Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان اقتصادی معتقدند یارانه معیشتی چیزی جز ایجاد تورم در بازار نخواهد داشت از این رو بهتر است به جای ایجاد بازار پول، یارانه ها به سمت سرمایه گذاری مولد و ایجاد اشتغال پایدار هدایت شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، با اجرای طرح مدیریت سوخت و افزایش قیمت بنزین، دولت طرح حمایت معیشتی از خانواده‌ها را در دهک‌های پایین در دستور کار خود قرار داد و بر این اساس مقرر شد که کمک‌های نقدی را برای خانورهای کم درآمد جامعه در نظر بگیرد، البته پرداخت یارانه نقدی موضوعی است که پیش از این در جهت کاهش مشکلات معیشتی خانواده ها از سوی مدیران دولتی به عنوان یک روش استفاده  شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پور ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص پرداخت یارانه معیشتی به مردم گفت: روش فعلی دولت در پرداخت یارانه معیشتی روشی سنتی، منسوخ و ناکارآمد است.

این عضو کمیسیون اقتصاد مجلس معتقد است عملکرد دولت در بررسی و شناخت افراد نیازمند دچار نوعی پارادوکس است.

حسین اکبری فرد کارشناس در حوزه اقتصادی است، او در گفتگو با خبرنگار ما می گوید از نظر من هیچ توجیهی برای پرداخت یارانه معیشتی وجود ندارد.

اکبری فرد تاکید دارد در صورتی روش دولت در پرداخت یارانه معیشتی درست است که امکان شناسایی درست دهک های پایین و نیازمند وجود داشته باشد اما این موضوع درست نقطه ضعف دولت ها در شناخت صحیح  افرد نیازمند جامعه است.

این اقتصاد دان معتقد است اگر بتوان به درستی افراد نیازمند جامعه را شناسایی کنیم در این صورت پرداخت یارانه نقدی می تواند شیوه درستی آن هم در کوتاه مدت باشد.

اکبری فرد تاکید دارد: اولا شناسایی گروه های نیازمند کار دشواری است دوما یارانه نقدی عموما برای درمان کوتاه مدت به کار می رود.

او می گوید: آنچه که اتفاق افتاده این است که سال ها است که افراد جامعه حمایت می شوند اما باز هم شاهد فقر و شکاف طبقاتی هستیم از این رو پرداخت یارانه ها روش موفقی نبوده و حتی باعث تورم های بیشتری نیز شده است بدین معنا اگر هزارتومان به خانواده ای پرداخت شود به دلیل تورم هیچ مشکلی از خانواده حل نمی شود.

نورالله صالحی عضو هیئت دانشگاه باهنر و کارشناس مسائل اقتصادی پرداخت یارانه معیشتی را از جمله شناخته ترین راه های انتقال درآمد به گروه های کم درآمد جامعه می داند.

او نیز این روش را ناکارآمد معرفی می کند، صالحی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید تجربه برخی از کشورها از جمله آمریکا، هندوستان، برزیل و اردن که سیاسیت های یارانه را بکار گرفتند نشان داد که پرداخت یارانه معیشتی یک روش موفقیت آمیز نیست.

صالحی می گوید: یکی از مسائلی که باعث می شود هدفمندی یارانه ها از اهدف اصلی خود دور شود این است که برای پول در اقتصاد قیمت تعیین می شود.

او معتقد است دلیل  این که بحث یارانه معیشتی با شکست مواجه می شود، وجود یک مکانیزم غیر علمی در اقتصاد تحت عنوان بازار پول است.

آنچه که از اظهار نظرهای کارشناسان اقتصادی می توان دریافت این است که اگر به دلایلی از جمله رشد اقتصادی ناکافی و یا سیاست های اشتباه که موجب افزایش شکاف طبقاتی در جامعه شده برخی افراد در دهک های پایین باشند در آن صورت یارانه نقدی شیوه و روش درستی  است البته این روش تنها باید در کوتاه مدت اعمال شود.

حال جای این سوال است که اگر پرداخت یارانه معیشتی روش درستی برای کمک به خانوارهای کم درآمد جامعه نیست پس چه شیوه یا شیوه های دیگری را می توان به کار برد.

یکی از راه های جایگزین یارانه معیشتی ایجاد اشتغال پایدار است

اکبری فرد کارشناس اقتصادی  در خصوص راه های جایگزین پرداخت یارانه می گوید: باید یارانه را به بخش تولید هدایت کنیم بدین معنا که در ایجاد اشتغال پایدار تلاش کنیم برای مثال اگر کارفرمایی  10 نفر نیرو استخدام کرده از او بخواهیم۱۰  نفر دیگر را نیز به کار گیرد اما  50درصد از حقوق افراد یا بار بیمه ای و یا بخشی از هزینه ها از سوی دولت به کارآفرین داده شود.

اکبری فرد ادامه داد: روش دیگر این است که روش های تولید یارانه بکارگرفته شود یعنی تولید کنندگان با دریافت یارانه، سیستم های تولید خود را اصلاح کنند به واقع بهترین راهی که می توان یارانه را به جامعه برد و رکود اقتصادی را کنترل کرد بکار بردن یارانه در سیستم تولید است.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت:  بردن یارانه به سیستم اشتغال راه دیگر جایگزین یارانه نقدی است  یعنی کسانیکه اشتغال ایجاد می کنند نصف حقوق کارگرانش را دولت دهد و یا این که یارانه را به تولید کنندگان دهیم تا روش های سنتی و قدیمی سیستم تولید خود را بهینه و با سیستم های جدید جایگزین کند تا کالاها با تکنولوژی جدید ایجاد شود و از این طریق راندمان مصرف کالاها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می شود تنها به افراد در دهک های ۱ و ۲ یا حداکثر ۳ که ممکن است از دو روش بالا منفعتی حاصلشان نشود آن هم در کوتاه مدت یارانه نقدی داده شود تا امکان معیشت برایشان فراهم باشد.

لزوم جهت گیری یارانه معیشتی به سمت ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم

نورالله صالحی کارشناس حوزه اقتصادی در خصوص راههای جایگزین پرداخت یارانه می گوید:  جهت گیری تدریجی به سمت افزایش میزان یارانه دهک های سطح پایین، تغییر جهت گیری یارانه نقدی به سمت ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی با کیفیت بالا و رایگان در مناطق محروم کشور از جمله روش هایی است که می توان به جای پرداخت یارانه معیشتی به کار برد.

صالحی ادامه می دهد: نقدینگی مشکل اقتصاد ایران است در حالیکه بکار گیری سیاست یارانه معمولا باعث می شود که نقدینگی در کشور افزایش یابد.

وی بیان داشت: اگر پول های یارانه به سمت سرمایه گذاری مولد برده شود و نرخ سود حاصل از این پروژه ها و سرمایه گذاری تقسیم شود بدین معنا که به جای پرداخت پول به مردم، پول ها به سمت سرمایه گذاری از جمله کارخانه ها، ماشین آلات و تجهیزات سوق داده شود نرخ بازدهی این پروژه ها بین اقشار تقسیم می شود بدون این که مستقیما پولی را تزریق کرده باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهددر جمع نمازگزاران جمعه در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امروزه این نگرانی وجود دارد که فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به ویژه نسل جوان توسط دشمن کمرنگ شود گفت:ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند. ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با اشاره به دستاورد‌های عملیات وعده صادق و نمایش اقتدار نیرو‌های مسلح کشورمان افزود: اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.
او در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل افزود: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در بین مسئولان هستیم. 
ایت الله علم الهدی افزود:جذب حداکثری که یکی از راهبرد‌های مقام معظم رهبری و به این معنااست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند.

دیگر خبرها

  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • علم الهدی: در بحث حجاب، اگر مردم بخواهند تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند/ مایه تأسف است که شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • چرا کسی پاسخگوی عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری نیست
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است