Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@09:28:55 GMT

نسخه های سعودی برای عراق و لبنان

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۱۱۴۸

نسخه های سعودی برای عراق و لبنان

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط که بازتاب دهنده دیدگاه‌ها و نظرات حکومت سعودی است، در یک گزارش در خصوص عراق، از زبان چند شهروند عراقی، توصیه کرد که التهابات و تحرکات خیابانی در شهر‌های مرکزی و جنوبی عراق، حتی بعد از معرفی نخست وزیر جدید در این کشور خاتمه نیابد.

این روزنامه در یک جمع بندی می‌نویسد، "کنش گران عراقی طی هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از شرایطی را که نخست وزیر جدید باید داشته باشد، مطرح کرده اند؛ مستقل، غیر وابسته به جریان‌های سیاسی، نداشتن سمت عالی در حکومت و دارا بودن قدرت مبارزه با فساد! "

این روزنامه در ادامه به نقل از یک شهروند اضافه می‌کند"تظاهرات حتی با انتخاب نخست وزیر هم نباید قطع شود و لازم است تا انحلال پارلمان و تدوین و تصویب قانون اساسی جدید ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

الشرق الاوسط در همین روز نسخه لبنان را هم پیچید؛ آن هم به قلم "عبدالرحمن الراشد" نویسنده خود که خطاب به لبنانی‌ها توصیه می‌کند که "حزب الله باید از روند سیاسی کنار گذاشته شود".

نویسنده ادعا می‌کند که خواست مردم حاضر در کف خیابان این است که دولتی تشکیل شود که در میان آنان سیاستمداران سابق که حزب الله هم یکی از آنهاست نباشند.

الشرق الاوسط یا اشراف کافی به روند‌ها در عرصه سیاسی عراق و لبنان ندارد یا سفارش دهندگان در نسخه پیچی و جریان سازی رسانه‌ای چندان حرفه‌ای نبوده اند.

این روزنامه در حالی از خواسته‌های مردم عراق مبنی بر اینکه نخست وزیر جدید نباید به هیچ جریان سیاسی وابسته باشد، حرف می‌زند که در نظر نگرفته است که همین جریان‌های سیاسی در اندکی بیش از یک سال پیش به همین افراد و جریان‌های سیاسی رای داده اند و به علاوه در نظر نگرفته که آن‌ها که کف خیابان‌ها را در بغداد و شهر‌های مرکزی و جنوبی قرق کرده اند، همه جامعه ۴۰ - ۴۵ میلیونی عراق را نمایندگی نمی‌کنند و بخشی از جامعه تلقی می‌شوند، چرا که تظاهرات و تجمعات در مناطق جنوبی و مرکزی و بغداد از سال ۹۴ جریان دارد و عراقی‌ها در ۹۷ پای صندوق‌های رای رفتند.

اما جایی که الشرق الاوسط نمی‌تواند نظرات حاکمان سعودی را پنهان کند آنجاست که از ادامه تظاهرات حتی بعد از انتخاب نخست وزیر جدید بحث می‌کند و تمایل ریاض را نسبت به انحلال پارلمان و تدوین قانون اساسی جدید عراق بروز می‌دهد.

این درحالی است که اعتراض‌های مدنی بخشی از جامعه عراق به شرایط حاکم بر کشور بویژه در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی که از اوایل اکتبر گذشته (آبان ماه) شروع شد، بطرز مشکوکی به خشونت‌های خیابانی تبدیل شد که اوج آن حمله به فرماندهان جنگ علیه داعش (ناصریه) و قتل آنان، قتل فجیع عکاس الحشدالشعبی و سرانجام به دارآویختن یک شهروند به جرم همراه نبودن با تجمع کنندگان در میدان التحریر بغداد در هفته گذشته بود؛ نکاتی که برای مردم عراق تا حدودی روشن ساخت که دست‌های پشت پرده داخلی و خارجی و نیز عوامل نفوذی و همچنین باند‌های جنایتکار در میان تظاهرکنندگان، اعتراض‌های مدنی را از خط طبیعی خود خارج کرده و نوعی وندالیسم را بر جامعه حاکم کرده است.

در این میان الشرق الاوسط همچنان اصرار دارد که معترضان حتی برغم آنکه حکومت به مطالباتشان پاسخ مثبت داده باشد، خیابان‌ها را ترک نکنند و تا فروپاشی سایر نهاد‌های سیاسی و حکومتی این مسیر خشونت بار را که حالا چند روزی است کنترل آن به دست گروه‌ها و باند‌هایی موسوم به جوکر‌ها افتاده است، ادامه دهند.

رسانه سعودی در خصوص لبنان نیز بدون آنکه ماهیت و چرایی شروع اعتراض‌ها و هدف گیری معترضان را در نظر بگیرد، چنین وانمود می‌کند که اعتراض‌ها تنها حزب الله را که بازوی اصلی امنیت لبنان است، در بر می‌گیرد و مخاطب را به تغافل می‌برد که اعتراض‌ها به عملکرد دولتی بر می‌گردد که اتفاقا حزب الله کمترین نقش را در آن داشته است و اساسا این نماد مقاومت لبنان و منطقه خود همواره خواستار مبارزه با فساد و حل مشکلات اقتصادی کشور بوده است.

اتفاقا اصلی‌ترین مطالبات لبنانی‌ها هم همین دو محور بوده است، چنانچه لبنان نه مشکل آزادی‌های فردی، نه مشکل آزادی بیان و نه مساله‌ای در انحصار قدرت سیاسی دارد و کیک قدرت در این کشور در همان چارچوب‌هایی تقسیم شده که سعودی‌ها در شکل دادن به آن نقش اصلی در طایف داشته اند.

به نظر می‌رسد، نسخه‌ای که سعودی‌ها برای عراق و لبنان پیچیده اند، سرانجام آن به سوریه‌ای شدن این دو کشور منتهی خواهد شد. به عنوان مثال طرح این مساله به عنوان یک خواسته عمومی که نخست وزیر عراق یا دولت آینده لبنان نباید کمترین نقش را در حکومت و دولت‌های این دو کشور داشته باشد، یا اینکه از کف خیابان دولت تعیین شود، به چه معناست؟ آیا سعودی‌ها خود حاضرند به تغییرات اینچنینی در کشور خود تن دهند؟

منبع: پارسینه

کلیدواژه: عراق اعتراضات عراق لبنان نخست وزیر قانون اساسی حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۱۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق