Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:50:37 GMT

کمربندی گناباد؛ ۲۰ سال گرفتار در پیچ و خم مشکلات

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۱۸۱۳

کمربندی گناباد؛ ۲۰ سال گرفتار در پیچ و خم مشکلات

خودروهای سبک و سنگین عبوری از گناباد بخاطر فقدان جاده کمربندی مجبور به ورود به این شهر و طی مسیر بلوارهای معلم و عدالت گناباد برای دسترسی به جاده اصلی و ادامه مسیر هستند.
جاده کمربندی در همه شهرها ابزاری برای ایمنی، سرعت بخشی و سهولت سفر است که نبود آن در گناباد سبب ایجاد سر و صدای فراوان، آلودگی صوتی و تنفسی و نیز خطرات ترافیکی و سوانح ناشی از عبور دائمی خودروهای سنگین از داخل شهر شده و مشکلات بسیاری برای شهروندان و کاسبان گنابادی به همراه آورده  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی گناباد جنوبی ترین شهرستان استان خراسان رضوی و نقطه ورودی و خروجی این استان به سمت استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و مرکز کشور است که این موقعیت سبب شده روزانه تعداد زیادی از خودروهای سواری و سنگین روزانه از مسیرهای این شهرستان تردد کنند.

احداث کمربندی در این شهر علاوه بر ایجاد خدمات‌ رفاهی بین جاده‌ای جهت عبادت و استراحت رانندگان و هدایت ترافیک خودروهای سنگین به خارج از حریم شهری موجب افزایش سرعت حمل و نقل بار، کاهش سوخت و همچنین رضایت‌مندی شهروندان گنابادی و رانندگان می شود.

طرح احداث کمربندی گناباد از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده است ولی به دلیل مشکلات مختلف به خصوص کمبود اعتبارات و وجود املاک معارض در طول مسیر با وجود اهمیت بسیار بلاتکلیف مانده است که عزم بیشتر مسوولان ذیربط را در سطوح شهرستانی و استانی را برای رفع دغدغه جدی شهروندان گنابادی می طلبد.

یکی از ساکنان بلوار عدالت گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل نبود کمربندی روزانه تعداد زیادی از وسایل نقلیه سنگین با عبور از سطح شهر و مناطق مسکونی مخاطرات بسیاری را برای شهروندان رقم می زنند و با سر و صدای زیاد آرامش را نیز از شهروندان سلب می کنند.

علیرضا محمدی از مسوولان گناباد و استان خراسان رضوی خواست احداث کمربندی را در اولویت اقدامات خود قرار دهند و با تامین اعتبار موجب سرعت بخشی در اجرای آن شوند.

وی ادامه داد: سالانه تعداد زیادی طرح در گناباد اجرا می شود ولی با وجود مشکلات متعدد شهروندان طرح مهمی مانند کمربندی همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

وجود املاک معارض و گرانی زمین

رییس شورای اسلامی شهر گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح احداث کمربندی به عنوان ضرورت توسعه و عمران شهری با تنگناهای متعددی طی سنوات گذشته دست به گریبان بوده است.

سید حسین پور هاشمی با اشاره به تهیه طرح کمربندی گناباد طی سالهای گذشته افزود: این طرح به طول ۲۲ کیلومتر از زیرگذر امام رضا (ع) شروع و با عبور از پشت دانشگاه پیام نور به جاده کاخک و کلات می رسد و در ادامه به سمت فردوس و استان خراسان جنوبی استمرار می یابد.

وی ادامه داد: طراحی مرحله نخست کمربندی گناباد حد فاصل میدان امام رضا (ع) و بلوار انقلاب و میدان بجستان انجام شده و ۳۰ درصد تملک تعدادی از زمینها در انتهای محدوده شهری و منتهی به روستای قنبرآباد انجام شده اما به دلیل وجود ۷۰ درصد معارض و تعدادی املاک و زمینهای کشاورزی و خرده مالکان در طول مسیر این مساله با کندی مواجه شده است به طوری که در طول سالهای گذشته ارزش این زمینها افزایش یافته و به تبع آن، اعتبار بیشتری برای تملک آنها نیاز است.

