Web Analytics Made Easy - Statcounter

موقعیت آب وهوایی، پوشش گیاهی و کوهستانی بودن لرستان سبب شده که زیستگاه انواع پرندگان بومی و مهاجر باشد و این مساله باعث شده که شکارچیان غیرمجاز و افراد سودجو تیر خلاص انقراض را به سمت پرندگان استان نشانه بروند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، به دلایل متعدد مانند زنده‌گیری، پرندگان شکاری در لرستان مورد تهدید جدی قرار دارند، هرساله تعداد زیادی از آنها ازگردونه حیات خارج می‌شوند و همواره با جمعیتی کمتر به زیستگاه‌های اصلی خود باز می‌گردند، علاوه بر این عظمت و شکوه آنها هنگام پرواز یکی از جلوه‌های زیبای خلقت خداوند است که باید برای نسل‌های امروز و فردا حفظ و نگهداری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان پرندگانی پون «بالابان» و «شاهین » و « دلیجه»  با توجه به اهمیت آنها و  قابلیت دست‌آموزی که دارند از سوی شیوخ متمول کشورهای حوزه خلیج فارس همواره مورد توجه قرار داشته‌اند، به همین دلیل افراد سودجو و دلالان را به سوی خود می‌کشانند.

شکار پرندگان شکاری که تهدیدی جدی برای انقراض و نابودی گونه‌های کمیاب و با ارزش است، زنگ خطر و هشداری برای مسؤولان و دوستداران محیط زیست و طبیعت است.

به نظر می‌رسد هرگونه کوتاهی در زمینه حفاظت و از همه مهم‌تر قاچاق این گونه‌های نادردجانوری ضرر جبران ناپذیری برای محیط زیست استان به بار می‌آورد، نکته‌ای که باید مورد توجه متولیان و دوستداران محیط زیست قرار بگیرد.

 

آمار زنده‌گیری پرندگان شکاری

رئیس اداره یگان حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به آمار زنده‌گیری پرندگان شکاری و زینتی در لرستان که منجر به قاچاق پرندگان اظهارکرد: سال 94 یک دلیجه ، 338 سهره طلایی، سال 95، 217 سهره، 24 طرقه، 5 دلیجه، یک بالابان، سال 96 یک شاهین ، یک دلیجه ، 211 سهره طلایی، سال 97، سهره 7 طرقه 8 دلیجه سه تا سنقر زنده‌گیری شده است.

قاسم دلفان افزود: سال 98 نیز 80 فنج گلدین که یک گونه غیر بومی که از گناوه به تهران قاچاق می‌شد ، 54 سهره کشف شد، البته این آمار هشت ماهه سال 98 است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین زنده‌گیری و قاچاق پرندگان شکاری مربوط به فصل پاییز و زمستان است، عنوان کرد: به دلیل مهاجرت و کوچ پرندگان از جنوب به شمال در این فصول بیشتر شاهد زنده و قاچاق پرندگان شکاری مانند دلیجه ، سنقر، شاهین، طرقه و بالابان هستیم که به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شیخ نشینان عرب صادر می‌شود.

به گفته رئیس یگان حفاظت محیط زیست لرستان تنوع زیستی غنی استان به ویژه پرندگان باعث شده است که شکارچیان لرستان را مقصد شکار خود انتخاب کنند و سالانه تعداد زیادی از پرندگان بومی و مهاجر از سوی این افراد شکار شوند.

قوانین بازدارنده است

دلفان با اشاره به اینکه پرندگانی ماننده سهره طلایی و کبک به عنوان پرندگان زینتی نیز در استان زنده‌گیری و به استان‌های دیگر صادر می‌شود، گفت: عمده‌ترین زنده‌گیری و قاچاق پرندگان شکاری و زینتی مربوط به شهرستان‌های کوهدشت، نورآباد و خرم‌آباد به دلیل وجود دشت‌های وسیع است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین در مورد قاچاق‌چیان پرندگان شکاری بازدارنده است، توضیح داد: با افزایش قیمت جریمه زنده‌گیری یا قاچاق پرند‌گان طی سال‌های گذشته، جرائم بازدارنده بوده‌اند  البته درصورتی که قانون به طور کامل اجرا شود.

رئیس یگان حفاظت محیطزیست لرستان در خصوص  وضع تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اندک بودن نیروی انسانی نسبت به سطح مناطق که کاملا موضوع آشکاری است، اما در مورد تجهیزات متخلفان باید گفت یا نسبت به تجهیزات اداره برابری می‌کند یا در مواردی از تجهیزات پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند.

دلفان در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت و جایگاه پرندگان شکاری نیز افزود : پرندگان شکاری در راس زنجیره غذایی قرار داشته و نقش بسیار مهمی در تعادل اکوسیستم منطقه دارند‌، بنابراین حفاظت از آنها ضروری است.

 

پرندگان شکاری در دام فرصت طلبان

کارشناس یگان حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این راستا با اشاره به زنده‌گیری پرندگان شکاری اظهارکرد: همه ساله همزمان با مهاجرت پرندگان شکاری افرادی به طمع زنده‌گیری این پرندگان و به دست آوردن پول باد آورده از آن به کمین می‌نشینند که در اصطلاح به آن کوخه نشینی می‌گویند.

محمدصالحی افزود: شکارچیان و فرصت‌طلبان این روزها نه‌ فقط عقاب‌های این سرزمین را نشانه گرفته‌اند بلکه دیگر پرندگان شکاری هم از دام‌ آنها در امان نیستند.

وی با اشاره به روش‌های شکار این پرندگان عنوان کرد: برخی شکارچیان ساعت‌ها و گاه روزهای متمادی را در دشت‌های استان به کمین می‌نشینند تا رهاورد شکارشان را راهی کشورهای عرب‌نشین حوزه خلیج‌فارس کنند.

سودکلان؛ علت گرایش قاچاقچیان به شکار پرندگان

به گفته این کارشناس یگان حفاظت محیط زیست لرستان گرایش قاچاقچیان به شکار این پرندگان به خاطر سود کلانی است که با فروختن آن به دلالان و سپس به شیوخ ثروتمند کشورهای همسایه خلیج فارس به جیب می‌زنند.

صالحی با اشاره به اینکه شهرستان‌های جنوبی استان به دلیل دارا بودن دشت‌های وسیع شاهد حضور شکارچیان پرندگان شکاری است، بیان کرد: نورآباد، کوهدشت و خرم‌آباد در زمره شهرهایی هستند که افراد سودجو و متخلف در آنها اقدام به شکار و قاچاق پرندگان شکاری می‌کنند، البته  فصل شکار پرندگان پاییز و زمستان است اما در فصول دیگر هم این کار انجام می‌شود.

 

راهکار جلوگیری از زنده‌گیری پرندگان شکاری

این کارشناس یگان حفاظت اداره کل محیط زیست لرستان در ادامه به  اهمیت وجود پرندگان شکاری در چرخه حیات یکی از اجزای بی بدیل سیستم‌های طبیعی کره زمین محسوب می‌شوند، تصریح کرد: حذف آنها ازگردونه حیات، تهدیدی جدی در زمینه اختلال در اکوسیستم‌های طبیعی وابسته به آنها خواهد بود.

صالحی درباره راهکارها و پیشنهاد‌های جلوگیری از زنده‌گیری و قاچاق پرندگان شکاری گفت: آموزش، فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در جلوگیری از قاچاق پرندگان موثر باشد.

جلوگیری از ورود متخلفانی خارج از استان که برای قاچاق پرندگان شکاری و شکار پرندگانی چون انواع شاهین‌ها وارد استان می‌شوند نیز از دیگر مواردی است که وی بیان کرد.

شکار پرندگان شکاری؛ چالشی جدی

یک فعال محیط زیست با اشاره به اینکه لرستان به دلیل برخورداری از کوهستان‌های سر به فلک کشیده زاگرس، زیستگاه مناسبی برای پرندگان شکاری ارزشمند است، گفت: بعضی از این پرندگان بومی استان و بعضی دیگر غیربومی هستند که به لرستان کوچ می‌کنند، انواع عقاب‌ها، شاهین ها، سارگپه‌ها، دلیجه ها همگی از سرمایه‌های محیط زیست کشور و استان هستند.

مریم سالاری افزود: قاچاق حیوانات به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی محیط زیست لرستان مطرح است و همواره نگرانی دوستداران و فعالان محیط زیست را نیز به دنبال داشته است،  در این میان پرندگان یکی از قربانیان اصلی قاچاق حیوانات به شمار می‌روند.

این فعال محیط زیست با اشاره به استفاده نادرست بشر از منابع و محیط زیست و برهم زدن تعادل عناصرتشکیل دهنده آنها ادامه داد: این روند باعث شده است که ضرورت حفاظت از طبیعت و منابع آن برای جلوگیری ازتخریب و نابودی زیستگاه‌ها و حیات وحش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار باشد.

استفاده ازجوامع محلی از راهکارهایی است که این فعال محیط زیست به آن اشاره و عنوان کرد: همانطور که آنها افرادی دارند که حضور گشت‌های محیط زیست را اطلاع می‌دهند محیط زیست هم باید افرادی از جوامع محلی داشته باشد که حضور آنها را گزارش دهد.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پرندگان محیط زیست لرستان خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۳۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان گفت: این برنامه با هدف فرهنگ سازی و هدف گذاری برای نسل آینده شهر زاهدان انجاج شد.
نارویی افزود: به منظور آگاهی بیشتر دانش آموزان با محیط زیست و راهکار‌های حفاظت از آن کارگاه‌های آموزشی در سطح مدارس زاهدان برگزار شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • هفته‌ جذاب در انتظار لژیونرها؛ ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز طارمی و آزمون
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم
  • کشف ۱۳۰۰ کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان