Web Analytics Made Easy - Statcounter

موزه تمبر البرز اولین موزه خصوصی تخصصی اوراق بهادار و تمبر ایران است که بعد از 4 سال فعالیت در اثر بی مهری مسؤولین استانی در کنج عزلت رفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، موزه تمبر البرز اولین موزه خصوصی تخصصی اوراق بهادار و تمبر ایران است که از سال ۱۳۹۵ با هدف معرفی اوراق بهادار، تمبر و سکه ایران و کشورهای مختلف جهان در منطقه رجایی شهر کرج راه اندازی شد و انتظار می رفت با حمایت ادارات فرهنگی استان به مکانی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه  که دارای کلکسیون بینظیری از آثار تاریخی است به طوری که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اثر در زمینه تمبر، سکه و اوراق بهادار ایران و جهان در آن نگهداری می شود.

سید حسین موسوی یکتا مدیرعامل اولین موزه خصوصی تخصصی اوراق بهادار و تمبر ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرج گفت: این موزه ویژه خانواده ام  بوده است که سه نسل پیش شروع به جمع آوری تمبر، اوراق بهادار و سکه کرده بودند. این مجموعه از پدر بزرگم به پدرم و از ایشان به من رسیده و من هم دوست داشتم از من به پسرم برسد و ادامه دهنده کارفرهنگی نسل‌های پیشمان باشیم. شما میتوانید تاریخ این سرزمین را در این مجموعه ببینید.

 

وی افزود: پدر بزرگم حاج آقا سید خندان یکی از تجار مشهور دوره قاجار بوده است که یک تعداد از تمبرهای دوره قاجار، پهلوی اول و دوم را  انحصارا به صورت صفحه ای برای خودش خریداری کرده است و الان آن مجموعه تمبرها انحصاری هستند و حتی سری تمبرهایی وجود دارد که اداره پست و موزه های دیگر ندارند ولی ما اینجا داریم.

درجمع آوری تمبر و اوراق بهادار در دنیا نظیر نداریم

موسوی یکتا اظهار داشت: بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار قطعه تمبر جمع آوری کرده ایم. شما در دنیا هیچ فرد یا موزه ای ندارید که بالغ بر یک میلیون قطعه تمبر داشته باشد و قطعا این مجموعه از این لحاظ در دنیا رکوردار است. این اولین موزه ای است که تمبرهای طلا را هم جمع آوری کرده است و الان یک تابلو ویژه تمبرهای طلاهای کشورهای دنیا اینجا وجود دارد.

وی در رابطه با غنای آثار موجود در این مجموعه گفت: اینجا کاملا به روز است. اولین تمبری که در ایران چاپ شده تا آخرین تمبری که منتشر شده است در این مجموعه موجود است. برای تکمیل آرشیو خارجی هم در حال حاضر با ارز آزاد 12 هزار تومانی برای این مجموعه تمبر جدید خارجی تهیه می‌کنم .

 

تابلوهای معرفی موزه را کندند

موسوی یکتا در رابطه با مشکلات پیش روی کارش می‌گوید: سال 96 به عنوان  مجموعه دار برتر ایران شناخته شدم؛ این افتخار نصیب استان البرز شد. ما تبلیغاتی برای معرفی موزه در سطح شهر می‌خواستیم که چندین و چند بار درخواست کردیم که مسؤولین بیایند و ظرفیت‌های اینجا را از نزدیک ببینند. بعد از دو سال و نیم هم از شورای شهر و هم از شهرداری منطقه 7 و از سیما منظر آمدند و قول هایی هم دادند و گفتند همکاری هایی در رابطه با تبلیغات موزه انجام می شود.

وی ادامه داد: به جای اینکه حمایت کنند و در بحث تبلیغاتی به ما کمک کنند تابلوهایی که در سطح شهر نصب کرده بودیم دیدیم فردای آن روز جمع آوری شده است.تابلوهای یک متر در یک متر در سطح شهر نصب کرده بودیم که فضای آنچنانی هم نمی گرفت اما دیدیم شهرداری فردای آن روز تابلوها را کنده است.

موزه تعطیل شده است

موسوی یکتا نصب تابلو در مناطق مختلف شهر کرج و معرفی این مجموعه به مردم و دستگاه های اجرایی در سطح استان و خارج از البرز را مهمترین خواسته خود برای رونق بخشی به این مجموعه ذکر کردو گفت:  تنها خواسته ما از مدیران استان همین بوده است و اینکه گفته می‌شود حمایت های مالی از مجموعه ما شده صحیح نیست؛ متاسفانه حمایت از ظرفیت های فرهنگی فقط در حد شعار است.

با توجه به بازدید کمی که از این مجموعه صورت می‌گرفت فعلا موزه تعطیل شده است تا در مورد ادامه فعالیت آن تصمیم لازم گرفته شود. از دو شهر مشهد و یزد دعوت نامه دارم تا موزه را به آنجا انتقال دهم و وعده داده اند تمام زیرساخت های لازم برای فعالیت این موزه را فراهم کنند و در بحث تبلیغاتی هم معرفی اش کنند. خودم دوست دارم موزه را به آستان قدس رضوی ببرم اما تمایل دارم آثار برای خودم و خانواده ام باقی بماند تا نسل بعدی خانواده هم بتواند ادامه دهنده راه باشد.

 

8 هزار اثر تاریخی البرز در موزه های تهران نگه‌داری می‌شود

فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرج گفت: تاکنون اداره کل میراث فرهنگی  البرز کمک‌های مالی و فکری به موزه  تمبر داشته و تهیه ویترین ها و چینش آثار به مدیرت موزه کمک کرده است.

صابری تصریح کرد: برای تقویت جاذبه های گردشگری در استان باید همه مجموعه های استان هم افزایی کنند. مشکلی که ما در کرج داریم این است که دستگاه هایی مانند شهرداری همکاری لازم را انجام نمی‌دهند. ما به همه مراکز فرهنگی، دانشگاهی، آموزش و پرورش و.. اعلام کرده‌ایم که چنین مجموع های در استان وجود داردو می توانند از ظرفیت آن برای بازدید استفاده کنند. 

وی تاکید کرد: نسبت به فعالیت موزه در استان ناامید نیستیم در صدد هستیم این بحث را در کارگروه فرهنگی استان مطرح بکنیم تا به نتیجه مناسبی برسد.

صابری بیان داشت: حلقه مفقوده گردشگری در استان البرز نبود موزه است. در  حوزه آثار و اشیای عتیقه ای که خود ما در سال های اخیر در پی کاوش ها و بررسی ها بدست آورده ایم بیش از 8 هزار اثر را در موزه ملی تهران نگهداری می‌کنیم در حالی که این آثار اختصاص به استان البرز دارد و معرف پیشینه تاریخی و هنری این استان محسوب می‌شود و در این فضا، قدر بخش خصوصی مانند آقای موسوی یکتا را باید دانست و حمایت کرد. 

محل موزه تمبر برای مراجعه مردم مناسب نیست

علیرضا مهرجردی معاون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری در رابطه با مشکلات موزه خصوصی استان البرز با اشاره به اینکه میراث فرهنگی برای تجهیز این مجموعه اعتباری هزینه کرده است، گفت: موزه خصوصی باید در کنار حمایت بخش دولتی به دنبال اتخاذ راهکاری برای جذب بازدید کننده باشد.

 

وی افزود: محل این موزه اصلا مناسب نیست و طبیعی است که بخشی از مشکلاتی که درررابطه با استقبال مخاطبین از موزه مطرح می‌شود در راین رابطه است. میراث فرهنگی حاضر بود فضایی در مکانی تاریخی در اختیار مدیر موزه تمبر قرار دهد تا موزه از مکان فعلی منتقل شود ولی مدیر این مجموعه موافقت نکرده است.

آیا موزه تمبر به کاخ شمس می‌رود؟

رحیم خستو نایب رئیس و رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی کرج در گفت‌و گو با خبرنگار فارس گفت: برای معرفی موزه ارزشمند تمبر سازمان سیما منظر و شهرداری منطقه تابلوهایی نصب کردند تابلو سر در موزه را هم شهرداری نصب کرده است اما واقعیت این است که این محل برای مراجعات مردمی محل مناسبی نیست و موزه ای به این غنا باید در محل مناسب تری مکای‌یابی شود چون محل فعلی را هر کاری هم بکنیم به شم نمی آید.

خستو گفت: اگر آقای موسوی تمایل به این داشته باشند در یک مکان بهتری این موزه را دایر کند ما قطعا کمک کنیم. البته ایشان باید رابطه اش را با اداره کل میراث فرهنگی هم مشخص کند چون انتقال و نگه داری این اوراق و اسناد یک سری تخصص هایی را می‌طلبد که از عهده شورا و شهرداری خارج است.

 

نائب رئیس شورای شهر کرج افزود: در بودجه امسال هر منطقه ای در کرج موظف شده یک واحد ویلایی برای کارهای فرهنگی بخرد و بودجه لازم در این زمینه اختصاص پیدا کرده است. هفته گذشته آقای شهردار یک ایده بسیار جالبی مطرح کرد تخت این عنوان که با توجه به اینکه فضای سبز کاخ شمس را شهرداری بر عهده گرفته است اگر کاخ شمس در اختیار شهرداری قرار گیرد بهترین مکان برای ایجاد کاخ موزه کرج است و اگر این اتفاق بیافتد موزه تمبر را هم می توان در محل کاخ شمس جانمایی کرد.

جدی ترین چالش فرهنگی، اجتماعی استان البرز هویت فرهنگی است و هر قدمی که بتواند به قد ذره ای هویت فرهنگی مفول مانده این استان را احیا کند قابل تقدیر و ارزشمند است. بخش خصوصی در عرصه های مختلف همواره می‌تواند به یاری بخش دولتی بشتابد و امور راتسهیل کند.

 

در حوزه فرهنگ که زمینه حضور بخش خصوصی کمتر فراهم است تنها علاقه و اشتیاق روحی یک فرد می تواند علی رغم تمام مشکلات و محدودیت ها او را در میدان کار و تلاش فرهنگی ثابت قدم بدارد. موزه خصوصی اوراق بهادار و تمبر ایران یک ظرفیت گردشگری بسیار عالی و یک گنجینه فرهنگی عظیم است که دستاورد سه نسل تلاش یک خانواده فرهیخته البری است و خروج این گنجینه ارزشمند از استان البرز خسارت فرهنگی برای استان به همراه خواهد داشت.

معرفی گسترده این مجموعه فرهنگی از طرف مسؤولین استان و رفع نواقص مشکلات آن انتظار نامعقولی نیست و البته مدیریت موزه هم در صورت رضایت برای انتقال موزه به محل مناسب تری که شهرداری کرج یا میراث فرهنگی استان البرز می‌تواند در اختیار موزه قرار دهد می تواند به شکوفا شدن این ظرفیت فرهنگی کمک کند. باید منتظر ماند و دید نتیجه طرح این بحث در کارگروه فرهنگی استانداری البرز چه خواهد شد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: موزه تمبر البرز اوراق بهادار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۳۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از گشایش مجتمع آزمایشگاهی ـ تحقیقاتی تا انعقاد قرارداد با گروه صنعتی زرنام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین گرامیداشت هفته معلم و مقام استاد و تجلیل از تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت، دانش و پژوهش در دانشگاه‌ها و مدارس سمای استان البرز به همراه افتتاح مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی و مزرعه آموزشی، تحقیقاتی و فناوری تولیدات کشاورزی و انعقاد قرارداد همکاری‌های مشترک با گروه صنعتی زرنام و افتتاح یادمان شهدای گمنام واحد هشتگرد برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین افتتاح شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: بنا داریم به صورت حرفه‌ای آزمایشگاه‌داری کنیم و در هر استان یک مجموعه آزمایشگاهی تحقیقاتی و خدماتی پژوهشی در حال راه‌اندازی است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی بیان کرد: امروز شاهدیم که این اتفاق خرسند در استان البرز رقم خورد و مجموعه آزمایشگاهی افتتاح شد که امید است منافع آن به مردم و منطقه برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به استقرار منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام در استان البرز، راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع خدمات صنعتی، کشاورزی، غذایی و بهداشتی درمانی توسط این دانشگاه، اقدام موثری درراستای هم‌افزایی بخش تولید، صادرات و دانشگاه آزاد اسلامی برای جهش تولید به شمار می‌رود و آزمایشگاه‌های این حوزه باید استاندارد‌های اروپایی و مورد نیاز برای صادرات را نیز اخذ نماید آزمایشگاه‌های استانداردی که بتوانند خدمات استاندارد ارائه دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: این مجموعه آزمایشگاهی در بخش آنالیز کیفی کالا‌های صنعتی، محصولات کشاورزی، فرآورده‌های غذایی و بهداشت و درمان نقش موثری در استان البرز ایفا خواهد کرد.

دکتر طهرانچی عنوان کرد: مجموعه آزمایشگاهی که امروز افتتاح شد در حوزه‌های غذا، بیوتکنولوژی، امور متناسب با کشاورزی و وزارت بهداشت و نیز علوم پزشکی فعالیت می‌کند، با توجه به اینکه نوآوری لزوماً نو بودن نیست، بلکه اتصال دادن مجموعه‌ها به یکدیگر برای ارائه خدمات است، شیرازه و شاکله این مجموعه برای من جذاب بود.

وی در ادامه در آیین نکو داشت و تجلیل از مقام شامخ معلم و استاد که در سالن همایش‌های شهید سلیمانی واحد کرج برگزار شد حضور یافت و با اشاره به جایگاه رفیع مقام معلم از دیدگاه قرآن و اسلام گفت: معلم فردساز و جامعه‌ساز است و آینده کشور در دستان این قشر است و معلم خالق سلامت، امنیت و علم و دانش در اجتماع بوده و این قشر از طریق دانش‌آموزان و دانشجویان به ساختن آینده کشور کمک می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: باید از تلاش وافر معلمان و استادان دانشگاه به خاطر خدمت به عرصه علم، دانایی و توانمندسازی جامعه تشکر کنیم، چراکه این قشر تمام هستی خود را وقف رشد، ترقی و بالندگی جامعه می‌کنند.

طهرانچی، توجه به نیاز‌های معیشتی معلمان را برای کمک به ارتقای علمی کشور ضروری دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز هم گفت: اوراق زرین تاریخ تربیت مربیان نام‌آوری همچون حضرت ابراهیم، موسی، عیسی، حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و زینب کبری (س) را بر خود نقش ابدی زده است، آنانکه با پیکار مقدس خویش حماسه‌های شکوهمند و جاوید در سازندگی انسان متعهد به وجود آورده‌اند و با تزکیه و تعلیم کاخ بلند و پایه علم و فضیلت را بنا نهاده و پرچم توحید را برافراشته و امروز استادان ادامه این نهضت عظیم را بر عهده گرفته‌اید.

کلانتری در ادامه گفت: هر مصلحی اول باید صالح باشد تا بتواند مصلح باشد  و پیامبر گرامی اسلام(ص) و اولیای الهی اصلاحات زیادی را به‌وجود آورد و تمدن‌ساز بود و حضرت امام خمینی (ره) اصلاحات اساسی ایجاد کرد و مقام معظم رهبری نیز تمدن‌ساز است و دانشگاه‌ها نیز بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رسالت مهمی در تمدن‌سازی دارند.

وی تشریح کرد: دانشگاه باید اصلاح‌گر، مردمی، نوگرا، انعطاف‌‌پذیر، اشتغال‌آفرین، کیفیت‌گرا، مبتکر، دانشجوپرور، خداجو، عمق‌گرا، مرتبط با جامعه و صنعت، آینده‌نگر، جهانگرا و امیدوار و رو به جلو در حرکت باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در پایان این مراسم به گزارش عملکرد و برنامه توسعه‌ای این دانشگاه پرداخت و در این آیین از شماری از معلمان و اساتید نمونه استان البرز تجلیل شد.

در ادامه این سفر مزرعه آموزشی، تحقیقاتی و فناوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک به بهره‌برداری رسید و کلنگ ساخت گلخانه هوشمند تولید بذر هیبرید بر زمین زده شد.

همچنین با حضور در گروه صنعتی و پژوهشی زرنام در شهر هشتگرد و بازدید میدانی از این مجموعه تولیدی، صنعتی و پژوهشی درراستای ارتقای سطح همکاری‌های علمی ـ پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با نهاد‌ها وسازمان‌های دولتی و غیر انتفاعی کشور، با گروه صنعتی و پژوهشی زر نام دو قرارداد همکاری‌های مشترک منعقد شد و به امضای دکتر محمد مهدی طهرانچی و محسن امینی و مهدی امینی و حسین کلانتری رسید.

در پایان یادمان شهدای گمنام و بوستان دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد با حضور دکتر حسین کلانتری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج، حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های اسلامی استان البرز، حجت‌الاسلام روح‌الله مختاری امام جمعه شهر هشتگرد، محمدرضا البرزی فرماندار شهرستان ساوجبلاغ، اعضای شورای شهر هشتگرد و جمعی از مسئولان استان و شهرستان به دست مادر شهید والامقام علی کیا روستا افتتاح شد.

برای افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز جمعا مبلغ ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه گردیده است، همچنین برای ساخت گلخانه هوشمند تولید بذر هیبرید نیز مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • از گشایش مجتمع آزمایشگاهی ـ تحقیقاتی تا انعقاد قرارداد با گروه صنعتی زرنام
  • از گشایش مجتمع آزمایشگاهی ـ تحقیقاتی تا انعقاد قرارداد با یک گروه صنعتی
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی البرز افتتاح شد