شود.

وی ادامه داد: عباس جوانمرد، به این پیشنهاد فکر کرده و به سراغ یکی از متون هدایت می‌رود و متن داستان «درد و دل‌های آ میز یدالله» را تبدیل به نمایشنامه «محلل» کرده و آن را با علی نصیریان شروع به تمرین می‌کنند. در حقیقت در آنجا این تلنگر که ما در متن نمایشی به زبان جدیدی برسیم که بتواند با گستره بیشتری از مردم عادی ارتباط برقرار کند، زده می‌شود. بنابراین تلاش برای رسیدن به این زبان در مقابل زبان ترجمه‌ای که در آن زمان وجود داشته، نقطه‌ای می‌شود که تحول اولیه را ایجاد می‌کند.

وی افزود: عباس جوانمرد می‌گوید که برای رسیدن به این زبان و در حین تمرین‌ها، با علی نصیریان به مناطق جنوب شهر می‌رفتند تا ببینند که مردم عادی چطور صحبت می‌کنند و متوجه شوند که چطور می‌شود آنها را به کلام نمایشی یا دیالوگ درآورد. در نهایت فرجام این اتفاق تبدیل به اجرایی می‌شود که به دعوت مرحوم خانلری در دانشگاه تهران روی صحنه می‌آید. جوانمرد می‌گوید وقتی اجرا تمام شد، کل سالن فردوسی دانشگاه تهران در حیرت فرو رفته بود. چون آن مراسم مربوط به بزرگداشت صادق هدایت بود و قسمتی از آن به اجرای متن «محلل» اختصاص داشت. جوانمرد می‌گوید بعد از این سکوت، وقتی نور روی ما آمد، تماشاگران بدون درنگ ایستادند و شروع به تشویق ما کردند. حتی آقای سرکیسیان هم بعد از دیدن این تشویق باور کرد که ما می‌توانیم به سراغ زبان و کاراکترهای دیگری در متون نمایشی خود برویم.

این منتقد تئاتر در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: آنها در موقعیتی این کار را انجام می‌دهند که هیچ پیشنهاد جدید و زبان متفاوتی غیر از آن زبان ترجمه‌ای روی صحنه نرفته بوده است. به این ترتیب روشنفکران آن زمان ناگهان با شکل تازه‌ای از اجرا و زبان مواجه می‌شوند. در واقع این نقطه شروعی بوده است که علی نصیریان و عباس جوانمرد تصمیم می‌گیرند تا فاز خود را از گروهی که سرکیسیان دور خود جمع کرده بود، جدا کنند و روی نمایش‌هایی کار کنند که قرار است تصویری از جامعه و مردمان خودشان ارایه دهد. این جسارت در آن مقطع زمانی به قدری اهمیت داشته است که باید بگویم شاید همین اتفاق سبب شده تا ما به مرور زمان با نمایشنامه‌نویسان و گروه‌هایی مواجه شویم که از دل این تجربه اعتقاد پیدا کردند که می‌شود اتفاق دیگری را رقم زد.

کد خبر 6095470

دیگر خبرها

  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون