Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:31:48 GMT

روش کهن صید «مُشتا» و مشکلات امروز آن

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۱۹۸۴

روش کهن صید «مُشتا» و مشکلات امروز آن

ایسنا/هرمزگان صید «مُشتا» یکی از روش‌های صید آبزی در سواحل جنوب کشور، به ویژه هرمزگان است که هرسال از اول خرداد ماه آغاز می‌شود. در این روش، صیادان چوب‌هایی به طول حدود سه تا چهار متر را همراه با توری که به دور آن کشیده‌اند، بصورت مربع یا مستطیل، در کنار ساحل نصب می‌کنند. بر اثر مد آب، آبزیان به سمت ساحل حرکت می‌کنند و وارد این تور می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل جزر آب، ماهیان امکان بازگشت به دریا پیدا نمی‌کنند و در تور صیادان گرفتار می‌شوند. در نوع صید، بیشتر، ماهیان مهاجر کرانه‌ای، مثل «بیاح»، «گواف»، «شرت» و حتی میگو و خرچنگ گرفتار می‌شوند.

عکاس امیرحسین خورگویی

صید مشتا، یکی از انواع روش های صید آبزیان در سواحل جنوب کشور، به ویژه هرمزگان می باشد که از از اول خرداد ماه، صیادان با استفاده از این روش سنتی، اقدام به صید ماهی در کنار ساحل می کنند.

 صید به این روش، بیش تر، ماهیان مهاجر کرانه ای، مثل بیا، گواف، شرت و حتی میگو و خرچنگ را گرفتار می کند. از نقاط ضعف این نوع صید، در هم وارد شدن انواع آبزیان به داخل تور می باشد که برخی از این آبزیان را، صیادان، دوباره به دریا می ریزند و موجب هدر رفتن منابع دریایی می شود و جبران ناپذیر است.

در این روش صید، صیادان، چوب هایی به طول حدود سه تا چهار متر، در حالی که توری به دور آن کشیده اند، بصورت مربع یا مستطیل، در کنار ساحل نصب می کنند که بر اثر مد آب، آبزیان به سمت ساحل حرکت می کنند و وارد این تور می شوند و با جزر آب، ماهیان، امکان بازگشت به دریا پیدا نمی کنند و در این تور، گرفتار صیاد می گردند. این روش، که سال های سال در ساحل هرمزگان، اعم از بندر عباس، میناب، جاسک، قشم، بندر لنگه و پارسیان مرسوم بوده، یکی از شیوه های راحت در امر صید و صیادی است که صیاد، بدون این که دل به دریا بزند و هزینه و خطر کند، در کنار ساحل، با ایجاد مشتا، به انتظار به تور انداختن ماهیان می نشیند

از دیگر نقاط ضعف این گونه صیدها، ورود انواع زباله ها و مواد دور ریز به داخل تور مشتا می باشد و بعضی از آبزیان زینتی و برخی بصورت نوزاد و بسیاری هم غیر خوراکی، مثل آنواع آبزیان مرکب، مار ماهی، حلزون ها و سایر موجودات آبزی، وقتی آب از ساحل به سمت دریا عقب نشینی کرد و این ها نتوانستند به دریا برگردند، همراه سایر آبزیان تلف می شوند که تنها برای پودر ماهی، قابل استفاده می باشند.

ولی در سال های اخیر این نوع صید به دلیل از بین رفتن ساحل دریا به دلیل آلودگی و همچنین صید بی رویه  از رونق افتاده و فقط در آمد بخور و نمیری برای صاحبان مشتا دارد.

قرار است روش صید مُشتا در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید:

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی عکس منطقه هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان/ مواج شدن دریا

براساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان ،امروز پنجشنبه در سطح استان رگبار باران و رعد و برق گاه تگرگ و تندباد لحظه‌ای پیش بینی می‌شود و موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها خواهد شد. 

طی روز جمعه نیز در استان بویژه در مناطق شرقی رگبار پراکنده باران و رعد و برق مورد انتظار است و احتمال تقویت نقطه‌ای بارش‌ها نیز محتمل خواهد بود. 

توصیه می‌شود از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی، صعود به مناطق مرتفع و چرای دام در ارتفاعات اجتناب شود.

 امروز پنجشنبه و فردا جمعه، در مناطق دریایی استان رگبار باران و احتمال افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش بینی می‌شود و وزش باد‌های نسبتاً شدید جنوب غربی - شمال غربی موجب مواج شدن دریا خواهد شد.

بیشینه سرعت باد گاهی به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ارتفاع امواج دریا گاهی به بیش از ۲۰۰ سانتیمتر خواهد رسید.

 توصیه می‌شود در این مدت شناور‌های سبک صیادی و تفریحی از تردد خودداری کنند و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن سایر شناور‌ها صورت پذیرد. 

به لحاظ دمایی، دمای بیشینه طی امروز کاهش ۳ تا ۶ درجه خواهد داشت و از فردا جمعه مجددا در برخی نقاط دمای بیشینه افزایش خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • توقف ساخت اسکله شناور در سواحل غزه از سوی آمریکا+فیلم
  • توقف ساخت اسکله شناور در سواحل غزه از سوی آمریکا
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان
  • وزش باد‌های شدید و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۴ اردیبهشت
  • واکنش نکونام به برکناری خطیر از مدیرعاملی
  • دریا در پی طلا ساختن از مس
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان/ مواج شدن دریا
  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید/همه خوشحال شدیم!
  • امروز با نیما یوشیح: آی آدم‌ها که روی ساحلِ آرام در کار تماشایید! (+فایل صوتی)
  • امروز با نیما یوشیح: آی آدم‌ها که روی ساحلِ آرام در کار تماشایید!