Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌ محمد طهماسبی بیرگانی شامگاه دوشنبه در جلسه کارگروه آمادگی مقابله با گرد و غبار استان خراسان رضوی گفت: این طرح مطالعاتی در قالب فعالیت ستادی ملی در حال انجام است و نتایج آن تا پایان تیر ماه ۱۳۹۹ اعلام می شود و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه مدیریت تمامی این کانون‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون کانون‌های متعدد گرد و غبار از کشورهایی مانند ترکمنستان، افغانستان،پاکستان، عربستان، عراق و سوریه، ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: مساله گرد و غبار یکی از مسایل مهم در کشور است که برای مدیریت و کنترل آن با تخصیص بودجه‌های کلان و برنامه ریزی موثر در حال تلاش هستیم.

طهماسبی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده کل کشور در بحث گرد و غبار مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار پیش‌بینی شده که با توجه به اهمیت موضوع، امیدواریم تمام این مبلغ پیشنهادی تصویب و به قانون تبدیل شود.

وی ادامه داد: در راستای نظر مثبت مقام معظم رهبری برای استفاده از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار، سال گذشته نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای این موضوع تصویب شده بود که البته ۵۰ درصد آن تخصیص یافت و امسال نیز همین مبلغ پیشنهاد شده که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه بودجه مقابله با گرد و غبار امسال نسبت به سال قبل افزایشی از نظر مبلغ ارزی نداشته است گفت: البته سال گذشته پیشنهاد ما ۱۵۰ میلیون یورو بود که با ۱۰۰ میلیون یورو موافقت شد و  امسال همان ۱۰۰ میلیون یورو را پیشنهاد دادیم.

طهماسبی درباره اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: طی سه سال گذشته یک سری اقدامات در حوزه پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی انجام شد و عمده اقدامات موضوعات مربوط به وزارتخانه های  کشاورزی، نیرو و محیط زیست بود و بخش‌هایی نیز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان هواشناسی و زمین شناسی مربوط می‌شد و با توجه به اهمیت و گستردگی موضوع، اقدامات بسیار وسیع و متفاوت بوده است.

۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار امسال خراسان رضوی برای مقابله با گرد و غبار 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: پدیده گرد و غبار یکی از هشت چالش محیط زیستی استان خراسان رضوی است.

تورج همتی افزود: هشت درصد اراضی از وسعت حدود ۳۰ درصدی بیابان های استان خراسان رضوی تحت تأثیر فرسایش بادی است و بیش از ۱۳ درصد کانون های بحرانی در استان معادل ۱۱ درصد مساحت کل کانون های بحرانی کشور است که میزان قابل توجهی است.

وی ادامه داد: وجود ۱۵ کانون بحرانی فرسایش در ۱۴ شهرستان خراسان رضوی و تأثیری که این استان از استان های سمنان، خراسان جنوبی و کشورهای افغانستان و ترکمنستان به عنوان کانون های خارجی می گیرد شرایط خراسان رضوی را از سایر استان‌ها متفاوت ساخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه به تدوین برنامه عملیاتی برای کاهش آسیب پذیری مناطق حساس محیط زیستی در استان اشاره کرد و افزود: مسیر انتقال گرد و غبار سمی از دریاچه آرال و صحرای قره قوم به سمت استان و مشهد در حال حرکت است و این موضوع در فصل تابستان شدت می‌گیرد.

همتی از شهرستانهای سرخس، تایباد، تربت جام، سبزوار، نیشابور و مشهد به عنوان اولویت نخست مقابله با بحران گرد و غبار نام برد و گفت: انجام طرح مطالعات کانون های فرامرزی گرد و غبار استان، تعیین، تخصیص و تأمین حقابه های زیست محیطی در سطح استان، نهالکاری در وسعتهای ۴۸۰ هکتاری عرصه های سیرخون، درونه و شیراحمد و اجرای برنامه مدیریت زیست بومی بزنگان، بهسازی کانال مربوطه و برآورد نیاز آبی تجن از مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار است.

افزایش چهار برابری روزهای آلوده ناشی از گرد و غبار در مشهد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در این جلسه گفت: معضل گرد و غبار امسال درمقایسه با پارسال کلانشهر مشهد را بسیار بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.

مهدی یعقوبی افزود: سال گذشته مشهد سه روز آلوده بر اثر افزایش غلظت میزان گرد و غبار را تجربه کرد که این شمار امسال با بیش از چهار برابر افزایش به ۱۳ روز رسیده است.

وی با اشاره به اجرای ۲۵۰ هکتار طرح کمربند سبز در مشهد توسط شهرداری این شهر ادامه داد: امسال نیز ۳۵۰ هکتار درختکاری در اطراف و ارتفاعات مشهد در دستور کار قرار دارد  که طی دو سال آینده این میزان به هزار هکتار افزایش می‌یابد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: امسال ۱۶۰ میلیارد ریال بودجه توسط شهرداری مشهد برای درختکاری در ارتفاعات جنوبی مشهد در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها محیط زیست مشهد گرد و غبار خراسان رضوی تركمنستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست مشهد گرد و غبار خراسان رضوی تركمنستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان هواشناسی محیط زیست مشهد گرد و غبار خراسان رضوی تركمنستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۸۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب در محور قدیم رباط سنگ -رباط سفید -مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، سامانه بارشی از دیروز در مناطق مختلف خراسان رضوی فعال و موجب ایجاد رواناب و سیلاب در بضی محور‌ها شد.

هم اکنون حوزه شهرستان‌ها و مناطق سبزوار، کوهسرخ، زاوه، مشهد، نیشابور، قوچان، سرولایت، باخرز، خواف و تربت جام شاهد بارش باران است.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، این بارش‌ها در مناطق مختلف خراسان رضوی  تا عصر امروز ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • ثبت ۵۰۰ فقره تصادف در شبانه‌روز گذشته در مشهد
  • ۸۲ مصدوم در تصادفات مشهد
  • تصادفات مشهد ۸۲ مصدوم بر جا گذاشت
  • هوای گرم در خراسان رضوی ماندگار است
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد «سالم» است
  • تصادفات در مشهد یک کشته و ۴۳ مصدوم بر جای گذاشت
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • سیلاب در محور قدیم رباط سنگ -رباط سفید -مشهد
  • بارشهای بهاری جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود