Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:30:12 GMT

بارندگی‌ها در استان مرکزی ۳۰ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۶۵۵۱

بارندگی‌ها در استان مرکزی ۳۰ درصد افزایش یافت

سید«علی آقازاده» روز دوشنبه در هفتمین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی افزود: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تاپایان آبان ماه میزان بارندگی‌ها در در سال آبی جاری در این استان به ۱۰۲ میلیمتر افزایش می یابد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ میلیمتر کاهش و نسبت به میانگین بارش‌ها در سال‌های گذشته روند افزایشی یافته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ادامه این بارندگی‌ها در سال جاری تقویت سفره‌های زیر زمینی دشت‌ها و سدهای استان مرکزی را به همراه دارد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: تلاش برای ذخیره سازی این بارندگی‌ها در راستای تقویت سفره‌های زیر زمینی و جلوگیری از بروز مشکل برای روستاها و مناطق مختلف استان باید در دستور کار قرار گیرد.

آقازاده از تهیه سند سازگاری آب استان مرکزی خبرداد و گفت: این سند با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان مختلف بخش کشاورزی استان تهیه شده و امید است با تصویب این سند زمینه اجرای آن در استان فراهم شود.

وی، سفره‌های آب زیر زمینی را حاصل ذخیره چند میلیون ساله رواناب‌های سطحی عنوان کرد و افزود: حفاظت از این سفره‌ها با پرکردن و جلوگیری از حفر چاه‌ها غیرمجاز باید در دستور کار فرمانداران و مسوولان استانی قرار گیرد.

استاندار مرکزی با یادآوری نیترات آب شرب فرمهین گفت: ارایه آب شرب استاندارد از جمله وظایف دستگاه‌های مربوطه در این حوزه بوده و باید راهکار مناسب برای کاهش نیترات آب این شهر توسط مسوولان اندیشیده شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۸۴ میلیمتر بارندگی از ابتدای فصل آبی‌جاری تاکنون در این استان باریده است که این بارندگی ها نشبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت ۱۰ درصد افزایش یافته است.

«عزت الله آمره ای» افزود: بر اثر بارندگی های سال گذشته سدهای بزرگ استان مرکزی سر ریز کرده و اکنون ۷۷ درصد ظرفیت سد ساوه و ۸۴ درصد سد کمال صالح پر است.

وی ادامه داد: ۲۱۴ میلیون متر مکعب آب اکنون پشت سد ساوه ذخیره سازی شده و مخازن سدهای استان مرکزی از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی با یادآوری کسری ۶۸ میلیون متر مکعبی مخازن دشت اراک افزود: سال گذشته علاوه بر جبران این کسری ۱۰۸ میلیون متر مکعب به مخزن دشت این شهرستان افزوده شده است.

آمره ای افزود: کسری مخازن دشت‌های استان پنج میلیارد متر مکعب است که با بر اثر باندگی های سال گذشته ۹۰۰ میلیون متر مکعب آن جبران شده است.

وی ادامه داد: روند مخازن دشت‌های شازند، شرا شازند، کمیجان، خمین، محلات و دلیجان بر اثر بارندگی های سال گذشته روند افزایشی بوده و دشت ساوه و زرندیه تغییری نداشته است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی سهمیه نصب کنتورهای حجمی استان بر اساس اعلام وزارت نیرو را ۱۲۰ کنتور عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۷۰ کنتور بر روی چاه های کشاورزی استان نصب شده است.

وی ادامه داد: ۱۷ حفاری غیر مجاز در سال جاری در استان مرکزی انجام شده است که این مهم نشان از توقف حفاری چاه های غیرمجاز در استان است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی مسدود کردن چاه های غیر مجاز را از جمله برنامه های اولویت دار عنوان کرد و گفت: تا کنون ۹۹ چاه غیر مجاز در استان مسدود شده است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سه طرح شامل استقرار تصفیه خانه متمرکز بر در محل سه چاه این شهر، آب رسانی از منطقه تبرته و بهره گیری از آب شیرین‌ برای کاهش نیترات آب شهر فرمهین در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

یوسف عرفانی افزود: اکنون آب شیرین کن در این شهر مستقر و زمینه بهره گیری مردم از این دستگاه فراهم شده است.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

برچسب‌ها میزان بارندگی اراک استان مرکزی بارش باران شرکت آب منطقه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میزان بارندگی اراک استان مرکزی بارش باران شرکت آب منطقه ای میزان بارندگی اراک استان مرکزی بارش باران شرکت آب منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۶۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در معاملات امروز آسیا در روز سه‌شنبه تقریباً ثابت مانده است. سرمایه‌گذاران همچنان در حال بررسی خطر نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۴ سنت معادل ۰.۲۸ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۵ درصد کاهش ۸۲ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.
هر دوی این شاخص‌های نفتی ۲۹ سنت در روز گذشته کاهش قیمت داشتند که نشان می‌داد افزایش تنش‌های اخیر بین رژیم صهیونیستی و ایران تاثیر کمی بر عرضه نفت منطقه در کوتاه مدت داشته است.

اما تحلیلگران عقیده دارند هنوز چندین خطر در بازار نفت وجود دارد. یکی از آنها تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه بخش نفت ایران است که تحریم‌های فعلی را گسترده‌تر کرده و شامل بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که نفت خام ایران را فراوری می‌کنند هم می‌شوند.
تحلیلگران بارکلیز در روز دوشنبه اعلام کردند احتمال ۹۰ دلاری شدن قیمت نفت در سال جاری میلادی هنوز پابرجاست.
این تحلیلگران عقیده دارند تهدید فوری مخاطرات ژئوپلیتیکی برای زیرساخت‌های بازار از بین رفته ولی روند این تهدیدات از اکتبر سال گذشته میلادی نگران کننده است.
انتظار می‌رود ذخایر نفت خام آمریکا طی یک هفته گذشته افزایش داشته باشد در حالی که ذخایر محصولات پالایشی این کشور احتمالاً پایین آمده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی
  • آمار ورزشکاران سازمان یافته استان مرکزی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • اهدای خون در فروردین‌ماه امسال ۱۱.۶ درصد افزایش یافته‌است
  • رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی
  • برنت ۸۷ دلار و ۲۴ سنت شد
  • اجرای ۴۰۰ ویژه برنامه در هفته کار و کارگر استان مرکزی
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها