Web Analytics Made Easy - Statcounter

"ولادیمیر لیتووکین" کارشناس نظامی در گفت وگو با بخش عربی شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم" افزود: در صورتی که آمریکا و ناتو این پایگاه نظامی ترکیه را از دست بدهند، یک ستون کلیدی را در خاورمیانه از دست داده‌اند.

وی ادامه داد:وقتی درباره اینجرلیک سخن به میان می‌آید، صحبت از یک فرودگاه غول‌پیکری است که تمامی تأسیسات زیربنایی را برای نگه‌داری انواع هواپیماها نظیر بمب‌افکن‌های راهبردی، بمب‌افکن‌  دوربرد، جنگنده‌ها و هواپیماهای شکاری را داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس نظامی، از دست دادن این پایگاه راهبردی ترکیه را مساوی با از دست دادن "جای پا" در خاورمیانه دانست.

لیتووکین افزود: پایگاه اینجرلیک محل نگه‌داری ۲۰ تا ۳۰ بمب هسته‌ای ب۶۱ آمریکاست، بمبی که مهم‌ترین و رایج‌ترین سلاح هسته‌ای در زرادخانه هسته‌ای بعد از جنگ سرد آمریکا به شمار می‌رود.

از سوی دیگر "کنستانتین بلوخین" کارشناس مرکز تحقیقات امنیتی در آکادمی علوم روسیه هم در خصوص تهدید "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه برای بستن دوپایگاه مهم نظامی‌اش به روی آمریکایی‌ها در صورت تحریم واشنگتن علیه آنکارا گفت: همین که موضوع بسته شدن این پایگاه توسط ترکیه مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که روابط واشنگتن و آنکارا وارد یک بحران بسیار جدی شده است.

بلوخین اضافه کرد: اگر بخواهیم از منظر عملگرایی به روابط آمریکا و ترکیه نگاه کنیم، این عمیق‌ترین بحران در روابط دوجانبه است.

 اردوغان یکشنبه شب تهدید کرد که در صورت تحریم‌های آمریکا علیه کشورش پایگاه هوایی اینجرلیک را خواهد بست.

وی گفت: ممکن است اینجرلیک [پایگاه هوایی در جنوب استان آدانا] و کوره‌جیک [پایگاه راداری در شرق استان مالاتیا] را ببندیم.

حدود پنج هزار خدمه نظامی نیروی هوایی آمریکا و وابستگان‌شان در پایگاه هوایی اینجرلیک مستقر هستند.

سنای آمریکا پنجشنبه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که کشتار ارامنه در سال‌های جنگ جهانی اول از سوی دولت عثمانی را رسما به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت؛ این قطعنامه پیشتر با رای قریب به اتفاق در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شده بود.

سناتورهای آمریکایی همچنین از دولت ترامپ خواسته‌اند که به خاطر خرید سامانه دفاعی اس 400 روسیه توسط ترکیه، اقدامات تنبیهی علیه دولت آنکارا اعمال کند.

پیشتر «لیندزی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی در جریان سفر اردوغان به واشنگتن، به درخواست کاخ‌سفید مانع تصویب این قطعنامه در سنای آمریکا شده بود.

گراهام در این باره گفته بود، به دلیل نامناسب بودن زمان رای‌گیری این قطعنامه، به درخواست مقام‌های ارشد کاخ سفید از رای‌گیری در مورد آن جلوگیری کرده بود.

ارمنستان قتل دسته‌جمعی ارامنه در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در دوران جنگ جهانی اول را به عنوان یک «نسل‌کشی» اعلام می‌کند.

«آدام شیف» رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هنگام تصویب این قطعنامه با بیان اینکه واشنگتن هرگز منکر کشتار گروهی ارامنه نبوده، اعلام کرد،۱۹ سال جنگیده است تا کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی به رسمیت شناخته شود.

ترکیه همواره اتهام «نسل‌کشی» را رد کرده و گفته است که در فاجعه سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ هم ترک‌ها و هم ارمنیان قربانی جنایت واقع شده‌اند.

برچسب‌ها ترکیه رجب طیب اردوغان ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه رجب طیب اردوغان ایالات متحده آمریکا ترکیه رجب طیب اردوغان ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۱۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد

رهبر انصارالله یمن امروز (پنج‌شنبه) در سخنرانی اظهار کرد که آمریکا برخلاف اظهارات فریبکارانه مقاماتش به دنبال ادامه جنگ نسل‌کشی در نوار غزه است و جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های این کشور کذب ادعاهای مقامات کاخ سفید را آشکار کرد.

به گزارش ایسنا، «عبد الملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن در سخنرانی خود گفت: صحبت درباره گورهای جمعی در غزه گسترده شده است و ۱۴۰ قبر توسط دشمن صهیونیستی حفر شده است. دشمن صدها فرد را اعدام و آنها را در گورهای جمعی دفن کرد و مرتکب جنایت نسل‌کشی علیه بیماران و پرسنل پزشکی شد.

طبق گزارش شبکه المیادین، الحوثی درباره بندر شناور آمریکا در غزه نیز تاکید کرد: آمریکایی‌ها تحت عنوان اسکله شناور به دنبال فراهم کردن زمینه حضور نظامی برای خود و انگلیسی‌ها هستند.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند از طریق گذرگاه دریایی کمک‌های ارائه شده به ملت فلسطین در نوار غزه را کنترل کنند و جاه‌طلبی‌هایی برای کسب ثروت دارند. آمریکایی‌ها مخالف آتش‌بس بوده و خواهان ادامه نسل‌کشی در غزه هستند.

رهبر انصارالله یمن در بخش دیگری از اظهاراتش به اتفاقات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا و تظاهرات همبستگی دانشجویان با ملت فلسطین نیز اظهار کرد: از ۲ هفته پیش، دانشجویان در ۷۹ دانشگاه آمریکایی در حال تظاهرات هستند و فعالیت آنها به دانشگاه‌های دیگر گسترش یافته و آنها خواستار پایان دادن به تجاوز به غزه شدند.

وی در این باره ادامه داد: نهادها و سازمان‌های حامی دشمن در پی این جنبش دانشجویی دیوانه شده‌اند و نتانیاهو آنها را «نازی» توصیف کرد. فعالیت مسالمت‌آمیز دانشجویی مقامات آمریکایی را رسوا و کذب اظهارات آنها را برملا کرد؛ چراکه آنها این فعالیت را تحمل نکردند.

الحوثی اضافه کرد: جهان امروز شاهد گستردگی خشونت بیش از حد و تلاش برای تحقیر و ارعاب در جریان دستگیری دانشجویان غیرمسلح و برخی از اساتید دانشگاه در آمریکاست و عملیات بازداشت و ارعاب در دانشگاه‌های آمریکا بیشتر شبیه حمله نظامی اراذل و اوباش به دانشجویان دختر و پسر است.

وی ادامه داد: دستبند زدن و توهین به یک زن با درجه استادی نشان‌دهنده فریبکاری آمریکا و لبیک به ندای دستیابی به حقوق و آزادی‌هاست. نگرانی آمریکا از جنبش دانشجویی و رفتار خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان، مؤید تأثیر این جنبش است.

الحوثی در انتقاد به عملکرد برخی کشورهای عربی در قبال جنگ در غزه نیز تاکید کرد: سکوتی که در اکثر کشورهای عربی دیده می‌شود، شرم‌آور است و به هیچ‌وجه با ماهیت تعلق به اسلام و مسئولیت انسانی سازگار نیست.

در حال تکمیل...

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • آیا نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی کاهش یافته است؟
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است