Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از تصویب تخصیص 420 میلیون متر مکعب آب دریا به 3 استان کشور در کمیته سازگاری با کم آبی خبر داد و گفت:کسری منابع آب بخش صنعت و احتمالا شرب برخی استانها از دریا تامین می شود.

قاسم تقی‌زاده خامسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: وزارت نیرو مطالعاتی برای 17 استان انجام داده است تا برای افق 1425 بتواند از دریا کسری منابع آب آن استان‌ها را تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:برای این اقدام استان‌ها موظف هستند منابع و مصارف آب خود را تا افق 1425 بررسی کنند و مطالعات خود را به وزارت نیرو و کمیته سازگاری با کم آبی ارسال کنند. این مطالعات در کمیته سازگاری با کم آبی بررسی و سپس تصویب می‌شود. 

*تخصیص 420 میلیون متر مکعب آب از دریا به 3 استان

تقی زاده خاطر نشان کرد: این 3 استان  خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان منابع و مصارف خود را بررسی و به کمیته سازگای با کم آبی ارسال و تصویب شده است. بنابراین کسری منابع آب آنها را از دریا تخصیص دادیم .  

وی ادامه داد: کسری منابع این 3 استان مشخص شد و برای سیستان و بلوچستان 250  میلیون متر مکعب، خراسان رضوی 110 میلیون معر مکعب و  برای خراسان جنوبی 60 میلیون  متر مکعب تخصیص داده شده است. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  ادامه داد: این 3 استان ابتدا باید شرکت  تشکیل دهند تا در آن شرکت صنایع مشارکت کنند و سهام بخرند و بپذیرند که این ‌آب را برای صنعت نیاز دارند. 

به گفته وی، جلسه‌‌ای که روز گذشته در چابهار تشکیل شد به همین منظور بود و ایمیدرو  30 درصد سهام را خریداری کرد و 10 درصد سهام را منطقه آزاد خریداری کرد و مابقی تلاش می‌شود که صنایع واگذار شود. 

تقی زاده ادامه داد:آنچه که در این پروژه مهم است این است که باید مطالعات فنی، زیست محیطی و مدل مالی این  پروژه استخراج شود .مدل‌ مالی باید براساس این باشد که دولت هیچگونه هزینه و یا اعتباری برای این طرح ایجاد  نکند و باید پروژه  و صرفا توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی ادامه داد:حال اگر در آینده دولت در این پروژه نیازمند آب شرب شد می‌تواند از اینها آب شرب خریداری کند اما تعهدی  برای دولت درخصوص اینکه  حتما آب را خریداری کند وجود دارد. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پاسخ به این سوال که برای بخش شرب فعلا تصمیم خاصی از آب دریا گرفته نشده است؟ گفت: برای آب شرب موظف هستیم که با نرخ دولتی در زمان مورد نیاز آب شرب خریداری کنیم و باید اذعان کرد که دولت در این طرح خرید تضمینی نخواهد داشت. 

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان مثال از این 250 میلیون متر مکعب کسری آب سیستان و بلوچستان برای بخش صنعت احتمال دارد که برای بخش شرب هم اگر نیاز باشد مورد استفاده قرار گیرد گفت: بله اگر در زمان خودش مورد نیاز باشد در این خصوص مذاکره خواهیم کرد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب وزیر نیرو وزارت نیرو خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۳۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان

وحید واسطه گفت: از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در حدود ۳۹ میلیون متر مکعب آب در مخازن سد‌های استان وارد شد.

او گفت :اکنون ۵۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن سد‌های استان ذخیره‌سازی شده ودر مجموع ۲۲ درصد از ظرفیت مخازن سد‌های استان ذخیره آب دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه گفت: در سال آبی جاری ۱۹۵ میلیمتر بارش ثبت شد که ۴۱ میلیون متر مکعب ورودی آب به سد‌های استان داشتیم، امابارش‌ها هفت درصد از میانگین ۳۰ سال اخیر کمتر است.

به گفته واسطه اکنون میزان ذخیره آبی در مخازن این سد‌های استان ۵۵ میلیون متر مکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان درادامه با بیان اینکه امسال علارغم بارش‌های خوب بهاره امسال فقط ۵۰ میلیون متر مکعب آب و ۱۰ درصد کمتر پارسال در مخازن سد‌ها آب وجود دارد، گفت: این کاهش منابع آبی باعث می‌شود امسال فقط ۱۶ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی تحویل بدهیم یعنی ۹ میلیون متر مکعب کمتر از سال گذشته آب به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد.

خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ۲۲۲ میلیون متر مکعب آب دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی
  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان