Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگران کارخانه پلی‌اکریل که سال‌هاست امنیت شغلی خود را در خطر می‌بینند و مطالبات بسیاری دارند در انتظار تحقق خواسته‌های مطرح شده خود در سفر رئیس دستگاه قضا به استان اصفهان هستند. ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، شرکت پلی‌اکریل ایران در 42 سال فعالیت خود، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نخ و الیاف پلی‌استر و همچنین تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک کشور معرفی شده و تأمین‌کننده مواداولیه حدود 400 واحد کوچک و بزرگ نساجی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته علیرضا خرمی عضو شورای اسلامی کار این کارخانه، در سال 1383 سهام شرکت پلی‌اکریل به بخش خصوصی واگذار شد و از سال 1389 با ورود یک تیم جدید شامل هیئت مدیره و مدیرعامل به کارخانه پلی‌اکریل به‌تدریج وضعیت این شرکت به سمت ورشکستگی پیش رفت و مشکلات شرکت پلی‌اکریل از زمان ورود این بخش خصوصی به کارخانه آغاز شد.

این شرکت با سابقه حدود نیم قرن و ایجاد اشتغال در حدود 2000 شغل یکی از نمادهای اشتغال کارگری است؛ اما طی چند سال گذشته، دوران پرفراز و نشیبی از تعطیلی کامل تا تحقق رونق تولید را از سرگذرانده و چالش‌های متعدد داخلی و خارجی موجب بروز مشکلاتی برای این شرکت شده است.

کارخانه‌ای که باسابقه‌ نزدیک به نیم‌قرن، روزگاری بزرگ‌ترین تولیدکننده نخ و الیاف پلی‌استر، فرش، پوشاک، پتو و فاستونی، نوار، تا پس پلی‌استر، چیپس پلی‌استر، الیاف اکریلیک و الیاف شیشه در صنایع ریسندگی، بافندگی در کشور به‌شمار می‌آمد حدود 8 سال با مشکلات فراوانی همچون تعطیلی برخی از خطوط تولید، ناتوانی در تأمین مواد اولیه و مهم‌تر از همه بیکاری کارکنان دست و پنجه نرم می‌کرد.

بنابراین طی اواخر سال 1395 اعلام ورشکستگی کرده بود اما در اواسط سال 1396 توانست با حمایت کارگران، تلاش مدیران مجموعه و با ارائه تسهیلات، فعالیت خود را از سر بگیرد.

در شرایطی که شنیده‌ها حاکی از فعالیت 2 هزار کارگر در کارخانه پلی‌اکریل اصفهان است و با اتخاذ تمهیدات مناسب از تعطیلی و ورشکستگی این واحد تولیدی جلوگیری شد اما این روزها با وجود ظرفیت کامل تولید پلی‌استریل و پلی‌اکریل این کارخانه؛ ضربان تولیدات بخش‌های اکریلیک آن به دلیل کمبود نقدینگی و تأمین مواد اولیه کاملاً خوابیده است.

براساس این گزارش در پی تداوم مشکلات شرکت پلی‌اکریل ایران، معوقات و عدم پرداخت 9 ماه از مطالبات مزدی کارگران طی هفته گذشته همزمان با سفره دو روزه حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه که با هدف بررسی وضعیت قضایی استان و پیگیری مشکلات و کمبودها و تلاش در راستای رفع آنها بوده است، جمعه 15 آذر ماه حجت‌الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور از کارخانه پلی اکریل اصفهان بازدید کرد.

در همین راستا نماینده کارگران پلی‌اکریل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون جلسه‌ای که به منظور بررسی مشکلات این کارخانه با حضور حجت‌الاسلام درویشیان برگزار شد، گفت: در این جلسه علل به وجود آمدن مشکلات این کارخانه را از ابتدا یعنی از مرحله واگذاری به بخش خصوصی و افراد غیرمسئول برای رئیس سازمان بازرسی کل کشور شرح داده شد.

علیرضا خرمی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی کارخانه پلی‌اکریل از زمان واگذاری به بخش خصوصی منشاء گرفته است، اظهار داشت: طی صبحت با رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کردیم که واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی از ابتدا اشتباه بوده است زیرا به دنبال واگذاری نادرست این کارخانه مهم در سال 83 مشکلاتی به وجود آمد و برای حمایت از آن و جلوگیری از بروز بحران، پلی اکریل به هیئت اجرایی سپرده شد.

اصفهان| شرکت پلی اکریل 700 میلیارد تومان بدهی داردادامه کار کارخانه پلی اکریل اصفهان نیازمند 20 میلیارد تومان تزریق اعتبار استکارگران ناامید پلی اکریل و شعار " مسئولان بیدار شوید" + تصاویر

وی درباره تصمیمات بازرسی کشور برای این کارخانه ادامه داد: حجت‌الاسلام درویشیان ضمن گفت‌وگو در جلسه تأکید کردند که علل به وجود آمدن مشکلات این کارخانه را از ابتدا یعنی از مرحله واگذاری اولیه بررسی و ریشه یابی می‌کنند و اگر عدم انجام وظایف مسئولان در هر مقطع زمانی، سبب ایجاد معضلات کارخانه شده باشد، با اقدام قانونی سازمان مواجه خواهند شدند.

نماینده کارگران پلی‌اکریل افزود: بازرسی کشور همچنین بیان کردند که به دنبال ارائه راهکار و پیشنهاد برای برون رفت کارخانه از وضعیت فعلی آن هستیم.

وی با بیان اینکه طی برگزاری جلسه مشکلات و دغدغه‌های کارگران از همان ابتدا و وضعیت فعلی کارخانه که هم اکنون از سال 95، 9 ماه از مطالبات مزدی کارگران پرداخت نشده کاملاً برای رئیس بازرسی کل کشور شرح داده شد، خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام درویشیان قول مساعد برای پیگیری تمام مشکلات دادند اما اینکه چه زمانی دغدغه‌های این کارخانه رفع شود را باید از سازمان بازرسی کشور پرسیده شود.

خرمی پیرامون اینکه کارگران این کارخانه همچنان مطالبات سال 95 و بخشی از مطالبات سال 96 و 97 را طلب دارند، گفت: در این جلسه خواستار تعیین تکلیف این کارخانه نساجی شدیم.

وی درباره اینکه طی تشکیل جلسه و بازدید حجت الاسلام درویشیان از کارخانه پلی‌اکریل اعلام کردیم که بخش‌های «اکریلیک یک» و «اکریلیک دو» همچنان در انتظار مواد اولیه هستند و چرخ تولید در آنها به دلیل کمبود نقدینگی کاملاً متوقف شده است، گفت: رئیس سازمان بازرسی کشور پس از بازدید از کارخانه قول داده‌اند که ریشه‌های مشکل در پلی‌اکریل را از زمان واگذاری تا امروز به دقت بررسی کنند.

وی ادامه افزود: در حال حاضر بخش پلی‌استر و پلی‌اکریل کارخانه با ظرفیت کامل مشغول به فعالیت است، اما بخش‌های اکریلیک به دلیل کمبود نقدینگی و عدم تأمین مواد اولیه از تولید باز ایستاده است.

به گزارش تسنیم، پلی اکریل ایران کارخانه‌ای با حدود نیم قرن که کارکنان آن آینده روشنی پیش چشم خود نمی‌بینند و خواهان تعیین تکلیف کارخانه هستند با فعالیت و مدیریت درست می‌توان آن را به سوددهی رساند چرا که این کارخانه در زمینه ایجاد شغل موقعیت بهتری نسبت به سایر صنایع دارند. اگر برای ایجاد یک شغل پایدار در صنایعی مانند فولاد نیاز به یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است، با این سرمایه می‌توان سه شغل در صنعت نساجی مانند کارخانه پلی‌اکریل ایجاد کرد.

انتهای پیام/‌171/ش

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۶۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید

تین نیوز

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: میزان تولید تراکتور در این گروه صنعتی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر افزایش یافته و به ۱۵۰ دستگاه در روز رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مصطفی وحیدزاده خاطرنشان کرد: تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ روزانه حدود ۸۰ دستگاه تراکتور در این گروه صنعتی تولید می شد .

وحیدزاده با بیان اینکه برنامه امسال این شرکت، تولید ۴۲ هزار دستگاه تراکتور است، اظهار کرد: بیشترین عامل جهش تولید در این گروه صنعتی، اتکا به نیروهای داخلی، شرکت های دانش بنیان و نیروهای مجموعه است.

وی گفت: تولید سالانه تراکتور در این شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ هزار دستگاه بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۳۲ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ هزار دستگاه رسید و امسال به ۴۲ هزار دستگاه می رسد.

تولید سالانه تراکتور در این شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ هزار دستگاه بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۳۲ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ هزار دستگاه رسید و امسال به ۴۲ هزار دستگاه می رسد.

وحیدزاده ادامه داد: تراکتورسازی به عنوان نگین صنعت سنگین کشور می تواند محور تحول و توسعه صنعت باشد و به عنوان صنعت مادر، بقیه صنایع را نیز به دنبال خود بکشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون این گروه صنعتی تولیدات و تکنولوژی خود را به بسیاری از شرکت های بزرگ قطعه سازی و کشورهای خارجی صادر می کند، یادآور شد: محصولات این گروه صنعتی در سایت های تبریز، ارومیه و سنندج تولید می شود و روز به روز علاوه بر افزایش کمیت آن ها، کیفیت تولیدات نیز ارتقا می یابد.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: این شرکت هم اکنون برچسب انرژی محیط زیست به عنوان صنعت پاک در مصرف پایین انرژی و استاندارد کشورهای مختلف را اخذ کرده است تا امکان صادرات تولیدات این مجموعه به این کشورها که در حوزه استاندار بسیار سختگیر هستند، فراهم شود.

وحیدزاده، با اشاره به افق ۱۴۰۶ این گروه صنعتی افزود: رسیدن به جایگاه نخست تولید تراکتور در منطقه، سرآمد شدن در جاری سازی اقتصاد مقاومتی، توسعه جهشی کسب و کارهای جدید، رشد جهشی صادرات، کسب رتبه اول تولید موتورهای دیزلی در منطقه و کسب رتبه اول تولید قطعات چدنی از برنامه های این شرکت است.

وی اظهار کرد: بر اساس این برنامه، تلاش می شود میزان تولید تراکتور از ۴۲ هزار دستگاه در سال جاری به ۶۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۶، انواع موتور از ۴۷ هزار و ۵۰۰ به ۶۹ هزار دستگاه، تولید قطعات ریخته از ۷۵ هزار به ۱۰۰ هزار تن، تولید انواع بکهولودر از ۷۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه و انواع کامیون از ۸۲۰ به ۲ هزار دستگاه برسد.

میزان تولید تراکتور از ۴۲ هزار دستگاه در سال جاری به ۶۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۶، انواع موتور از ۴۷ هزار و ۵۰۰ به ۶۹ هزار دستگاه، تولید قطعات ریخته از ۷۵ هزار به ۱۰۰ هزار تن، تولید انواع بکهولودر از ۷۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه و انواع کامیون از ۸۲۰ به ۲ هزار دستگاه می رسد.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: بر این اساس، فروش قطعات یدکی این شرکت نیز از ۲۴ هزار میلیارد ریال در سال جاری به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال، انواع ادوات از ۱۲ هزار میلیارد ریال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و انواع ابزار از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۴ هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

وحیدزاده، تولید سالانه ۶۰۰ دستگاه لیفتراک، ۶۰۰ دستگاه مینی لودر، ۵۰۰ دستگاه کمباین، ۵۰۰ دستگاه ون و یک هزار و ۲۰۰ دستگاه ادوات پیشرفته را از برنامه های آتی این گروه صنعتی اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کل تقاضا برای خرید تراکتور ۵۷ هزار نفر است، یادآور شد: کشاورزان بدون هیچ واسطه ای می توانند به صورت ۲۴ ساعته با ورود به سایت این گروه صنعتی، بدون هیچ محدودیتی برای خرید تراکتور ثبت نام و از طریق این سایت تقاضای خود را تا آخرین مراحل خرید پیگیری کنند.

تراکتورسازی ایران اکنون با ۹ شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرزهای ایران اسلامی، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور است که در زمان حاضر ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی (فیلم)