Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:30:23 GMT

تغییر الگوی کشت ضرورت حفظ کشاورزی در کویر قم

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۳۰۵۱

تغییر الگوی کشت ضرورت حفظ کشاورزی در کویر قم

تنش‌های محیطی این سال‌ها، برای کشاورزی قم تهدید جدی به‌حساب می‌آید و به همین دلیل مسئولان استان به راهبرد تغییر الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و نه یک انتخاب، نگاه می‌کنند که با عمل بدان می‌توان سطح سبز باغات و مزارع این منطقه را حفظ کرد.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان استان به‌خصوص متولیان بخش کشاورزی را در خصوص اهمیت و ضرورت اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در قم جویا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح الگوی کشت رویکرد نخست قم در بخش کشاورزی است

استاندار قم در این رابطه گفت: اصلاح الگوی کشت و تقویت کشت گلخانه‌ای مهم‌ترین رویکرد استان در رابطه با بخش کشاورزی به دلیل شرایط اقلیمی خاص قم و ارزش‌افزوده ویژه این بخش است.

بهرام سرمست بیان کرد: برای تسهیل درروند اجرای طرح‌های تغییر الگوی کشت و احداث گلخانه و همچنین رفع موانع پیش روی سرمایه‌گذاران باید پنجره واحد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان اجرایی شود.

وی عنوان کرد: ۵۰۰ پرونده بااعتبار۲۰۰ میلیارد تومان در رابطه با بخش کشاورزی قم تشکیل‌شده که تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان به مرحله پرداخت و جذب رسیده است.
استاندار قم اضافه کرد: تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی باهدف اصلاح الگوی کشت، ماندگاری در روستا و افزایش راندمان تولید پرداخت می‌شود.
به بیان استاندار قم، بین ظرفیت واقعی استان در بخش کشاورزی با وضعیت موجود فاصله زیادی وجود دارد.
وی با ابراز رضایت از فعالیت تشکل‌های کشاورزی استان گفت: تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی قم، تشکل‌های قدرتمند و منسجمی می‌باشند.
سرمست تأکید کرد: تولیدات بخش کشاورزی قم ازنظر کیفی وضعیت مطلوبی دارد، برای تأمین امنیت غذایی باید بخش کشاورزی استان تقویت و حمایت شود.

روند اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در قم سرعت می‌گیرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت:‌ با توجه به راهبردهای کلان برای حفظ و ارتقای سطح تولید محصولات کشاورزی،‌ روند اجرای طرح‌های تغییر الگوی کشت و احداث گلخانه‌ها در این استان سرعت می‌گیرد.

عباس پورمیدانی بیان کرد:‌ علاوه بر اجرای طرح تغییر الگوی کشت و بررسی نقاط ضعف و قوت آن، برای ادامه دادن بهتر این راهبرد در سال‌های آینده، طرح توسعه گلخانه در قم با سرعت درحال پیگیری است.

وی ادامه داد:‌ اجرای طرح‌های تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه‌ها،‌ نقش مهمی در حفظ و افزایش میزان اشتغال بهره‌برداران بخش کشاورزی خواهد داشت و توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در این حوزه را بالا خواهد برد، چراکه استفاده از این روش‌ها در قم که با تنش‌های شدید محیطی روبه‌روست یکی از مهم‌ترین راهکارهای حفظ کیفیت و کمیت تولیدات بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد:‌ در چارچوب اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری ازجمله اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی استان برای بهره‌گیری مطلوب از منابع آبی موجود درقم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت در قم،‌ گفت: حفظ سطح سبز استان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چراکه وجود اراضی کشاورزی در حاشیه مناطق کویری موجب پایداری آب‌وخاک و جلوگیری از نفوذ گردوغبار می‌شود.

وی بیان کرد: برای گسترش سطح سبز استان باوجود محدودیت‌های محیطی به دنبال استفاده از گیاهان کم آب‌بر و مناسب اقلیم قم هستیم که قابلیت استفاده برای خوراک انسان و دام را نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: باوجود تمام مشکلات موجود در بخش کشاورزی قم،‌ آمارها حکایت از موفقیت این حوزه در مجموعه اقتصادی استان دارد که اجرای برنامه‌های تغییر الگوی کشت، مسیر توسعه آن را بیش‌ازپیش هموار می‌کند.

صدور پروانه تأسیس و بهره‌برداری از ۲۰۰ هکتار گلخانه در قم

 رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم پیرامون این موضوع گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان، سیاست تغییر الگوی کشت با محوریت کشت‌های گلخانه‌ای طی سال‌های گذشته موردتوجه مسئولان بخش کشاورزی قرارگرفته‌است.

عباس خرمی بیان کرد: در همین رابطه سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم برای تشویق و هدایت کشاورزان استان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و صدور مجوزهای لازم برای احداث گلخانه وارد عمل شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون برای بیش از ۲۰۰ هکتار گلخانه درقم پروانه تأسیس و بهره‌برداری صادرشده‌است و این روند با توجه به سیاست‌های استان برای گسترش کشت‌های گلخانه‌ای با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

وی افزود: فرآیند دادن مجوز به متقاضیان تأسیس گلخانه برای تشویق کشاورزان بسیارآسان شده‌است و بهره‌برداران می‌توانند با تائید کارشناسان نظام‌مهندسی کشاورزی از تسهیلات بانکی مناسبی که برای ایجاد گلخانه پرداخت می‌شود، استفاده کنند.

خرمی گفت: کاهش قابل‌توجه مصرف آب، عامل مهم دیگری است که ضرورت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم را نشان می‌دهد و می‌تواند بستر خوبی برای مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی استان باشد.

وی بیان کرد: درکشت‌های گلخانه‌ای علاوه برکاهش مصرف آب‌، میزان تولید محصول افزایش می‌یابد و این به معنای بالا رفتن درآمد سرانه کشاورزان استان است.

وی ادامه داد: کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم بر فرآیند ساخت‌وساز و همچنین روند تولید محصول درگلخانه‌های استان نظارت کامل دارند تا فعالیت گلخانه‌ها در قم با بالاترین سطح استانداردهای تعیین‌شده در این بخش صورت گیرد.

رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: با توجه به شرایط مطلوب پیش‌آمده برای احداث گلخانه در استان و استقبال بسیار خوب کشاورزان، درسال‌های آینده، قم به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو کشور درکشت های گلخانه‌ای مطرح خواهد شد.

وی بیان کرد: توسعه صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص در بخش کشت‌های گلخانه‌ای یکی از سیاست‌های اقتصادی استان است که در این رابطه سه اتحادیه با حضور تولید کنند محصولات گلخانه‌ای با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و نظام‌مهندسی قم تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی، از دیگر مزایای استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای در قم است که می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند تکمیل زنجیره تولید، فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کند.

اجرای طرح تغییر الگوی کشت افزایش درآمد کشاورزان قمی را درپی دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت:‌ اجرای طرح تغییر الگوی کشت که طی سال‌های اخیر با پشتیبانی دولت در قم آغازشده است علاوه بر کاهش مصرف آب و ارتقا بهره‌وری،‌ با کمک به اقتصادی شدن فرآیند تولید محصولات، افزایش درآمد کشاورزان استان را در پی داشته است.

محمدعلی سلامی‌ بیان کرد:‌ دراین طرح، تولید محصولات مناسب کشت دراقلیم قم که پاسخگوی نیاز استان به مواد خوراکی انسانی و دامی باشد،‌ موردتوجه بوده و در همین رابطه محصولات سالم و باکیفیتی در حوزه گیاهان دارویی و گیاهان علوفه‌ای تولیدشده است.

وی ادامه داد: در همین راستا سطح زیر کشت داروهای گیاهی در مزارع قم به بیش از ۵۰۰ هکتار رسید و درسال‌جاری نیز این راهبرد باقدرت بیشتری دنبال می‌شود.

سلامی گفت:‌ بسیاری از گیاهان دارویی همچون گل محمدی مناسب کشت در اقلیم قم است و می‌تواند درآمدزایی خوبی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: با حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحوزه کشاورزی قم،‌ محصولات کشت‌شده در مزارع و باغات استان ازنظر کمی و کیفی دارای جایگاه مناسبی در سطح کشور هستند.

دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح مهارت کشاورزان قمی برگزار می‌شود

 مدیر آموزش و پژوهش سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعیقم نیز دراین رابطه گفت:‌ دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح مهارت کشاورزان قمی در سطوح مختلف به‌منظور آشنا کردن هرچه بیشتر آنان با روش‌های تغییر الگوی کشت توسط این سازمان ترتیب می‌یابد که در طی آن بهره‌برداران با جدیدترین روش‌های علمی و کاربردی در حوزه کشت‌های جایگزین، آشنا می‌شوند.

مجید پهلوانی بیان کرد:‌ برای اجرای دقیق طرح تغییر الگوی کشت، مدرن ساختن فرآیند کشاورزی در قم و استفاده از روش‌های نوین به‌جای سازوکارهای سنتی‌، دوره‌های آموزشی هم برای کشاورزان استان و هم برای کارشناسان بخش کشاورزی به‌صورت منظم برگزار می‌شود.

وی افزود:‌ این دوره‌های آموزشی موجب ارتقا سطح مهارت بهره‌برداران بخش کشاورزی استان خواهد شد و عملکرد این حوزه را در بخش کمی و کیفی بهبود می‌بخشد.

وی ادامه داد:‌ در بحث تغییر الگوی کشت و تشویق کشاورزان به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای،‌ سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم،‌ دوره‌های آموزشی گسترده را برای افزایش سطح مهارت کشاورزان استان برگزار می‌کند.

پهلوانی گفت: تربیت کارشناسان متخصص درزمینهٔ کشت‌های گلخانه‌ای اقدام دیگری است که توسط سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم برای ارتقا سطح کمی و کیفی محصولات گلخانه‌ای در استان انجام می‌شود.

وی بیان کرد:‌ اکنون فرآیند توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم زیر نظر کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی انجام می‌شود و به همین دلیل محصولات تولیدشده در گلخانه‌های استان از استانداردهای لازم برخوردار هستند.

وی ادامه داد:‌ ارائه آموزش‌های مهارتی به کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در قم موجب اشتغال‌زایی و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی استان شده است و این روند در سال رونق تولید باقدرت بیشتری دنبال می‌شود.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها کشت گلخانه ای قم توسعه اقتصادی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای قم توسعه اقتصادی کشاورزی کشت گلخانه ای قم توسعه اقتصادی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از سه هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در زمینهای کشاورزی استان سال گذشته شناسایی شد که بیشترین میزان در ارومیه با بیش از دو هزار و ۴۰۰ مورد بود.

سرهنگ بهرام تقی زاده افزود: استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی در دریافت گزارشها و همچنین هماهنگی با نیروهای منابع طبیعی و انتظامی در واکنش سریع به متخلفان از ویژگیهای بارز یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز است.

سرهنگ تقی زاده اظهارکرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع‌رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی ملی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت شبانه‌روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های کشاورزی است.

وی گفت: سالانه در فروردین‌ماه بیش از صدها مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی در استان شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، دستور توقف عملیات صادر می‌شود.

سرهنگ تقی زاده، با اشاره به فعالیت ۲۲ گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در استان به صورت شبانه‌روزی است، افزود: در فروردین امسال ۲۱۲ فقره اخطاریه در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان صادر و عملیات اجرایی آنها متوقف شد.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این مدت ۱۵ فقره احکام در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ و سه مورد حکم قطعی قضایی تخریب مستحدثات غیرمجاز در اراضی کشاورزی در سطح استان اجرا شده است.

دیگر خبرها

  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان