Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فعالیت معادن شن و ماسه حتی مجاز و بخصوص برداشت‌های غیرمجاز در صورت رعایت نشدن اصول زیست‌محیطی می‌تواند آسیب‌های جدی به طبیعت وارد آورد و آلودگی هوا، آب‌وخاک را به دنبال داشته باشد، این معضل زمانی که برداشت‌های بدون مجوز و بی‌ضابطه از کرانه‌های رودخانه‌ها صورت می‌گیرد تشدید می‌شود، طی روزهای گذشته ۱۷دستگاه و ادوات متخلف به دلیل برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای در سطح استان فارس توقیف‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامدهای زیست‌محیطی استخراج شن و ماسه از رودخانه‌ها در محدوده مطالعاتی به‌آسانی قابل‌مشاهده و رؤیت است،  عدم کنترل این رویکرد باعث تخریب زیست‌بوم  رودخانه‌ای و ساحلی می‌شود. با توجه به بررسی‌های میدانی برداشت شن و ماسه عمدتا از ته شسته‌های بستر رودخانه‌ها  و کرانه‌های ساحلی انجام می‌شود.

در خصوص برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه که از بستر رودخانه‌های استان فارس  صورت می‌گیرد دستگاه‌های مختلفی مسئولیت نظارت دارند، سازمان آب منطقه‌ای استان فارس، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی، اداره حفاظت محیط‌زیست، دستگاه‌های انتظامی و قضایی، اصناف مرتبط با امور ساختمانی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر در این حوزه مسئولیت دارند تا روند تخریب کرانه‌های رودخانه‌ها را کنترل و پایش کنند و با متخلفین برخورد نمایند.

گاه دیده‌شده که مجوزهای داده‌شده به واحدهای برداشت شن و ماسه  به‌منظور لایروبی بستر رودخانه‌ها است ولی متأسفانه این مسئله عموما توسط واحدها رعایت نشده و با استفاده بی‌رویه از شن و ماسه موجود در بستر رودخانه‌ها موجب تخریب رودخانه می‌شوند.

توقیف ۱۷دستگاه و ادوات متخلف 

سید جواد موسوی فرد مدیر سواحل و رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان فارس از توقیف ۱۷دستگاه متخلف در سطح استان به دلیل برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای خبر داد و اعلام کرد: با نظارت گروه‌های گشت و بازرسی و همکاری نیروی انتظامی چندین عملیات برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای در سطح استان فارس در روزهای گذشته متوقف‌شده است.

مدیر سواحل و رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان فارس اضافه کرد: ۱۷ دستگاه و ادوات از متخلفان نیز توقیف‌شده  و برای طی مراحل قانونی به پاسگاه محلی شهرستان‌ها منتقل شدند، این دستگاه‌ها به تفکیک شامل یک دستگاه لودر و دو دستگاه کامیون در قیرو کارزین، یک دستگاه بیل مکانیکی و چهار دستگاه کامیون در فسا، یک دستگاه لودر  در لارستان، یک دستگاه بیل  و یک دستگاه کامیون در خنج، دو دستگاه بیل و چهار دستگاه کامیون در نورآباد ممسنی است.

موسوی فرد  در خصوص آسیب‌های برداشت بی‌رویه شن و ماسه نیز گفت:  گسترش شهرها و افزایش ساخت‌وسازها، نیاز به مصالح را بیشتر کرده و برداشت بیش‌ازحد شن و ماسه و درنتیجه تخریب رودخانه‌ها را به دنبال داشته است.

 وی افزود:  کاهش شن و ماسه در بستر رودخانه‌ها و مناطق ساحلی باعث عمیق‌تر شدن رودخانه‌ها و مصب ها و همچنین افزایش دهانه رودخانه و شاخابه‌های ساحلی شده که تهدید جدی  برای پل‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و سازه‌های مجاور محسوب می‌شود.

موسوی فرد به متخلفان هشدار داد ماموران شرکت آب منطقه‌ای به‌صورت منظم در حال بازدید و بازرسی از مناطق مختلف استان هستند و بدون هیچ‌گونه مماشاتی طبق قانون با متخلفان برخورد می‌کنند.

برداشت‌های غیر کارشناسانه برای تأمین نیاز ساخت‌وساز، لزوم حفظ بستر و حریم رودخانه‌ها و نیز حفظ هویت آن و اجتناب از به هم خوردن تعادل موجود در محیط‌زیست رودها را بیش‌ازپیش برجسته می‌کند. برداشت بی‌رویه ماسه از بستر رودخانه‌ها، معضلی است که از سال‌های گذشته تاکنون در این مناطق مختلف استان فارس وجود دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و حتی تأسیسات زیربنایی وارد کرده است.

ضروری است  با همکاری سازمان‌های مسئول ازجمله صنعت، معدن و تجارت، حفاظت محیط‌زیست، سازمان آب و ارگان‌های نظارتی برنامه‌ریزی‌هایی در راستای مصرف بهینه مصالح برای ساخت‌وساز انجام گیرد تا ضرر و زیان کمتری به رودخانه‌ها وارد شود.  

کد خبر 470554 برچسب‌ها استان‌ فارس آلودگی هوا رودخانه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس آلودگی هوا رودخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۲۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری با حمله نظامیان صهیونیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، نظامیان صهیونیست بامداد امروز برای چندمین بار پیاپی به اردوگاه نورشمس در کرانه باختری حمله کردند.

نظامیان صهیونیست با حمله به منطقه الشیوخ واقع در شمال الخلیل ۲ برادر فلسطینی را بازداشت کردند. اسامه حلاوه اسیر فلسطینی که به تازگی آزاد شده نیز در جریان حمله عناصر صهیونیست به منطقه جدید نابلس مجدداً بازداشت شد.

منابع محلی نیز اعلام کردند که نیروهای ویژه ارتش اشغالگر قدس به اردوگاه الامعری واقع در جنوب شهر البیره یورش بردند.

روز گذشته نیز نظامیان صهیونیست به صورت گسترده به شهر طولکرم واقع در کرانه باختری حمله کرده و با بولدوزرهای خود خیابان‌های این شهر را تخریب کردند.

در جریان حمله عناصر متجاوز به شهر طولکرم برق این منطقه به صورت گسترده قطع شده بود.

نیروهای مقاومت فلسطین نیز در این میان برای مقابله با تجاوز نظامیان صهیونیست وارد صحنه نبرد شده و با بمب‌های دست ساز تجهیزات این عناصر را در اردوگاه نور شمس واقع در طولکرم هدف قرار دادند.

کد خبر 6100025

دیگر خبرها

  • اعلام زمان آموزش کمک داوران ویدئویی در ایران
  • اعلام وضعیت نامناسب دفن زباله به دستگاه قضایی
  • ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری با حمله نظامیان صهیونیست
  • وضعیت نامناسب دفن زباله در استان به دستگاه قضایی اعلام شد
  • وضعیت نامناسب دفن زباله به دستگاه قضایی اعلام شد
  • دستگاه‌های خدمات‌رسان آذربایجان‌غربی به حالت آماده‌باش درآمدند
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • انتقاد صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه خوی نسبت به وجود مافیا در این صنعت
  • توقیف ۱۰ تن شن و ماسه غیرمجاز در رحیم‌آباد رودسر
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس