Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در حال حاضر 250 کارشناس رشته‌های مختلف کشاورزی در 263 پهنه تولیدی استان ساماندهی کرده ایم که تمام کارها در سازمان جهاد کشاورزی را متقابلا با روش‌های ترویجی در شهرستان‌ها، مراکز و پهنه‌ها اجرا می‌کنند.

محمدجعفر نگهدار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در معاونت ترویج چند بخش اساسی داریم که کارهای مختلفی در هر بخش انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از این بخش‌ها، بخش روش‌ها، الگوها و تکنیک‌های ترویجی است که کار برگزاری گردهمایی‌ها، کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، جشنواره‌ها و ... را بر عهده دارد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: یکی از کارهای مهم در این حوزه، روز مزرعه و هفته انتقال یافته است که در این روزها آخرین یافته‌های علمی و فنی در مرکز تحقیقات که به نتیجه رسیدند را به بهره‌برداران و کارشناسان انتقال می‌دهیم.

نگهدار تصریح کرد: برنامه‌های روز مزرعه در یک مزرعه بخش کشاورزی انجام می‌شود و محققین مطالعات و نتیجه تحقیقات خود را به کشاورزان ارائه می‌دهند اما در هفته انتقال یافته مطالب جدید، ایده‌ها و طرح‌های جدید در مرحله اول به کارشناسان و بهره‌برداران برتر و خبره استانی آموزش داده می‌شود.

برگزاری 64 برنامه هفته انتقال یافته و روز مزرعه در کردستان

وی گفت: در 6 ماهه نخست امسال 64 برنامه در هفته انتقال یافته‌های تحقیقاتی و روز مزرعه در سطح استان انجام شده است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: بخشی هم به عنوان امور زنان داریم که می‌توانیم تمام فعالیت‌های مختص کشاورزی و زیر بخش‌های کشاورزی را که برای مردان انجام می دهیم برای زنان نیز انجام دهیم.

ساخت سایت‌های الگویی با سرپرستی زنان روستایی

نگهدار اضافه کرد: امسال کار ویژه‌ای که در بخش زنان انجام دادیم این است که یکسری اعتبارات ملی برای تولید محصول استاندارد به ما دادند لذا اقدام به ساخت سایت‌های الگویی و مزارع و باغات نمایشی به منظور تولید محصولات استاندارد در 4 شهرستان کردیم که توسط زنان اداره می شود.

وی گفت: محصولاتی همچون سیب زمینی، پیاز، خیار بوته‌ای، گوجه فرنگی و توت‌فرنگی از جمله محصولاتی است که با همکاری سازمان استاندارد زیر پوشش استقرار استاندارهای ملی حد مجاز آلاینده‌های مزارع کشاورزی در قالب این طرح قرار گرفته است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: با راه‌اندازی این سایت‌ها تعدادی زن دور هم جمع می‌کنیم، و آموزش می‌دهیم که براساس دستورالعمل خاص اقدام به تولید محصول کنند و با همکاری اداره استاندارد از محصول تولیدی نمونه‌گیری می‌شود و در نهایت بعد از اعلام نتیجه آزمایش، اگر  محصولی که تولید می‌شود استاندارد باشد به آن محصول گواهی استاندارد داده می‌شود و خوشبختانه در چند روز آینده گواهی استاندار 6 محصول تولیدی را دریافت می‌کنیم.

نگهدار با بیان اینکه کردستان در یک فصل زراعی توانسته با استانداردسازی این محصولات موفق به اخذ نشان حد مجاز آلاینده ها شود، یادآور شد: با تلفیق روش‌های عملیات خوب کشاورزی و حد مجاز آلاینده‌ها، کارشناسان مروج پهنه توانستند این محصولات را با همکاری کشاورزان و سازمان استاندارد تولید کنند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: آموزش بهره‌برداران بخش بعدی ماست که آموزش‌های فنی حرفه‌ای چند روزه مختص به زیربخش‌های مختلف کشاورزی برگزار می‌کنیم، در شش ماهه نخست امسال 12 هزار و  100 نفرروز دوره‌های ترویجی و مهارتی در سطح استان برگزار کردیم که بیشترین آن مربوط به سقز با هزار و 900 نفرروز است.

وجود 44 مرکز جهاد کشاورزی در کردستان

وی به فعالیت مراکز جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 44 مرکز جهاد کشاورزی در سطح استان کردستان داریم که به نوعی خط مقدم جبهه تولید ما هستند چرا که بیشترین ارتباط را با بهره‌برداران بخش کشاورزی دارند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: این مراکز سال 94 در سطح کشور و سال 95 در سطح استان در راستای اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی ایجاد شدند و خوشبختانه تمام این مراکز در سطح استان را به نیروی انسانی و امکانات تجهیز کردیم.

تقسیم استان به 263 پهنه تولیدی

نگهدار ادامه داد: در راستای اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی کل استان را پهنه‌بندی کردیم که در مرحله اول 276 پهنه ایجاد اما با بررسی مجدد در حال حاضر 263 پهنه تولیدی داریم که هر کدام از این پهنه‌ها شامل دو و سه روستا می‌شود و برای هر پهنه‌ای کارشناسی تعیین کردیم.

وی تصریح کرد: هدف ما از این پهنه‌بندی این بود که دانش فنی، تکنولوژی روز و هر مطلب علمی که در مرکز تحقیقات و بخش‌های اجرایی وجود دارد به همکاران خود انتقال دهیم یعنی در این 263 پهنه 250 نفر کارشناس رشته‌های مختلف کشاورزی ساماندهی کردیم که تمام کارها در سازمان جهاد کشاورزی را متقابلا با روش‌های ترویجی در شهرستان‌ها، مراکز و پهنه‌ها اجرا می‌کنند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در سازمان جهاد کشاورزی، استان کردستان را به چهار منطقه تقسیم کردیم و در هر منطقه برای هر محصول کشاورزی یک کارشناس در نظر گرفتیم لذا در هر منطقه 11 کارشناس برای 11 محصول وجود دارد که در کل 44 کارشناس در بخش اجرا در نظر گرفتیم البته 24 محقق هم در مرکز تحقیقات در کنار آنها مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: در واقع در هر شهرستان 111 نفر کارشناس مشخص کردیم که مستقیما توسط سامانه جامع پهنه بندی فضای کشاورزی با همکاران ما در مراکز ارتباط دارند و تمام دانش علمی و فنی به روز به آن کارشناسان انتقال داده می‌شود و آنها هم با روش‌ها و تکنیک های ترویجی به بهره‌برداران انتقال می‌دهند که در نهایت باعث افزایش تولید و درآمد و راحتی و آسایش بهره‌بردار می‌شود.

برگزاری جشنواره محصولات باغی در کردستان

نگهدار تصریح کرد: امسال تا این تاریخ چند جشنواره در سطح استان برگزار کردیم که از جمله آن می‌توان به جشنواره انگور در بانه، جشنواره زنبور عسل در مریوان، جشنواره سیب‌زمینی در دهگلان اشاره کرد که قرار است جشنواره گردو را هم در کامیاران برگزار کنیم البته چند جشنواره دیگر را بصورت مشارکتی با همکاری دیگر ارگان‌ها  اجرا کردیم که شامل جشنواره توت‌فرنگی و گردود در سنندج و جشنواره انگور در بیجار بود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: برگزاری 6 جشنواره و نمایشگاه ترویجی، برگزاری 6 گردهمایی ترویجی،  ایجاد 37 سایت الگویی و مزارع و باغات نمایشی، برگزاری 64 مراسم هفته انتقال یافته‌های تحقیقاتی و روز مزرعه و انتخاب 235 نفر به عنوان بهره‌برداران و تولیدکنندگان برتر و ... از دیگر اقدامات انجام شده معاونت ترویج و آموزش جهاد کشاورزی استان کردستان  در 6 ماهه نخست سال 98 است.

انتهای پیام/2330/83

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش کشاورزی زنان کردستان بهره بردار کشاورز روز مزرعه جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۲۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان گفت: ساماندهی گلزار شهدای جروکان با هزینه بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال انجام شد.

سیدسلمان قاضی‌عسگر با اشاره به سامان‌دهی گلزار شهدای جروکان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال اظهار کرد: این اقدام با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام شد؛ بهسازی و مرمت گلزارهای شهدا به‌منظور ماندگارسازی نام شهدا به‌عنوان میراث ملی ضروری است.

وی با تاکید بر اهمیت تلاش برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به باورهای دینی و معرفی شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران به‌عنوان الگو برای جوانان از مؤثرترین راهکارها به‌منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه ساماندهی گلستان شهدای جروکان شامل ساماندهی قبور شهدا، کف‌سازی و بدنه‌سازی این مجموعه است، گفت: گلزار شهدا سمبل فرهنگ ایثار و شهادت است، از این‌رو حفظ و ساماندهی این پروژه یکی از الزامات و اولویت‌های پروژه‌های شهرداری است.

قاضی‌عسگر خاطرنشان کرد: در عملیات عمرانی پروژه‌های فرهنگی باید رویکرد ما خلاقانه و با اثرگذاری ارزش ترویجی باشد تا به اهدافی که در ترویج ارزش‌ها مشخص شده، دست پیدا کنیم.

کد خبر 749089

دیگر خبرها

  • پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب
  • صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • واردات ۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی به استان یزد
  • گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان