Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:13:57 GMT

اسکواش، رشته‌ای توسعه نیافته در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۲۰۹۰

اسکواش، رشته‌ای توسعه نیافته در قزوین

این رشته ورزشی کمتر شناخته شده و حتی ناشناخته در استان قزوین از جمله ورزش‌های راکتی مدرن امروزی به حساب می‌آید و ورزشکاران در آن برای ضربه زدن به توپ به منظور بازگشت و برخورد مجدد آن با دیواره تلاش می‌کنند.

هم اینک رشته اسکواش در کل کشور ۱۸ هزار ورزشکار دارد که از این تعداد ۱۰  هزار نفر بیمه ورزشی دریافت کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند مسئولان تلاش‌های زیادی را برای گسترش و پیشرفت این رشته در استان‌ها انجام داده اند اما هم اینک این رشته در استان قزوین حتی یک سالن اختصاصی استاندارد نیز ندارد.

البته طی سال‌های گذشته، یک زمین فاقد استاندارد در یکی از مدارس قزوین به این رشته اختصاص یافته بود ولی عملا امکان استعدادیابی و جذب ورزشکار برای این رشته به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها میسر نبود.

ساخت سالن ورزشی اختصاصی،عامل توسعه اسکواش در قزوین

رئیس فدراسیون اسکواش در حاشیه سفر خود به قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به جایگاه این رشته در سطح استان‌ها اشاره کرد و گفت: در مدیریت‌های پیشین ورزش استان‌ها، عملا به سالن غیر استاندارد برای رشته اسکواش بسنده می‌شد و در واقع دید توسعه‌ای در خصوص این رشته وجود نداشت.

وی افزود:در استان قزوین با مدیریت جدید ورزش استان و مسئولیت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری به عنوان رئیس هیات اسکواش استان، این ورزش تا حدودی زنده شده و ارتباط خوبی با این ورزش برقرار شده است.

سلیمانی اضافه کرد:هم اینک در استان قزوین طبقه بالای ساختمان مدیریت بحران به عنوان یک سالن اختصاصی رشته اسکواش در نظر گرفته است که با تخصیص ۱۵۰ میلیون تومان به زودی تجهیز خواهد شد.

 رئیس فدراسیون اسکواش اظهار داشت: با ساخت این سالن، به دلیل ظرفیت‌های بالای ورزشی در استان و نزدیکی قزوین با پایتخت، موفقیت‌های خوبی در رشته اسکواش حاصل خواهد شد و حتی قزوین می‌تواند میزبان بازی‌های منطقه‌ای و بین المللی در این رشته باشد که فروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه اسکواش ایران در سطح منطقه و جهان، گفت:کشور ما هم اینک جایگاه ششم جهان را در رده جوانان، قهرمانی تیمی ۲۰۱۸ آسیا را در رده بزرگسالان و رتبه پنجم آسیا را در بخش بانوان به دست آورده است.

سلیمانی اضافه کرد: از نظر طبقه بندی، ایران در رده ۱۰۳ جهان قرار دارد و مسئولیت کشورهایی که ورزش اسکواش را ندارند، برعهده دارد.

رئیس فدراسیون اسکواش افزود:تیم اسکواش ایران در فروردین سال آینده، با انگیزه دستیابی به جایگاه برتر در مسابقات جهانی شرکت خواهد کرد.

رشته اسکواش در قزوین باید توسعه یابد

استاندار قزوین در این خصوص گفت: اسکواش از جمله رشته‌های است که توسعه آن برای سلامت اقشار مختلف جامعه مفید است و باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه آن فراهم شود.

هدایت الله جمالی پور افزود: در این راستا طبقه بالای سالن مدیریت بحران برای ایجاد کورت اختصاصی این رشته در استان در نظر گرفته شده است که در صورت راه اندازی، زمینه میزبانی استان از رقابت‌های کشوری را فراهم می‌سازد.

وی اضافه کرد:باید تمامی امکانات و ظرفیت‌های استان برای توسعه ورزش‌های همگانی که برای همه اقشار جامعه مفید خواهند بود به کار گرفته شود.

جمالی پور افزود:همه باید برای توسعه ورزش در جامعه کمک کنیم چون تاثیرات مستقیمی در پرکردن اوقات فراغت و افزایش ضریب سلامتی مردم ایفا می‌کند.

استاندار قزوین گفت:امروزه با توجه به محدودیت‌های اعتبارات مالی با طرح‌های جدید عمرانی برای ساخت سالن‌های ورزشی موافقت نمی‌شود ولی می‌توان با تعمیر و بهسازی ساختمان‌های قدیمی و بدون استفاده در این خصوص اقدام کرد.

راه اندازی سالن اختصاصی اسکواش، نیاز جدی استان قزوین

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز در این خصوص گفت:امروز یکی از نیازهای جدی استان، سالن اختصاصی اسکواش بوده که اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.

عباس علایی مقدم افزود:خوشبختانه در خصوص ورزش‌های راکتی در استان، سالن اختصاصی بدمینتون در ابتدای سال جاری افتتاح شد که بخشی از نیازهای استان را در این زمینه رفع خواهد کرد.

وی اضافه کرد:این سالن سرپوشیده که از طرح‌های نیمه تمام استان بود با تخصیص اعتبارات لازم به بهره برداری رسید و هم اینک چهار کورت و چهار سوییت برای برگزاری اردوهای تیم ملی و... دارد.

علایی مقدم افزود: متاسفانه رشته اسکواش در قزوین مشکلاتی داشته و چنان که باید توسعه نیافته است.

وی افزود: یک کورت غیر استاندارد برای این رشته در یکی از مدارس آموزش و پرورش راه اندازی شده بود و همکاران اداره ورزش استان، کج‌دار و مریز برای ارتقای این رشته در استان تلاش می‌کردند.

علایی مقدم گفت:هم اینک طبقه بالای سالن مدیریت بحران برای راه اندازی کورت برای این رشته در نظر گرفته شده است ولی امیدواریم اعتبارات لازم برای احداث سالن اختصاصی اسکواش در بودجه سال آینده لحاظ شود.

ایجاد کورت‌های تک دیواره اسکواش در دستور کار هیات قزوین

رییس هیات اسکواش استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:متاسفانه در قزوین اصلا فضای کورت استاندارد برای این رشته ورزشی وجود نداشت ولی با رایزنی صورت گرفته، طبقه دوم مدیریت بحران استان به این منظور در نظر گرفته شد که ظرف ۲ ماه آینده با ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.

صدیقه ربیعی افزود: به موازات این طرح، احداث سالن پنج کورت استاندارد اسکواش را نیز پیش می‌بریم که مدیر کل ورزش و جوانان استان یک زمین در پونک و یک زمین دیگر در کنار استادیوم ۱۵ هزار نفری را در این خصوص پیشنهاد کرده اند و باید بررسی لازم در خصوص آنها صورت گیرد.

وی با اشاره به وضعیت این رشته در استان، اضافه کرد:اسکواش در قزوین هم مربی و هم ورزشکار دارد ولی نمی‌توان آماری از آنها داد چون تقریبا هیات اسکواش طی سال‌های گذشته در قزوین نیمه فعال بوده است.

ربیعی افزود: در حال حاضر ورزشکاران و مربیان این رشته از یک فضای غیراستاندارد در یکی از مدارس آموزش و پرورش استان استفاده می‌کنند ولی زمانی که کورت استاندارد این رشته به بهره برداری برسد تمامی ورزشکاران و مربیان در آن جمع خواهند شد.

وی اضافه کرد:هم اینک به موزات این طرح، احداث کورت‌های تک دیواره را در بوستان‌های شهرهای بزرگ پیش می‌بریم و بوستان‌های شهر قزوین و شهرهای محمدیه و مهرگان برای همگانی کردن و استعدادیابی این رشته در اولویت کاری ما قرار دارند.