رییس شورای اسلامی شهر گناباد گفت: حتی شهرداری قبول کرده که به ازای تملک زمینهای محدوده اجرای این طرح در دیگر نقاط شهر، زمین در اختیار مالکانشان قرار دهد و یا آنان را مشمول معافیت عوارض قرار دهد.

پور هاشمی افزود: مشاور و پیمانکار قبلی اجرای این طرح بسیار ضعیف عمل کرد از این رو با برگزاری مناقصه جدید، مشاور جدید انتخاب شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری مرحله نخست این کمربندی به طول دو هزار و ۱۰۰ متر علاوه بر هدایت وسایل نقلیه سنگین به خارج شهر بخش زیادی از مشکلات کاهش می یابد.

رییس شورای اسلامی شهر گناباد گفت: برای اجرای مرحله نخست طرح احداث کمربندی گناباد حدفاصل زیر گذر امام رضا (ع) تا جاده بجستان حداقل ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و  توجه بیشتر مسوولان را می طلبد.

کمبود اعتبار 

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد هم گفت: با توجه به مشکلات تردد وسایل نقلیه سنگین از داخل شهر گناباد، سرعت بخشی در اجرای طرح کمربندی این شهر بسیار مهم است و از سنوات گذشته مورد توجه مسوولان قرار دارد ولی به دلیل مسایل و مشکلاتی مانند کمبود اعتبار با کندی مواجه شده که از طریق مسوولان استانی و شورای هماهنگی ترافیک استان در دست پیگیری است.

احمد سفری افزود: هر گونه اقدام در این زمینه نیازمند تهیه و تدوین طرح اجرایی است و شهرداری گناباد از چندی قبل قرار بود طرحی در این زمینه انجام دهد ولی تاکنون اقدامی انجام نداده است.

فرماندار گناباد هم در این خصوص گفت: طرح ساخت کمربندی این شهر با گذشت ۲۰ سال از آغاز به دلیل مشکلات مختلف از جمله کمبود اعتبار همچنان معطل مانده است.

حامد قربانی افزود: وجود برخی اراضی کشاورزی و آزادسازی حریم از مشکلات مهم اجرای این طرح است و عرض پیش بینی شده هم جوابگوی نیاز نیست و باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: با گذشت ۲۰ سال به جز تملک پنج کیلومتر زمین، اقدام خاصی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.

فرماندار گناباد گفت: نبود کمربندی در شهر گناباد موجب نارضایتی و مشکلات اجتماعی برای شهروندان شده است چون به علت نبود کمربندی وسایل نقلیه سنگین عبوری به ناچار مجبور به عبور از خیابان‌ شهدا و بلوارهای عدالت و فرمانداری گناباد به سمت جاده اصلی هستند که این مساله مشکلات متعددی همچون آلودگی صوتی، ترافیکی و زیست محیطی به همراه داشته است.

قربانی افزود: اجرا و تکمیل کمربندی گناباد نیازمند ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

یادآور می شود با وجود اهمیت استفاده از نقطه نظرات مهران حسین زاده شهردار گناباد برای تکمیل این گزارش، پیگیریهای متعدد خبرنگار ایرنا برای استفاده از نقطه نظرات وی نتیجه ای به دنبال نداشت.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است و  از محموع پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت گناباد هزار و ۸۰۰ هکتار آن مربوط به محدوده مرکزی این شهر است و افزون بر ۴۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن این محدوده هستند.

برچسب‌ها طرح های زیرساختی راهداری ترافیک جاده ای تردد جاده ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی فرمانداری گناباد سیستان و بلوچستان مشکلات اقتصادی گناباد خراسان جنوبی راه و شهرسازی خراسان رضوی تصادفات جاده ای حمل و نقل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح های زیرساختی راهداری ترافیک جاده ای تردد جاده ای فرمانداری گناباد سیستان و بلوچستان مشکلات اقتصادی گناباد خراسان جنوبی راه و شهرسازی خراسان رضوی تصادفات جاده ای حمل و نقل طرح های زیرساختی راهداری ترافیک جاده ای تردد جاده ای فرمانداری گناباد سیستان و بلوچستان مشکلات اقتصادی گناباد خراسان جنوبی راه و شهرسازی خراسان رضوی تصادفات جاده ای حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۱۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت راه و جاده‌های کشور/ بارش باران در جاده های ٢٠ استان کشور

 رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از بارش باران در جاده‌های ۲۰ استان کشور خبر داد و گفت که ترافیک در اکثر محورهای منتهی به شمال کشور سنگین است.

سرهنگ احمد شیرانی درباره آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور در صبح نخستین روز از تعطیلات سه روزه در کشور گفـت: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در سراسر کشور در حال حاضر شاهد ترافیک سنگین در مسیر جنوب به شمال محور چالوس در حدفاصل پل زنگوله تا سیاه بیشه و محدوده‌های هریجان و هزارچم هستیم. همچنین در مسیر جنوب به شمال آزادراه تهران – شمالدر حدفاصل تونل شماره ۱۱ تا ۱۳ و تونل شماره ۱۶ تا شهرستانک و تونل البزر تا انتهای آزادراه نیز وضعیت مشابه گزارش شده است. جاده چالوس نیز در مسیر جنوب به شمال یک‌طرفه شده است.

وی با بیان اینکه ترافیک در مسیر جنوب به شمال محور هراز و به خصوص در محدوده‌های مشاء و حدفاصل پلور تا وانا و محدوده بایجان سنگین گزارش شده است، گفت: وضعیتی مشابه در مسیر جنوب به شمال محور فیروزکوه در محدوده گیلاوند گزارش شده است. همچنین در آزادراه تهران – پردیس در محدوده ابتدایی آزادراه نیز ترافیک سنگین است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ترافیک در آزادراه کرج – قزوین در حدفاصل ساسانی تا کمالشهر نیز سنگین گزارش شده است، گفت:‌ در آزادراه قزوین – کرج حدفاصل پایانه شهیدکلانتری تا پل فردیس و آزادراه تهران – قم حدفاصل قیصرآباد تا فرودگاه امام خمینی(ره) هم دارای بار ترافیکی سنگین است.

شیرانی در مورد آخرین وضعیت جوی جاده‌های کشور نیز گفت: گزارش‌ها حاکی از بارش باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، کرمان، تهران، هرمزگان، قزوین، فارس، لرستان، مرکزی، مازندران، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، یزد، اصفهان، کرمانشاه، بوشهر، کردستان و چهارمحال و بختیاری است. در همین راستا را نیز به رانندگان توصیه می‌کنم که حتما فاصله طولی مناسب را با خودروی مقابل رعایت و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

شیرانی با اعلام شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ و ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از آغاز سفر حتما با این شماره‌ها تماس گرفته و ضمن اطلاع از وضعیت جوی، ترافیکی و انسداد محورها، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای سفر خود انتخاب کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترافیک نیمه سنگین در جاده های قزوین
  • ترافیک نیمه سنگین در آزادراه قزوین - کرج
  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی
  • عکسی از ترافیک سنگین دیشب جاده شمال
  • آخرین وضعیت راه و جاده‌های کشور/ بارش باران در جاده های ٢٠ استان کشور
  • بارش باران در جاده‌های ۲۰ استان | ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به شمال
  • جاده‌های ۲۰ استان بارانی است
  • بارش باران در جاده‌های ۲۰ استان/ ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به شمال
  • ترافیک سنگین در جاده چالوس
  • ترافیک سنگین و اجرای محدودیت تردد در آزادراه تهران - شمال