Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم سالگرد ارتحال آیت الله سید محمود شاهرودی پنجشنبه هفته جاری در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مراسم سالگرد ارتحال آیت الله «هاشمی شاهرودی»، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، (پنجشنبه ۲۸آذر) برگزار می شود.

 

این مراسم بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیت‌ الله‌ «سید محمود هاشمی شاهرودی(ره) » در سال‌ ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر نجف‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود، پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌ الله‌ سید علی حسینی شاهرودی، از شاگردان برجسته مرحوم آیة الله العظمی خویی (ره) بود که بحث های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.

 

مرحوم آیت‌ الله‌ سید محمود هاشمی شاهرودی(ره) تحصیلات‌ ابتدایی را در مدرسه‌ علوی نجف‌ به‌ پایان‌ رسانید و سپس‌ به‌ تحصیلات‌ حوزوی روی آورد. او با توجه‌ به‌ موقعیت‌ علمی خانوادگی و نیز با توجه‌ به‌ هوش‌ و استعداد سرشار و کوشش‌ فراوان‌ خود، در مدتی اندک توانست‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ پایان‌ رساند.

 

پس‌ از آن‌ به‌ حلقه‌ درس‌ آیت‌ الله‌ شهید سید محمد باقر صدر پیوست‌ و سال‌ها در خدمت‌ استاد خود، مبانی اجتهاد در اصول‌ و فقه‌ را به‌ خوبی آموخت‌ و در درس‌ دیگر مراجع‌ آن‌ روز نجف‌ ـ از جمله‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و آیت الله العظمی خویی (ره) ـ نیز با جدیت‌ شرکت‌ جست‌ و بهره‌های فراوان‌ برد.

 

مرحوم آیت‌الله‌ سید محمود هاشمی شاهرودی(ره) در سال های تحصیل‌ خود از محضر استادان‌ بسیاری بهره‌ برد. مهم‌ترین‌ و اصلی ترین‌ استاد او در درس‌ خارج‌ آیت‌ الله‌ شهید سید محمد باقر صدر بود. از دیگر استادان‌ آیت‌ الله‌ هاشمی شاهرودی، حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره) و حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی خویی‌(ره‌) را می توان‌ نام‌ برد. 

 

ایشان در پی یورش‌ مزدوران‌ رژیم‌ صدام‌ به‌ علما و اندیشمندان‌ در سال‌ ۱۹۷۴ میلادی، آیت‌الله‌ العظمی هاشمی شاهرودی به‌ زندان‌ افتاد و شکنجه‌های فراوان‌ بدنی و روحی را به‌ جان‌ خرید.

 

وی در پی تظاهرات‌ مردم‌ عراق‌ پس‌ از پیروزی انقلاب‌ اسلامی ایران‌ به‌ رهبری امام‌(ره‌)، بویژه‌ در نجف‌، و در گرامیداشت‌ این‌ پیروزی، تحت‌ پیگرد رژیم‌ بعث‌ قرار گرفت‌ و به‌ سفارش‌ شهید صدر(ره‌) به‌ وطن‌ خود بازگشت‌ تا وکالت‌ عام‌ شهید صدر و نمایندگی او را نزد امام‌ خمینی(ره‌) بر عهده‌ گیرد.

 

مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی با ورود به‌ ایران‌ به‌ خدمت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) مشرف‌ شد و با موافقت‌ ایشان‌، رابط‌ امام‌(ره‌) و شهید صدر(ره) شد و پیامهای علمی نجف‌ را به‌ سمع‌ امام‌(ره‌) می‌رساند.

 

ایشان سال‌ها از اعضای فقهای شورای نگهبان‌ بود و در این‌ نهاد مقدس‌ به‌ خدمت‌ اشتغال‌ داشت‌ تا اینکه‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری به‌ ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌ منصوب‌ شد.

 

وی پس از مسئولیت در قوه قضایه با شروع مجدد درس‌های فقه و اصول خود  در شهر مقدس قم در کنار فعالیت های مؤثر سیاسی و استمرار خدمات شایان خود به نظام مقدس اسلامی، مسئولیت خطیر مرجعیت دینی را نیز بر عهده گرفت.

 

عضو مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، رییس ومؤسس مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(علیهم السلام)، عضو ونائب رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو ونائب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،  عضو فقهای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و رئیس هیئت عالی حل اختلاف وتنظیم روابط قوای سه گانه از مسئولیت های آن مرحوم بود.

آیت الله هاشمی شاهرودی سال گذشته(۳دی ماه ۱۳۹۷) در سن ۷۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد طرح ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر اردبیل کانون های مساجد آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۲۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در این مراسم جمع کثیری از اهالی و مشتاقان فرهنگ و هنر خاصه علاقمندان به موسیقی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی گرد هم آمدند.

در ابتدای این برنامه گروه ۲ نوازی علی اکبرزاده (تنبک) و فرزاد محمدنژاد (تار) به اجرای برنامه پرداختند.

پس از این اجرا، کلیپی از مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم لطفی به نمایش گذاشته شد و سپس ناصر صفایی پیشکسوت موسیقی و هم دوره استاد لطفی به همراه استاد امیر لطیفی به شعرخوانی و نی‌نوازی پرداختند.

در ادامه این برنامه، گروه سپهر با هنرمندی هنرمندان موسیقی استان و اساتید برجسته استانی شامل هدایت اسماعیلی (عود)، داوود خشنودی، حامد کی‌پور و پویا خوشبین (سه تار)، عرفان حسینی و رمضان ساور (کمانچه)، پدرام محمدنژاد (تنبک)، مهدی کریمی (دف) و هنرمند مهمان سجاد مهربانی (آواز) قطعاتی را اجرا کردند.

همچنین «حسین ضمیری» هنرمند، شاعر، نویسنده و پژوهشگر استان، دقایقی در خصوص زندگی و شخصیت استاد لطفی، به سخنرانی پرداخت.

حاضرین در این مراسم پیش از پایان برنامه شاهد اجرای تک نوازی تار با هنرمندی استاد «هادی آذرپیرا» از هنرمندان گلستان بودند.مرحوم استاد محمدرضا لطفی در ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ دار فانی را وداع گفت و پیکرش در محله سبزه مشهد گرگان به خاک سپرده شد.

دیگر خبرها

  • چهره خندان ناطق نوری و محسن هاشمی در مراسم سالگرد شهید مطهری + عکس
  • برگزاری مراسم سالگرد پدر ۴ شهید دفاع مقدس در مبارکه
  • تصاویری از علی لاریجانی و ناطق نوری در یک مراسم سالگرد شهید مطهری/ محسن هاشمی هم آمد
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری برگزار شد + عکس
  • (تصاویر) مراسم سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری
  • (تصاویر) ناطق نوری و محسن هاشمی در مراسم سالگرد شهید مطهری
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • اعزام ۲۵۰۰ لرستانی به مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)
  • مراسم سالگرد استاد شهید مطهری در مسجد نارمک برگزار می شود