استان قزوین ظرفیت‌ها و استعدادهای زیادی در رشته اسکواش دارد ولی متاسفانه چنان که باید و شاید در سال‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و به توسعه لازم نرسیده است.

یکی از کمبودهای جدی این رشته در استان،سالن یا کورت اختصاصی آن است که در صورت راه اندازی نقش موثری در معرفی این رشته، استعدادیابی و توسعه آن ایفا خواهد کرد.

خوشبختانه با دید مثبت مسئولان استان به این رشته،سالن جدیدی به عنوان کورت اختصاصی این رشته در نظر گرفته شده است که با تخصیص اعتبار به زودی به بهره برداری رسیده و بخش مهمی از مشکلات رشته اسکواش و ورزشکاران آن را در استان رفع خواهد کرد.

برچسب‌ها اسکواش استان قزوین ورزش و جوانان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسکواش استان قزوین ورزش و جوانان اسکواش استان قزوین ورزش و جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۲۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود

فرماندار تیران و کرون گفت: ورزش باستانی و زورخانه ‌ای در مناطق روستایی مستعد این شهرستان با احداث زورخانه توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، علی محمدی کیا عصر امروز _جمعه– هفتم اردیبهشت_ به مناسبت روز ورزش باستانی و زورخانه‌ای با حضور در زورخانه ولیعصر (عج) تیران اظهار کرد: این رشته ورزشی عجین و توأم با معنویت و اخلاق بوده و حال و هوای خاصی دارد که اگر منش و الگوهای پهلوانی و اخلاقی این وزش به دیگر عرصه‌ها منتقل شود بازتاب موفق خوبی به همراه دارد.

وی افزود: منش پهلوانی یکی از مؤلفه‌های موفقیت و انتقال اخلاق در جامعه بوده که ورزش باستانی این ظرفیت را دارد و می‌تواند در بخش‌های مختلف فرهنگ سازی کند.

فرماندار تیران و کرون با اشاره به تأثیرات سازنده این ورزش در توسعه شهری و روستایی، تصریح کرد: راه اندازی زورخانه در روستاها و شهرها امکان بهره برداری از این ظرفیت را فراهم کرده و دستاوردهای آن در زندگی دیده می‌شود.

علی محمدی کیا جذب به این رشته را نیز مستلزم برنامه ریزی متولیان این رشته، اداره ورزش و جوانان، دستگاه‌های فرهنگی و شهرداری و دهیاری‌ها اعلام کرد و اذعان داشت: ورزشکار جوان و نوجوان همراه با پیشکسوتان در گود زورخانه فعالیت می‌کنند همین موضوع بر الگوسازی و تعامل بین نسلی تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زورخانه در شهرهای این شهرستان و تعدادی از روستاها راه اندازی و این ورزش در حال فراگیری بوده اما باید زمینه مستعد در دیگر مناطق روستایی فاقد این رشته یافته و هیأت باستانی در تعامل با دهیاری‌ها برای آن برنامه ریزی و زمینه سازی فعالیت را انجام دهد.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه شناخت رشته ورزشی باستانی امکان جذب را فراهم می‌کند، گفت: جمعیت بسیاری از ساز و کار این ورزش بی خبر بوده و تنها نامی از آن شنیده‌اند که اجرای میدانی و برنامه‌ای این رشته می‌تواند علاوه بر معرفی زمینه حضور دیگران را نیز فراهم کند.

به گزارش ایمنا، در این بازدید از ورزشکاران رشته باستانی و زورخانه ای تیران تجلیل شد.

کد خبر 748156

دیگر خبرها

  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است
  • اولین ملاقات سرمربی جدید با خبرنگاران: فردا ساعت ۹
  • زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود
  • روز دوم آزمون سراسری/ رقابت داوطلبان گروه‌ علوم تجربی در قزوین
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • جهاد اسلامی: رژیم صهیونیستی با گذشت ۲۰۰ روز در غزه به هیچ هدفی دست نیافته‌است
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین