Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:33:19 GMT

داوطلب پیشین سنای آمریکا: ناتو باید منحل شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۹۱۵۹

داوطلب پیشین سنای آمریکا: ناتو باید منحل شود

"مارک دانکف" روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه اروپا بیش از ایالات متحده به ناتو نیاز دارد و آنها باید مسئولیت مالی این سازمان را بر دوش بکشند، افزود: آمریکا نیازی به چتر دفاعی ناتو ندارد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره این پیمان نظامی دچار تردید است.

وی که به جناح انزوا طلب جمهوریخواه نزدیک است و از سیاست‌های ملی گرایانه ترامپ نیز دفاع می‌کند، ادامه داد: من به عنوان بخشی از جریان جمهوریخواه ضد جنگ، ضد مداخله و ضد جهانی شدن می‌گویم که ناتو باید منحل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار به سود امنیت ملی آمریکا است و سیاست خارجی ما را از دست جریان جهانگرا خارج کند.

نظامی‌گری آمریکا عامل بزرگ بدهی دولت

داوطلب پیشین سنای آمریکا اضافه کرد: دولت ترامپ درباره ناتو دچار تردید است. او می خواهد آمریکا را از جنگ‌های بیهوده خاورمیانه خارج کند و از سوی دیگر به دنبال ارسال 14 هزار نیرو برای مقابله با ایران است. می‌خواهم بگویم این تناقض را درباره ناتو نیز دارد.

دانکف یادآور شد: ترامپ از روابط خوب با پوتین سخن می‌گوید و از سوی دیگر ناتو به سرعت در حال محاصره روسیه و گسترش به سوی مرزهای این کشور است و اعضای سابق ورشو را به ناتو جذب می کند.

وی با اشاره به دیدگاه جنگ‌طلبانه در میان نخبگان سیاسی آمریکا اظهار کرد: آنها روابط نزدیکی با شرکت‌ها و صنایع تولید جنگ‌افزار در ایالات متحده دارند و از توسعه طلبی ناتو پشتیبانی می‌کنند. برای همین ناتو هنوز پابرجا مانده است.

این کارشناس سیاسی آمریکا تاکید کرد: به باور من این اروپایی‌ها هستند که نیاز بیشتری به ناتو دارند. فکر می کنم آنها باید به سمت سیاست ملی دفاعی بروند تا نیازهای امنیتی خود را تامین کنند. شما فراموش نکنید که ایالات متحده تا پایان سال 2020 میلادی، بیش از 40 تریلیون دلار بدهی خواهد داشت. بخش بزرگ این بدهی ناشی از نظامی‌گری آمریکا در سراسر جهان است.

پایان کارکرد ناتو

این صاحب‌نظر سیاسی در پاسخ به این پرسش که تنش‌ها میان اعضای ناتو از کجا سرچشمه می‌گیرد، گفت: بخشی از این تنش‌ها بر سر مسائل مالی و مسئولیت اعضا برای تامین بودجه این نهاد است. ترامپ خواستار آن شده است که دست کم 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به ناتو اختصاص دهند.

دانکف افزود: به نظر من راهکار حل این تنش، منحل کردن ناتو است تا همه اعضای آن از دور ریختن بودجه هنگفتی برای آن در امان بمانند. ایالات متحده باید از ناتو خارج شود. این پیمان ضرورت خود را از دست داده است و در اساس ماموریتی که برای آن تعریف شده بود تا شوروی را مهار کند، به سر آمده است. جنگ سرد تمام شده است و ناتو باید منحل شود.

وی خاطرنشان کرد: ناتو اکنون مامور مداخله در اموری در گوشه و کنار جهان شده است که در اساس جزو شرح وظایف آن نیست که نمونه آن دخالت در لیبی است.

هراس اروپا برای گرفتاری در آتش جنگ

این کارشناس مسایل سیاسی آمریکا درباره اظهارات رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر "مرگ مغزی ناتو" هم گفت: اروپایی‌ها احساس می‌کنند که پیمان ناتو به جای حفظ امنیت آنها در حال تبدیل شدن به یک تهدید امنیتی است. آنها نگران رویکرد جنگ طلبانه در واشنگتن هستند و هراس دارند که در میان جنگی بزرگ بین روسیه و آمریکا گرفتار شوند.

دانکف افزود: اروپایی‌ها همچنین از مواضع جنگ طلبانه آمریکا و اسراییل علیه ایران نگران هستند و فکر می‌کنند که دود این تنش‌ها می تواند به چشم آنها برود. آنها فکر می‌کنند که تلاش برای وارد کردن کشورهایی همچون گرجستان و اوسیتیای جنوبی به داخل ناتو می‌تواند زمینه ساز جنگ و درگیری بزرگی شود که اروپا در آن آسیب‌پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به تنش میان ترکیه و دیگر اعضای ناتو هم گفت: همین وضعیت، شاهدی است بر این ادعا که وجود ناتو بیشتر تنش‌زا است تا تنش زدا. روابط آمریکا و ترکیه مدتهاست که بر سر چند موضوع از جمله تلاش سیا برای  کودتا علیه اردوغان، تیره شده است.

این داوطلب پیشین سنای آمریکا افزود: سیاست آمریکا در سوریه هم ترکها را خشمگین کرده است؛ برای همین ترکیه به سراغ روسیه رفته است.

برچسب‌ها مسکو دونالد ترامپ ناتو ترکیه اروپا پروندهٔ خبری نشست سران ناتو - ۲۰۱۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو دونالد ترامپ ناتو ترکیه اروپا مسکو دونالد ترامپ ناتو ترکیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۹۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو

اکسیوس به نقل از افراد مطلع به موضوع گزارش داد که یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی در طی تماسی با مقامات ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) نگرانی‌های خود را در مورد تصمیم احتمالی دادگاه برای صدور حکم بازداشت علیه مقامات ارشد اسرائیلی مورد بحث قرار دادند.

به گزارش ایسنا، این تماس ظاهرا روز چهارشنبه برگزار و محرمانه تلقی شده است و مشخص نیست کدام سناتورها در این تماس شرکت کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از صدور حکم بازداشت علیه او عصبی است و قانونگذاران آمریکایی را تحت فشار قرار داده تا تلاش کنند دیوان کیفری بین‌المللی را متقاعد کنند که با برنامه‌های احتمالی خود پیش نرود.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌ها گزارش دادند که جمهوری‌خواهان کنگره در حال تهیه پیش‌نویس قانونی برای انتقام گیری از هر مقام دیوان بین‌المللی کیفری هستند که در صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیلی دخیل باشد.

کاخ سفید گفته دیوان کیفری بین‌المللی هیچ صلاحیتی ندارد و از تحقیقات آن حمایت نمی‌کند.

روز دوشنبه، رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام اسرائیلی مطلع گزارش دادند که دیوان کیفری بین‌المللی ممکن است حکم بازداشت نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ و دیگر مقامات ارشد این رژیم را در اوایل هفته آتی صادر کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
  • بگویید «کنست آمریکا»!